پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مردی از جنس دروازه


مردی از جنس دروازه
●● پرونده بازیکن
● نام: ینس لمن
● ملیت: آلمانی
● باشگاه: آرسنال
● سال تولد: ۱۹۶۹
● قد: ۱۹۳ سانتی‌متر
● وزن: ۸۴ کیلوگرم
● تعداد بازی ملی: ۳۳
ینس لمن دروازه‌بان نام آشنا و پرحاشیه تیم ملی آلمان را کمتر کسی است که نشناسد. او که در رقابت‌های امسال جام جهانی حضوری موفق را از خود به نمایش گذارد، نشان داد که تیم ملی آلمان همواره از دروازه‌بانان شایسته‌ای بهره برده است. حضور او در جام جهانی امسال یادآور حضور موفق سپ‌مایر در جام جهانی ۱۹۷۴ بود. همچنین تیم ملی آلمان دروازه‌بان پرآوازه دیگری را نیز تجربه کرده است که او کسی نیست جز هارولد شوماخر پس از شوماخر نیز دروازه‌بان دیگری به‌نام لیگ ایمل سنگربانی تیم ملی آلمان را به‌عهده گرفت و توانست در جام جهانی ۱۹۹۰ به یکی از ارکان موفقیت این تیم مبدل شود.
پس از یک دوره رکورد دروازه‌بانی در بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲ این بار نوبت درد خشنی از نژاد ژرمن‌ها بود که ناجی دروازه تیم ملی آلمان شود. این شخص الیور کان نام داشت. کان توانست با حضور موفقش در جام جهانی ۲۰۰۲ نایب قهرمانی را از آن تیم ملی کشورش کند و به‌عنوان بهترین دروازه‌بان آن سال برگزیده شود.
اما تیم ملی آلمان چند سالی است که جدالی سخت و فرسایشی را میان دو دروازه‌بان خود تجربه می‌کند. الیور کان و ینس لمن دو دروازه‌بان تیم ملی هستند که حضور یکدیگر را در تیم ملی برنمی‌تابند.
تیم ملی آلمان در دیدارهای تدارکاتی خود که قبل از شروع مسابقات جام جهانی داشت از حضور ینس لمن بهره گرفت. هر چند این دروازه‌بان تیم آرسنال گل‌های متعددی را دریافت کرد ولی این موضوع باعث نشد که یورگن کلینزمن نظرش را در مورد او تغییر دهد. کلینزمن همچنان لمن را به‌عنوان دروازه‌بان اول تیم ملی برگزید و تمامی بار انتقادات را به جان خرید. لمن نیز توانست با حضور موفق خود عنوان سومی این مسابقات را به مردمش تقدیم کند. هر چند که در بازی آخر و در بازی رده‌بندی لمن جای خود را به رقیبش سپرد.
آنچه در ادامه می‌آید گفت و گوئی است با لمن دروازه‌بان اول تیم ملی آلمان که قبل از بازی‌های جام جهانی انجام شده است.
● سؤال: اکنون در آستانه ۳۷ سالگی خود را چند ساله احساس می‌کنی؟
▪ جواب: شاید ۲۶ ساله به هر حال آماده‌تر از ۳۰ سالگی‌ام هستم.
● سؤال: از تمریناتی که در اردوی آمادگی برای جام جهانی داشتید بگوئید.
▪ جواب: آن دوران علی‌رغم اینکه دوران سختی از نظر ترمین مداوم بود ولی احساسی بسیار خوشایند را در من زنده کرد.
● سؤال: پس از اینکه فهمیدید پیراهن شماره یک تیم ملی را به نام شما زده‌اند چه احساسی داشتید؟
▪ جواب: من لیاقت این پیراهن را داشتم اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ نداده بود.
● سؤال: بازی خود را در درون دروازه چگونه ارزیابی می‌کنی؟
▪ جواب: من باید بدانم که یک پاس چه وقت و به کجا می‌تواند برود مثل رانندگی است. شما فقط به نفر جلوئی خود نگاه نمی‌کنید بلکه همه چیز را زیر نظر دارید. در فوتبال هم دقیقاً باید با همین روح بازی کرد. باید بتوان بازیکن حریف و هم‌تیمی‌هایت را یکجا مدنظر قرار داد.
● سؤال: چه جایگاهی را برای تیم آلمان در رقابت‌های جام جهانی پیش‌بینی می‌کنی؟
▪ جواب: در فوتبال پیش‌بینی کار درستی نیست. چون شانس و اتفاق، نقش زیادی در نتیجه بازی دارند ولی امیدوارم که تیم آلمان با بهره‌گیری از امتیاز میزبانی بتواند یکی از سه تیم برتر باشد.
● سؤال: اگر آلمان نتواند نتیجه مطلوبی از این بازی‌ها بگیرد، کلینزمن خواهد ماند؟
▪ جواب: این موضوع به فدراسیون مربوط است ولی تمام تیم‌های حاضر نمی‌توانند به نتیجه مطلوب برسند.
● سؤال: خط دفاع تیم ملی چه چیزی را می‌تواند از خط دفاع آرسنال یاد بگیرد؟
▪ جواب: تجربیات دیگران را می‌توان فرا گرفت. مثل وقتی‌که دو مدافع از چهار مدافع تیم در فصل گذشته دیگر مدافع نبوده به خطوط دیگر ملحق می‌شدند، تاکتیکی که بسیار هم موفقیت‌آمیز بود. اگر بازیکنان باهوش باشند و در تمرین‌ها نیز این تاکتیک‌ها را اجراء کنند می‌توانند موفق باشند. برای همین هم من هیچ نگرانی‌ای ندارم.
● سؤال: آیا این درست است که قضاوت در مورد دروازه‌بانان راحت‌تر است؟
▪ جواب: بله چون در فوتبال پیچیده امروز اشتباه دروازه‌بانان راحت‌تر دیده می‌شود. برای کارشناسان هم تجزیه و تحلیل فوتبال مدرن بسیار سخت است اما در مورد دروازه‌بان به‌راحتی می‌توانند بگویند که حرکتش اشتباه و یا درست بود.
● سؤال: آیا با کان نیز در مورد دروازه‌بانی صحبت کرده‌ای؟
▪ جواب: خیر، چون این تصمیم مربیان بود.
● سؤال: آیا بازگشت تو به ورزشگاه مونیخ پس از تجربه نه چندان خوب سال گذشته شرایط خاصی را به همراه خواهد داشت؟
▪ جواب: سال گذشته وقتی پس از مسابقه در اتوبوس تیم ملی نشسته بودم به این فکر می‌کردم که هیچ چیز بدون دلیل نیست. سال آینده دوباره در آنجا بازی می‌کنم. آن بازی برای من مفهوم خاص خودش را داشت.
● سؤال: در دیدار مقابل کاستاریکا ۲ گل را دریافت کردی؟ این موضوع روحیه تو را در رقابت‌های جام جهانی تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد؟
▪ جواب: بزرگترین دروازه‌بانان طول تاریخ فوتبال، گل‌های زیادی خورده‌اند ولی سعی کرده‌اند که به‌خوبی انجام وظیفه کنند. اگر نظر مربیان بر حضور من به‌عنوان دروازه‌بان شماره یک باشد نباید این موضوعات ذهن مرا درگیر کند.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید