چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

روح تازه در جنبش های مقاومت


روح تازه در جنبش های مقاومت
اگر تحلیلگر بی بی سی مجبور است كه پس از پیروزی لبنان تصریح كند كه اسلام گرایان حزب الله ایدئولوژی درگیر شدن با اسرائیل را در اختیار دارند و این ایدئولوژی جهاد است ، اگر كارشناسان وزارت خارجه آمریكا، از رشد روش های مقاومت و اندیشه حزب الله در دیگر كشورها هشدار می دهند و معتقدند كه گسترش جنبش های مقاومت ریشه در اسلام سیاسی جدید در ایران دارد، خود به خوبی می دانند كه ظهور انقلابی ترین تشكل های سیاسی در جهان اسلام، جنگ مستمر علیه اشغالگری و سلطه طلبی اسرائیل، جنگ علیه حضور نیروهای نظامی آمریكا و مانع جدی توسعه طلبی آمریكا در خاورمیانه است. این همان موضوعی است كه پنجاه سال پیش توسط امام خمینی (ره) در دوره پهلوی هشدار داده شده بود.دكتر حسن واعظی معاون دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تحلیل این روند معتقد است كه پیروزی انقلاب اسلامی بحران هویت ناشی از شكست خط مشی بسیج حول محور ناسیونالیسم عربی را برطرف كرد و دریچه های امیدی پیش روی مبارزان فلسطینی و لبنانی باز كرد.
●عوامل پیروزی حزب الله
پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه با ارتش رژیم صهیونیستی را باید حاصل امیدهای چند ساله و نتیجه رفع بحران هویت در نیروهای مقاومت دانست. اگر چه عوامل بسیاری در این پیروزی دخیل بوده است. شیخ الاسلام نماینده مجلس شورای اسلامی در كمیته حمایت از انقلاب اسلامی ملت فلسطین در پاسخ به این پرسش كه چه عواملی در حال حاضر موجب رشد و موفقیت جنبش های مقاومت شده می گوید: در هر پدیده شما میزان و كیفیت مشاركت ملت، كیفیت و قدرت ایدئولوژی و فرهنگ و مكتبی را كه در این ملت به آن اعتقاد دارند و همچنین توان رهبری را می توانید در پیروزی این پدیده پیش بینی كنید و اگر بخواهیم این نظریه را درخصوص فلسطین بررسی كنیم در ابتدا لازم است كه سیر تحولات در فلسطین را به چهار مرحله تقسیم كنیم.
شیخ الاسلام در ادامه می افزاید: دوره اول مربوط به آغاز تا زمان تشكیل دولت غاصب اسرائیل است. مرحله دوم از تشكیل دولت غاصب اسرائیل تا تشكیل سازمان آزادی بخش فلسطین، مرحله سوم از تشكیل سازمان آزادی بخش فلسطین تا انتفاضه و در نهایت مرحله چهارم از انتفاضه تا مقطع كنونی را دربرمی گیرد.
در دوره اول حضور مردم خوب است، ایدئولوژی مردم هم اسلام است، ولی اشكال در رهبری است. در مرحله دوم اشكال، هم در رهبری و هم درخصوص حضور مردم و نیز در مكتب وجود دارد. در مرحله سوم فلسطینی ها متوجه شدند كه رهبران عرب دارند از قضیه فلسطین برای حل مشكل خود استفاده می كنند، به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند تا قضیه را فلسطینی كنند، بنابراین سازمان آزادی بخش را به وجود آوردند.
در این مقطع مكتب ناسیونالیسم فلسطینی بود و رهبری هم مثبت نبود. اما در مرحله چهارم كه از انتفاضه تا مقطع كنونی را دربرمی گیرد، حضور مردم و همچنین مكتب با توجه به اینكه مكتب، مكتب اسلام است، مثبت است، ولی درخصوص عامل رهبری باید گفت كه مسئله رهبری در فلسطین هنوز به شكلی شایسته متبلور نشده است و متبلور شدن آن بستگی به كار و تلاش ما هم دارد. این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تفكر امام خمینی(ره) و اشاعه آن در سایر كشورها می گوید: امام روش انقلاب اسلامی را به دیگران و به ویژه مسلمانان نشان داده اند و مراسم روز قدس و نیز برائت از مشركین را به همین دلیل طراحی كردند.
●روز قدس، عنصر مهم پیروزی
مجتبی رحماندوست دبیركل جمعیت دفاع از ملت فلسطین با تاكید بر عدم سطحی نگری در تحلیل های درباره پیروزی حزب الله می گوید: اگر كل ارتش نظامی اسرائیل بخش سخت افزار جنگ اخیر حزب الله و تقویت روحی ارتش اسرائیل را بخش نرم افزار و از سوی دیگر تجهیزات حزب الله لبنان را بخش سخت افزاری و روحیه حزب الله و برنامه ریزی آنها را بخش نرم افزاری در نظر بگیریم، باید به بررسی این موضوع بپردازیم كه هر یك از طرفین چه میزان سهم در این بحث سخت افزار و نرم افزار داشته اند؟
رحماندوست با بیان فرضیات موجود چنین می گوید: یك فرض این است كه این پیروزی كاملا اتفاقی بوده و محاسباتی در میان نبوده كه البته درست نیست. فرض دوم این است كه فقط عامل ایمان در حزب الله منجر به این پیروزی شد و توانمندی های اسرائیل و حزب الله تاثیری در این جنگ نداشته كه این هم درست نیست. حزب الله نه تنها از عوام نرم افزاری (رهبری استثنایی، ایمان، وحدت و...) بهره برد بلكه از عوامل سخت افزاری (تجهیزات نظامی) نیز استفاده كرد. سیستم كنترل فرماندهی نیز در حزب الله تا پایان، محكم و قوی بود و این در حالی بود كه این سیستم در اسرائیل در همان روزهای اول آسیب دید.
دبیر كل جمعیت دفاع از ملت فلسطین معتقد است كه ما باید روی عناصر پیروزی حزب الله و شكست اسرائیل كار كنیم و از برخی عناصر مهم مثل روز جهانی قدس و روز حمایت از كودكان فلسطینی و... استفاده كنیم.
●وحدت دینی و شكست سیاست های تفرقه
برخی از تحلیلگران سیاسی براین باورند كه به رغم اینكه لبنان هزینه بسیار سنگینی در این جنگ پرداخت كرده است، ولی حزب الله با حركت منطقی خود، جهان اسلام را از یك توطئه بزرگ نجات داد كه در صورت اجرا هزینه هایی چندصد برابر از تلفات و خسارات جنگ اخیر رژیم صهیونیستی برضد لبنان پرداخت می كرد. حزب الله شیعی در یك حركت توحیدی از حماس فلسطین و سنی حمایت كرد و با ارائه یكی از بزرگ ترین حماسه های همبستگی دینی امضا شده با خون، موفق شد طرح جنگ مذهبی میان شیعه و سنی آمریكا را به بن بست برساند و زمینه های گسترش آن را متوقف كند. همان طرحی كه توسط آمریكا در عراق و برخی كشورهای اسلامی دنبال می شود و تاثیرات منفی بر همبستگی اسلامی گذاشته است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید