جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


۴ فرصت برای عملکرد موفق


۴ فرصت برای عملکرد موفق
فناوری اطلاعات بخش اعظمی از اقتصاد را تشكیل مــی دهد. آنچه این روند را به پیش می راند، اهمیت روزافزون مدیریت فناوری اطلاعات در تضمین عملكرد بهینه برای طی فراز ونشیبهای چرخه های كسب و كار است.
مطالعات جهانی نشریه اكسنچر حاكی از این است كه شركتهایی كه در طول یك دوره پنج ساله ركود اقتصادی اوایل دهه ۱۹۹۰، بالاترین میزان سوددهی را به سهام دارانشان داشته اند، به جای تمركز، صرفاً بر روی كاهش هزینه ها، سعی در حفظ رشد درآمد و سوددهی داشته اند. تحقیقات دیگر اكسنچر كه متمركز بر نظارت و كنترل فناوری اطلاعات بوده نشان داد كـــه شركتهایی كه حاشیه سود بالاتری داشته اند، سهم بزرگتری از بودجه فناوری اطلاعات خود را به جای فرایندهای عملیاتی فنــــاوری اطلاعات، به نوآوری اختصاص داده اند.
تأمل بر روی نتایج این تحقیقات از منظر معاونان مدیرعامل در فناوری اطلاعات بیانگر نقش حساس آنها در طول چند سال آینده است، بویژه با عنایت به این مهم كه شركتها درصدد جذب هرچه بیشتر سود سهامداران برخواهند آمد. اما برای معاونان در زمینه فناوری اطلاعات، پدیدآوری فضایی برای گفتگوی لازم درجهت ایجاد تعادل مابین فناوری اطلاعات و ایجاد ارزش تجاری آسان نیست.
یك بررسی دیگر اكسنچر در مورد مدیران ارشد و مدیران عامل نشان داد كه بیشتر آنها هنوز ازطرف مدیران عامل به جلسات برنامه ریزی استراتژیك دعوت نشده اند و این درحالــــــی است كه از آنها انتظار می رود راه حلهای مقطعی ارائه كنند.
مدیران ارشد باید پا فراتر از این محدودیت بگذارند و جزء بخش اصلی و لاینفك فرایند برنامه ریزی استراتژیك شوند و این به معنای دورشدن از نقش سنتی یك فناوری است.
خبر خوش اینجاست كه تحقیقات مستمر اكسنچر درمورد ویژگیهای شركتهای موفق نشان می دهد كه آنها فناوری اطلاعات را به عنوان ابزاری به منظور نوآوری، ایجاد الگوهای تجاری كارامدتر، همزمان با افزایش بهره وری به كار می گیرند. اكسنچر بویژه معتقد است، مدیران ارشد باید چهار كار انجام بدهند كه از نقش فناوری اطلاعات به منظور یاری رساندن به شركتهایشان برای دستیابی به عملكرد موفق اطمینان حاصل كنند و به نوبه خود درحین روند، از لحاظ شخصی نیز عملكرد بهتر داشته باشند.
۱ - بحث مربوط به فناوری اطلاعات را روی ایجاد ارزش برای مشتری متمركز كنید. به منظور دستیابی به عملكرد خوب در این بین، مدیران ارشد می توانند بحث فناوری اطلاعات را با همكاران خود در قالب نقشی كه فناوری اطلاعات می تواند در حوزه هایی با اولویت از قبیل ایجاد رشد،كاهش ریسك، كوتاه شدن چرخه های زمانی داشته باشد، محدود كنند.
همچنین مدیران ارشد مسئولیت هدایت یك نگرش مشترك برای فناوری اطلاعات كه موردتاكید رهبری فناوری اطلاعات و شركت بوده و برای تولید ارزش سكوی شروعی محسوب شود را برعهده دارند. برای مثال، شركت رولز رویس، سابقاً ازطریق فروش قطعات اضافی بـــه مشتریان توربین های گازی اش سود می كرد. درآمد روبه افزون آن به خاطر دردسترس بودن و اعتبار محصولاتش خواهدبود.
شعار تجاری اش فروش قدرت به ازاء هر ساعت است و این امر به نوبه خود نگرشی از سیستم های مبادله و اطلاعات را می طلبد كه زنجیره عرضه، مدیریت خدمات و قابلیت سنجش وضعیت موتور را تقویت می كند.
در این زمینه اینكه مدیرارشد، بحث ارزش مشتری را به سطح ارزش سهامدار برساند، از اهمیت برخوردار است. استفاده از روشهای مرسوم برای بازگشت سرمایه گذاری فناوری اطلاعات كه باید در عوض به عنوان ابزار كنترلی و صرف تصویب پروژه ها شود، كافی نیست.
۲ - برای تغییرات مبتنی بر فناوری اطلاعات، طرحهای مناسب ارائه بدهید. مدیران ارشد باید همواره در جستجوی فرصتهایی برای ایجاد ارزش بیشتر ازطریق مشاركت، مثلاً در زنجیره تامین شركتهای دیگر باشند.
● این دو موضوع را درنظر بگیرید.
▪ به كارگیری قابلیتهای فناوری اطلاعات برای سهولت بخشیدن به همكاریهای تجاری.
▪ همكاری به منظور گسترش طرحها برای تغییر مبتنی بر فناوری اطلاعات.
مدیران ارشد باید توجه خود را به كاهش ریسك، تقسیم سرمایه و پایه گذاری استانداردهای عملی ازطریق كمك گرفتن از توانائیهای خاص شركتهای ثالث معطوف كنند.
یكی از عوامل مهم برای دستیابی به عملكرد موفق حاصل از شراكت، یك ساختار قراردادی خوب برپایه پارامترهای مرتبط با ایجاد ارزش تجاری است. واگذاری كل عملكرد فنــــاوری اطلاعات ( به صورت پیمان كاری) یا بخشهای اصلی آن، معاون مدیرعامل را از بار مسئولیت استراتژیك آن معاف نمی كند، بلكه كاملاً برعكس. وی علاوه بر گفتگوی مستمر با گروه پیمانكار باید قراردادی داشته باشد. كه به طور مشخص بیان كند از آنها درجهت ارتقای ارزش مشتری چه انتظاری می رود.
۳ - برنامه كار سرمایه گذاری فناوری اطلاعات را بهینه كنید. تحقیقات اكسنچر نشان می دهد شركتهایی با حاشیه سود بالا به طور خاص بودجه بیشتری را به فناوری اطلاعات جدید اختصاص می دهند و نسبت به هم ردیفان خود هزینه كمتری صرف فناوری اطلاعات می كنند. تحقیق همچنان نشان داد كه بیشتر از صد شركت اروپایی، آنهایی كه موفق به بهره وری بیشتری شده اند، تشكیلات IT و نظارت خودشان را با واحدهای تجاری كه ممكن است كاملاً متعدد و خـــــودگردان باشند، همسو می كنند.
برای حصول به این سطح از عملكرد بالا، مدیران ارشد باید روشی را اتخاذ كنند، كه به ایجاد و متعاقباً تحقق بخشیدن طرح و نقشه فناوری اطلاعات منجر شود كه از درست بودن مسیر سرمایه گذاری بودجه فناوری اطلاعات اطمینان حاصل كنند.
این امر مستلزم آن است كه مدیران ارشد مراقب باشند، كه سرمایه ها به دلایلی از قبیل، فشار سیاسی، خودمحوری، آشفتگی و سوءتفاهم درمورد رابطه بین فناوری اطلاعات و ارزش مشتری به حوزه های كم اهمیت تر سرازیر نشوند.
علاوه بر این، مدیران ارشد باید از حوزه آموزش بهره گیرند و قادر به تغییر مدیریت و مدیریت برنامه باشند، تا تمام سطوح دپارتمان فناوری اطلاعات را مجهز كنند و همراه با توجه ویژه ای كه به همكاری فعال با هم ترازان خود در محدوده تجاری معطوف می كنند، به محقق كردن طرحها و نقشه ها كمك كنند. همچنین مدیران ارشد باید نسبت به تغییرات خارجی كه ممكن است باعث بی اعتباری یك موردتجاری شوند، آگاه باشند،‌ و برای تنظیم بعدی آماده گردند.
۴ - فناوری اطلاعات را به منظور بهبود قابلیتها و پیامدهای كسب و كار تغییر دهید.
روندهای جدید، ابزارها، قابلیتها و معماریها، منبعی همیشه تازه از فرصتهای جدید برای بهینه سازی فرایند فناوری اطلاعات هستند.
از وظایف مدیر ارشد این است كه این فرصتها را ارزیابی كنند و آنهایی كه شامل تبعاتی مثل كارایی مثبت و زیربنایی می شوند، توصیه كنند.
مترجم: فرانك صادقی
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید