سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

عراق ؛ در جستجوی آرامش


عراق ؛ در جستجوی آرامش
● آیا خروج اشغالگران به نزاع های داخلی پایان می دهد؟
جورج بوش هفته گذشته در مصاحبه ای با شبكه تلویزیونی ای بی سی آمریكا به شباهت جنگ عراق و ویتنام اعتراف كرد. اما در عین حال خطاب به مخالفان ادامه حضور آمریكا در عراق گفت: خروج از عراق به معنی تسلیم شدن است. رئیس جمهوری آمریكا در توضیح این گفته خود اظهار داشت: اگر ما قبل از پایان كار از عراق بیرون برویم، القاعده یك پناهگاه امن برای خود خواهد داشت تا به ما حمله كند.
بوش درباره آنچه آن را «پایان كار» خواند، توضیح نداد.بوش در حالی این سخنان را بر زبان می آورد كه اوضاع عراق روز به روز بحرانی تر از قبل می شود. روزنامه الشرق قطر در این خصوص می نویسد: «قتل ، خونریزی، اختلافات طایفه ای ، بحران های سیاسی، تجزیه ، تقسیم و آوارگی تنها سهم عراق از جنگ آمریكا و تنها ثمره اشغال این كشور از سوی آمریكا است. در عراق هیچ خبری از دموكراسی نیست.
ثبات، امنیت و صلح برای مردم عراق به خواب و خیال تبدیل شده است. عراق به بحران و جنگی كشیده شده كه تنها طی دو ماه جان بیش از ۶۵۹۹ نفر عراقی را گرفته است و اگر این سیر جنگی متوقف نشود، باید در انتظار آمار سرسام آورتری نسبت به رقم تلفات ارائه شده فعلی بود.»الشرق می افزاید: «آمریكا در عراق متحمل بزرگترین شكست شده و سازمان ملل با چشم بستن بر روی جنایتهای اشغالگران در عراق شریك جرم آمریكا به شمار می آید.»الشرق راه حل بحران عراق را اینگونه بیان می كند:«برای حل بحران عراق، باید به ریشه های این بحران بازگشت و به صورت اساسی این ریشه های بحران را ارزیابی كرد.
عراق به واسطه یك جنگ نامشروع به این بحران جنگ و ستیز و دایره خشونت و درگیری ها كشیده شده است. اگر ریشه این بحرانها كه چیزی جز وجود نیروهای اشغالگر در عراق نیست، حل نشود، این بحرانها و جنگ و ستیزها ادامه می یابد و ثبات و امنیت عراق را متزلزل تر از گذشته خواهد ساخت.الشرق در پایان می آورد :«جنگ نامشروع آمریكا علیه عراق امنیت و ثبات این كشور را از مردم آن سلب كرد و در ازای آن هرج و مرج ، ناامنی و آشوب را برای مردم این كشور به ارمغان آورده است.
آمریكا با ادعای اینكه در صورت خروج از عراق ، این كشور با جنگ های داخلی مواجه خواهد شد؛ ادامه حضور خود در عراق را توجیه می كند. اما نكته قابل تأمل این است كه در صورت خروج نیروهای اشغالگر از عراق وضعیت بدتر از این نخواهد شد. بنابراین بهتر است آمریكا به جای نگرانی از اوضاع داخلی عراق ، نگران موقعیت و جایگاه خود در منطقه و جهان باشد. سردمداران كاخ سفید باید باور كنند عراق و دیگر كشورهای جهان بدون آمریكا نیز می توانند چرخه امور خود را بگردانند.اما روزنامه الاهرام مصر، خطر را فراتر از این می داند و می نویسد: «با توجه به وضعیت كنونی درعراق، باید گفت این كشور با یك خطر واقعی روبرو است و این خطر نه تنها عراق را تهدید می كند ، بلكه تمام كشورهای منطقه نیز با این تهدید و خطر مواجهند.
سكوت كشورهای منطقه نسبت به بحرانهای جاری در عراق نه تنها به تضعیف عراق در برابر مشكلات و بحرانهای موجود منجر می شود بلكه این كشورها را نیز در معرض خطر و تهدید قرار می دهد. البته نمی توان این واقعیت را انكار كرد كه عدم دخالت كشورهای منطقه در حل مسائل و بحرانهای عراق تحت تأثیر سیاستهای آمریكا است.نكته قابل توجه این است كه از زمان وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر ، رسانه های خبری آمریكا جز بازتاب اظهارات دروغین جورج بوش برای توجیه تصمیمات كاخ سفید كاری نكرده اند. دلایل ناتوانی مردم آمریكا در درك تصمیمات نادرست بوش بسیار است ؛ اما مهمترین علت، شیوه خبر رسانی از راه های ناسالم است .
چون واقعیت این است كه در رسانه های این كشور در عین وفاداری، اشتباهات رئیس جمهوری آمریكا را در رنگ و لعابی راستین عرضه می كنند.جو گالووی تحلیلگر و گزارشگر روزنامه لس آنجلس تایمز با ارایه گزارشی تحت عنوان «بازنگری سیاست های خارجی آمریكا امری ضروری و حیاتی است» نوشته است: به رغم تمامی نظرسنجی های انجام شده در زمینه جنگ عراق و به رغم اتفاق نظر تمامی طرفداران و مخالفان دولت بوش بر سر این مطلب كه جنگ آمریكا با عراق یك اشتباه بزرگ بود و عدم عقب نشینی نیروهای آمریكایی از این كشور اشتباه بزرگتر خواهد بود، متاسفانه سردمداران كاخ سفید هم چنان بر ادامه این سیاست اشتباه اصرار دارند و جایگاه و اعتبار آمریكا را در معرض خطر قرار می دهند.
به همین مناسبت ما گزارشی را در زمینه عراق و سیاست های دولت بوش در این كشور تهیه كرده ایم. در این گزارش گفت وگوهای مختلفی را با موافقان و مخالفان سیاست های دولت بوش انجام داده ایم و تلاش كرده ایم كه در این گزارش مهم ترین نقطه نظرهای موافقان و مخالفان این جنگ را كنار هم گذاریم و به نتیجه واحدی در این زمینه برسیم.در تمامی این گفت وگوهای انجام شده كه با ژنرال ها و فرماندهان نظامی ارتش آمریكا بوده است این اتفاق نظر وجود داشت كه استراتژی ها و تاكتیك های آمریكا در عراق شكست خورده است و سیاست های فعلی دولت بوش در عراق به چیزی جز افزایش هرج و مرج در این كشور و بحران سازی برای آمریكا منجر نخواهد شد.
تمامی این فرماندهان نظامی و ژنرال های آمریكایی معتقد بودند كه سیاست های فعلی بوش تنها منجر به گسترش تلفات نیروهای آمریكایی در عراق و هدف قرار گرفته شدن منافع آمریكا در جهان خواهد شد و جان بیش از ۱۳۵ هزار سرباز آمریكایی در عراق را به خطر می اندازد. پل وان ریبر یكی از ژنرال های نیروی دریایی آمریكا كه اخیرا خواستار استیضاح دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریكا شده است در این گفت وگو می گوید «اگر بخواهیم آمریكا را از جهنم بحران نجات دهیم باید واقع بینانه تر نسبت به سیاست های دولت بوش در قبال عراق نگاه كنیم». واقعیت آن است كه این نگرانی وجود دارد كه آمریكا وارد جنگ ویتنام دیگری شود.
متاسفانه در صورت وقوع چنین امری بار دیگر نیروهای آمریكایی تجربه ویتنام را در عراق تكرار خواهند كرد و وارد جنگ های مسلحانه ای در این كشور خواهند شد كه در پس این جنگ های مسلحانه هیچ هدف معینی وجود ندارد.« سیاست های دولت بوش و خطاهای تكراری این دولت در سیاست های خارجه اش این فرصت را برای همه ایجاد كرده است كه از این دولت انتقاد كنند و با آزادی بیان كامل به تبیین نقاط ضعف و قوت این دولت بپردازند.
مهمترین موضوعی كه در حال حاضر از سوی طرفداران و منتقدان دولت بوش ارایه می شود موضوع جنگ عراق وبحران های پس از آن است و اجماعی كه در تمامی این بحث ها و ارزیابی ها انجام گرفته است بر سر این مطلب بوده است كه جنگ آمریكا در عراق بزرگترین اشتباه دولت آمریكاست؛ اما متاسفانه دولت بوش هم چنان بر سر درستی این تصمیم یعنی جنگ عراق اصرار دارد.» تونی زینی یكی دیگر از فرماندهان نیروی دریایی آمریكا نیز در این زمینه می گوید «بهتر است پیش از آنكه شعله های آتش بحران عراق گسترده تر شود به فكر خروج از این جهنم سوزان باشیم زیرا هنوز هم فرصت خروج از این آتش وجود دارد».
زینی در این گفت وگو می افزاید «برای اصلاح بسیاری از امور جاری در عراق نیازمند پنج تا هفت سال دیگر هستیم و این بدان معناست كه ما باید از یك برنامه ریزی سازمان یافته گسترده جهت بازسازی موسسات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی در عراق برخوردار باشیم كه متاسفانه در حال حاضر این برنامه ریزی دقیق، گسترده و منظم از سوی هیچ یك از مسوولان دولتی آمریكا مطرح نشده است».در این گفت وگو بسیاری از ژنرال ها و فرماندهان ارتش آمریكا معتقد بوده اند كه سیاست فعلی دولت بوش برای حل بحران عراق سیاست ناشیانه و به دور از برنامه ریزی و سازماندهی است و این دولت باید جهت حل بحران عراق و جلوگیری از گسترش دامنه تلفات نیروهای آمریكایی به فكر برنامه ریزی كوتاه مدت جهت خارج ساختن نیروهای خود از عراق باشد.گریگ نیوبولد، یكی از ژنرال های آمریكایی و یكی از مقامات بلندپایه پنتاگون كه از مخالفان اصلی جنگ عراق می باشد در این زمینه می گوید «به اعتقاد من دولت فعلی آمریكا باید هر چه سریعتر یك جدول زمانی مشخص برای عقب نشینی نیروهای آمریكایی از عراق ارایه دهد». وی تاكید می كند «متاسفانه دولت آمریكا از آغاز این جنگ تاكنون بر این موضع بوده است كه عقب نشینی نیروهای آمریكایی از عراق منجر به هرج و مرج، بحران و جنگ های داخلی در عراق می شود».
واقعیت آن است كه اگر این دولت با توجه به وضعیت امنیتی موجود در عراق برنامه ریزی كوتاه مدتی در جهت خروج نیروهای خود از عراق داشته باشد هیچ یك از این عوامل نگرانی های موجود دولت بوش در عراق محقق نخواهد شد و این دولت می تواند با اطمینان نیروهای خود را از عراق خارج سازد.
ژنرال نیوبولد همچنین در این گفت وگو می افزاید «ارایه یك برنامه زمانی مشخص جهت خروج نیروهای آمریكایی از عراق می تواند در تضعیف عملكرد نیروها و گروه های مسلح در عراق تاثیرگذار باشد زیرا یكی از اهداف اصلی این گروه ها موضوع مقاومت و رویارویی با نیروهای آمریكایی به عنوان نیروهای اشغالگر دایمی در عراق تعریف شده است، بنابراین اگر موضوع خروج نیروهای آمریكایی از عراق مطرح شود بسیاری از رهبران این گروه های مسلح در برنامه ریزی طولانی مدت خود نسبت به ادامه مبارزات مسلحانه با نیروهای آمریكایی در عراق تجدیدنظر خواهند كرد و بیش از آنكه برسر موضوع ادامه مبارزات مسلحانه متمركز شوند به فكر ورود به مسایل سیاسی كشور خواهند افتاد و مسایل بازسازی اقتصادی، امنیتی، نظامی و سیاسی عراق محوریت اصلی را در این كشور به خود اختصاص خواهد داد».
لری ویلكرسون یكی از مقامات مسوول نظامی و بلند پایه آمریكا در ارتش می گوید «متاسفانه دولت بوش به رغم تمام تعهداتی كه در زمینه اقتصادی و بازسازی عراق ارایه داده است تاكنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است و بازسازی این كشور جنگ زده تاكنون هیچ پیشرفتی نداشته است. دولت بوش باید در ارزیابی مجدد سیاست های خود در عراق و در اولین اقدامی كه در این زمینه انجام می دهد ماهانه یك میلیارد دلار برای بازسازی عراق اختصاص دهد و به جای آنكه كمك های اقتصادی خود را به شركت های آمریكایی جهت بازسازی عراق ارایه دهد این كمك های اقتصادی را مستقیما به مهندسان و شخصیت های سیاسی و اجتماعی عراق ارایه دهد و بازسازی عراق به صورت مستقیم تحت نظارت آمریكا، دولت عراق و دیگر شخصیت های مهم سیاسی و مذهبی در این كشور انجام گیرد».
ویلكرسون در ادامه این گفت وگو می افزاید «دولت آمریكا در حال حاضر برای حل بسیاری از بحران ها نیازمند سیاستگذاری های جدید است و در راس این سیاست های جدید باید موضوع برقراری پلهای ارتباطی با دولت های سوریه و ایران و انجام گفت وگو با این دو كشور مهم و استراتژیك در منطقه قرارگیرد. ما نیازمند تعیین نمایندگان آمریكایی در سوریه و ایران و انجام گفت وگوهای جدی با این دو كشور هستیم». وی همچنین حل بحران اسراییل و فلسطین را یكی دیگر از معضلات سیاست خارجه آمریكا می داند و می گوید «متاسفانه دولت بوش به دلیل سیاستی كه در قبال اسراییل اتخاذ كرده است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای كشور آمریكا بحران سازی می كند به همین دلیل این كشور برای حل بسیاری از این بحران ها باید به دور از سیاست های دوگانه خود، راه كارها و راه حلهای جدی را مطرح سازد تا بتواند همپیمانان خود در منطقه را هم چنان برای خود حفظ كند.بسیاری از ژنرالها و فرماندهان نظامی ارتش آمریكا در این گفت وگوی انجام شده كه به صورت گزارش ارایه داده ایم، بر این سؤال تاكید داشته اند كه چرا آمریكا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر تا به امروز وارد سیاست جنگ شده است؟
همچنین این ژنرال ها و فرماندهان آمریكایی این سؤال را مطرح می ساختند كه پیروزی آمریكا در عراق چه دستاوردی برای ملت آمریكا و ارتش این كشور خواهد داشت و بوش انتظار دارد كه ملت آمریكا و سربازان آمریكایی به چه میزانی از خودگذشتگی در قضیه عراق نشان دهند. به اعتقاد این افراد دولت آمریكا باید در گفت وگوی مستقیمی با مردم آمریكا و سربازان ارتش این كشور بسیاری از مسایل گنگ و مبهم را حل و فصل كند، در غیر این صورت طرفداران سیاست های دولت بوش نیز به صف منتقدان این سیاست ها خواهند پیوست و در آن زمان است كه دیگر موقعیت آمریكا چه در جهان و چه در منطقه به دلیل وجود این تناقضات و اختلافات سیاسی متزلزل تر از گذشته خواهد شد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید