سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

دکتر را از خود دور کنید!


دکتر را از خود دور کنید!
سیب میوه ای بهشتی و سرشار از موادمغذی گوناگون از جمله ویتامین های A، B، C پتاسیم، فسفر، سدیم، كلسیم، سولفور، آهن، كلورین و سلیكن است. این میوه دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است و ضرب المثلی انگلیسی وجود دارد كه می گوید روزی یك سیب میل كنید و دكتر را از خود دور كنید. سیب همچنین در از بین بردن عفونت ها بسیار نافع است و در واقع حاوی نوعی پنی سیلین طبیعی بوده و در درمان بیماری هایی نظیر سرماخوردگی اثرات مناسبی دارد.
این میوه حاوی درصد بالایی فیبر است، از این رو برای درمان یبوست مفید است، نكته جالب اینكه از سیب برای برطرف كردن اسهال نیز استفاده می شود، در واقع برای درمان اسهال، سیب را رنده كرده و چند ساعت می گذارند تا رنگش تغییر كند و تیره شود، یعنی پكتین موجود در آن اكسیده شود و بعد آن را می خورند. در مواردی هم برای رفع یبوست یك سیب را تنوری كرده و یا در فر می گذارند و شب و صبح می خورند. سیب و آب سیب علاوه بر خاصیت حیاتی، تب بر نیز هست و برای بهبود گلو درد و درد سینه بسیار مؤثر است.
این میوه به دلیل خاصیتی كه در دفع اسیداوریك دارد برای درمان روماتیسم و نقرس مفید است و درد مفاصل را برطرف می كند.
سیب به دلیل دارا بودن میزان بالای فیبر و آب، ماده غذایی بسیار مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت است، از این رو در مبتلایان به مرض قند به عنوان میان وعده، بسیار توصیه می شود.
در تحقیقات اخیر دانشمندان مشخص شده است كه خوردن ۲ تا ۳ عدد سیب در روز خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را كاهش می دهد. سیب با داران بودن پتاسیم موجب كاهش فشار خون شده و با تعدیل چربی های خون از جمله كلسترول، تری گلسیرید و LDL به سلامت عروق كمك می كند و قادر به كاهش ۱۴درصدی خطر مرگ ناشی از گرفتگی رگهاست.
از قدیم نیز سیب را میوه مناسبی برای سلامتی دندان ها می دانستند و حتی در گذشته به جای مسواك زدن، خوردن یك عدد سیب را توصیه می كردند، سیب همچنین با دارا بودن اسیدهای فرار كه بوی خوشی تولید می كنند قادر به ایجاد بوی خوش در دهان است و در مواردی كه دهان بو می دهد، مصرف آن توصیه می شود.
خوردن سیب با پوست برای كبد مفید است چنانچه ذكر می كنند پوست سیب دارای ویتامین های زیادی است و پنج برابر خود سیب ویتامین دارد.
آب سیب دارای اثرات نیرو دهنده اعصاب و ماهیچه ها است و چون مدر و رفع كننده مواد سمی بدن است، برای مبتلایان به روماتیسم و نقرس مفید است و در بسیاری از موارد به عنوان نوشیدنی نشاط بخش از آن استفاده می شود.
سیب مقوی مغز است به همین جهت برای اشخاصی كه كارهای فكری می كنند فوق العاده نافع است و به دلیل خاصیت آرام بخشی كه دارد، خوردن سیب قبل از خواب، كمك مؤثری در راحت تر خوابیدن است. در بعضی نسخ به افراد عصبی مصرف روزانه یك لیوان آب سیب به همراه كمی گلاب، توصیه شده است.
سیب همچنین به دلیل دارا بودن ید برای عملكرد صحیح غدد مناسب است و به دلیل كم كالری و پرویتامین بودن به افرادی كه تحت رژیم های غذایی كاهش وزن قرار دارند، بسیار توصیه می شود.
به عقیده كارشناسان مهمترین توصیه برای پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان لوزالمعده این است كه به میزان زیادی میوه مصرف شود. برای مثال در یك تحقیق سوئدی نشان داده شده است كه خوردن سیب دوبار در روز خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را ۶۵-۵۰ درصد كمتر می كند.
همچنین تحقیقی نشان می دهد كه اگر روزی یك عدد آسپرین خورده شود، خطر سرطان كولون به میزان محسوسی كاهش می یابد در این مورد برخی موادغذایی و گیاهان وجود دارند كه حاوی مقدار قابل ملاحظه ای املاح سالیسیلات هستند و از آن دسته می توان به سیب اشاره كرد.
همچنین سیب حاوی پكتین است و از پكتین موجود در این میوه و برخی دیگر از میوه ها و سبزی ها می توان برای مبارزه با سرطان كولون استفاده كرد. پكتین طبق نظر دكتر آیوان كامرون استاد بیولوژی در مركز علوم سلامتی دانشگاه تگزاس در سان آنتونیو، برای مقابله با سرطان كولون بسیار مفید و مؤثر است.سیب دارای عنصر بورون نیز هست كه به مقدار فوق العاده جزیی در بدن وجود دارد و ممكن است نقش قابل ملاحظه ای بر ضد پوكی استخوان داشته باشد. نقش مفید دیگری كه سیب از طریق دارا بودن عنصر بورون برای بدن ایفا می كند، این است كه ممكن است تولید استروژن و به طور كلی تولید هورمون های استروئید را در خون در دوران یائسگی به مقدار چشمگیری در حد درمان با هورمون استروژن افزایش دهد كه مصرف ۳-۲ عدد سیب در روز قادر به ایجاد چنین اثری است.
از سوی دیگر و به دلیل وجود آنتی اكسیدان های مفید در سیب، مصرف روزانه یك عدد سیب به افراد سیگاری توصیه می شود كه از آسیب رادیكال های آزاد جلوگیری كرده و باعث حفظ بدن در مقابل سرطان ریه می شود.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید