جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ببخشیدتا حد امکان سر بالا !


ببخشیدتا حد امکان سر بالا !
بینی عضو مهمی در سلامتی انسان به شمار می رود و راه اصلی ورود هوا به داخل سیستم تنفسی است. همچنین دمای هوایی را كه وارد بدن می شود، تنظیم می كند. مرطوب سازی و تصفیه ذرات هوای تنفسی نیز از جمله عملكردهای بینی است. همچنین بینی در حس بویایی و تكلم نقش دارد.
اگر فردی در یكی از عملكردهای بینی دچار مشكل شده باشد، در زندگی فردی و اجتماعی دچار مشكل می شود. مشكلاتی از قبیل: اختلال تنفسی خصوصا حین خواب، وقفه های تنفسی حین خواب، خرخر حین خواب، خستگی مزمن، اختلال تكلم، خشكی راه های هوایی، عفونت مكرر سینوس ها و گلودردهای چركی از جمله مشكلاتی هستند كه در اثر اختلال عملكرد بینی ایجاد می شوند.
بنابراین هدف، اصلاح عملكرد بینی در كنار زیباتر كردن آن است، با این عمل می توان باعث كوچك یا بزرگ شدن قسمت هایی از بینی، تغییر شكل نوك بینی و سوراخ های بینی و پهنای آن و زاویه بین لب بالا و بینی شد.برای انجام این عمل لازم است فرد از بلوغ جسمی و ثبات فكری برخوردار باشد. اگر رشد فیزیكی فرد متوقف نشده باشد، بعد از عمل بافت های بینی رشد می كند و ممكن است شكلی كه حین عمل طراحی شده است، خراب شود.
همچنین باید فرد از نظر عقلی به تكامل رسیده باشد، چون در غیر این صورت ممكن است به دلایل غیرمنطقی مثل مد، اصرار اطرافیان، وسواس و... برای رینوپلاستی مراجعه كند.
در موارد زیر، شخص، فرد مناسبی برای رینوپلاستی به شمار می آید:
۱ بینی نسبت به كل صورت بیش از حد بزرگ باشد.
۲ وجود قوز بینی كه در نمای نیم رخ مشخص باشد.
۳ در نمای روبه رو بیش از حد پهن باشد.
۴ نوك بینی افتاده باشد یا در موقع تكلم حركت كند.
۵ نوك بینی ضخیم و بزرگ باشد.
۶ سوراخ های بینی بزرگ و برآمده باشد.
۷ بینی به یك طرف خمیده و منحرف شده باشد.
۸ یك آسیب، موجب عدم تقارن بینی شده باشد.
۹ بینی های استخوانی نسبت به بینی های گوشتی كاندید مناسب تری جهت اعمال زیبایی بینی به شمار می آیند.متذكر می شویم انتظار فرد از جراحی باید در حد زیباتر شدن باشد و نباید انتظار غیرمنطقی داشت.
●نحوه عمل رینوپلاستی
رینوپلاستی به صورت سرپایی انجام می شود و با بی حسی موضعی یا بی هوشی عمومی انجام می شود، عمل به دو روش باز و بسته است. در روش باز برش هایی در پوست داده می شود، ولی در روش بسته، برش های لازم، داخل بینی داده می شود. روش های جراحی بسیار تخصصی هستند و شامل شكل دادن مجدد ریشه استخوان بینی، نوك بینی و غضروف بینی است. حتی ممكن است استخوان های بینی را بشكنند و به شكل دلخواه در بیاورند.
براساس نوع و روش جراحی ممكن است یك قالب روی پل بینی، تا زمان تثبیت بافت ها در محل قرار داده شود، این قالب، بینی را از ضربات احتمالی محافظت می كند، جنس این قالب می تواند از مواد فلزی، گچی یا پروپلاست باشد.
اغلب یك بانداژ كوچك در زیر نوك بینی قرار داده می شود. گاهی از باندهای داخل بینی استفاده می شود.
●توصیه های لازم بعد از عمل
۱ استفاده از كمپرس سرد، تورم را كم می كند.
۲ به مدت یك هفته یا بیشتر به هنگام خواب سرتخت را بالا ببرد و طاقباز بخوابد.
۳ گچ بینی را برندارد و سعی كند به بینی ضربه نخورد.
۴ از بینی نفس نكشد و تنها با دهان باز تنفس كند.
۵ بعد از برداشتن بانداژ و گچ از مصرف اسپری های ضد احتقان خودداری كند، زیرا این مواد باعث انقباض عروق بینی و كاهش خون رسانی كافی برای بافت ترمیمی می شوند.
۶ غذاهای سفت نخورد.
۷ از خنده ها و گریه ها و حركات شدید صورت اجتناب كند.
۸ از زور زدن، خم شدن یا بلند كردن اشیاء، فعالیت های ورزشی سنگین، ارتباط جنسی و موارد مشابه در دوره زودرس پس از عمل خودداری كند.
۹ بیمار نباید تا چند ماه در معرض تابش منسجم نور آفتاب قرار گیرد، چون نور آفتاب می تواند باعث افزایش تورم محل جراحی شود و باید از كرم های ضدآفتاب جهت محافظت استفاده كرد.
۱۰ معمولا تا چند هفته( ۶ ۷هفته) نمی توان از عینك بدون حمایت خاص مانند چسب زدن استفاده كرد.
۱۱ مصرف آسپرین یك هفته قبل تا ۳ هفته بعد از عمل باید قطع شود.
●عوارض رینوپلاستی
۱ گاهی هماتوم (تجمع خون در زیر پوست) ایجاد می شود كه ممكن است نیاز به تخلیه داشته باشد.
۲ عفونت و واكنش نسبت به بیهوشی كه در هر عمل جراحی ممكن است پیش آید.
۳ بی حسی پوستی ممكن است رخ دهد كه معمولا گذراست.
۴ ممكن است بعد از عمل اشكال در تنفس یا تكلم فرد دیده شود.
۵ گاهی عوارض ایجاد شده مربوط به ظاهر بینی است كه معمولا در اثر بیش از حد برداشته شدن بافت های بینی ایجاد می شود. اغلب اوقات برای رفع این عارضه باید طی عمل جراحی دیگری از بافت های قسمت های دیگر بدن مثل غضروف دنده ها استفاده كرد.
در انتها متذكر می شویم كه هدف از این عمل به دست آوردن شكلی از بینی است كه با سایر اجزای صورت هماهنگ باشد و چون فرآیند التیام تدریجی است، برای بدست آوردن نتیجه نهایی باید یك سال صبر كرد. البته گاهی برای نتیجه بهتر، یك عمل كوچك اصلاحی نیاز می شود.
در اكثر موارد، نتایج عمل دائمی است، به جز تغییرات احتمالی كه همراه با پدیده طبیعی افزایش سن رخ می دهد.
دكتر اعظم السادات هاشمی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید