سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


CRM از حرف تا عمل


CRM از حرف تا عمل
آنچه باعث شکسته شدن این ساختار خواهد شود و کفه ترازو را به نفع مشتری سنگین تر خواهد کرد توسعه بازار رقابتی برای هر محصولی است. در شرایط رقابت دنیای تجاری امروز شرکت های تولید کننده محصولات دیگر به دنبال فروش محصول به مشتری نیستند آنها مدام در تلاش هستند با استفاده از استاندادرهای مدیریت کیفیت جامع، شرایطی را به وجود آورند تا مشتری در فرآیند فروش و پس از مصرف احساس لذت، اطمینان خاطر و آرامش داشته باشد.
هفته اخیر در فناوران اطلاعات خبری خواندم مبنی بر دستیابی شراکت فراسو به حداکثر فروش وب کم در رقابت با سایر شرکت های تولید کننده این محصول، جالب اینکه مدت ها پیش یک وب کم فراسو در مراسمی که برای تقدیر از وبلاگ نوسان ترتیب داده شده بود از سوی این شرکت به من هدیه شده بود و تا روز جمعه گذشته هیچگاه به صرافت استفاده از آن نیافتاده بودم. بالاخره دیدم چون دیدم در دنیای مجاز و واقعیت کس را توان دیدار من نیست تصمیم گرفتم من هم وب کم را هدیه بدهم و برای نصب و آزمایش و آموزش آن به هدیه گیرنده دست به کار شدم. خلاصه اینکه در مسیر نصب سوالی پیش آمد و ماندم که ساعت یک بعداز ظهر روز جمعه از کجا و چه کسب بپرسم و رفع مشکل کنم.
بروشور کوچکی در جعبه وب کم بود که روی آن شماره تلفنهای دفتر ارتباط با مشتریان نوشته شده بود. با نا امیدی و انتظار اینکه روز جمعه کسی جوابگوی تماس من نخواهد بود به فراسو زنگ زدم و جالب اینکه تلفن بسیار سریع و توسط اپراتوری با انرژی( روز جمعه ساعت یک) پاسخ داده شد و پس از پرسش از علت تماس مرا به کارشناس مربوطه اتصال داد و کارشناس هم در نهایت ادب مرا راهنمایی کرد. مشکل من حل شده بود و من جواب سوال خود را گرفته بودم. هنوز هم متعجب بودم که من با یک شرکت داخلی تماس گرفته باشم و چنین برخورد مناسبی را تجربه کرده باشم همان لحظه بود که به یاد خبر روزنامه و رکورد فروش وب کم فراسو افتادم و علت آن کاملاً برایم روشن شد.
برشور فراسو دو شماره تلفن داشت اولی دفتر ارتباط با مشتری ‌و دیگری شماره ای رایگان برای تماس تلفنی که هزینه ای برای تماس گیرنده ندارد و صورتحساب تماس به پای فراسو ثبت می شود.من که وب کم را هدیه گرفته بودم و پولی بابت آن نپرداخته بودم اما تصورش را بکنید که چه احساس خوبی از تماس و استفاده از محصولات این شرکت در من شکل گرفت.
سوال اینجاست که چه عاملی به این شرکت ایرانی کمک کرده است در شرایط رقابت شدیدی که بازار مملو از کالاهای خوب ژاپنی و ارزان چینی است بتواند به چنین رتبه و موقعیتی برسد که رکورد فروش وب کم را به دست آورد.
مهمترین نکته تاکید این شرکت بر مزیت نسبی و توان و قابلیت آنها در ارائه خدمات قوی پشتیبانی و تداوم ارتباط با مشتری است چرا که در فروش این محصول علی رغم داشتن یک سال وارانتی آنچه به مشتری آرامش می دهد امکان برقراری تماس با یک کارشناس هم زبان و علاقه مند به کمک و راهنمایی مشتری است. حتی برخی شرکت ها پا را از این هم فراتر می گذارند و شماره تماس مشتری را دریافت می کنند و بعد از چند ساعت و یا روز با او تماس می گیرند و از عدم مشکل وی در استفاده از محصول اطمینان خاطر کسب می کنند.
روز جمعه من یک CRM واقعی را تجربه کردم و بسیار خوشحال شدم این تجربه را با یک شرکت ایرانی به دست آوردم و فکر می کنم تکیه و توجه به این مزیت نسبی مورد توجه فراسو برای سایر شرکت ها نیز می تواند الگوی خوبی برای رسیدن به ارجحیت در رقابت با محصولات خارجی موجود در بازار باشد. شعار معرفی هست که می گوید فروش پایان یک راه نیست، آغاز یک تعهد است. و این تعهد همان چیزی است که فاصله حرف تا عمل را از بین می برد.

فرنود حسنی


همچنین مشاهده کنید