پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

زندگی و فعالیتهای آیت الله سید مهدی یثربی(ره)


زندگی و فعالیتهای آیت الله سید مهدی یثربی(ره)
نماینده مجلس خبرگان رهبری ، امام یت‌الله سیدمهدی یثربی كاشانی در ۱۳۰۴ ش در كاشان به دنیا آمد . پدرش آیت‌الله سیدمحمدرضا .كاشانی از روحانیون كاشان بود . او در سنین كودكی پدر خود را از دست داد و تحت تكفل برادر بزرگش آیت‌الله العظمی میرعلی یثربی كاشانی قرار گرفت . تحصیلات خود را با ورود به مدرسه علمیه كاشان آغاز كرد و مقدمات علوم دینی را در آن جا فراگرفت .
سپس سطوح دروس دینی را نزد آیات شیخ محمود نجفی و برادرش آموخت . در ۱۳۳۷ ش به حوزه علمیه قم رفت و بخش دیگر از دروس سطح را نزد آیت‌الله سلطانی طباطبایی فرا گرفت و سپس به فراگیری دروس خارج فقه و اصول پرداخت . در آن مقطع از محضر آیات عظام مرعشی نجفی ، بروجردی ، امام (ره) ، سیدمحمد محقق داماد ، گلپایگانی ، اراكی و علامه طباطبایی سود برد . پس از فوت برادرش – كه زعامت دینی مردم كاشان را بر عهده داشت – در ۱۳۳۸ ش و به امر آیات عظام بروجردی و امام (ره) به كاشان بازگشت و به تدریس دروس دینی و ارشاد مردم پرداخت . پس از ورود به كاشانی به تأسیس حوزه علمیه مبادرت ورزید . او مبارزات خود را در راستای نهضت اسلامی امام (ره ) آغاز كرد .
( خبرگان ملت ، ۸۲-۵۷۹) او بخصوص با ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه به مبارزه علیه رژیم پهلوی می‌پرداخت و پس از تبعید امام (ره) و مبارزات سیاسی خود را در قالب سخنرانی علیه رژیم شاه و تربیت طلاب علوم دینی تداوم داد . او در طی سال‌های ۷-۱۳۵۶ بر شدت مبارزات خود افزود و در فروردین ۱۳۵۷ با صدور اعلامیه‌هایی به تقبیح اقدامات رژیم پهلوی پرداخت . در آن روز ، با صدور اعلامیه‌ای ضمن حمایت از مردم فلسطین كه تحت سركوب اسرائیل بودند ، مراسمی را نیز در مسجد حبیب ابن موسی (ع) كاشان برگزار كرد . (ابی الرسول ، ۱۴۱ ) در یازده فروردین ۱۳۵۷ مراسمی را به مناسبت اربعین شهدای ۲۹ بهمن تبریز برگزار كرد كه این مجلس در نهایت به برگزاری راهپیمایی اعتراض آمیز مردم كاشان علیه رژیم پهلوی منجر شد . ( همان ، ۱۴۴ ) در ۳/۶/۱۳۵۷ در اعتراض به سركوب قیام مردم اصفهان و نیز فاجعه سینما ركس آبادان در اعتراض به رژیم شاه از اقامه نماز جماعت خودداری كرد . (همان، ۱۶۵)
و در مهر ۱۳۵۷ مجلسی به بهانه ختم آیت‌الله زاده گلپایگانی برگزار كرد كه این مجلس به برگزاری راهپیمایی گسترده مردم كاشان علیه رژیم شاه منجر شد ( همان ، ۱۹۶) در آستانه تبعید امام (ره) به كویت و خودداری آن كشور از پذیرش امام ، اعلامیه‌ای در محكومیت رژیم‌های كویت و عراق صادر كرد . (همان ، ۲۰۸) در ۲۰/۸/۱۳۵۷ مردم را به تظاهرات اعتراض آمیز علیه رژیم شاه فراخواند و در آن روز تظاهرات باشكوهی علیه رژیم شاه برگزاری شد . (همان ، ۲۴۹) در آذر ۱۳۵۷ همراه با روحانیت مبارز كاشان ، اعلامیه‌ای در تداوم مبارزات و حمایت از امام (ره) صادر كردند . (همان ، ۲۷۱ ) در دی و بهمن ۱۳۵۷ همواره رهبری مبارزات مردم كاشان را بر عهده داشت و به عنوان سخنران راهپیمایی‌ها به ایراد سخن علیه رژیم شاه و حمایت از نهضت اسلامی امام (ره) می‌پرداخت .
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، فعالانه در صحنه بود و به همكاری با نهادهای انقلابی می‌پرداخت در مرداد ۱۳۵۸ از سوی امام (ره) مأمور برگزاری نماز جمعه در شهر كاشان شد. (كاظمینی ، ۹۹۵)
ایشان در عرصه سیاسی ،بخاطر داشتن اطلاعات وسیع،تصمیمات سنجیده و به موقع می گرفت . ً از آغاز ، با حاکمیت لیبرال ها و التقاطیون و الحادیون در ستیز بود.به همین دلیل در اولین انتخابات ریاست جمهوری ،رأی منفی به بنی صدر را صریحاً اعلام داشته و مکرراً وی را استیضاح نمودند.
حضور مستمر در جبهه های دفاع مقدس و تشویق و تقویت مادی ومعنوی رزمندگان اسلام ،حضور در کلیه منازل شهدای و ایثارگران منطقه ،حضور در مراسم مختلف مربوط به شهداء و تفقد از خاندان شاهد و ایثارگر ،از جمله فعالیتهای بارز ایشان می باشد.
سخنرانی های ایشان در مراسم اعزام رزمندگان به جبهه های نبرد و نیز گفتگوهای این پدر مهربان با مجاهدان جبهه دفاع مقدس در نقاط مختلف جنوب و غرب ،شخصیت ایشان را به یکی از همراهان ثابت بسیجیان سلحشور تبدیل کرده بود.خدمات پشتیبانی و هدایای نقدی و جنسی که به دستور ایشان یا مستقیماً توسط خود ایشان به جبهه ها تقدیم می شد،نیز قابل ذکر است. سردار شهید حاج احمد کاظمی (فرمانده وقت لشگر نجف اشرف) می گوید: از مسوولانی که به این منطقه آمده اند ،هیچ کدام به مانند حضرت آیت الله یثربی ،این قدر کمک مالی نکرده اند.
ایشان همچنین با تشکیل ستاد بازسازی در شهرستان کاشان ، نقش موءثری دربازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ ایفاءنمودند.
بیماری ریوی ایشان که از یک سال گذشته آشکار شد ، ناشی از مصدومیت شیمیایی بود که این، خود موءید حضور مستمر این مجاهد بزرگ در جبهه های نبرد علیه دشمن متجاوز ، می باشد.
در اولین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان اصفهان نامزد شد و توانست با كسب اكثریت آراء مردم آن استان به آن مجلس راه یابد . (خبرگان ملت ، ۲۷) در ۱۳۶۲ طی حكمی از سوی امام (ره) به عنوان نماینده امام (ره) در منطقه (كاشان – آران – بیدگل ) منصوب شد . (كاظمینی ، ۹۹۵) در دومین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم برای دومین بار به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از استان اصفهان انتخاب شد و در سومین دوره مجلس خبرگان رهبری هم برای سومین بار از سوی مردم استان اصفهان به آن مجلس راه یافت . ایشان تا پایان عمر شریفشان در این سمت باقی خدمت می کردند. ( خبرگان ملت ، ۵۸۴).
ناشی از مصدومیت شیمیایی ، محصول حضور ایشان بیماری ریوی ایشان که از یک سال گذشته آشکارشد جبهه های نبرد علیه دشمن متجاوز ، می باشد.ایشان درهشتم مهر ۱۳۸۵ در كاشان دارفانی را وداع گفت .
منابع :
۱ – ابن الرسول ، اصغر ، انقلاب اسلامی در كاشان ، ج اول ، تهران ، مركز اسناد انقلاب اسلامی ، ۱۳۸۳ .
۲ – خبرگان ملت ، شرح حال نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ، دفتر اول، قم ، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری ، ۱۳۷۹.
۳- كاظمینی ، میرزامحمد ، دانشنامه ائمه جمعه سراسر كشور ،‌به اهتمام سیدمحمدكاظم مدرسی و میرزامحمد كاظمینی ، ج ۲، بنیاد پژوهشی – فرهنگی ریحانه الرسول ، تهران ، برگ رضوان ، ۱۳۸۴.
۴- سایت رسانیوز
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی


همچنین مشاهده کنید