جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به میزان کاربری اینترنت در اتحادیه اروپا


نگاهی به میزان کاربری اینترنت در اتحادیه اروپا
استفاده از اینترنت در بین کشورهای اتحادیه اروپا در طول دهه گذشته رشد بالایی داشته و شاید می‌توان گفت با ضریب نفوذ بالای کاربران اینترنت در این کشورها، دیگر اعلام آمار تعداد کاربران و یا میزان رشد سالیانه آن‌ها، جذابیت خاصی نداشته باشد.
با این حال موسسات تحقیقاتی، به‌دنبال المان‌های آماری جدیدی هم‌چون درصد سنی افراد استفاده‌کننده از اینترنت و یا میزان تمایل افراد برای انجام معاملات آنلاین، می‌شود. تعدادی از موضوعات قابل توجه در بین کشورهای اتحادیه اروپا عبارتند از:
▪ درصد دسترسی خانگی افراد به اینترنت به رشد خود در سال ۲۰۰۵ ادامه داده است و آنچه در این سال قابل ملاحظه است افزایش استفاده از فناوری باند پهن در شرکت‌های کوچک و متوسط و استفاده خانگی است.
▪ کشورهای ایسلند و هلند دارای بالاترین رتبه در میزان دسترسی خانگی به اینترنت هستند و این در حالیست که فنلاند بالاترین میزان دسترسی شرکت‌ها به اینترنت را داراست.
▪ استفاده از باند پهن برای کاربران خانگی در بلژیک و استونی بیشترین رواج را دارد.
▪ در میان کشورهای جدید عضو اتحادیه اروپا به‌جز اسلواکی و استونی، نسبت اشخاصی که هیچ‌گاه از اینترنت استفاده نکرده‌اند بیشتر از کاربران عادی اینترنت است.
▪ ۳۶ درصد شرکت‌ها جهت سفارش کالا و سرویس از اینترنت استفاده می‌کنند.
▪ تقریبا ۹۰ درصد شرکت‌ها از وب‌سایت‌های خود برای بازاریابی محصولات خود استفاده می‌کنند.
▪ خرید کتاب و سرویس‌های مسافرتی، بیشترین درصد خرید و فروش‌های آنلاین را به‌خود اختصاص می‌دهد.
روسای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شورایی که در شهر لیسبون در ماه مارچ سال ۲۰۰۰ برگزار شد، استراتژی اتخاذ کردند که اتحادیه اروپا را در مقابله با چالش‌های قرن آماده می‌کرد و به استراتژی لیسبون شناخته شده است. اهدافی که در لیسبون تعیین شد (افزایش رشد اقتصاد، افزایش شغل‌های مورد نیاز در ایجاد شرایط بهتر و همبستگی اجتماعی بیشتر) بسیار بلندپروازانه بود و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در رسیدن به آن‌ها نقش مهمی داشت. کمیسیون اروپا جهت سیاست‌گذاری در راستای توسعه جامعه اطلاعاتی اقدام به تشکیل eEurope کرد و با این اقدام به‌طور قابل توجهی باعث پیشرفت همکاری‌ها در مذاکرات جامعه اطلاعاتی اروپا و دیگر کشورها شد. اصل برنامه کاری eEurope در اواخر سال ۲۰۰۵ به پایان رسید.
طبق نظرسنجی که توسط شرکتEurostat انجام شد، تمایل استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین شرکت‌های مختلف و استفاده‌های خانگی مورد بررسی قرار گرفت.
● اینترنت باند پهن و مقایسه استفاده خانگی و شرکتی
۴۸ درصد دسترسی‌ها به اینترنت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا توسط کاربران خانگی بوده است و در ژانویه ۲۰۰۵ به‌طور متوسط، با توجه به نمودار عمودی، ۹۱ درصد شرکت‌هایی که دارای ۱۰ نفر کارمند و یا بیشتر بودند به اینترنت دسترسی داشته‌اند.
در میان کشورهای جدید عضو اتحادیه اروپا، اسلونی بالاترین میزان را هم در میان دسترسی کاربران خانگی (۴۸ درصد) و هم شرکتی (۹۶ درصد) به‌خود اختصاص داده است که با آمار به‌دست آمده در کشور سوئد برابری می‌کند.
بیشترین اختلاف در دسترسی به اینترنت بین کاربران خانگی و شرکت‌ها در کشور جمهوری چک، لیتوانی، یونان و اسلواکی به ثبت رسیده است که کمترین میزان آن در کشور لیتوانی برای کاربران خانگی ۱۶ درصد و برای شرکت‌ها ۷۵ درصد است.
در اغلب کشورها نفوذ اینترنت در میان شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک به حد اشباع رسیده است. مقایسه دسترسی به اینترنت برای شرکت‌ها در اندازه‌های مختلف نشان می‌دهد که دانمارک، فنلاند، سوئد و اسلونی دارای کمترین اختلاف در بین شرکت‌های بزرگ و کوچک هستند.
در کشورهای سوئد، دانمارک و فنلاند درصد بالایی از شرکت‌ها از فناوری باند پهن استفاده می‌کنند که این مقدار در مقایسه با سایر کشورهای عضو (۶۳ درصد) بسیار بیشتر است. این مقدار در کشورهایی مثل قبرس، لهستان و یونان به مراتب کمتر است (به ترتیب ۴۰، ۴۳ و ۴۴ درصد) و به‌طور میانگین این سه کشور تقریبا ۲۰ واحد از میانگین ۲۵ کشور اتحادیه اروپا کمتر هستند.
● دسترسی ۲۳ درصد خانوارها به اینترنت باند پهن
آیسلند بالاترین میزان (۶۳ درصد) را در دسترسی کاربران خانگی به اینترنت از طریق فناوری باند پهن دارد و به‌دنبال آن هلند ۵۴ (درصد) و دانمارک (۵۱ درصد) در مقام‌های بعدی قرار دارند. در کشورهای اروپایی تقریبا نیمی از دسترسی‌ها به اینترنت توسط کاربران خانگی انجام می‌شود که ۲۳ درصد آن‌ها از فناوری باند پهن استفاده می‌کنند.
● اختلاف ۴۶ درصدی بین دانش‌آموزان و افراد بیکار
در سال ۲۰۰۵، ۴۳ درصد از افراد به‌طور میانگین هفته‌ای یک بار به اینترنت دسترسی دارند و به همان میزان نیز افرادی هستند که هیچ‌گاه از آن استفاده نکرده‌اند.
در میان ۱۵ کشور اروپای عضو شنگن (EU۱۵) تعداد کسانی که از اینترنت استفاده می‌کردند، بیشتر از افرادی بود که ادعا می‌کردند هیچ‌گاه از آن استفاده نکرده‌اند. در میان ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا، تنها اسلواکی و استونی در وضعیت مطلوب قرار دارند و در باقی کشورها نسبت افرادی که هیچ‌گاه از اینترنت استفاده نکرده‌اند، بیشتر از کاربران عادی اینترنت است و این برای یونان، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال نیز صدق می‌کند.
در مقایسه کاربران عادی اینترنت بر اساس شغل و حرفه آن‌ها ملاحظه می‌شود که دانش‌آموزان و دانشجویان به نسبت بیشترین کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهند. در این مقایسه ۴۸ درصد افراد بیکار ادعا می‌کنند که هیچ‌گاه به اینترنت دسترسی نداشته‌اند.
● خرید آنلاین بیشتر از فروش است
بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده مشخص شده است که به‌طور معمول سفارش‌های آنلاین بیشتر از فروش آنلاین است. در سال ۲۰۰۴، ۳۶ درصد شرکت‌ها برای سفارش کالاها و سرویس‌های مورد نیازشان از اینترنت استفاده می‌کردند. شرکت‌های فنلاندی، سوئدی و دانمارکی دارای بیشترین حجم سفارش‌های آنلاین هستند. حجم سفارش‌هایی که از طریق اینترنت دریافت شده ۱۱ درصد است. به استثنای جمهوری چک، شرکت‌هایی که در کشورهای جدید عضو اتحادیه اروپا فعالیت می‌کنند، کمتر برای خرید و فروش از طریق اینترنت اقدام می‌کنند.
۶۲ درصد شرکت‌ها در ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا به اینترنت دسترسی داشتند و مجهز به وب‌سایت مخصوص به‌خود بودند. این شرکت‌ها همچنین قادر بودند در مورد خود و یا محصولات و سرویس‌هایشان اطلاعات مختلفی روی وب‌سایت‌ها ارایه دهند و فهرستی از محصولات را به همراه کاتالوگ و قیمت آن‌ها برای مشتریان فراهم کنند و یا برای آن‌ها صفحات وب طراحی‌کنند. سوئد و دانمارک دارای بالاترین رتبه در ارایه این نوع وب‌سایت‌ها برای شرکت‌ها هستند. تحقیقات به‌عمل آمده نشان می‌دهد که تنها ۲۹ درصد شرکت‌ها در جمهوری لاتویا دارای وب‌سایت مخصوص به‌خود هستند و پس از آن مجارستان (۴۰ درصد) و لیتوانی (۴۱ درصد) قرار دارند.
شرکت‌هایی که دارای وب‌سایت هستند، اغلب از آن، جهت بازاریابی کالا و محصولاتشان استفاده می‌کنند و کمتر از نیمی از آن‌ها در وب‌سایت‌های خود کاتالوگ و قیمت برای کالا و سرویس‌هایشان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و یک‌چهارم نیز تنها جهت عرضه خدمات پس از فروش به مشتریان از آن استفاده می‌کنند.
تنوع در استفاده فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت‌های اقتصادی روزبه‌روز در حال گسترش است. با این وجود نسبت بنگاه‌های اقتصادی که در بخش‌های املاک - اجاره و فعالیت‌های تجاری، هتل – تدارکات و لجستیک، صنایع فیلم – ویدئو – رادیو و تلویزیون فعالیت می‌کنند و دارای سایت‌های اختصاصی مربوط هستند، بسیار بیشتر از بنگاه‌های اقتصادی است که در بخش‌های حمل‌ونقل – انبارداری و ارتباطات، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، ساختمان یا تولیدی دارای فعالیت هستند.
● خرید کتاب و سرویس‌های مسافرتی بالاترین درصد معاملات آنلاین
در سال ۲۰۰۵، ۲۳ درصد از مردم انجام سفارش به‌صورت آنلاین را جایگزین انواع دیگر سفارش‌ها کردند. بسیاری از مشتریان اغلب از اینترنت برای سفارش کتاب و مقدمات سفر استفاده می‌کنند که بالاترین میزان خرید و فروش آنلاین را به‌خود اختصاص می‌دهد. دیگر محصولاتی که بیشتر از طریق اینترنت و سفارش‌های آنلاین خریداری می‌شوند شامل لباس، کالاهای ورزشی، فیلم و موزیک هستند.
بر اساس آمار به‌دست آمده جوانان بین ۱۶ تا ۲۴ سال بیشترین کاربران اینترنت (۸۴ درصد) و افراد بین ۲۵ تا ۵۵ سال بیشترین تعداد خریداران آنلاین را تشکیل می‌دهند. بر این اساس علاقه جوانان اغلب در خرید موزیک، فیلم و لباس است. رده‌های سنی متوسط از اینترنت برای خرید کتاب و سرویس‌های آنلاین استفاده می‌کنند و افراد ۵۵ تا ۷۴ سال نیز که تنها ۲۵ درصد آن‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند، بیشتر به تهیه تدارکات مسافرتی و اجاره مسکن از طریق آن می‌پردازند.
نویسنده: احسان موحدیان
مترجم: مونا صداقت
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید