چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

میعادگاه زخم خورده های جام جهانی


میعادگاه زخم خورده های جام جهانی
جام اول جهانی را كه اروگوئه فتح كرد، اروپا به خود آمد تا این جام نوپا و پرطرفدار را به قاره روشنفكران ببرد. زمینه های جنگ دوم آغاز می شد. فاشیست ها در حال ظهور بودند و موسولینی قدرت می گرفت و فوتبال نیز جاذبه های اجتماعی خود را نمایان می ساخت. ایتالیا به جام دوم و سوم یورش برد و قهرمان جهان شد. جنگ آغاز شد و خاكستر جنگ بر سر اروپا و جهان پاشیده شد تا جام بعدی ۱۲ سال فاصله افتاد و دوباره آمریكای جنوبی قهرمان شد. رقابت سختی در خفا برای تسخیر فرماندهی فوتبال جهان بین قاره اروپا و آمریكا جنوبی آغاز شده بود. آلمان پس از جنگ برای احیای روحیه ملی خود در جام جهانی ۱۹۵۴ به شكل معجزه آسایی قهرمان شد تا غرورهای له شده در جنگ در برق جام ژول ریمه تلالو پیدا كند. در سوئد میزبان خوش برخورد جام جهانی برزیل قهرمان شد و اروپا به خود آمد. از آن زمان هانری دلونای فرانسوی به فكر یك جام اروپایی در قالب تیم های ملی افتاد و با حمایت تمام تیم های اروپایی جام ملت های اروپا آغاز شد. در ابتدا انگلیسی ها با افاده به جام پشت كردند، اما روس ها با بازیكن افسانه ای خود لئویاشین قهرمان اولین دوره جام ملت های اروپا شدند. چهار سال بعد اروپا در قالب تیم بزرگ باشگاهی خود رئال مادرید قهرمان شد و سپس اروپا به راه افتاد تا در جام جهانی نیز پا به پای برزیل، آرژانتین و اروگوئه منظومه فوتبال را در كهكشان خود راه بیندازد. جام ملت های اروپا در سیزدهمین دوره در اتریش و سوئیس به طور مشترك برگزار خواهد شد. بازی های مقدماتی آغاز شده است همه بزرگان حضور دارند. اینجا مكان تسویه حساب های جام جهانی است. فرانسه اولین زخم خورده از ایتالیا انتقام گرفت و دیگر شكست خورده ها نیز دندان تیز كرده اند.
تیم فنلاند در آخرین بازی خود در مرحله مقدماتی موفق شد مقابل تیم پرستاره پرتغال به تساوی یك بر یك برسد تا در گروه A با ۴ امتیاز و تفاضل گل بهتر در صدر جدول قرار گیرد. فنلاند كه همواره از جمله تیم های درجه دوم اروپا به شمار می رفت اكنون با رهبری روی هاجسون در جاده موفقیت قرار گرفته و امیدوار است به مرحله نهایی جام ملت های اروپا در سال ۲۰۰۸ راه یابد.
فنلاندی ها طی هفته آینده دو بازی دشوار خارج از خانه در اروپای شرقی خواهند داشت. این تیم ابتدا روز شنبه آینده در ایروان به مصاف ارمنستان می رود و سپس چهارشنبه هفته آینده در آلماتی میهمان قزاقستان خواهد بود. هاجسون برای این دو بازی یاری لیتمانن هافبك ۳۵ ساله و با تجربه این تیم به همراه سامی هیپیا ۳۲ ساله كه از مدافعان برجسته لیورپول است را به تیم ملی دعوت كرده است. هاجسون در این بازی ها اتكای زیادی روی میكائیل فورسل مهاجم تیم بیرمنگام سیتی دارد تا بتواند به گلزنی خود در این بازی ها ادامه دهد.
در بازی دیگر روز شنبه پرتغال نایب قهرمان دوره قبل جام ملت های اروپا و تیم چهارم جام جهانی ۲۰۰۶ به مصاف آذربایجان خواهد رفت. اسكولاری سرمربی پرتغال اگر چه در بازی نخست خود مقابل فنلاند به پیروزی نرسید اما قطعاً تیم او در آینده بهتر خواهد شد و در جمع مدعیان قرار می گیرد. در لیست منتشره شده از سوی اسكولاری،وی دو بازیكن جدید در تركیب ۲۲ نفره خود گنجانده است. خوزه آنتونیو از بروسیامونشن گلادباخ و مانوئل دی كاستا از آیندهوون دو مدافع تازه وارد تیم ملی پرتغال به شمار می روند.
دكو، كریستین رونالدو، نونوگومز، پوستیگا و پتیت از جمله بازیكنان باقی مانده از جام جهانی هستند كه باید پرتغال را در راه رسیدن به مرحله نهایی این جام یاری دهند. پرتغال در بازی بعدی روز چهارشنبه هفته آینده به مصاف لهستان می رود كه این بازی با توجه به میزبانی لهستانی ها برای پرتغال سخت خواهد بود. لهستان در دو بازی قبلی خود یك شكست برابر فنلاند و یك تساوی مقابل صربستان در كارنامه خود دارد.
در سایر بازی های روز شنبه گروه A صربستان در بلگراد به مصاف بلژیك می رود. خاویر كلمنته مربی جدید صرب ها تاكنون نمایش قابل قبولی را در بازی های مقدماتی ارایه داده و با یك پیروزی مقابل آذربایجان و یك مساوی مقابل لهستان در خانه حریف در مكان دوم جدول گروه A قرار دارد. تیم قزاقستان نیز كه تاكنون ۲ مساوی در جدول رده بندی دارد روز شنبه میزبان بلژیك است كه از شرایطی بهتری نسبت به قزاقها در جدول برخوردار است.
●سقوط آتزوری
فرانسه بعد از انتقام شیرین مقابل ایتالیایی ها كه به پیروزی سه بر یك آنها منتهی شد برای رفتن به صدر جدول به دیدار تیم اسكاتلند می رود. نایب قهرمان جهان و قهرمان دو دوره رقابت های جام ملت های اروپا در سال های ۸۴ و ۲۰۰۰ در حال حاضر با ۶ امتیاز و تفاضل گل كمتر در مكان دوم و پایین تر از اسكاتلند در جدول قرار دارد.
ریموند دومنش كه به تازگی قراردادش را تا پایان جام جهانی ۲۰۱۰ با فدراسیون فوتبال فرانسه تمدید كرده است برای این بازی حساس تمامی ستارگان خود را گرد هم آورده و قصد دارد اسكاتلند را با دست پر ترك و به فرانسه بازگردد. دیوید ترزه گه مهاجم ۲۸ ساله تیم ملی فرانسه بار دیگر از سوی دومنش به جمع آبی پوشان ملحق شده است.
دومنش در مورد ترزه گه عقیده دارد كه او مهاجمی در كلاس بین المللی است و به طور اتفاقی به این سطح نرسیده است. وی در ادامه گفت: آنچه كه به نظر می رسد این است كه او اعتماد به نفس زیادی دارد و این موضوع در گلزنی اش تأثیرگذار می باشد. فرانسه هنوز به واسطه مصدومیت طولانی جبرئیل سیسه نمی تواند از این مهاجم استفاده كند. او در آینده نزدیك شرایط بازی را پیدا می كند. البته دومنش مثل رقابت های جام جهانی فرانك ریبری و تیری آنری را به عنوان اصلی ترین گزینه ها در خط حمله در مصاف با اسكاتلند به میدان خواهد فرستاد.
دومنش قصد دارد در صورت كسب نتیجه خوب در بازی مقابل اسكاتلند در بازی بعدی با جزایر فارو به ستارگان بزرگ تیم استراحت داده و زمینه را برای حضور جوانترها در تركیب تیم ملی فراهم آورد. در این بازی دومنش با سیستم ۲-۴-۴ تیم خود را به میدان می فرستد. از اردوی اسكاتلند خبرهای خوبی برای این مسابقه از سوی والتر اسمیت سرمربی تیم ملی این كشور به گوش نمی رسد. با اعلام اسامی بازیكنان تیم ملی اسكاتلند مشخص شد كه گری نای اسمیت مدافع ثابت این تیم در جناح چپ به دلیل مصدومیت غایب است. والتر اسمیت در این باره گفت: غیبت نای اسمیت برای ما جبران ناپذیر است، زیرا او یك دفاع چپ كلاسیك واقعی می باشد و غیبت او در جناح چپ برای ما مشكل ساز خواهد شد.
اسكاتلند علاوه بر این بازیكن كنی میلر را نیز به دلیل آسیب دیدگی در اختیار نخواهد داشت و والتر اسمیت به جای او از جیمز مك فادن مهاجم تیم اورتون در تركیب اصلی سود خواهد برد. اسمیت در این باره می گوید: جیمز مك فادن و لی مك كولوچ مدتی از تیم ملی دور بوده اند، اما امیدوارم آنها را در تركیب اصلی قرار دهیم. وی در ادامه افزود: از دست دادن كنی از این جهت برای ما ضربه بود كه در بازی های قبلی او برای ما فوق العاده بود. البته مصدومیت عاملی است كه برای تمام تیم های كشورهای مختلف به وجود می آید و ما باید نشان دهیم كه آنقدر قدرتمند هستیم كه از عهده از دست دادن بازیكنان برمی آئیم. ما در گذشته با چنین رخدادهای مواجه شدیم و با آن كنار آمده ایم و امیدواریم این بار هم با این مشكلات كنار بیایم.
اسكاتلند بعد از بازی روز شنبه در همپتون پارك سمقابل فرانسه ۴ روز بعد در كیف به مصاف اوكراین خواهد رفت. در سایر بازی های گروه B جزایر فارو در خانه به مصاف لیتوانی می رود. ایتالیا نیز در ورزشگاه المپیك رم میزبان اوكراین است. دونادونی از زمان حضورش بر مسند رهبری تیم ملی ایتالیا هنوز به پیروزی دست نیافته است. آتزوری ها بعد از قهرمانی در جهان با نزول فاحشی روبه رو شده اند. ایتالیا در جام جهانی و در مرحله یك چهارم نهایی مقابل اوكراین به پیروزی چهار بر صفر رسید البته در آن زمان رهبری تیم برعهده لیپی بود. ایتالیا در این بازی ماتاراتزی را بعد از دو جلسه محرومیت بار دیگر در اختیار خواهد داشت. دونادونی برای این بازی مهم لوكاتونی، الساندرو دل پیرو، وینچنزو یاكوئینتا را به تیم ملی دعوت كرده است. دونادونی این بار آلبرتوجیلاردنیو و آنتونیوكاسانو را به دلیل بازی های ضعیف در دیدار های قبلی ایتالیا به اردوی تیم ملی دعوت نكرده است. ایتالیا بعد از بازی با اوكراین در تفلیس با گرجستان دیدار می كند.●تقابل نروژ در آتن برای صدرنشینی
نروژ برای تداوم صدرنشینی اش در گروه C در آتن به مصاف یونان قهرمان دوره قبل جام ملت های اروپا می رود. به همین منظور اگ هارید سرمربی نروژ، ۲۳ بازیكن را برای مبارزه دشوار تیمش در یونان به تیم ملی دعوت كرده است.
در این بازی جان آرند دیسه بعد از غیبت در بازی قبلی به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو در تركیب اصلی تیم قرار می گیرد. برادر جوانتر دیسه به نام بیورن هلگ كه عضو تیم لیلیستروم است برای اولین بار به اردوی تیم ملی نروژ دعوت شده. او در خط میانی بازی می كند. نكته امیدوار كننده در خط حمله نروژ حضور موفق توام با گلزنی سولشیائر در تیم منچستر یونایتد است كه باعث امیدواری مربی نروژ شده تا در این بازی دشوار او بتواند مشكل گلزنی نروژ را حل كند. نروژ با دو پیروزی پیاپی مقابل تیم های مجارستان (۱-۴) و مولداوی (۰-۲) هم اكنون با ۶ امتیاز در صدر جدول این گروه قرار دارد. یونان در حالی در آتن به میدان می رود كه دومین بازی خود را در این تورنمنت سپری می كند. این تیم در بازی قبلی مولداوی را از پیش رو برداشت. اوتو ری هاگل در این بازی دو غایب در دیدار قبلی خود به نام های گئورگاس ساماراس و فانیس گكاس كه عضو باشگاه های منچستر سیتی و بوخوم هستند را در اختیار دارد. یونانی ها بعد از این كه به رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ راه نیافته اند در اندیشه صعود به مرحله نهایی این بازی ها هستند تا از عنوان قهرمانی دور قبل شان دفاع كنند.
تیم تركیه كه از سوی فیفا با محرومیت از بازی های خانگی روبه رو است و باید در زمین بی طرف با رقبای خود در بازی های جام ملت ها دیدار كند روز شنبه در مجارستان با تیم ملی این كشور دیدار می كند و برای دیدار روز چهارشنبه مقابل مولداوی باید در فرانكفورت به میدان برود. تركیه به رهبری فاتح تریم در حال حاضر با ۳ امتیاز از یك بازی در مكان دوم جدول ایستاده است. در بازی دیگر این گروه مولداوی میزبان بوسنی هرزگوین می باشد.
بلازسلیسكوویچ سرمربی بوسنی در این بازی میرشادبیسلاجا هافبك و دین موسیچ مدافع عضو باشگاه تورینو ایتالیا را به اردوی تیم ملی دعوت كرده است. بوسنی بعد از بازی روز شنبه، در چهارمین بازی خود در چارچوب این بازی ها در آتن چهارشنبه هفته آینده به میدان می رود. سرمربی بوسنی در مورد بازی تیمش مقابل مولداوی گفت: امیدوارم تیم بتواند نمایش خوبی مقابل مالت را در این دیدار تكرار كنند تا ما به پیروزی دیگری دست یابیم. در تیم بوسنی بازیكنان سرشناسی چون سرگئی باربارز، زالاتان بایراموویچ، ساسا پاپیچ و.... حضور دارند كه بیشتر آنها در تیم های معتبر بوندس لیگا و سایر لیگ های اروپای عضو هستند.
●ركورد شكنی برای گل زدن بیشتر
آلمان غایب بزرگ بازی های روز شنبه است، اما چهارشنبه هفته آینده یواخیم لو با یارانش به مصاف اسلواكی خواهند رفت. آلمان تاكنون در دور مقدماتی به ۲ پیروزی مقابل جمهوری ایرلند و سن مارینو دست یافته كه پیروزی سیزده بر صفر این تیم مقابل سن مارینو باعث شكستن ركورد گلزنی در بازی های مقدماتی جام ملت های اروپا بود البته آلمان روز شنبه دیدار دوستانه ای را برای كسب آمادگی بیشتر مقابل گرجستان در روستوك برگزار می كند. در بین بازیكنان دعوت شده به اردوی تیم ملی پیوتر تروچوفسكی هافبك بازیگردان هامبورگ، خوان شلادراف مهاجم جوان آلمانیا آخن، كلمنتس فریتز مدافع وردربرمن دیده می شود.
روبرت اینك، دروازه بان ۲۹ ساله هانوفر نیز از این به بعد به عنوان جانشین لمان برگزیده شده است. اینك یك بار در سال ۱۹۹۹ در جام كنفدراسیون ها مقابل مكزیك از دروازه آلمان محافظت كرده بود. آلمان در این دو بازی ژرارد آساموآ مهاجم تیم شالكه، تیم بروفسكی و پیرموتزاكر را بدلیل آسیب دیدگی در اختیار ندارد. بروفسكی در دیدار لیگ قهرمانان مقابل بارسلونا مصدوم شد و آساموآ نیز در جام یوفا مقابل نانسی با یك مصدومیت شدید روبرو شد.
البته در حال حاضر متزلدر، سباستین كهل، ینس نووتنی روبرت هویت و سباستین دایسلر از جمله بازیكنان مصدومی هستند كه مدتها از تركیب آلمان دور مانده اند.
ژرمن ها بعد از كسب مقام سوم جام جهانی در سال ۲۰۰۶ یكی از مدعیان صعود به مرحله نهایی این بازی ها هستند البته در این صورت باید روی قهرمانی آلمان نیز فكر كرد.
سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان اعلام كرد: احتمالاً در دیدار دوستانه مقابل گرجستان به بازیكنان كلیدی این تیم استراحت می دهد تا برای مسابقه مقدماتی یورو ۲۰۰۸ برابر اسلواكی آماده باشند.
یوآخیم لو گفت: بازیكنانی كه بازی های زیادی انجام داده اند مانند میروسلاو كلوزه ، تورستن فرینگس و فیلیپ لام در این مسابقه استراحت خواهند كرد.
وی افزود: این بازیكنان قطعاً ۹۰ دقیقه مقابل گرجستان بازی نخواهند كرد. این مسابقه فرصتی برای استراحت تعدادی و آزمایش یك یا دو بازیكن جدید است. مسابقه مهم ما در براتیسلاوا است. باید برای این دیدار ۱۰۰ درصد آماده باشیم و بازی مقابل گرجستان به آمادگی ما كمك می كنند.
در بازی های روز شنبه در نیكوزیا، قبرس میزبان جمهوری ایرلند است. در كاردیف، ولز با اسلواكی روبه رو می شود و در پراگ نیز جمهوری چك با سن مارینو مصاف خواهد داد. برای چك ها حضور دوباره میلان باروش در این تیم بعد از یك مصدومیت طولانی خبر بسیار مسرت بخشی است. حضور او در كنار یان كولر قدرت خط حمله این تیم را افزایش می دهد تا ركورد دیگری در مقابل سن مارینو در جام ملتهای اروپا رقم بخورد.
●انگلیس همچنان بدون بكهام
تیم ملی انگلیس طبق برنامه تنظیمی از سوی یوفا بعد از پیروزی یك بر صفر مقابل مقدونیه روز شنبه دیدار برگشت خود را با این تیم برگزار می كند. در این بازی استیومك لارن، اسكوت پاركر هافبك نیوكاسل را به تیم ملی دعوت كرد. انگلیس هم اكنون با دو پیروزی مقابل آندورا و مقدونیه با ۶ امتیاز در صدر جدول قرار دارد.
پاركر تاكنون تنها ۲ بازی ملی در كارنامه خود دارد و در سال ۲۰۰۵ از چلسی به نیوكاسل پیوست. او آخرین بار در مارس ۲۰۰۴ به تیم ملی انگلیس دعوت شده بود. در این دو بازی انگلیس اوون هارگویز هافبك خلاق این تیم به دلیل شكستگی پا غایب است. مك لارن با دعوت نكردن دیوید بكهام همچنان از این ستاره بزرگ فوتبال انگلیس استفاده نمی كند. مك لارن پیش از این اعلام كرده بود نحوه بازی بكهام با سیستم اجرایی او در تیم همخوانی ندارد. ۴ روز بعد از این دیدار انگلیس در زاگرب دیدار دشواری را مقابل كرواسی برگزار خواهد كرد. این دو تیم در رقابت های یورو ۲۰۰۴ در یك گروه قرار داشتند كه در آن بازی انگلیس به پیروزی رسیده بود. در سایر بازی های گروه E روسیه به مصاف اسراییل می رود. در زاگرب نیز كرواسی میزبان آندورا است.
اسلووان بلیچ، سرمربی كرواسی برای این بازی مهم ۲۴ بازیكن را به اردوی تیم ملی فراخوانده است. ایوان كلاسینچ، مهاجم تیم وردربرمن آلمان، ماركو با بیچ هافبك بایر لوركوزن، داریوسیمیچ مدافع باشگاه آث میلان بازیكنان برجسته این اردو هستند.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید