شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هامبورگ در سراشیبی سقوط


هامبورگ در سراشیبی سقوط
▪گفت وگو با دیتمار بایرسدورفر
تیم فوتبال هامبورگ آلمان فصل ناموفقی را آغاز كرده است. این تیم در شش هفته اول بوندس لیگا تنها توانسته ۵ امتیاز كسب كند و در مكان شانزدهم جدول رده بندی قرار گیرد.
این باشگاه كه مهدی مهدوی كیا، ملی پوش ارزشمند ایرانی را هم در اختیار دارد در هفته اول بوندس لیگا در زمین خود با نتیجه تساوی یك بر یك مقابل آرمینیا بیله فلد متوقف شد، در هفته دوم در زمین انرژی كوتبوس دو بر دو مساوی كرد.
در هفته سوم نتیجه ای بهتر از تساوی یك بر یك در مقابل میهمان خود هرتابرلین كسب نكرد، در هفته چهارم یك بر صفر مغلوب میزبان خود، دورتموند شد، در هفته پنجم در دربی شمال آلمان یك بر یك در زمین خود با وردربرمن مساوی كرد و در هفته ششم در شهر فرانكفورت به نتیجه تساوی دو بر دو با اینتراخت رضایت داد.ناكامی های این تیم به همین جا ختم نمی شود. باشگاه اسم و رسم دار و پرآوازه هامبورگ در لیگ قهرمانان اروپا نیز كارنامه بهتری ندارد. این تیم در دو دیدار اول خود، دو بر یك مقابل آرسنال انگلیس و یك بر صفر مقابل زسكامسكو روسیه متحمل شكست شده و بدون كسب هیچ امتیازی در رده آخر جدول رده بندی گروه خود قرار دارد.
در چنین اوضاع و احوالی شبكه تلویزیونی فرانفكورترروندشا با دیتمار بایرسدورفر ، مدیر این تیم در خصوص مشكلات موجود گفت وگو كرده و نظرات وی را جویا شده است.
● هامبورگ از دوازده دیدار گذشته خود تاكنون در انتظار پیروزی به سر می برد. اینكه شما در سال های طولانی فعالیت حرفه ای خود موقعیت های مشابهی را تجربه كرده اید، چقدر می تواند در شرایط فعلی به تیم كمك كند؟
- گفتنش سخت است. در تمام موارد مهمترین مسأله حفظ خونسردی است. موضوع مهم دیگر این است كه الان چند مشكل كوچك داریم كه باید آنها را برطرف كنیم، ولی در عین حال خط و مسیر اصلی تیم باید حفظ شود.
● اینها كدام مشكلات هستند؟
- چند عامل دست به دست هم داده و ما را به موقعیت فعلی سوق داده است. ما در این فصل هنوز نتوانسته ایم در یك بازی با تیم كامل خود ظاهر شویم. الان چند بازیكن كاملاً كلیدی مان را در اختیار نداریم
● مثلاً رافائل فان درفارت مصدوم
- بله، و نیز تیموتی آتوبا كه در نیم فصل اول فصل گذشته، با نبودنش كار ما در دفاع چپ با مشكلات اساسی مواجه شد.گای دمل رانیز كه مدتی طولانی است در اختیار نداریم نباید فراموش كنیم. برای همین هم در این زمان كارهای فردی ضروری در تیم ما دیده نمی شود، كارهایی كه در موارد زیادی راهگشا هستند. ما در دور رفت از فصل قبل توازن صحیح بین بازی فردی و بازی تیمی را پیدا كردیم. توازنی كه تا امروز نتوانسته ایم دوباره به آن برسیم.
● آیا مشكل آتوبا كه ناگهان با اوقات تلخی تقاضای دستمزد بیشتر كرد برطرف شده است؟
- او دوباره به تمرینات تیم بازگشته است. ما امیدواریم كه او به زودی قادر به بازی كردن باشد.
●در فصلی كه به تازگی آغاز شده، تیم هامبورگ شش اخراجی داشته است: نیگل دی یانگ در جام اتحادیه مقابل وردربرمن، گای د مل در مقابل كوتبوس، كالین بنیامین در مقابل هرتا، ساشاكرش اشتاین مقابل آرسنال، مهدی مهدوی كیا در لیگ در برابر وردربرمن و حالا هم بنی لات در مسكو، علت این همه اخراجی چیست؟
- اخراج كرش اشتاین و لات غیر منصفانه و اشتباه بود. نباید این دو را در نظر بگیریم، اما با این حال باز هم تعداد زیادی اخراجی باقی می ماند. این باعث می شود بازیكنان كمی احساس تشویش و نگرانی داشته باشند، اما از طرفی هم بازیكنان باید یاد بگیرند كه بیشتر احساساتشان را در زمین كنترل كنند.
● فصل گذشته از شما به عنوان معمار و سازنده هامبورگ تمجید می شد كه خیلی خوب توانسته اید از بازیكنانی با ملیت های مختلف تیمی خوب و هماهنگ بسازید. اما حالا به یكباره همین موضوع باعث انتقادات شدید شده است. الان در هامبورگ بازیكنانی از ۱۳ كشور و ملیت مختلف حضور دارند. آیا برخلاف آنچه قبلاً فكر می كردید این موضوع مشكل بزرگ تیم شما شده است؟
- اگر نخواهیم به این موضوع توجه كنیم بی مبالاتی كرده ایم. نباید از این قضیه به سادگی گذشت. اوایل همه می گفتند: هامبورگ، كلاس بالا، چند فرهنگی، بین المللی و... و خلاصه از همه چیز تعریف می كردند، اما حالا فقط انتقاد می شنویم. اما من در اصل مثل قبل معتقدم كه همه این مسائل اساساً به شخصیت بازیكنان بستگی دارد تا به نژاد و اصل و نسبشان. الان به غیر از سورین و لیوبویا كه تازه آمده اند، تقریباً بقیه به زبان آلمانی صحبت می كنند.پس همه چیز از این لحاظ عادی است و نمی تواند مشكل اصلی باشد.
●در انتقادات اغلب نام سرگئی باربارز آورده می شود كه شما قراردادش را تمدید نكردید، چون هیچكدام از طرفین از نظر مالی با یكدیگر كنار نیامدید. آیا این انتقاد هم وارد نیست؟
- به هر حال نكته اصلی این نیست. ما در خط حمله بهتر شده ایم و همانطور كه گفتم الان چند بازیكن را به دلایل مختلف در اختیار نداریم. وقتی آنها برگردند، دوباره اوضاع بهبود می یابد.
●در تركیب اصلی تیم پنج تازه وارد دیده می شود: كمپانی، ماتیسن، سورین، لیوبویا و سانوگو و نیز دی یانگ. آیا هر سال باید بیشتر شاهد فرار بازیكنان از هامبورگ باشیم؟
- به این موضوع فكر كرده ام. برنامه ما این نیست. اینكه فان بویتن یا بولاروز از اینجا رفته اند، مشكل ما نبوده و ما تصمیم به فروش آنها نگرفتیم. ما به عنوان تیم هامبورگ كه دوباره پس از شش سال در لیگ قهرمانان اروپا بازی می كند هنوز اعتبار و جاذبه بایرن مونیخ و یا وردربرمن را نداریم. بیشتر مسائلی كه ما مشغول آن هستیم ناشی از این است كه ما بازیكنان خوب زیادی در اختیار داریم.
● یعنی هامبورگ یك ویترین زیباست...
- این مسیری است كه هر تیمی كه به سطح بالایی می رسد، لاجرم باید آن را طی كند، این روند پیشرفت یك تیم را نشان می دهد.
●این حرف شما یك نوع تعریف و تمجید از تیم است. واقعاً احساستان همین است؟
- به هر حال ما از لحاظ كلی در حال پیشرفت هستیم، فقط باید با مسائلی كه پیش می آید در آرامش كامل برخورد كنیم. ما دو سال قبل با حضور فان بویتن و بولاروز هم ۵۰ گل خوردیم و یك سال بعد فقط ۳۰ گل خوردیم. ولی اگر دمل، آتوبا و فان درفارت به تیم اضافه شوند، اوضاع بهتر هم می شود. در كنار اینها بازیكنان دیگر هم پیشرفت می كنند.
● آیا با توجه به عدم موفقیت های پیاپی در لیگ قهرمانان و نیز در بوندس لیگا نمی ترسید كه بازیكنان عصبی شده و این حالت روی بازی های بعدی شان هم اثر گذارد؟
- ما در سال های گذشته اعتماد هوادارانمان را جلب كرده ایم. من هر روز از كسانی كه مثل قبل تیممان را باور دارند می شنوم كه عده زیادی دوباره به جمع هواداران تیم بازگشته اند، بنابراین از این موضوع نمی ترسیم.
● شخصاً چگونه با وضعیت فعلی كنار می آیید؟ الان بدتر از همیشه می خوابید؟
- خوشبختانه اوضاع این قدرها هم خراب نیست. اما البته استراحت كردن كمی مشكل شده است. با تمام اینها من به تیم هامبورگ اعتماد زیادی دارم و مطمئن هستم كه به زودی اوضاع سر و سامان گرفته و همه چیز درست می شود.
● آخرین پیروزی در بوندس لیگا مربوط می شود به تاریخ ۲ مه. در آمارهای مشابه، در چنین مواقعی فشار زیادی متوجه مربی می شود. الان وضعیت در هامبورگ و در مورد توماس دال چگونه است؟ آیا این اعتمادی كه از آن حرف می زنید به همین شدت بین او و مدیریت باشگاه نیز وجود دارد؟
- بله، همینطور است و باید هم همینطور ادامه یابد.
مترجم؛ مریم دری منش
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید