چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا


توریسم زمستانی در گیلان


توریسم زمستانی در گیلان
در گذشته تنها ثروتمندان و طبقات ممتاز جامع قادر بودد از امكانات توریستی در فصل زمستان سود ببرند در حالی كه امروزه به علت تسهیلات فراوان و عمومی شدن حركت های توریستی در تمامی فصول سال این شكل از توریسم مورد استقبال كلیه طبقات از هر صنف و وضعیت اجتماعی كه دارند، قرار گرفته است.
سرزمین هایی كه از موقعیت كوهستانی مناسب برخوردار می باشند، می توانند با اتخاذ تدابیر خاصی موقعیت ایده آلی را جهت توریسم زمستانی به وجود آورند. در استان گیلان وجود درفك، مناطق ییلاقی ماسال و ارتفاعات سردسیر منطقه در زمستان امكان انجام ورزش های زمستانی را فراهم می كند و می توان با در نظر گرفتن عوامل مختلف باعث رونق توریسم زمستانی در منطقه شده این عوامل عبارتند از:
۱) درجه حرارت مناسب در فصل زمستان،
۲)میزان آفتابی بود روزها،
۳)سرعت باد،‌
۴) پوشش برف،
۵)ناهمواری ها،
۶) پوشش گیاهی،
ارتفاع برف و مدت زمانی كه برف بر روی زمین باقی می ماند از جمله عواملی هستند كه باعث رونق توریسم زمستانی می گردند. ارتفاع مطلوب برف ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر است كه در یك دوره طولانی می باشد. حوزه هایی كه در آنها دوره پوشش برف برف كمتر از ۳۰ روز است و ارتفاع برف نیز ۱۰ سانتیمتر می باشد، شرایط مناسبی را جهت تفریحات زمستانی فراهم نمی كند.
از نقطه نظر پوشش گیاهی، جنگل های سرو علاوه بر آن كه چشم اندازهای بسیار زیبایی را ارایه می دهند، به خوبی قادرند در برابر بادهای زمستانی موانعی را ایجاد نموده و شرایط مناسبی را در تفریحات زمستانی به وجود آورند كشورهای منطقه آلپی با موقعیت كوهستانی خود از شرایط ایده آلی برخوردار هستد و در بین آنها اتریش و سوییس به علت داشتن امكانات خدماتی و رفاهی از مهم ترین مراكز توریستی زمستانی قلمداد می گردند. رونق توریسم در مناطق یاد شده باعث گستردگی خدمات رفاهی گردیده و به گسترش راه های زمینی و خدمات مربوط به آن منجر گردیده است.
بر اثر گسترش ضعف توریسم در آلپ ها قیمت زمین ها افزایش یافته و در نتیجه رونق ای صنعت بازارهای كار فصلی به وجود آمده و خانه های كوچك اجاره ای افزایش یافته است. چنانچه ملاحظه شد بسیاری از پیامدهای مثبت در زمینه توریسم زمستانی گفته شد و این تجربه ی بزرگ كشورهای آلپی می تواند در منطقه گیلان باعث رونق توریسم زمستانی و در نتیجه اشتغال موقت(فصل) برای كوه نشینان و افزایش درآمد آنان گردد.
ضمن این كه توریسم زمستانی به آمایش فضاهای كوهستانی می پردازد مردم منطقه را با این باور آشنا می سازد كه چگونه می توان از داده های طبیعی در جهت افزایش درآمد و رفاه بهتر بهره گرفت. امید است این مقاله كوتاه سرآغاز نوینی برای توریسم زمستانی در استان گیلان باشد.
رشت – روشن بابایی همتی
منبع : سایت خصوصی میراث ـ صنایع دستی و گردشگری


همچنین مشاهده کنید