چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


خانم ها همسرتان را خودتان انتخاب کنید


خانم ها همسرتان را خودتان انتخاب کنید
●افلاطون
بدبختی آدمی از جهل نیست، از تنبلی است.
تمام جوامع هنگام گذار از اوضاع پیشین خود به وضعیت های جدیدتر ، با مشكلات پیچیده اجتماعی مواجه بوده اند كه از آن جمله موضوع انتخاب همسر و ازدواج است. در این وضعیت معمولاً شناخت انسان ها از یكدیگر كم و انتخاب مشكل تر می شود. از طرفی چون در همه جای دنیا و به خصوص در كشور ما بیشتر مردان انتخاب كننده هستند و پیشقدم می شوند، بنابراین خانم ها كمتر قادرند دست به انتخاب بزنند؛ و حتی وقتی با مردی روبرو می شوند كه شرایط مورد نظر آنها را دارد بسیار منفعلانه رفتار می كنند.
شاید شما هم دخترانی را سراغ داشته باشید كه با وجود این كه به مراتب بالایی از رشد اجتماعی رسیده اند اما نتوانسته اند یك خواستگار مناسب داشته باشند. یكی از مسائل دیگری كه برخی از دخترها با آن درگیرند، این است كه خواستگاران بسیاری دارند اما هیچ كدام از خواستگارها در مورد ازدواج، مصمم نمی شوند. به این گروه از دخترها، باید اشكال كار را گفت و آموزش لازم را باید داد. از طرف دیگر خانم هایی را در جامعه می بینیم كه روز به روز سنشان بیشتر می شود در حالی كه فرصتی برای ازدواج نمی یابند. در این مقاله ضمن آموزش برخی از موضوعات مذكور، به خانم ها تلاش می كنیم به شما یادآوری كنیم كه نباید نقش اراده را ناچیز شمرد و در این مورد خاص هم فعالانه و با اراده و خواست خود عمل كنید. ما انسان ها عادت كرده ایم وقتی مشكلی پیدا می كنیم همه چیز را به گردن این و آن می اندازیم، اما باید علت مشكلات مان را در وجود خود جستجو كنیم.
●بزرگمهر
روزی به تقدیر است، اما تو در تدبیر كوتاهی مكن.
۱- نخستین معیار ازدواج برای یك مرد، وضعیت ظاهری و به ویژه چهره زن است، چهره ای شاداب و سرزنده و مهربان با تبسمی همیشگی؛ اما شاید همه ما با یك سؤال مواجه شده باشیم كه: &#۰۳۹;&#۰۳۹;چرا كسی با ظاهری ضعیف تر از من و یا شرایطی ( شغلی ، تحصیلی ، اجتماعی و ...) پائین تر از من، موفق شده ازدواج مناسبی داشته باشد، اما من ... ؟&#۰۳۹;&#۰۳۹; در این خصوص باید متذكر شویم چهره معیار توجه است اما معیار انتخاب نیست، پس چهره معیاری برای توجه لحظه ای است اما معیاری برای توقف نیست و باید علاوه بر آن به مهارت های ارتباطی جذب كننده دیگری نیز مجهز بود. در عین حال كه باز هم روی شاد بودن به عنوان یك معیار كلیدی تأكید می شود اما علاوه بر چهره، كلاً وضعیت ظاهری فرد مثل تیپ او، تنوع در لباس پوشیدن، تمیز و مرتب بودن و ... همگی مهم است.
۲- اگر به مرد خاصی علاقه پیدا كرده اید به او نشان دهید كه می توانید او را درك كنید و به نظراتش – حتی اگر مخالف نظر شما باشد – احترام می گذارید. اگر حرفی مخالف نظر شما را بیان كرد ، یكباره آن را رد نكنید و مخالفت نشان ندهید بلكه بگذارید تا حرفش تمام شود بعد در كمال آرامش و صمیمیت، نظر خود را مطرح كنید و بگوئید در برخی موارد با او موافقید. اظهار نظر شما در مورد صحبت مرد مورد نظرتان برای زندگی ، باید این حس را در او ایجاد كند كه &#۰۳۹;&#۰۳۹;من به شما نزدیكتر از خودتان هستم و شما را بهتر از خودتان درك می كنم.&#۰۳۹;&#۰۳۹; از طرفی رفتار كلامی شما، همیشه باید با رفتار احساسی شما همخوانی داشته باشد. وقتی احساس مثبت خود را در كلام بیان می كنید، نگاه چهره ای شما هم باید احساس مثبت و خوبتان را نشان دهد. وقتی با محبت، حرفی می زنید نباید چهره ای خنثی داشته باشید بلكه تمام محبت تان باید در نگاه و صدایتان مشهود باشد. یا وقتی انتقاد می كنید لحن صدایتان باید نشان دهد كه فقط با آن ویژگی خاص مخالفید اما كل شخصیت او را زیر سؤال نبرده اید.
۳- مهمترین عامل در انتخاب شریك زندگی، اعتماد به نفس است، هر چه درباره این مسئله بگوئیم كم گفته ایم. اعتماد به نفس یعنی تمام زندگی شما و تمام آنچه كه دارید. اعتماد به نفس یعنی فرد تصورش از خودش به اندازه واقعی باشد. برخی از دخترها اصلاً اعتماد به نفس ندارند كه ابراز وجود كنند و زندگی خود را به رسمیت بشناسند، در حالی كه باید به آنها این آگاهی داده شود كه تا درست صحبت كردن را تمرین نكنند و نتوانند از خود به دیگران، اطلاعات مناسب بدهند، امكان انتخاب شدنشان طبیعتاً خیلی كم خواهد بود.
شاید بگوئید چگونه می توانم اعتماد به نفس داشته باشم در حالی كه همیشه آن را در من سركوب كرده اند، در دوران بحرانی كه شخصیت ما در حال شكل گرفتن بود والدین یا نزدیكان بارها كلماتی مثل بی خاصیت، عقده ای و ... نثار ما كرده اند، یا مدام كسی را به رُخمان كشیدند و هیچ وقت به اعتماد به نفس ما اجازه شكوفایی داده نشد. بخش مهمی از زندگی ما پند و اندرز، سركوفت زدن و سرزنش شنیدن به خاطر مسائل خیلی پیش پا افتاده بوده، به طوری كه از كوچكترین اشتباهات، كوهی ساختند و به سرمان كوبیدند. شاید هم بگویید ما همیشه تحت كنترل دیگران بودیم طوری كه اعتماد به نفس مان رشد نكرد و قدرت خلاقیت ما نابود شد.
اما این را بدانید كه بزرگترین اندیشمندان، محققان و حتی تمام افرادی كه شما در اطراف خود می بینید كه اعتماد به نفس دارند، روزی به این درد گرفتار بوده اند اما بر آن غلبه كردند پس شما هم می توانید. در مرحله اول سعی كنید از قضاوت كردن در مورد خودتان، خودداری كنید، همه ما اشكالاتی داریم كه به تدریج باید آنها را رفع كنیم. وقتی اعتماد به نفس پیدا كردید تازه متوجه می شوید كه چه احساسی دارید، چه آرزوهایی دارید و در دنیا به دنبال چه می گردید؟
از خود بپرسید من در كدام مورد خود را پایین تر از دیگران می بینم؟ ظاهری، مالی، روابط اجتماعی یا تحصیلی؟ و بعد سعی در رفع آن كنید، شاید شما هیچ نقصی ندارید و فقط تصویر منفی از خود دارید. اگر جهان را مملو از انسان هایی بالاتر و برتر و زیباتر از خود ببینید، طبیعتاً دچار احساس حقارت می شوید و همیشه خود را دست كم می گیرید ؛ اما اگر نیروهای درونی بیكران خود را بشناسید و گسترش دهید حتماً اعتماد به نفس بیشتری خواهید یافت و هیچگاه محو شخصیت و جذابیت دیگران نخواهید شد.
اگر كمی به اطراف خود نگاه كنید، افرادی را خواهید دید كه نه چندان زیبا هستند و نه تحصیلات بالایی دارند اما كوهی از اعتماد به نفس هستند و این باعث پیشرفت های بسیار زیادی در زندگی و از جمله در ازدواجشان شده است.
●جان. دی. راكفلر
آینده تو بستگی به این روزهایی دارد كه پشت سر می گذاری، به تلاشت ادامه بده.
۴- داشتن اعتماد به نفس اولین تأثیر خود را روی طرز صحبت كردن شما نشان می دهد. با خوب صحبت كردن می توانید شخصیت زیبای خود را به دیگران بشناسانید. برخی افراد به دلیل ترسی كه از اشتباه كردن دارند كمتر صحبت می كنند، در حالی كه باید اشتباه كردن را به عنوان پیش آمدن فرصتی برای یادگیری بیشتر دانست. كسانی كه از اشتباه كردن در جلسات آشنایی یا به اصطلاح خواستگاری- و كلاً در تمام مجامع دیگر – واهمه دارند، كمتر اظهار نظر می كنند، در نتیجه آدمی بسته و نفوذ ناپذیر و یا خجالتی جلوه می كنند و باعث می شوند دیگران از آنها دوری كنند. پس در جلسات سؤال كنید، حتی اگر اشتباه سؤال كنید. انسان ها و از جمله مردها، از شخصیت بسته خوششان نمی آید. شخصیت بسته به كسی می گوئیم كه در اظهار نظر تردید می كند. می توانید طرز صحبت كردن بهتر را با خواندن كتاب های مناسب تمرین كنید. ما باید از خودمان به دیگران، اطلاعات بدهیم. اگر از خودمان به كسی اطلاعات خوب بدهیم، خواه ناخواه او جذب ما می شود، حالا چه زن باشد و چه مرد. پس در جلسات اظهار نظر كنید؛ شما خود را دوست داشته باشید، دیگران هم شما را دوست خواهند داشت.
در ضمن این كه خوب صحبت می كنید، شنونده خوبی هم باشید و با پر حرفی های خود طرف مقابل را خسته نكنید. سعی كنید با یك مرد در مورد مطالبی سخن بگویید كه مورد علاقه اوست و با او هم حسی داشته باشید، اما به او راه حلی ارائه ندهید و خود را زیاد عاقل تر از او جلوه ندهید. گاهی به خانم ها – حتی آنها كه متأهل هستند- توصیه می كنیم كه خیلی خود را با تجربه و باهوش تر از شوهرشان نشان ندهند. حتی گاهی به طور عمد اشتباهاً حرفی را بزنند تا شوهر آن را اصلاح كند و سوء برداشت او را رفع كند. خانم ها با جنبه احساسی یك مرد، سر و كار دارند نه جنبه عقلانی او. بگذارید گاهی مرد شما را از سوء برداشت تان آگاه كند و به اصطلاح چیزی را به شما یاد بدهد، آن وقت بگویید: &#۰۳۹;&#۰۳۹;ای وای، من این را نمی دانستم!&#۰۳۹;&#۰۳۹;
البته منظور این نیست كه شما زن ها همیشه باید كم هوش تر از مردها باشید. در فرهنگ ما معمولاً زن، مشاور مرد است. مشاور باید عاقل تر از خود فرد باشد، اما نباید به عاقل تر بودن خود تظاهر كند. مثل پادشاهان كه در قدیم، مشاوری برای خود داشتند و مشاور همیشه عاقل تر از پادشاه بود، اما در عمل سعی می كرد پادشاه را بالاتر از خود جلوه دهد.
۵- با خودتان صادق باشید و احساسات درونی خود را بشناسید. شاید شما هم از آن دسته خانم هایی باشید كه همیشه كسی بالای سرتان بوده كه مدام به شما گفته باید فداكاری و از خود گذشتگی داشته باشید و همیشه باید به فكر شوهر و بچه هایتان باشید و از حق خود بگذارید، طوری كه هر وقت می خواهید حق خود را بگیرید، احساس گناه می كنید.●ناتانیل براندون
به اغلب ما از دوران كودكی آموخته اند كه به علایم داده شده از جانب دیگران بیشتر توجه كنیم تا علائمی كه از درون خودمان است. ما را تشویق كرده اند كه نیازها و خواسته های خود را نادیده بگیریم و زندگی مان را براساس توقعات دیگران بنا كنیم.
اگر بخواهید جذاب باشید باید خود را واقعی جلوه دهید، بپذیرید كه من بدون اشتباه نیستم آدم طبیعی دوست داشتنی است. حتی ممكن است در حین صحبت كردن از خجالت سرخ شوید، اما هیچ اشكالی ندارد ، بگذارید تا سرخ بشوید. این ابراز طبیعی یك احساس است كه در همه ما وجود دارد. كسی كه راحت احساسش را بروز می دهد در نظر دیگران انسانی طبیعی و دوست داشتنی جلوه می كند. حتی باعث می شود دیگران هم با شما راحت باشند.
●دوروتی بریگز
وقتی احساسات خود را مخفی می كنیم، از خود و از دیگران بیگانه می شویم. تنهایی ما یك امر نسبی است.
باید بپذیرید كه شما هم مثل تمام انسان های دیگر، حق دارید از چیزی خوشتان بیاید و یا از چیزی اجتناب كنید. شما هم گاهی احساس تنهایی می كنید، گاهی نسبت به كسی خشمگین و عصبانی می شوید، گاهی دلخور می شوید و گاهی هم احساس گناه می كنید. اینها همه احساساتی طبیعی هستند كه باید آنها را به بهترین وجه ابراز كنید. باید راه را برای بروز تمام این احساسات باز كنید، اكثر بیماری های جسمی و روحی از انباشته شدن همین احساسات مختلف بر روی هم و تخلیه نشدن آن ناشی می شود، برای همین است كه امروزه شاهد افزایش افسردگی و اضطراب در بین زن ها هستیم. اكثر خانم ها، وقتی احساس دلتنگی و یا افسردگی می كنند جلوی گریه كردن خود را می گیرند و سعی می كنند تا خود را نزد دیگران شاد و خوشحال جلوه دهند.
●یك نویسنده
كسانی كه بلد نیستند از ته دل گریه كنند، از ته دل خندیدن را نیز بلد نیستند.
جلوی خشم خود را می گیرید و این خشم را به سوی خودتان سوق می دهید، در مورد نگرانی و اضطرابتان با كسی صحبت نمی كنید و خلاصه تمام احساسات قشنگ انسانی خود را نابود می كنید. در حالی كه بروز دادن تمام این احساسات در جای خود و با روشی مناسب، باعث می شود تا با حالات انسانی خود بیشتر آشنا شویم و بتوانیم در ضمن كمك گرفتن از دیگران ، ارتباطات خود را نیز وسعت بخشیم.
۶- با دیگران نیز صادقانه رفتار كنید. به این مهم توجه داشته باشید كه درست است همیشه، باید صادقانه حرف بزنید، اما صداقت همیشه باید با درایت همراه باشد، ما عادت داریم صداقت را با صراحت یكی بدانیم. صداقت در مراسم معارفه – یا اصطلاح خواستگاری – به معنی دروغ و راست نیست، بلكه به این معنی است كه چه چیزی را باید بگویید و چه چیزی را نگویید. ما حق داریم بعضی چیزها را نگوییم اما اگر چیزی را گفتیم حق نداریم دروغ بگوییم. لازم نیست همه چیز در همان جلسه اول گفته شود. شما اگر یك عیب واضح و مهم دارید آن را نپوشانید بلكه زیركانه بیان كنید، اما عیب های جزیی خود را- كه شاید اصلاً عیب نباشد- لازم نیست در همان جلسه اول خواستگاری بیان كنید. خواستگاری نباید به یك جلسه محدود شود. وقتی مردی بهتر و بیشتر شما را شناخت و با خصایص شما آشنا شد بهتر هم می تواند پذیرای عیب شما باشد.
۷- لازم نیست به اصطلاح زیاد از خود مایه بگذارید و حقوق خود را نادیده بگیرید. اگر طرف مقابل رفتاری داشت كه دور از شأن شما بود، حق دارید با متانت و وقار حرف خود را بزنید و خود را دست كم نگیرید. هیچ گاه خود را دیوانه او نشان ندهید، در غیر این صورت احتمال این كه او خود را از شما دور كند، زیاد خواهد شد. هیچ وقت از این كه ممكن است او را از دست بدهید، نترسید. این ترس می تواند آن چنان شما را مسحور او كند و دیده عقلتان را كور كند كه اثر بدی روی رفتار ظاهری شما داشته باشد و همه چیز را به هم بریزد. كلاً در تمام لحظات- و از جمله در هنگام خداحافظی - باید طوری رفتار و صحبت كنید كه نشان دهید از طرفی برای شخصیت او به عنوان یك انسان احترام قائلید و از طرفی هم دارای اعتماد به نفس هستید و برای رفتار خود حد و حدودی قائل می باشید. رفتار شما باید در كنترل خودتان باشد. باید هر وقت تصمیم گرفتید خداحافظی كنید ، نه این كه آنقدر صحبت را طول بدهید كه طرف خسته شود و یا اگر ضعفی در شماست، به آن پی برد.
۸- در مورد راه های انتخاب درست و روش های شناختن طرف مقابل ، بیشتر بررسی كنید تا اگر بعد از تمام این تلاش ها به او رسیدید، روزی از انتخاب خود پشیمان نشوید. برای این كه انتخاب درستی انجام دهید باید احساسات خود را كنترل كنید.
●آناتول فرانس
هرگز به احساساتی كه در اولین برخورد از كسی پیدا می شود، نسنجیده اعتماد نكنید.
اگر به احساسات خود بیش از اندازه فرصت بروز بدهید باعث می شود نتوانید طرف مقابل را به خوبی بشناسید و ندانسته از او قهرمانی افسانه ای برای خود می سازید كه احساسات شما را جریحه دار می كند.
نكته مهمی كه لازم است همه ی دخترها به آن توجه كنند این است كه تا وقتی سر سفره عقد نشسته اید، به كسی دل نبندید. این دلبستگی می تواند در روحیه و زندگی شما تأثیر بسیار مخربی داشته باشد. كم نیستند دخترانی كه به خاطر این وابستگی شدید، حتی سر از بیمارستان در آورده اند. احساس شما همیشه باید در كنترل شما باشد.
●بیلی هالیدی
گاهی اوقات برنده شدن از باختن، بدتراست.
وابستگی داشتن، قدرت تفكر شما را محدود می كند، طوری كه با هر بار ناكام شدن، تمام دنیا روی سرتان خراب می شود ؛ اما اگر وابسته نباشید می توانید علت رفتار طرف مقابل را بهتر درك كنید و در رفتارتان، آرامش بیشتری داشته باشید. به جهان بدبین نباشید، شما خودتان را تغییر دهید، مطمئن باشید جهان هم خودش را برای شما تغییر خواهد داد و باید در این تغییر یافتن خودتان آنقدر مصمم باشید كه موانع را از سر راه موفقیت خود بردارید.
●روزولت
تا هنگامی كه در قلب خود احساس می كنی حق با توست، هرگز از حرف دیگران دلتنگ مباش.
پس در مورد ازدواج هم فعالانه برخورد كنید، نه منفعلانه. شما می توانید انسان بسیار جالب تری باشید طوری كه دیگران به شما غبطه بخورند.


همچنین مشاهده کنید