سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


هزار پای ترافیک


هزار پای ترافیک
دبیر ستاد اجرایی مهر در مورد علت سنگین بودن ترافیك این روزهای تهران به خصوص در نقاط مركزی شهر، برخلاف اظهار نظر شما دوربین های مركز كنترل ترافیك تغییرات محسوسی را نسبت به وضعیت روز گذشته نشان نمی دهند ترافیك این هفته روان بود.

ترافیك تهران در نخستین روز بازگشایی مدارس روان بود این تیتر در اول مهر صفحه اول بیشتر روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های خبری را به خود اختصاص داد، اما درست یك روز بعد از آن بیشتر شهروندان تهرانی، دیر در محل كار خود حاضر شدند و بچه مدرسه ای ها از سوی ناظم مدرسه به خاطر این تاخیر توبیخ شدند.
ترافیك نیز مانند بسیاری از مشكلات زندگی شهری با تغییر فصل، صعود و نزولی چشمگیر دارد، به عنوان مثال با پایان سال تحصیلی در خرداد از حجم آن كاسته می شود و با آغاز به كار مدارس حجم آن افزایش پیدا می كند، این شاید بارزترین مثالی باشد كه با فاكتور گرفتن از كم و زیاد شدن ترافیك در پایان سال یا اعیاد مختلف بتوان از آن یاد كرد.
این بهانه ها فرصت مناسبی است برای مدیریت شهری تا با داشتن تجربه هر ساله یك گام به پیش بردارد. امسال نیز تجربه سال گذشته تیمی از معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، مدیر عاملان اتوبوسرانی و تاكسی رانی، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ را تشكیل داد كه با كنار هم قرار گرفتن در سازمان كنترل ترافیك شهر تهران و از طریق تلویزیون های حاضر در این مركز نقاط پر حجم و ترافیك زیرنظر گرفته شود تا در صورت مشاهده هرگونه مانع و ایجاد گره ترافیكی، این گره را باز كرده و ترافیك روانی را به خیابان های شهر هدیه دهند.
اما این وضعیت تنها در روز اول توانست بار ترافیكی روانی را در خیابانها ایجاد كند و از روز دوم به بعد بسیاری از شهروندان به خاطر سنگین تر بودن ترافیك با كلافگی در محل كار خود حاضر شدند به طوری كه برخی از خودروها در بعضی از تقاطع ها مانند تقاطع ستارخان توحید بعد از چهار بار سبز و قرمز شدن، موفق عبور از این مسیر شدند.
با این وجود و براساس اظهارات دبیر ستاد اجرایی مهر دوربین های نظارت ترافیك وضعیت ترافیكی این روزهای پایتخت را به گونه ای دیگر نشان داده اند.
حسین رضا شهیدزاده در مورد علت سنگین بودن ترافیك این روزهای تهران به خصوص در نقاط مركزی شهر، گفت: برخلاف اظهار نظر شما دوربین های مركز كنترل ترافیك تغییرات محسوسی را نسبت به وضعیت روز گذشته نشان نمی دهند، ترافیك این هفته روان بود.
او معتقد است معمولا تا قبل از ساعت ۷:۱۵ مشكل خاص ترافیكی وجود ندارد و اغلب مواقع پیك ترافیك سنگین از این ساعت به بعد مخصوصا در محور ورودی كرج - شیخ فضل الله آغاز می شود كه با اتمام عملیات احداث ادامه بزرگراه آزادگان و اتصال آن به بزرگراه همت و اتمام كار احداث بزرگراه آسیا از میزان ترافیك غرب تهران كاسته می شود.
به گفته وی در حال حاضر ۱۲۵ دوربین مركز كنترل و نظارت بر تهران از مجموع ۱۳۵ دوربین نصب شده در نقاط مركزی و بزرگراههای شهر فعال هستند.
از سوی دیگر شهیدزاده معتقد است باید ببینیم چه چیز را با چه چیز دیگر مقایسه می كنیم، مردم ما عادت دارند امروز را با دیروز مقایسه كنند، در حالی كه باید وضعیت ترافیكی مهر امسال را با مهر ماه سال گذشته مقایسه كنیم. در حقیقت قیاس مع الفارق باعث می شود كه ترافیك مهر ماه سال جاری را در مقایسه با شهریور سنگین ببینیم.
او به افزایش ۳۰ درصدی ترافیك كه پیش بینی شده بود اشاره می كند و می گوید: مسئولین حوزه ترافیك و حمل و نقل عمومی و حتی شهردار تهران به افزایش ۳۰ درصدی ترافیك در مهر ماه و رمضان تاكید كرده بودند.
دبیر ستاد اجرایی مهر بامشاهدات خود از دوربین های نصب شده در سطح شهر در مورد ترافیك صبحگاهی و عصرگاهی می گوید: ترافیك صبحگاهی در اكثر قریب به اتفاق خیابانهای پایتخت روان و مناسب بوده است و در تعدادی از خیابانها حجم ترافیك نسبت به سال قبل اگر كاهش نداشته اما افزایش هم پیدا نكرده است و ترافیك روان و مناسبی مانند سال های قبل داشته ایم.غرب به شرق حكیم در ساعاتی از صبح از حجم بالای ترافیكی برخوردار است كه به اعتقاد شهیدزاده تنها مربوط به مهر ماه نیست.
او حضور نمایندگان و مدیران مختلف در ستاد مهر را راهكار مناسبی در برخورد با قفل شدن ترافیك در برخی خیابانها می داند و می گوید: براساس اطلاعات سال گذشته، میزان ترافیك های ناشی از وقایعی مانند تصادف ۲۵ درصد از ترافیك سنگین پایتخت را تشكیل می داد كه در سال جاری این رقم به ۴۵ درصد افزایش داشته است و از سوی دیگر ترافیك ناشی از عدم همكاری سازمان های مختلف به دلیل حضور در مركز كنترل ترافیك كاهش پیدا كرده است.
شهیدزاده این عوامل را می گذارد كنار تعداد ۴۰۰۰ دستگاه خودرویی كه از سال گذشته تا به حال به خیابانهای شهر اضافه شده است و می گوید: بیشترین ترافیك در هفته گذشته در شمال به جنوب مدرس ورودی صدر و ورودی تونل رسالت به حكیم شرق به غرب بوده است. از سوی دیگر بزرگراه صدر شرق به غرب و شمال به جنوب برای ورود به این قسمت نیز از ترافیك سنگینی در هفته گذشته برخوردار بوده است.
●●●
مشاهدات خودتان را بگذارید كنار صحبت های شهیدزاده در مورد ترافیك خیابانهای پایتخت در هفته ای كه گذشت و تغییرات ساعت را بچسبانید كنار همه آنها با این وجود هنوز قطعه گمشده یك پازل به نام غول ترافیك، پیدا نشده است.
آزاده بهشتی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید