جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بشارت عیسی


بشارت عیسی
و یاد كن آنگاه كه فرشتگان گفتند: «ای مریم، خدا تو را به كلمه ای از خود كه نامش مسیح، عیسی بن مریم است، نوید می دهد كه در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان (الهی) و با مردم در گهواره و در بزرگسالی سخن می گوید و از نیكان و شایستگان است.
ـ مریم گفت: «پروردگارا، چگونه مرا فرزندی باشد و حال آنگه هیچ بشری به من دست نزده است؟»
ـ گفت: «این چنین است، خدا آنچه بخواهد، می آفریند، چون اراده چیزی كند، به او گوید: («باش») پس می شود......
● چگونگی تولد
ـ ......... و آنگاه كه از كسانش در جایگاهی شرقی كناره گزید و میان خود و آنان پرده های كشید؛ پس ما روح خود را نزدش فرستادیم و برای او همچون انسانی درست اندام نمودار شد.
ـ مریم گفت: «من از تو به خدای رحمان پناه می برم، اگر پرهیزگار باشی.»
ـ (جبرئیل) گفت:«همانا من فرستاده پروردگارت هستم تا تو را پسری پارسا و پاكیزه ببخشم.»
ـ مریم گفت: « چگونه مرا پسری باشد و حال آنكه دست هیچ انسانی به من نرسیده و بدكاره هم نبوده ام؟»
ـ گفت: «چنین است، پروردگار تو گفته كه: این بر من آسان است و تا او را نشانه ای برای مردم و رحمتی از سوی خویش كنیم؛ این كاری است حتمی و شدنی.»
ـ پس به او عیسی (ع) بار گرفت و باوی به مكانی دور بیرون رفت. آنگاه درد زایمان او را به سوی تنه درخت خرمایی كشانید؛ گفت: «ای كاش پیش از این مرده بودم و به فراموشی سپرده شده بودم». پس (كودك) از زیر او ندایش داد: «غمگین مباش، پروردگار تو از زیر پایت جویی روان ساخت، و خرما بن را به سوی خویش بجنبان تا بر تو خرمای تازه چیده فرو ریزد؛ بخور و بیاشام و چشم روشن دار و اگر از آدمیان كسی را دیدی، بگو: «من برای خدای رحمان روزه (سكوت) نذر كرده ام و امروز مطلقا با هیچ انسانی سخن نمی گویم».
پس مریم او را برداشته، نزد كسانش آورد؛ گفتند: «ای مریم، چیزی شگفت آورده ای. ای خواهر هارون، نه پدرت مرد بدی بود و نه مادرت زنی بدكاره! » مریم به او اشاره نمود؛ گفتند: «چگونه با كودكی خرد كه در گهواره است، حرف بزنیم؟»
ـ (كودك) گفت: «من بنده خدا هستم، به من كتاب داده و پیامبرم گردانیده است و مرا هر جا كه باشم، با بركت ساخته و تا زنده ام به نماز و زكات سفارش نموده و مرا به مادرم نیكوكار كرده و گردنكشی بدبخت نگردانیده است و درود بر من، روزی كه زاده شدم و روزی كه بمیرم و روزی كه زنده برانگیخته شوم».
● نبوت عیسی (ع):
ـ و چون عیسی با نشانه ها و دلائل روشن آمد، گفت: «همانا برای شما حكمت آورده ام (تا هدایت شوید) و تا برخی از آنچه را كه درباره اش اختلاف می كنید، برایتان بیان كنم، پس از خدا بترسید و مرا پیروی كنید. همانا خدای یكتا پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستید، این است راه راست.»
ـ اما آن گروهها (فرق مسیحی) میان خود اختلاف كردند؛ پس وای بر ستمكاران از عذاب روزی دردناك! آیا چشم به راه چیزی جز قیامت اند كه ناگهان بدیشان فرا رسد در حالی كه بی خبرند؟ در آن روز دوستان، برخی دشمن برخی دیگرند، مگر پرهیزگاران.
● حواریان:
ـ و چون عیسی كفر آنان را آشكارا دریافت، گفت: «چه كسانی درراه خدا یاوران من اند؟»
حواریان گفتند: «ما یاوران خداییم به خدا ایمان آوردیم و گواه باش كه ما تسلیم هستیم. پروردگارا، ‌به آنچه نازل كرده ای، ایمان آورده ایم و از این پیامبر پیروی كردیم، پس ما را در شمار گواهی دهندگان بنویس.» پس گروهی از بنی اسرائیل ایمان آوردند و گروهی كافر شدند. كسانی را كه ایمان آوردند، بر دشمنانشان مدد كردیم تا چیره و پیروز شدند.
● توطئه جهودان:
▪ مرگ یا حیات عیسی (ع)؟
ـ آنها (برای كشتن عیسی) مكر كردند، خدا هم مكر كرد و خدا بهترین مكر كنندگان است، آنگاه كه خدا گفت: «ای عیسی، من تو را بر می گیرم و به سوی خود بالا می برم و از (آلایش)) كافران پاكت می سازم و تا روز قیامت آنان را كه از تو پیروی نمایند، فرادست كافران قرار می دهیم سپس بازگشتشان به سوی من است و من در آنچه اختلاف می كردید، میانتان حكم خواهم كرد....
ـ و (خدا جهودان را) به سبب كفرشان و تهمت بزرگشان بر مریم و این سخنشان كه: «ما مسیح – عیسی بن مریم، پیامبر خدا – را كشتیم.» و حال آنكه او را كشتند و نه بردار كردند، بلكه برایشان مشتبه شد و كسانی كه درباره او اختلاف نمودند، بی گمان در تردیدند؛ آنان را به حال او هیچ علمی نیست، تنها پیرو گمانند و به یقین او را نكشته اند، بلكه خداوند او را به سوی خود بالا برد و خدا پیروزمند و حكیم است هیچ یك از اهل كتاب نیست، مگر آنكه پیش از مرگش به او ایمان خواهد آورد و او در روز رستخیز بر (ایمان) آنان گواه خواهد بود.
ـ پس به كیفر ستمی كه یهودیان كردند، ...... چیزهای پاكیزه ای را كه برایشان حلال شده بود،‌ حرام كردیم..... و برای كافرانشان عذابی درد آور آماده كرده ایم؛‌ ولی راسخانشان در علم و آن مومنانی را كه به آنچه بر تو و به آنچه پیش از تو نازل شده ایمان می آورند، و همچنین برپا دارندگان نماز و دهندگان زكات و مومنان به خدا و روز واپسین را پاداش بزرگی خواهیم داد.
ـ همانا داستان عیسی نزد خدا مانند داستان آدم است؛ او را از خاك آفرید، سپس گفت: «بشو» شد. حق از پروردگار توست؛ پس از شك داران مباش.
منبع: صدا و سیما
منبع : مجله اینترنتی صبح بخیر ایران


همچنین مشاهده کنید