جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چگونه فردی خوش بین باشیم


چگونه فردی خوش بین باشیم
همه ما با مثل ها و حـكایـات زیـادی در مـورد خـوشبـیـنی بـرخـورد كرده ایم، امـا ممكـن است قـدرت حقـیقی دیــدن جـهـان از طریق عینك خوش بینـی را درك نـكرده بـاشـیـم.
قدرتی كه می توانـد بر همه چیز بسیار اثـر گـذار بـاشـد از زندگی روزمره و انتخاب همسر گرفته تا گزینه های شغلی و موفقیتهای دراز مدت.
● نواهای درون ذهن شما
آن نـدای درونـی ذهـن شـمـا كـه زمـزمـه مـی كـنـد، هـر چـیزی امكان پذیر است بـجـای غیر ممكن است، یا چه روز خوبی است، بجای زندگی سخت است همانـند نوری برای گذشتن از پیچ و خم دشواریهای زندگی یاریتان میكند.
خوش بینی محض در افراد بصورت نادر یافت شده و چنین اشخاصی اغلب مـورد پـسند دیـگـران نیستند. ما كسانی كه دائما در حال خوشحالی و شـادمـانی هسـتـند را مـورد تـمسخر قـرارداده و خـود آشـكارا بـخاطر بـدی هـوا یـا كـمبـود چای در دفتركار دچار تردید میشویم. در حـیرتیم كه آنها چگونه میتواننـد دنـیا را آنگونه كه هست نبینند؟ -- دنیایی كه مملو از ناملایمات و بی عدالتی است.
خوب، حقیقت این است كه آنها عقـیـده دارند كه دنیا به همراه مردمانش دارای عیوب و كاستی می باشند، اما به سـادگی تمركز روی چیزهای خوب را برمـی گـزینـند. و چنین دیدگاهی فواید بزرگی را بدنبال خواهد داشت؛ سلامتی بهتـر، انـرژی بیـشتر، خلاقیت، توانایی های حل مسئله و یك حس كلی سرور و شادمانی.
بنابراین، آیا میتوانیم یك سوئیچ خوشبینی كوچك را در ذهنمان روشن كرده و بلافاصلـه شاهـد اثـرات و نـتایج مطلوب آن باشیم؟ متاسفانه آنـقدرهـا هـم سـاده نـیـست -- امـا روشهـایی وجود دارند كه بتوان با آنها مثبت بـودن را تـمـرین كـرده تـا بـصورت واكـنـشی طبیعی در بیاید و منفی نگری را تقلیل دهد.
تست خـوش بینی انتهای مقالـه را انـجام داده تا در مـورد هرگـونه تـمایلاتی كه بسمت منـفـی انـدیشی داریـد و نـیـز چـگونـگی قدم برداشتن برای بهبود دیدگاهـتان نسبت به مسائل، آگاهی حاصل نمایید.
● سلامتی شما به آن بستگی دارد
اشـخاص خوش بین در برابر بیماریهای عفونی و مسری مقاومتر بوده و بهتر می تواننـد امراض مزمن را از خود دفع كنند. در یك مطالعه علمی محققان ۹۶ مردی كه یك بار دچار حمله قلـبی شـده بودند را مورد بررسی قرار دادند. بعد از طی مدت هشت سال، از هر ۱۶ مرد بـدبیـن، ۱۵ نفرشان جان باختند و از هــر ۱۶ نــفـر مــرد خــوش بـیـن فـقـط پــنج نفرشان از دنیا رفتند.
امـروزه بـطرز گـسترده ای عقیده بر این است كه خوش بینی قابلیـت سیـستم دفـاعـی بدن را برای مبارزه با بیماری ها افزایش می دهد. این ممكن است به آن دلیل باشد كه افراد خوشبین دارای پایین ترین سطح استرس در یك اجتماع می بـاشند. و هــمگی ما میدانیم كه استرس كمتر به معنای داشتن بدنی سالمتر است. پیش به سوی مسائلی كه ممكن است بخواهید آنها را تغییر دهید...
● خود شكوفایی كامبخش
بـرای بـسیاری از افـراد، عـقایـد تـعییـن كنـنده اعـمال و طـرز بـرخوردها نسبت به زندگی میباشد. از آنجایی كـه رفتارها و نگرش ها چنین نـقش عمده ای در چگونگی احسـاس شما ایفا می كنند، باید عقاید را بازنگری نموده و بـرآورد كنید كه كدام یـك بـه نفـعتـان و كدام یـك به ضررتان است. میزان خوش بـینی شـما نوع نگرشتان را نسبت به زندگی و دنیای پیرامون منعكس می كند. اگر احساس می نمایید نیـاز دارید انـدكی خـوشبین تر باشد، نكات زیر را دنبال كنید.
● شرایط دوپهلو را درك كنید
هیچگاه با موقیتعهای دوپهلو جوری برخورد نكنـید كـه گویـی دوپهلو نیستند. همیشه با مـسائل آن گـونه كه هستند رفتار نمایید. برای مثال وقـتی روی جنسی سرمایه گـذاری می كنید، به خود بقبولانـید كـه ممكن است آن جنس ارزان شده و شما مقداری از پول خود را از دست بدهید.
با این حال فرد خوش بین این نكته را میداند و ریسك میكند و بـه از دسـت دادن مقداری پول اهمیت نمی دهد. به علاوه هنگام روبرو شدن با این موقیتهای دوپهلو، تفـسیرهای منفی ممكن است منتهی به افسردگی و كسالت گردند.
● متنوع فكر كنید
افراد خوش بین بر خلاف افراد بدبین از تفكری ملون برخورداند. در برابر موقیعت ها و ایده های جدید روشنفـكرتر بـاشید. از مـسر بـودن در مـورد دیـدگاه هـای خـود بـاز ایستاده و شروع به لذت بردن از افكار و نظرات دیگران نمایید.
● همه چیز را قطعی ندانید
اشخاص خوش بین بندرت مسائل را قطعی و بدون اشكال میدانند؛ آنها همیشـه انتقاد پذیر بوده و نظرات خوب دیگران را مد نظر قرار داده و بدنبال اصلاح خود هستند.
● مسائل را تغییرپذیر تصور كنید
افـراد خوش بین می دانند كه تغییر و دگرگونی یك چیز خوب و ضـروری اسـت. آنـهـا طـرز برخوردهای تطبیق پذیر و قابل تغییری از مسائل را در خود بوجود می آورند.
● تفكری بخصوص داشته باشید
اشخاص خوش بین تمایل دارند بجای این كه در برابر مسائل كلی از طریق راه حل های عمومی واكـنش نـشان دهند، با مسائل خاص بـرای رسیـدن بـه یـك راه حـل عـمـومـی دست بگریبان شوند.
● افكار خود را تغییر دهید
در مورد رویدادهای ناگوار مداوم فكر نكنید. اگر رئیستان شما را از كار بركنار كرد و یـــا در یـك امتـحــان مهم قبول نشدید، توصیه ما این است كه با انجام كاری لذت بخـش افـكـار خود را از مشكلاتتان دور كنید چون تفكر به مسائل در چـهـارچـوب مـنـفی ذهن منتهی به یافتن راه حل های كمتر خواهد شد.
با كـمك كردن بـه احـوال خـود و كـسب اعتماد بنفس، افـرادی كـه دارای تمایلات بدبینانه هستند می تـوانند خود را آزاد سـاختـه و خـلاقانه تـر فكر كنند. برای اغلب مردم بدست آوردن چنین روحیه ای فقط چند هفته طول میكشد، اما بمحض یادگیری تــكنـیـك خوش بینی، دیگر برگشت به بدبینی بعید خواهد بود.


همچنین مشاهده کنید