شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

حذف شدیم، اما شکست نخوردیم


حذف شدیم، اما شکست نخوردیم
در اواسط ماه سپتامبر توسط فیفا و یوفا همایشی در برلین، مركز آلمان، برگزار شد كه در آن مربیان بهترین و بزرگترین تیم های ملی فوتبال دنیا در سال قبل در آن حضور داشتند. همایشی كه همزمان چند هدف داشت. از طرفی ملاقات ها و مذاكراتی در مورد وقایع شش ماه اخیر فوتبال و در اوج آن قهرمانی تیم ملی ایتالیا در جام جهانی را دربرداشت و از طرفی ملاقاتی دوباره بود با چند مربی كه از روز ۹ جولای، روز فینال جام جهانی ۲۰۰۶ دیگر چندان مورد توجه رسانه ها قرار نداشتند.
از میان آنها می توان به خوزه پكرمن، مربی سابق تیم ملی آرژانتین اشاره كرد كه از وقتی تیم آرژانتین از تیم ملی آلمان شكست خورد و وی استعفا داد، تا حد زیادی از مطبوعات و رسانه ها نیز دوری كرده بود.
دو ماه پس از آن بعدازظهر تلخ برای فوتبال كشورش، در جریان همایش بین المللی فوتبال در برلین این فرصت پیش آمد كه خبرنگار سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، گفت وگوی كوتاهی با او انجام دهد. در این گفت وگو پكرمن از حذف تلخ در جام جهانی، استراحت در كنار خانواده تا بازگشت دوباره به تیم ملی و آینده خود گفت. او با وجود آنكه با شكست مقابل آلمان در ضربات پنالتی، آرژانتین مدعی قهرمانی را نتوانست به سوی قهرمانی رهنمون سازد، نتیجه آن دیدار را شكست نمی داند و می گوید: ما حذف شدیم، بدون آن كه در هیچ دیداری مغلوب شده باشیم . متن كامل این گفت وگو را می خوانید.
● آقای پكرمن الان دو ماه است كه از تیم ملی فوتبال آرژانتین كنار رفته اید. چه احساسی دارید؟
- در حال حاضر از فرصتی كه پیش آمده استفاده می كنم تا استرحتی كرده و خستگی و فشار ناشی از كار زیاد این اواخر را از تن به در كنم. پس از یك چنین رویدادی مثل مسابقات جام جهانی همه مربیان واقعاً دچار خستگی شدیدی می شوند. از طرف دیگر فرصت ایده آلی پیش آمده تا یك بار دیگر به طور اساسی تجربیاتم را آنالیز كرده و نقاط ضعف آن را برطرف كنم و در كنار آن اوقات بیشتری را در كنار خانواده ام سپری كنم.
● این طوری بهتر می توانید استراحت كنید؟
- همیشه خوب است كه در چنین موقعیت هایی وقتی را هم به خانواده اختصاص دهیم. فرصتی كه در دوران مربیگری كمتر پیش می آید. از لحاظ شغلی هم مسلماً دوباره هر مربی در زمان استراحت در انتظار دریافت پیشنهادات جدید است.
● به تازگی صحبت از مربیگری شما در تیم ملی فوتبال كلمبیا بود. این موضوع حقیقت داشت؟
- واقعیت این است كه من مستقیماً با هیچ كس صحبت نكرده ام. این موضوع را هم در روزنامه ها خواندم. قصد دارم بازهم صبر كنم و ببینم چه كسی به طور مشخص به سراغم می آید. آن وقت موضوع را به دقت بررسی كرده و بعد تصمیم می گیرم.
● چه پیشنهادی از نظر شما ایده آل است؟ دوست دارید دوباره به تیم های جوانان بروید و در آنجا مربیگری كنید؟
- نه، زمان مربیگری در تیم های جوانان و نوجوانان مدت زیادی است كه برای من سپری شده است. وقتی یك مربی یك بار هدایت تیم بزرگسالان را در یك جام جهانی بر عهده داشته باشد، بازگشت دوباره اش به تیم جوانان خیلی مشكل می شود. تا الان واقعاً برنامه مشخصی را برای خودم در نظر نگرفته ام و فقط انتظار می كشم. به محض اینكه پیشنهادی برسد روی آن فكر می كنم.
●چه نوع پیشنهادی وسوسه تان می كند؟ به دنبال شغلی در فوتبال آرژانتین هستید؟
- همانطور كه قبلاً هم چند بار گفته ام من همه امكانات و راه ها را باز می گذارم. همیشه دلم می خواهد جایی كار كنم كه با كسانی كه با آنها قرارداد دارم خصوصیات مشابهی داشته باشم و با یكدیگر مشكلی از این بابت نداشته باشیم. مثل آنچه كه در اسپانیا در آن مدت كوتاه بود. (پكرمن مدت كوتاهی در تیم دسته دومی لگان اسپانیا به عنوان مدیر ورزشی مشغول به كار بود). آنجا برای كار گروهی ارزش زیادی قائل بودند. از نظر من این مسأله نسبت به جنبه های دیگر كار اولویت بیشتری دارد. در واقع برای من یك برنامه مشخص و اصولی خیلی بیشتر از تنها نام بزرگ كسب كردن اهمیت دارد.
●برگردیم به همایش بین المللی مربیان تیم ملی در برلین. چه نظری در مورد این همایش و ملاقات ها دارید؟
- فقط خود این امر كه چنین همایشی مدت كوتاهی پس از جام جهانی برگزار شده شایان قدردانی و سپاس است، چون برای پیشرفت و پویایی فوتبال خیلی اهمیت دارد كه پس از تورنمنتی سنگین بلافاصله اینگونه گردهمایی ها برگزار شود. در غیر این صورت خیلی زود خیلی چیزها به فراموشی سپرده می شود. از نظر من صددرصد كار مثبتی است كه برای فدراسیون جهانی فوتبال اهمیت دارد كه با نظرات مربیان تیم های ملی آشنا شود، چون به هر حال هر كدام از ما موقعیت های زیادی را پشت سر گذاشته ایم تابه جایی برسیم كه الان در آن هستیم. این گونه گردهمایی ها باعث می شود تا مربیان ملی با تجربه این امكان را بیابند كه با یكدیگر تبادل نظر كرده و در جهت پیشرفت و موفقیت فوتبال گام بردارند.
●با این وجود اقامت در برلین می تواند برای شما از دو جنبه دارای اهمیت باشد. آیا یك بار دیگر دیدار بین تیم های آرژانتین و آلمان را تماشا كردید كه منجر به حذف آرژانتین از جام جهانی شد؟
- بدیهی است كه آن مسابقه را دوباره و در آرامش كامل تماشا كردیم. منطقی اش این است كه ما هم مثل هر ورزشكار دیگری از حذف تیممان ناراحت شدیم، اما من هیچ گاه آن مسابقه را شكست نمی دانم، چون ما فقط در ضربات پنالتی تسلیم شدیم. ما حذف شدیم بدون اینكه حتی در یك بازی مغلوب شده باشیم. اما حالا كه به فاصله كوتاهی پس از اتمام مسابقات به آن بازی نگاه می كنیم راضی هستیم، چون می بینیم كه فوتبالی در سطح بالا و چشمگیر را به نمایش گذاشتیم. ما خیلی به هدف نزدیك بودیم و فقط یك قدم كوچك با آن فاصله داشتیم.
● معتقدید پس از حذف از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان خیلی شدید از شما انتقاد شده است؟ رسانه های آرژانتینی آن زمان بیش از هر چیز تعویض های شما را عامل حذف تیم ملی می دانستند... .
- گمان نمی كنم مجبور باشم در این رابطه گزارش بدهم. برای من آنالیز بازی ها از این جهت اهمیت دارد كه ببینیم در طول جام جهانی واقعاً چه كار كردیم، چگونه بازی كردیم و عملكرد تك تك بازیكنان چگونه بوده است. یك چیز البته كاملاً روشن است: ما كاملاً دلسردی مردم را درك می كنیم، مردمی كه انتظار یك عنوان قهرمانی دیگر را داشتند. ما هم واقعاً در این دلسردی و ناامیدی شریك آنها هستیم، اما از طرف دیگر هیچ كس نمی تواند انكار كند كه تیم هر كاری كه می توانست انجام داد تا به هدف موردنظر برسد.
●یك بار بازیكنان تیم ملی سعی كردند شما را قانع كنند تا در تصمیم خود مبنی بر كناره گیری از تیم تجدیدنظر كنید، اما موفق نشدند. از اینكه این قدر زود تصمیم به كناره گیری گرفتید پشیمان نیستید؟
- نه من یك بار شانسم را امتحان كردم و بعد هم تصمیمی را اتخاذ كردم كه درست بود. مسلماً دانستن این موضوع خوب است كه تیمی كه مدتی طولانی با آن كار كرده ام به دست كسی دیگر سپرده شده است. این احساس بسیار زیبا و آرام بخشی است. به هر حال من هم شانس داشتم، اما الان همه چیز تمام شده است.
● می خواهید از انتخاب آلفیو باسیل برای مربیگری تیم ملی چیزی بگویید؟
- نه، در این مورد چیزی برای گفتن ندارم. امیدوارم مربی جدید موفق باشد و بالاخره این بخت را داشته باشد كه دوباره با آرژانتین قهرمان جهان شود. شخصاً مثل همیشه از تیم ملی حمایت خواهم كرد، حتی شاید بیشتر از قبل.
● اگر از روش های مختلف در درون تیم ملی آرژانتین صحبت كنیم، احتمالاً نظر شما این خواهد بود كه در آینده از روش های شما استفاده شود. این طور نیست؟
- ترجیح می دهم نظرم را برای خودم نگه دارم. هر مربی روش های خاص خودش را دارد و همان ها را در تیم پیاده می كند. وظیفه من این است كه تجزیه و تحلیل خودم را انجام دهم، گرچه نخواهم آنها را علنی كنم.
ترجمه ؛ مریم دری منش
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید