سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

فکور و آقامعلم


فکور و آقامعلم
●● مشخصات نامزدهای ریاست یوفا
● میشل پلاتینی
▪ سن: ۵۱ سال، لقب: پلاتوش
▪ قیافه: خوش‌چهره و فکور
▪ دوره بازیگری: ۳ اسکودتو و قهرمانی در لیگ اروپا با یوونتوس، ۷۲ بازی ملی برای فرانسه
▪ جوایز: نشان شوالیه لژیون طلائی، ۳ بار پیاپی فوتبالیست سال اروپا
▪ دوستان: سپ‌بلاتر و دیه‌گو مارادونا
▪ تخصص: ساماندهی تورنمنت‌ها، تفسیر ورزشی در تلویزیون و برنامه‌ریزی برای حمل مشعل بازی‌های المپیک زمستانی
▪ نقل قول: ”کاری که همه با توپ انجام می‌دهد، مارادونا می‌تواند با یک پرتقال انجام دهد.“
● لنارت یوهانسون
▪ سن: ۷۶ سال، لقب: لنارت
▪ قیافه: گوشتالو و خپل و شبیه معلم مهربان مدرسه
▪ دوره بازیگری: ندارد
▪ جوایز: قهرمان عالی OR تامبو (آفریقای جنوبی) برنده جایزه معتبر اتحادیه برنامه‌های رادیو ـ تلویزیونی اروپا
▪ دوستان: لارس کریستر اولسون
▪ تخصص: اداره اتحادیه‌های فوتبال
▪ سرگرمی: ماهیگیری و موسیقی
▪ نقل قول: ”گاهی گریان و گاهی شاد هستید. همین چیزها است که فوتبال را به چنین بازی بزرگی مبدل کرده است.“
● میشل پلاتینی، همیشه می‌داند که چگونه یک بازی را اداره کند و اینک می‌خواهد خودش هدایت فوتبال را برعهده بگیرد. پلاتینی روز جمعه در لندن بود تا مبارزات انتخاباتی برای پست ریاست یوفا را آغاز کند. او از امتیاز ویژه برخوردار است و آن این‌که از سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۸۵، سه‌بار جایزه فوتبالیست سال اروپا را برده است. همین نکته به همگان یادآوری کرد که توان او بسیار بیشتر از دیوان سالاران فعلی یوفا است.
اما نباید فراموش کرد که مهربانی و مدارای مردم باعث نمی‌شود تا او از تهدیدات خود مبنی بر کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر انگلستان در لیگ قهرمانان اروپا دست بردارد.
پلاتینی معتقد است که هیچ کشوری نباید بیش از ۳ نماینده در این رقابت‌ها داشته باشد. در حال حاضر، لیگ برتر ۴ تیم در این تورنمتن دارد که البته ۲ نماینده آن از مرحله مقدماتی بالا می‌آیند. ایتالیا و اسپانیا هم ۴ نماینده دارند و فرانسه و آلمان ۳ تیم. در واقع تیم‌های این ۵ کشور امکان آن‌را دارند که از میان ۳۲ جایگاه مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا ۱۸ جایگاه را به‌خود اختصاص دهند.
یوفا متشکل از ۵۲ اتحادیه فوتبال اروپا است که بسیاری از آنها حتی امید آن‌را ندارند که روزی تیم خود را در لیگ قهرمانان ببینند. آیا ماکزیمم نمایندگان هر لیگ اروپائی در لیگ قهرمانان باید تنها ۳ تیم باشد؟ پلاتینی می‌گوید: ”بله، نظر من همین است.“ اما شاید بسیاری از کشورهای بزرگ به‌واسطه همین سیاست، منزوی شوند و نباید فراموش کرد که در یوفا هر یک از ۵۲ کشور یک رأی دارند.
پایان اعلام کاندیداتوری برای ریاست یوفا چهارشنبه است و در حال حاضر او تنها رقیب لنارت یوهانسون، رئیس فعلی یوفا است. انتخابات در دوسلدورف و در ۲۷ ژانویه ۲۰۰۷ خواهد بود. یوهانسون ۷۶ ساله است و از سال ۱۹۹۰ در این سمت فعالیت می‌کند. پلاتینی فرانسوی بسیار متعجب است که این مرد سالخورده بار دیگر نامزد ریاست یوفا شده است.
پلاتینی اظهار داشت: ”به اعتقاد من یوهانسون مرد بسیار شجاعی است. او ۲ سال پیش به من گفت که کناره‌گیری خواهد کرد تا در کنار خانواده‌اش باشد. به‌نظر من کسانی‌که وی را ترغیب می‌کنند تا نامزد ریاست مجدد شود، افراد شجاعی نیستند.“ شاید این مسئله برای افرادی‌که درباره اشتیاق یوهانسون برای ریاست یوفا در دوران سالخوردگی‌اش سئوالاتی دارند، فاکتور مهمی باشد.
پلاتینی ۵۱ ساله درباره سن و سال خودش شوخی‌های بانمکی می‌کند، او می‌گوید: ”موهایم ریخته و شکمم گنده شده. بنابراین زمان آن فرا رسیده که رئیس شوم.“
اما پلاتینی به‌عنوان عض کمیته اجرائی یوفا چندان پاک و بی‌گناه نیست. در واقع، وی می‌خواهد با تبدیل ریاست یوفا به یک پست اجرائی قدرت بیشتری نسبت به یوهانسون پیدا کند. پلاتینی بیان نرمی اما اهدافی بنیادین دارد و شاید بخش عمده‌ای از مدیران و مقامات یوفا را به حاشیه براند. مثلاً شاید زمینه فعالیت‌های لارس کریستر اولسون، رئیس اجرائی یوفا را کاهش دهد.
پلاتینی مایل است یوفا بیشتر شبیه فیفا شود. در فیفا، سپ بلاتر رئیس، بر کل مجموعه حاکمیت دارد و پلاتینی هم همین برنامه را برای یوفا می‌خواهد. بسیاری بر این باورند که پلاتینی بسیار به بلاتر نزدیک‌تر است و خود وی تأکید می‌کند که بلاتر سوئیسی برای فوتبال بسیار مفید بوده است.
رقیب انتخاباتی یوهانسون ایده‌های بسیاری دارد اما او باید نشان دهد که وی و یوهانسون اشتراکات بسیاری برای پیشبرد وضعیت فوتبال دارند. پیش از این پلاتینی درباره فوتبال زیاد فکر کرده و ایده‌های بسیاری را مطرح کرده است. او از جمله کسانی بود که از ندادن اجازه به دروازه‌بان‌ها برای گرفتن پاس‌های به‌عقب با دست حمایت کرد.
در حال حاضر او استدلال می‌کند که داوران به‌جای ۲ کمک‌داور باید ۴ کمک‌داور داشته باشند و مسئولیت ۲ داور اضافه شده باید فقط قضاوت درباره آفساید باشد. به اعتقاد او، این روش بسیار بهتر از استفاده از تکنولوژی در این زمینه است اما افراد بسیاری به این فکر او می‌خندند.
پلاتینی اگر در صدد اثبات عملی بودن دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود است باید بسیار بیشتر تلاش کند. او به دخالت و همکاری سیاستمدارانی که خواهان همکاری یوفا با اتحادیه اروپا هستند، بدبین است. پس از قانون بوسمن و پس از حمایت گروه ”جی ۱۴“ از این مسئله که اگر بازیکنی در بازی‌های ملی مصدوم شد باید از آن تیم غرامت گرفت، پلاتینی بیش از پیش ب این عقیده پافشاری می‌کند که فوتبال باید خودش امور داخلی‌اش را حل و فصل کند.
او بر این باور است که دیوید دین، رئیس جدید ”جی ۱۴“ و نایب‌رئیس آرسنال فردی است که بهتر از دیگران می‌تواند با مقامات فوتبالی همکاری و همراهی داشته باشد. در واقع دیدگاه‌های پلاتینی حاکی از تمایل وی برای ایجاد هماهنگی میان کلیه بخش‌های فوتبال است. یعنی ایجاد هارمونی میان بازیکنان، باشگا‌ەها، یوفا و فیفا. وی امیدوار است که منشوری به‌وجود آید که همه در این بخش با هم فعالیت کنند اما به‌گفته خود او: ”این کار سادە‌ای نخواهد بود و شاید ۱۰ سال زمان نیاز داشته باشد.“ پلاتینی می‌داند که اگر به ریاست یوفا انتخاب شود باید برای مدت‌های مدیدی در آن پست بماند.
منبع: گاردین
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید