پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


اعتیاد


اعتیاد
●اعتیاد چیست؟
اعتیاد یــك «بیماری اجتماعی» است كه عوارض جسمی و روانی دارد و تا زمانی كه بـه علل گرایش «بیمار» توجه نشود، درمان جسمی و روانی فقط برای مدتی نتیجه‏ بخش خواهد بود و فـــرد مـــعتاد دوباره گرفتار « مواد اعتیاد آور» می‏ گردد.
اعتیاد به موادمخدر یكی از مهمترین مشكلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است كه عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب ركود اجتماعی در زمینه ‏های مختلف می‌گـــــردد همچنین ویــرانگری‏ های حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدی به مخاطره می‌اندازد.
پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنكه فعالیتی سوداگرانه، تجاری و اقتصادی در عرصه مافیای اقتصاد بین ‏المللی باشد، ابزاری كارآمد، مؤثر و راهبردی در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر كشورهای توسعه نیافته است.
تحلیلگران مسائل سیاسی و اجتماعی بر این باورند كه در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر مهمترین عامل به تباهی كشیدن و انحطاط اخلاقی جوامع به شمار می‏ رود. متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزی به حدی است كه حتی قشر متفكر و تحصیل كرده را نیز به سمت خود كشانده است. مبارزه با اعتیاد نیز قطعاً بیش از آنكه ماموریتی در راستای وظایف مصرحه نیروی انتظامی باشد، اقدامی است استراتژیك در مقابله با ابزار نظام سلطه جهانی در انحطاط اخلاقی جوامع با اهداف خاص سیاسی.
اعتیاد بعنوان یك آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور كامل ریشه‏ كن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشی مخلصانه حداقل می‏توان آنرا به كنترل در آورد. در این راستا تلاش ما بر این است تا با ارتقاء سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه پیشگیری از اعتیاد را بر درمان معتادین مقدم بداریم. به امید روزی كه جامعه‏ ای داشته باشیم كه اگر هم در آن فرد معتادی وجود دارد، درصدد نجات خویشتن باشد.
●آنچه در مورد اعتیاد و موادمخدر باید بدانیم :
اعتیاد به موادمخدر یكی از عوامل اصلی شیوع بیماری‏های ایدز و هپاتیت می‏باشد.
موادمخدر آنچنان آرام و بی ‏صدا برجسم و روان مصرف‏ كننده مستولی می‏گردد كه هیچ معتادی آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی ‏آورد.
اعتیاد سبب تباهی میلیون‏ها مغز فعال می‏شود كه سرمایه‏ های آینده جامعه بشری بشمار می ‏روند.
اگر درصد كمی از كودكانی كه والدین آنها معتاد هستند به سوی بزهكاری سوق داده شوند، بعد از گذشت چندین سال تعداد بزهكاران در این مملكت به هزاران نفر خواهد رسید.
اعتیاد بیش از یك میلیارد نفر از اعضاء خانواده معتادان را در جهان بطور مستقیم با مشكلات ناشی از این آسیب مواجه نموده است.
موادمخدر منشاء وقوع بسیاری از جرائم اجتماعی نظیر قتل، تجاوز، سرقت و ... می‏باشد .
موادمخدر سالانه حدود ۶۰۰ میلیارد دلار سود به حساب سوداگران مرگ واریز می ‏كند كه این رقم چند صد برابر كل بودجه كشور ما و بسیاری دیگر از كشورهای بزرگ دنیاست.
سالانه مقادیر قابل توجهی ازثروت ملی كشور به جیب سوداگران موادمخدر می‏رود.
قاچاقچیان بین ‏المللی موادمخدر برای رسیدن به مقاصد شوم خود به مدرن‏ترین تجهیزات تسلیحاتی و ارتباطی مجهز هستند.
۷۵% از زندانیان كشور را بطور مستقیم و غیرمستقیم مجرمین موادمخدر تشكیل می‏دهند.
كشور ما در همسایگی بزرگترین تولیدكنندگان انواع موادمخدر جهان (افغانستان و پاكستان) موسوم به «هلال طلائی» و در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار گرفته است و در ین راه خود نیز قربانی آن می‏گردد.
كشور ما در مقابله با ورود و شیوع این مواد خانمانسوز، بمنظور كنترل و حفاظت مرزهای شرقی اقدام به احداث بیش از هزار كیلومتر جاده، ده‏ها پاسگاه مرزی، برجك و دیده‏بانی و حفر چندین كیلومتر كانال و ... نموده است و هزاران نفر از فرزندان این مرز و بوم نیز به فجیع ‏ترین وضع به شهادت رسیده‏ اند.
●مراحل اعتیاد :
۱- مرحله آشنایی
این مرحله با تشویق دیگران (مخصوصاً دوستان ناباب) یا از روی غرور و كنجكاوی خود فرد شروع می ‏شود.
۲ ـ مرحله شك و تردید :
در این مرحله فرد با مبارزه با امیال خود می ‏پردازد.
۳ ـ مرحله اعتیاد واقعی :
در صورت ادامه مصرف در مرحله شك و تردید فرد به مرحله اعتیاد واقعی می رسد. در این مرحله پدیده «تحمل» باعث می‏شود كه فرد به مرور زمان بر میزان مصرف خود بیفزاید تا به نشئگی قبلی برسد.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید