جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کتابخانه ملی بلغارستان


کتابخانه ملی بلغارستان
● تأسیس: ۱۸۷۸
● تاریخچه:
«كتابخانه ملی سیریل و متدیوس» در ۱۰ دسامبر ۱۸۷۸ به‌عنوان كتابخانه عمومی صوفیه در پایتخت كنونی بلغارستان تأسیس شد. بر اساس قانون واسپاری مصوب ۱۹۸۷ كه در سال ۱۹۰۹ به اجرا درآمد، كتابخانه ملی مركز واسپاری شد و ملزم به دریافت نسخه‌ای از تمامی كتب و نشریات منتشرشده بلغاری گردید.
در حال حاضر كتابخانه مجموعه كاملی است از كلیه انتشارات چاپی كشور، منابع معتبر خارجی در تمام زمینه‌ها، و مجموعه بزرگی از پیایندهای خارجی، كه تقریباً تمام انتشارات سازمان ملل و انتشارات سازمان‌های بین‌المللی را دارد. در زمان جنگ دوم جهانی ساختمان كتابخانه تماماً از بین رفت و فقط ۲۰۰ هزار كتاب از آن برجا ماند. ساختمان جدید در دسامبر ۱۹۵۳ افتتاح گردید.
● فعالیت‌ها و خدمات:
این كتابخانه به‌عنوان «آرشیو ملی مدارك تاریخی بلغارستان تا ۱۹۰۰» انجام وظیفه می‌كند و مسئولیت تهیه و تدوین كتابشناسی ملی و پیایندهای بلغارستان را بر عهده دارد.
این كتابخانه به‌عنوان یك كتابخانه تحقیقاتی به تمامی دانشجویان، محققان، دانش‌آموزان و شهروندان خدمات می‌دهد. همچنین به‌عنوان مركز اطلاعات كتابشناختی ملی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، و نیز به‌عنوان یك مؤسسه تحقیقاتی در زمینه‌های علم كتابداری، كتابشناسی و كتاب انجام وظیفه می‌كند و به‌عنوان یك مركز ملی، عهده‌دار هدایت و مشاوره كتابخانه‌های تحقیقاتی شبكه‌ای است. از سال ۱۹۷۰ نیز هماهنگ‌كننده اعمال اساسی و پایه‌ای كتابخانه‌ای در كشور است.
این كتابخانه از سال ۱۹۹۲ كه به سامانه رایانه‌ای مجهز شده، كتابشناسی ملی را كه بر اساس رده‌بندی دهدهی دیویی تنظیم شده مورد استفاده قرار داده است. كتابخانه ملی بلغارستان تنها كتابخانه این كشور است كه به سامانه رایانه‌ای مجهز است.
در سال ۱۹۵۶ كتابخانه به یك آزمایشگاه شیمی مجهز شد كه در حال حاضر به طور محدود در جهت حفظ و نگهداری مواد كتابخانه‌ای فعالیت می‌كند. این آزمایشگاه علاوه بر ۲ كارمند تمام‌وقت، یك شیمیدان و یك میكرب‌شناس در اختیار دارد. ۷ اتاق برای فعالیت‌های گوناگونی كه در جریان حفظ و نگهداری مواد كتابخانه‌ای صورت می‌پذیرد، اختصاص یافته است. بخش میكروفیلم نیز در كتابخانه فعالیت دارد كه به نسخه‌برداری از تمام نسخه‌های خطی، روزنامه‌ها و مجلات بلغاری مربوط به قرون ۱۸ تا ۲۰ می‌پردازد. میكروفیلم كتاب‌های كمیاب و میكروفیلم روزنامه‌ها در محل‌های جداگانه‌ای نگهداری و محافظت می‌شوند. واحد میكروفیلم در صورت لزوم، اقدام به تهیه میكروفیلم از نسخه‌های خطی و كتب كمیاب كتابخانه‌های دیگر نیز می‌كند.
● خدمات اطلاعاتی پیوسته:
كتابشناسی ملی، فهرست مشترك ملی و خدمات شبكه جهانی وب.
● كاركنان:
تعداد كارمندان این كتابخانه ۵۰۸ نفر است كه ۳۱۵ نفر آنان متخصص هستند.
● مجموعه‌ها:
كتابخانه ملی بلغارستان به‌عنوان بزرگترین كتابخانه علمی بلغارستان دارای مجموعه عظیمی در زمینه علوم انسانی و علوم تجربی، و همچنین دارای آرشیوی از نسخه‌های خطی بلغاری و خارجی و تعداد زیادی كتاب‌های نادر می‌باشد. موجودی این كتابخانه ۳۳۰‚۷۷۲‚۶ فقره است كه از این میان ۹۳۰‚۵۱۵‚۱ كتاب و ۱۵۵‚۸۰۴ دوره نشریات ادواری[۱] است. كتابخانه همچنین دارای۰۰۰‚۵۰۰‚۳ سند و مدرك تاریخ ملی و شرقی از دوره تسلط عثمانی،‌ اصول ملوك‌الطوایفی، و احیای بلغارستان است و در واقع به‌عنوان آرشیو ملی مدارك تاریخی بلغارستان تا سال۱۹۰۰، انجام وظیفه می‌كند.
● حوزه‌های موضوعی:
علوم انسانی و علوم تجربی.
● ورودی‌ها:
كتاب، نشریه، نسخه خطی، انتشارات قدیمی و نادر، نقشه و عكس، تصویر و تمثال، صفحه گرامافون، اختراعات و استانداردها، اسناد آرشیوی.
● انتشارات:
این كتابخانه كتابشناسی ملی را كه دارای سیاهه‌‌های مختلف از كتاب، نقشه، جزوه، موسیقی و دیگر مواد است، هر دو هفته یك‌بار منتشر می‌كند. انتشارات رسمی و پایان‌نامه‌ها (ماهانه)، مقالات مجلات و مجموعه‌های مقالات (دوهفته یك‌بار)، مقالات روزنامه‌ها (ماهانه)، پیایندهای بلغارستان (سالانه)، كتابشناسی‌های بلغارستان (سالانه)، و درهمكرد كتاب‌ها و دیگر مواد، پایان‌نامه‌ها و مواد شنیداری را نیز هر سال یك‌بار منتشر می‌كند[۲].
● اطلاعات تماس:
▪ +۳۵۹ ۲ ۹۸۸ ۲۸۱۱ تلفن
▪ +۳۵۹ ۲۸۴ ۳۵۴۹۵ نمابر
▪ http://www.bl.uk/gabriel/Libraries/pages-generated/bu-en.htm۱ پایگاه وب
▪ nbkm@nationalLibrary.bg پست الكترونیكی
“St.Cyriland Methodius” NationaL library نشانی
Bul.Vassil Levski ۸۸
۱۵۰۴ Sofia
Bulgaria
پانوشتها:
۱. Bound periodicals
۲. Gabriel: gateway to europe&#۰۳۹;s national libraries [Bulgaria]. Available at: http:///www.kb.nl/gabriel/libraries/pages-generated/dk-en.html (۷ sep ۲۰۰۳)
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید