جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


تصویری از موهبت الهی در فیلمی مذهبی


تصویری از موهبت الهی در فیلمی مذهبی
«اسرار حروف» فیلمی درباره پدیده تلفظ حروف است كه با مذهب درهم آمیخته می شود. این فیلم با شعار «حروف معنا را به ما منتقل می كند،اما زمانی عشق شكل می گیرد كه آنها با ما ارتباط برقرار كنند» در سال ۲۰۰۵ در سینماها اكران شد. اسرار حروف محصول كشور آمریكاست كه در مدت زمان یك ساعت و ۴۴ دقیقه به شیوه رنگی و با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.
● درباره فیلم
«اسرار حروف» به كارگردانی اسكات مك گهی و دیوید سیگل، لحظاتی غیرقابل توصیف از موهبت الهی را به تصویر می كشد. فیلم با صحنه ای بسیار تاثیرگذار آغاز می شود و در ادامه بیننده با حجم انبوهی از مجهولات مواجه است كه به تدریج و در خلال فیلم رمزگشایی می شود.
«اسرار حروف» درامی مذهبی است چرا كه پس از كشف قدرت دختر یازده ساله در تلفظ لغات، توسط پدرش این قدرت در خدمت مذهب قرار می گیرد.
● داستان فیلم
فیلمنامه «اسرار حروف» را نائومی فونر بر اساس رمانی از میالا گلدبرگ به نگارش درآورده است.
این رمان كه پرفروش ترین كتاب سال ۲۰۰۰ شناخته شد، درباره دختری به نام الیزا بود كه پس از اینكه قدرتش در تلفظ لغات شناسایی می شود، در مسابقات جهانی اسرار حروف شركت می كند. با این حال افزودن قدرت مذهبی به دختر، اتفاقی است كه در فیلم «اسرار حروف» نسبت به كتاب آن پررنگ تر جلوه گر می شود.
داستان این فیلم درباره خانواده ای است كه دارای دختری یازده ساله به نام الیزا هستند. پدر الیزا به نام سائول در رشته مذهبی تحصیل كرده است.
سائول وقتی متوجه می شود كه دخترش در مسابقه اسرار حروف در مدرسه برنده شده است سعی می كند نیروی وی را در جهت های مذهبی هدایت كند.
این در حالیست كه پسر خانواده با عقاید مذهبی پدرش مخالف است وهمسر خانواده «مریام» از بیماری روحی رنج می برد.
● جوایز فیلم و اكران جهانی
سینمایی «اسرار حروف» تاكنون در كشورهای آمریكا، فنلاند، استرالیا، آرژانتین، سوئد، هلند، فرانسه، سنگاپور، برزیل، مكزیك و انگلیس به اكران عمومی درآمده است. به گزارش ایسنا،تنها حضور این فیلم در جشنواره های معتبر جهانی، شركت در جایزه فیلم جامعه منتقدان فیلم های تلویزیونی آمریكا بوده است كه بازیگر كودك آن فلورا كراس در سال ۲۰۰۶ كاندیدای دریافت جایزه BFCA شد.
● درباره كارگردانان فیلم
«اسرار حروف» توسط دو تن از كارگردانان جوان آمریكا ساخته شده است. اسكات مك گهی، كارگردان، تهیه كننده و نویسنده آمریكایی، فیلمسازی را از دهه ۱۹۹۰ آغاز كرده و تاكنون سه فیلم را ساخته است. «اسرار حروف» ساخته این كارگردان جوان محسوب می شود. آن را پس از فیلم «پایان عمیق» كارگردانی كرد. مك گهی در ساخت هر سه فیلم با شیگل همكاری داشته است.
و اما دیوید سیگل كه او هم علاوه بر كارگردانی در رشته های بازیگری، تهیه كنندگی و نویسندگی نیز فعالیت داشته است، علاوه بر همكاری با مك گهی در ساخت آثارش، تهیه كنندگی تمامی این فیلم ها را بر عهده داشته است. وی نیز تاكنون تنها سه فیلم را كارگردانی كرده است.
● بازیگران فیلم
در سینمایی «اسرار حروف» دو تن از بازیگران مطرح حال حاضر سینما به ایفای نقش پرداخته اند. ریچاردگر و ژولیت بینوش در این فیلم نقش زن و شوهری را بازی می كنند كه به لحاظ فكری و روحی چندان به هم نزدیك نیستند. هیچ كدام از این دو بازیگر به خاطر ایفای نقش در «اسرار حروف» حتی كاندیدای دریافت جایزه نبوده اند.
در «اسرار حروف» علاوه بر ریچارد گردو بینوش، بازیگرانی چون فلورا كراس، مكس مینگلا، كیت بوسورت، كوری فیشر و سام زوترمن به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید