جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

یک ژرمن در گرجستان


یک ژرمن در گرجستان
همه چیز طور دیگری برنامه ریزی شده بود. اوایل سال به نظر می رسید كه كلاس تاپ مولر مربی باشگاه هوفنهایم از لیگ منطقه ای آلمان شود، اما در نهایت تصمیم وی تغییر كرده و در حال حاضر روی نیمكت تیم ملی گرجستان نشسته است.
وی كه جانشین آلن ژیرس فرانسوی شده، در خصوص تصمیم خود می گوید: كار در گرجستان بسیار هیجان انگیز است. گرچه پیشنهادهای خوب زیادی داشتم، اما می دانستم كه در اینجا بازیكنان خوب زیادی وجود دارد. از تیمی با بازیكنانی مثل لوان كوبیا شویلی از شالكه ۰۴ یا كاخا كالادزه از میلان می توان تیمی بسیار خوب ساخت.
تاپ مولر هم به مانند رئیس فدراسیون گرجستان، تیمش را از راه دور و از آلمان هدایت می كند. وی معتقد است با توجه به حضور تعدادی از ملی پوشان در باشگاه های اروپایی بهتر می تواند بازی آنها را ببیند. البته تاپ مولر در سه ماه اول فعالیتش بیشتر در گرجستان بود. او می گوید: باید از صفر شروع كنیم. اینجا همه كارها روی زمین است. لیگ گرجستان حداكثر در سطح لیگ منطقه ای آلمان است. اما بازیكنان جوان و با استعدادی در اینجا هست كه باید از وجود آنها استفاده كرد.
وی اضافه می كند: جوانان شوق و حرارت زیادی دارند و می خواهند خودشان را نشان دهند. بدیهی است كه ما هم می خواهیم موفق شویم، اما برای رسیدن به این هدف همه باید دست به دست هم بدهیم. اگر تلاش كنیم حتماً موفق می شویم.
متن زیر گفت وگوی مجله آلمانی فرانكفورتر آلگماینه با وی در خصوص گرجستان و شرایط تیم ملی این كشور است.
●به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال گرجستان از چه پیشرفتهای كوچكی راضی و خوشحال هستید؟
- من با مسئولین فوتبال گرجستان در میلان بودم و آنجا قراردادی به اتفاق با دیادورا به امضاء رساندیم. دوست دارم اوضاع رو به بهبود برود. قبلاً فدراسیون فوتبال گرجستان تمام تجهیزات و لباسهای تیم ملی را با قیمت فروش آن از پوما تهیه می كرد و حالا با این اسپانسر شرایط بهتری پیدا می كنیم.
●پس شما نه تنها سرمربی بلكه سازمان دهنده مالی و حامی اول برای پیشرفت های همه جانبه تیم گرجستان هستید.
- این شغل به هر حال جنبه های گوناگونی دارد و از همین رو هم جالب است. اوایل سال سرگرم امور مربوط به ورزشگاه جدید تفلیس بودیم، با چمن جدید، جایگاه جدید و خلاصه همه چیز. علاوه بر این درصدد افزایش اطلاعات نیز هستم. رئیس باشگاه در همه موارد كمك می كند، او آدم بسیار آرامی است.
لطفاً بنویسید كه ما خیلی خوب با هم كار می كنیم و تاكنون هم قدمهای مثبت و مؤثری برداشته ایم.
● آیا او یك میلیاردر است؟
- او حقوقدان است و سالهای زیادی است كه در هایدلبرگ آلمان زندگی می كند. پدرش در زمان اوج دیناموتفلیس مربی و مدیر آنجا بود، زمانی كه در سال ۱۹۸۱ قهرمان جام اروپا شدند.
نودار آخا لكاستی نام رئیس من است. فقط نامش را با رئیس قبلی اشتباه نگیرید، چون نامشان خیلی شبیه هم است.
رئیس قبلی به خاطر بعضی كارهای خلاف الان در زندان است.
●چه مدت در گرجستان هستید؟
- امسال حدوداً ۱۳۰ روز آنجا بودم. در بقیه روزها هم ملی پوشانم را كه در باشگاه های مختلف اروپایی بازی می كنند زیر نظر دارم. برادرم هاینتز هم كمكم می كند، او مربی تیم زیر ۱۹ سال و رالف مینگه مربی تیم زیر ۲۱ سال گرجستان است.
●فكر می كنید تیم خوبی در اختیار دارید؟
- ریموند دومنش، سرمربی تیم فوتبال فرانسه كه ما آخرین مرتبه در رقابتهای انتخابی جام ملتهای اروپا با آنها بازی كردیم، در یك گردهمایی مربیان به من گفت كه ما حداقل به خوبی ایتالیا بازی می كنیم. اگر همه سالم باشند، هفت، هشت بازیكن عالی در تیمم خواهم داشت، از جمله كالادزه از آ.ث.میلان، آساتیانی از لكوموتیو مسكو كه چلسی به دنبال جذبش است، یا خیزانیشویلی از بلكبرن.
اینها مدافعان من هستند. در جلو كوبیاشویلی از شالكه یا آرولادزه را در خط حمله دارم كه در آلكمار بازی می كند و آقای گل لیگ هلند بود.
● آنها بهترین تركیب را می سازند.
- به هر حال اگر هر كدام از این جوانان نباشند، سطح فوتبال تیم ملی به شدت و ناگهان سقوط می كند.
● مشكل فوتبال گرجستان چیست؟
- گرجستان فوتبالیست های خوبی دارد ولی بسیاری از آنها انضباط و نیز قدرت اراده كمی دارند.
● آیا با كمبود تجربه و آموزشهای لازم نیز روبه رو هستند؟
- مشكل ما این است كه بازیكنان جوان اكثراً به اوكراین یا روسیه می روند، جایی كه به جای گرفتن ماهی ۱۰۰ الی ۲۰۰ دلار در گرجستان، می توانند ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار درآمد كسب كنند. اما از هر صد بازیكن فقط یك نفر وارد یك تیم دسته اولی می شود.
بقیه بعد از دو سه سال یا برمی گردند یا به كشورهای كوچكتری مثل مولداوی یا لتونی می روند تا كمی پول در بیاورند. دوران موفقیت آنها هم دیگر در این زمان سپری شده است.
الان كار من فقط با آنهایی كه در خارج بازی می كنند راه می افتد. برای آینده باید زحمت زیادی را متحمل شویم تا جوانان را پرورش دهیم.
● پس از پرهیز طولانی مدت از روبه رو شدن با مردم، دوباره در معرض دید عموم فوتبال دوستان آلمانی قرار گرفته اید. تاپ مولر چه تغییری كرده است؟
- به عنوان مربی یك تیم ملی بیشتر با وقایع بین المللی فوتبال درگیر شده ام. همیشه در بوندسلیگا مشغول یك باشگاه بودم و تنها به حریف بعدی فكر می كردم.
●شما آخرین مربی آلمانی بودید كه از سال ۲۰۰۲ با یك تیم در فینال لیگ قهرمانان اروپا حضور داشت.
- درست است؛ واقعاً آن موقع مردم هیجان زده شدند، آن هم در سراسر اروپا. اغلب با من مصاحبه می شد.
●پس از آن چند شگفتی مثل اخراج پیش آمد. پس از رسوایی هویتسر كه به تیم هامبورگ شما مربوط می شد، اشاره كردید كه می خواهید كناره گیری كنید.
- در این گونه مواقع این احساس شدت پیدا می كند كه همه كارها در این زمینه دروغ و فریب است. یك كسب و كار كثیف. اما وقتی دو ماه كنار باشی، دوباره می خواهی حتماً برگردی. من از فوتبال كنار نرفتم. هیچ كس نمی تواند علاقه به فوتبال را از من بگیرد، حتی اگر ده بازی متوالی شكست بخورم.
● و از بودن در تیم ملی گرجستان لذت زیادی می برید؟
- ما باید با بهترین تیمهای جهان بازی كنیم، فرانسه، آلمان، ایتالیا، این می تواند وسیله مناسبی برای جهش تیم باشد. به علاوه گرجستان كشور بسیار زیبایی است و بسیار آفتابی. غذاهای خوبی هم دارد.
● منظورتان این است كه برای تاپ مولر به عنوان مربی، بوندسلیگا دیگر جاذبه ای ندارد؟
- وقتی از تلویزیون چهره همكارانم در بوندسلیگا را می بینم واقعاً ناراحت می شوم. این همه استرس، و بعد همیشه فكر می كنم كه من هم زمانی كه در بوندسلیگا بودم همین طور به نظر می رسیدم.
●بنابراین پرونده بازگشت شما به آلمان به عنوان یك مربی باشگاهی بسته شده است.
- نه، هیچ گاه پرونده كسی كه دیوانه فوتبال است بسته نمی شود. همسرم خیلی دلش می خواهد كه به طور كلی از فوتبال بوندسلیگا كنار بروم.
الان او در این موقعیت بیشتر از من لذت می برد و می تواند گاهی اوقات با من سفر كند. این زندگی به مراتب خوشایند تر از زندگی در آلمان به عنوان یك مربی بوندسلیگایی است.
●●كلاس تاپ مولر
كلاس تاپ مولر متولد ۱۲ آگوست ۱۹۵۱ در ریوه نیش، فعالیت خود را در اس.فاریوه نیش آغاز كرد و سپس به اینتراخت تریر از لیگ منطقه ای آن زمان پیوست. او از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰ در ۲۰۴ بازی تیم اف. ث. كایزرزلاترن در بوندسلیگا حضور داشت و ۱۰۸ گل نیز به ثمر رسانید. بدین ترتیب او ركورددار گلزنی شیاطین سرخ منطقه فالتس است.در سال ۱۹۷۶ (در مقابل اسپانیا) و در سال ۱۹۷۹ (مقابل مالت و تركیه) سه بار برای تیم ملی فوتبال آلمان به میدان رفت. وی قبل از اینكه در تیم سالمرور در بوندسلیگای ۲ به فعالیتش پایان دهد، در سال ۱۹۸۰ به تیم دالاس تورنادو در لیگ حرفه ای آمریكا پیوست.
پس از این دوران از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۸ مربی سالمرور بود و پس از آن هدایت تیم اولم ۱۸۴۶ را (از ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹) به عهده داشت. سپس به لیگ آلمان شرقی و به تیم ویسموت رفت (۱۹۹۰ تا۱۹۹۱).
اولین ایستگاه او در بوندسلیگای ۲ والد هوف مانهایم بود (۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳). در اول جولای ۱۹۹۳ مربیگری اینتراخت فرانكفورت را به عهده گرفت و فصلی مهیج و موفقیت آمیز را آغاز كرد. اما پس از عدم موفقیت تیم در آخر فصل و از دست دادن قهرمانی، در آوریل ۱۹۹۴ اخراج شد. از ۹ نوامبر ۱۹۹۴ تا ژوئن ۱۹۹۹ مربی بوخوم بود و بعد به اف. ث. زاربروكن رفت كه در آنجا در ۲۹ نوامبر ۲۰۰۰ اخراج شد.از اول جولای سال ۲۰۰۱ تا فینال لیگ قهرمانان اروپا و نیز كسب مقام دوم بوندسلیگا و فینال جام حذفی آلمان سرمربی بایر ۰۴ لوركوزن بود. پس از آن در سال ۲۰۰۲ از سوی روزنامه نگاران ورزشی آلمان به عنوان مربی سال انتخاب شد.پس از اینكه در فصل بعدی لوركوزن در خطر شدید سقوط به دسته پایین تر قرار گرفت در فوریه سال ۲۰۰۳ از سمت خود بركنار شد. از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ به عنوان جانشین كورت یارا مربی هامبورگ شد. اما در آنجا هم وقتی تیم در رده های آخر جدول قرار گرفت كه تا حد زیادی به كارهای عجیب تاپ مولر مربوط می شد، از جمله به كار گرفتن سرگئی باربارز در پست دفاع میانی، از كار بركنار شد.وی از اول فوریه سال ۲۰۰۶ سرمربی تیم ملی فوتبال گرجستان شد این اولین تجربه تاپ مولر در خارج از آلمان است، گرچه پس از موفقیت هایش با لوركوزن در لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۲ مورد توجه بسیاری از باشگاه های اروپایی قرار داشت.
مترجم: مریم دری منش
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید