جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

راه‌های داشتن اعصاب آرام


راه‌های داشتن اعصاب آرام
امروز بدترین روز زندگی خود را تجربه كـرده ایـد. كارفـرمـای شما در مقابل دیگران به شما توهین نموده و وقتی در راه برگشت از رستوران بودید، با اتـومـبیل خود تصـادف كرده و این باعث دیر رسیدن به جلسه بعد ازظهر گردیده و موجب برخورد شدیدتر كارفرما شده است.هنگام مراجعه به خانه لیز خورده و با كمر روی زمین می افتیـد. بـا دردسـر فـراوان وارد اتومبیل شده و با سرعت هرچـه تمام به طـرف مـنـزل حركت كرده و بدلیل سرعت غیر مجاز توسط پلیس جریمه می شوید... تصورش را بكنید.
بعد از تلو تلو خوردن و باز كردن درب منزل فقط میخواهید استراحت كرده و آرامش خـود را بدست بیاورید. بنابراین ممكن است با یك نوشیدنی خنك و تماشای تلویزیون خود را آرام و ریلكس كنید. اما این كار توصیه نمیشود. شما قصد دارید استرس را از خود بیرون نمایید و هدف فقط استراحت كردن نیست. كارشناسان بر این عقیده اند كه بهترین راه برای تمدد اعصاب این است كه فرد به تدریج احساسات خود را ارضا نماید.
‌● غوطه وری
لازم نـیـست حـتـما بـرای ریـكس شـدن به قله كوه بروید، فقط كافی است خود را در یك منظره معمولی كوچك غوطه ور سازید. برای مثال اگر تابلوی نقاشی زیبایی در خانه یـا محل كارتان دارید، آن را مجسم كرده و زیبای آنرا مورد تحسین قرار دهید. اگر آكواریمـی پر از ماهی های رنگارنگ دارید، برای مدتی به حركات روان و سلیس آنها نگاه كنید تابه آرامش برسید.
● احساسات خود را برانگیزید
در مرحله بعد سفری به لاله گوش خود داشته باشید.به موسیقی موردعلاقه تان گوش دهید. كلاسیك، پاپ، راك یا هر چیز دیگر. فقـط سـعـی كنیـد از كـارهایی كه باعث ایجاد هیجان و تنش در شما میگردد، اجتناب نمایید. بكار بردن یك هدفون می تواند از شنیده شدن صداهای دیگر جلوگیری كرده و باعث آرامش بیشتر گردد.
مطابق با ذائقه خود یك فنجان چای سرد، آب میوه خنك یا آب سرد میل كنید.
حس بویائی را فراموش نكنید.بوی عود، یك شمع معطر و یا عطر مورد علاقه همسرتان میتواند شما را آرام كند. حتی می تـوانید به حـمام رفـته با صـابونهای مایع و معطر بدن خود را بشویید.
اگر كسی هست كه می تـواند شـما را مـاسـاژ دهد، از او بخواهید اینكار را انجام دهد. محققان میگویند كه ماساژ مناسب میتواند هورمونهای ایجاد استرس را كاهـش داده و تنش را ازبین ببرد. اگر تنها هستید كمی شانه ها و گردن خود را مالش داده و به آرامی دستها و پاهایتان را ماساژ دهید.
بررسی ها نشان داده كـه نوازش حیوانات خانگی در ایجاد ملایمت و زدودن تنشها مؤثر می باشـد. اگـر سـگ یا گربه ای دوست داشتنی در خانه دارید آنها را پیش خود آورده و كمی نوازش كنید!
● تمدد اعصاب تدریجی
روش بعدی یكی از تكنیكهای تست شده و مؤثر میباشد كه می تـوانـد فـرد را بـه حالت مطلقی از آرامش برساند. با بكار بردن این روش می تـوانـیـد احـساسـی تـازه و بـدور از ناملایمات بدست آورید.
همانطور كه قبلا نیز گفته شد با گوش دادن به موزیكی دلپـذیر شروع كنید. سپس روی سطحی راحت دراز كشید. چشمانتان را بـسته و نـفـسی عـمـیق بكشید. اجازه دهید شكمتان به طرف بالا و پایین حركت كند. در همان حـال كـه بـا آرامـش دراز كـشیده اید، روی پاك كردن ذهن خود تمركز كنید.
احساس آرامش بیشتری می كـنـید؟ اكنـون نـوبت تمرین اصلی است. از قسمت بالا با چشم ها شروع میكنیم. چشمان خو را به هم فشار داده و پیشانی را بسمت بالا نگاه دارید گویی در حال تحمل یك فشار عصبی زیاد می باشـید. چند لحظه به همین صورت صبر كنید. سپس چشمان خود را رها كرده و آرام روی هم قرار دهید. احساس كنید كـه تنشها از چشمانتان جدا میشـونـد. از ایـن ملایمت برای چند لحظه لذت برده و دوباره از ابتدا شروع كنید.
به سراغ آرواره و فك رفته و همین تـمـرین را در ایـن قـسـمـت تـكـرار كـنـید. عضلات فك و آرواره خود را منقبض و بعد از مدتی كوتاه رها سازید تا تنش از شما دور شود.به همیـن ترتیب به طرف قسمتهای پایین تر بدن مانند گردن، شانه ها، قفسه سیـنـه و ... برویـد. هراز گاهی مكث كرده و ببینید قسمتهای بالاتر هنوز احساس استرس مینمایید یا خیر. اگر تنش زدائی بطوركامل انجام نگرفته بود به آن قسمت برگشته و تمرین را تكرار كنیـد. ( معمولا چشم ها و آرواره نیاز به تكرار تمرین خواهند داشت. )
به همین منوال ادامه دهید تا به شكم، ران، ساق و در انتها به كف پاها برسید. بـستـه به وقتی كه شما اختصاص می دهید و زمانی كه بدن شما برای ریلكس شدن نیاز دارد این تمرین ممكن است از ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت بطول بینجامد.
برای رسـیدن بـه آرامـش هـرگـز نـبـاید شـتـابزده عـمل كرد و باید هر آنچه كه نیاز دارید و می خواهید به خودتان بدهید. این روش بـرای ایـجاد حـالت خـود تـلقـیـنی و رسیدن به آرامش مطلق بسیار مؤثر بوده و در همه شرایط كار می كند.
اگر با ورزش یوگا آشنایی داشته باشید، متوجه شباهتهـای بـیـشمـاری در تمرین بالا و تكنیكهای این هنر باستانی هندوستان خواهید شد.
در انتها استرش شما باید از بین رفته و یا حداقل تقلیل یابد. احساس آرامـش و راحتـی خواهید كرد، حتی ممكن است شبیه انسانی بی خیال از ناملایمات آزاد شوید. اندكی وقت را به مجسم نمودن لحظات خوشحالی و آرامش اختصاص داده و از نبـود استـرس لذت ببرید.
بیاد داشته باشید كه با یاد خدا دلها آرام میگیرند.


همچنین مشاهده کنید