سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

سیداحمد طالقانی و آغاز حرکت U.F.C ترکیه


سیداحمد طالقانی و آغاز حرکت U.F.C ترکیه
بزرگی و عزت بر آن‌کس رواست
که چشم نیازش فقط بر خداست
استاد دکتر سیداحمد طالقانی بنیانگذار و مؤسس انجمن بین‌المللی سبک ذن اوکیناوا کنپو ریو جوجیتسو و شورین ریو کوبودوکای می‌باشد.
او فردی است که با نمایشات بی‌نظیر خود یکی از چهره‌های آشنا و مطرح در هنرهای رزمی ایران که آوازه او به کشورهای اروپائی نیز رسیده است. و این‌بار با حضور خود در کشور ترکیه شهر آنکارا، روش جدید مسابقات آزاد داخل قفس (U.F.C) را به‌همراه استاد قدیم خودش در کونگ‌فو بوکس اژدها استاد هانشی سلاحطین بیگلی استارت زد و با کسب مدال طلا، افتخاری بر پرونده پرافتخار خود در هنر رزمی افزود، فرصت را غنیمت دانستیم و با ایشان مصاحبه‌ای ترتیب دادیم.
● لطفاً در مورد سفر خود توضیح دهید:
▪ با سلام، بنده به‌همراه یکی از شاگردان قدیمی‌ام به‌نام آقا محسن جباری طی دعوت از طرف سازمان هنرهای رزمی کشور ترکیه جهت حضور در مسابقات فوق به شهر آنکارا دعوت شدیم، با توجه به اینکه روش فوق روشی جدید بود این روش که همان مبارزه داخل قفس روشی برای اولین بار در ترکیه استارت خورد حضور یافته مسابقات فوق با حضور ۷ کشور خارجی و حمایت دولت ترکیه در شرایط خوب برگزار گردید. البته جشن باشکوهی نیز در این‌دوره از مسابقات اجراء گردیده که به‌خودی خود منحصر به‌فرد بود اینجانب به‌همراه شاگردم توانستیم مدال طلای این دوره را کسب نمایم.
● روش این مسابقات چگونه است؟
▪ مبارزات فوق به دو روش برگزار می‌شود؛
الف: بدون داور، بدون قوانین، آزاد برای کلیه سبک‌ها
ب: دارای داور و قوانین مخصوص به‌خود و در سه وزن ۶۵-، ۶۵+، ۸۰+
دارای ۵ راند و هر راند سه‌تا ۵ دقیقه
● با عرض پوزش مسابقاتی که در ترکیه انجام می‌شود معمولاً ساختگی است و جنبه قانونی نداشته، این مسابقات چطور؟
▪ جواب سئوال شما به‌همراه عکس‌ها و فیلم‌هائی که مشاهده کردید جواب آن‌را گرفته‌اید این مسابقات به‌صورت رسمی و تحت پوشش دولت ترکیه صورت گرفت، ولی دیگر مسابقات را که بیان نموده‌اید از آن‌جائی‌که اینجانب هرگز در این‌گونه مسابقات شرکت نکرده‌ام و با این افراد نیز ارتباطی نداشته و انشاءالله نخواهم داشت.
● آیا در کشور ترکیه مورد حمایت مقامات قرار گرفتید یا نه؟
▪ لازم است که برای شما اعلام نمایم. شهردار محترم شهر سورگون آقای احمد شمشک، جمع کثیری از مقامات دولتی و نماینده پارلمان و ریاست حوزه نظام وظیفه عمومی منطقه، اینجانب و شاگردم را مورد لطف قرار داده و با دعوت به شام و ناهار و حتی بازدید از اماکن تاریخی ما را مورد عنایت قرار دادند که اینجانب از آن برادران تشکر دارم.
● آیا مسابقات فوق توسط رسانه‌های ترکیه و اروپا وجود داشت؟
▪ بله، مراسم فوق برخلاف اینکه انتظار نمی‌رفت تا این حد مورد استقبال قرار گیرد. مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفت و از سه شبکه تلویزیون دولت ترکیه نیز پخش گردیده و فینال مسابقات در فضای آزاد و در حضور جمع کثیری مردم و مسئولین کشوری و لشگری برگزار گردیده و کلیه درآمدهای مسابقات فوق به نفع ایتام هزینه گردید و به‌زودی نیز همین مسابقات در سطح بهتر در کشور ترکیه با حضور بیش از ۲۰ کشور برگزار خواهد گردید.
● لطفاً اعلام نمائید مسابقات فوق تحت پوشش کدام سازمان و یا فدراسیون برگزار گردید و مجری طرح چه شخصی می‌باشد.
▪ مجری طرح این مسابقات استاد سلاحطین بیگلی، (که بنده از سال ۱۹۸۸ که قرار بود توسط یکی از دوستانم به‌نام آقای حسین پرهیزکاری و مسعود پرهیزکاری در کلاس ایشان کلاس کونگ فوتوآ تشکیل بدهیم آشنا شده) یکی از اساتید ممتاز در هنرهای رزمی کشور ترکیه و جهان، این‌بار با تأسیس سازمان جهانی مبارزات آزاد و فدراسیون دفاع شخصی مدرن را تأسیس نموده است که این تشکیلات تحت نظارت دولت ترکیه می‌باشد. و هدف از تأسیس این تشکلات جذب نیروهای فنی از سرتاسر کشورهای منطقه و جهان و ارتقاء سطح ملی و فنی هنرجویان و علاقمندان به مبارزات آزاد می‌باشد استاد سلاحطین مردی با ایمان و قوی در هنر رزمی که تسلط ایشان نسبت به هنر رزمی و مبارزات آزاد بر هیچ‌کس پوشیده نمی‌باشد.
● موقعیتتان را در این سازمان و فدراسیون بفرمائید.
▪ در حال حاضر اینجانب تنها نماینده تام‌الاختیار ایشان در ایران و منطقه آسیا می‌باشم و هم‌چنین استاد سلاحطین به‌همراه هیئت رئیسه سازمان و فدراسیون مذکور اینجانب را به‌عنوان نایب رئیس منصوب نمود و مقرر گردید که با هماهنگی‌های دولت ترکیه و ایران، به جهت پیشرفت هر چه بیشتر کار، اینجانب در کشور ترکیه اقامت نمایم و ضمناً چند دانشگاه ترکیه نیز جهت تدریس دعوت گردیده‌ام که تمامی این مطالب نیز توسط استاد سلاحطین حمایت گردیده است.
● آیا شما به روش‌های آزاد تمایل دارید با توجه به اینکه شما را در بحث فلسفه و روح رزمی و انجام کاتاها با سلاح و بدون سلاح می‌شناسیم؟
▪ من شخصاً به روش مبارزات آزاد علاقه نداشته و ندارم و عاشق کاتا و سلاح هستم. ولی از روش مبارزات آزاد نیز دور نمی‌باشم و به اندازه یک استاد رزمی آگاهی وافر و کافی داشته و دارم و این سفر را به خاطر این انجام دادم که بگویم اگر در این راه اول نیستم ولی همیشه هستم و خواهم بود. و در این راه نیز همانند مسیرهای دیگر می‌توانم کمک خوبی برای تمامی هنرجویان رزمی کار کشور باشم. من در راه‌اندازی خیلی از سبک‌ها به استادان آن سبک‌ها کمک کرده‌ام بدون اینکه حتی یک ریال توقع داشته باشم و حتی مدرکی نیز درخواست نمایم. البته از بعضی دوستان که فقط به خاطر رسیدن به اهداف خود ایجاد دوستی می‌کنند و پس از رسیدن ظاهری به اهداف خود، پشت پا به همه چیز می‌زنند و متأسفانه مشاهده می‌کنم این افراد همیشه لاف دوستداری علی (ع) و عشق به فرزندان علی (ع) را می‌زنند و من همیشه از این موضوع رنج می‌برم و ناراحت می‌شوم. من ایمان و اعتقاد دارم اینها هرگز به هیچ‌جائی نمی‌رسند زیرا افتخارات خود را از آبروی مردم به‌دست می‌آورند.
در پایان آرزو دارم همه برادر و خواهران رزمی‌کار من در راهی که می‌روند موفق باشند ولی این را بدانید افتخار در کسب کمربند، پست، و مقام نیست افتخار یعنی به‌دست آوردن و رسیدن به ذات الهی و در مسیر الهی حرکت کردن است روح خود را با روح الهی ممزوج نموده است و بس، دوستان من اگر می‌بینید این حقیر موفقیتی به‌دست می‌آورم، اولاً از دعای خیر پدر و مادر است و دوماً به خاطر این است که در حضور اساتید به‌نام رزمی ایران و جهان تعالیم یافته‌ایم و هرگز در کنار هر درخت بی‌ریشه‌ای ننشسته‌ام. استادانی چون پروفسور دکتر مهرداد نخعی، دکتر فرهاد وارسته، پروفسور مارتین جیمز راجز، پروفسور دکتر برنارد اون ویچر، پروفسور لیتولانس ماژوسی، پروفسور دان هاستر، و استاد سلاحطین بیگلی و دکتر هما پرفروغ و همیشه می‌گویم و گفته‌ام ”آنچه را که سال‌هاست دیگران می‌گویند و شاهد انجام آن نیستم. ولی من اول انجام می‌دهم و بعد می‌گویم“.
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید