چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آلیوماری در اندیشه رویارویی با روایال


آلیوماری در اندیشه رویارویی با روایال
● آیا ساركوزی از گردونه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خارج می شود؟
سفر چند روزه «میشل آلیو ماری» وزیر دفاع فرانسه به آمریكا از چند نظر قابل اهمیت و بررسی است و ناظران سیاسی داخل و خارج فرانسه از اهمیت آن غافل نیستند.
دو بعد داخلی و خارجی مهمترین محورهای سفر وزیردفاع فرانسه به واشنگتن و نیویورك است كه دراین تحلیل به آنها می پردازیم.
دربعد داخلی، آلیو ماری در حالی به آمریكا سفر كرد كه انتخابات ریاست جمهوری این كشور در راه است و همه تحركات دیپلماتیك و سیاسی این كشور تا چند ماه آینده با توجه به این رویداد مهم قابل تفسیر و تحلیل است.
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه (ماه مه سال ۲۰۰۷) به ویژه از نظرآمریكا از موقعیت و حساسیت خاصی برخورداراست و با توجه به سنت دیپلماسی فرانسه و كشاكش های سیاسی چند سال اخیر در حوزه های نفوذ میان دو كشور، طبیعی است كه هر نامزد مطرح و قابل محاسبه برای «كرسی الیزه» در مركز توجه واشنگتن قرار گیرد.
آلیو ماری برگ بازی شیراك در رویارویی با نامزد دیگر جناح راست و رقیب شیراك، یعنی نیكلا ساركوزی وزیركشوراست، هر چند كه چنین وانمود می شود كه آلیوماری برای شكست دادن رقیب هم جنس خود یعنی سگولن روایال وارد صحنه می شود ولی واقعیت داستان آن است كه تا یكی دو سال پیش شیراك امید داشت كه بتواند دوویلپن را برای رقابت با ساركوزی روانه میدان كند ولی با گذشت زمان و انتقادهای بی شمار به دولت دوویلپن باوجود همه موفقیت ها، معلوم شد كه دوویلپن نخست وزیری نیست كه بتواند دوره ماموریت خود را به دوره ریاست جمهوری پیوند بزند.
بنابراین بهترین گزینه دراین میان، آلیو ماری است كه از اعتماد بالایی نزد شیراك برخوردار بوده و تاكنون پست های فراوانی را نیز آزموده است.
از سوی دیگر، شیراك و اطرافیان وی كه ازاوج گیری روزافزون محبوبیت روایال نامزد سوسیالیست ها، درافكار عمومی نگران شده اند براین باورند كه فرانسویان با رای دادن به یك زن قصد دارند تا در نظام سیاسی این كشور انقلاب كنند و بنابراین باید یك زن به میدان فرستاد تا ترفند جناح مقابل را نیز نقش برآب كند.
در این حال، ساركوزی رقیب هم جناحی و رییس حزب راست حاكم نیز چندی پیش سفری به آمریكا داشته و دراین سفرتلاش كرده است تا به عنوان نامزد مطرح راست ها در واشنگتن ژست ریاست جمهوری بگیرد و به متحدان فرا آتلانتیك نیز نشان دهد كه مواضع وی با آنها كمابیش همسوست و می توانند از هم اینك نگران آینده سیاست های خود نباشند.
به عبارت دیگر ساركوزی خواسته بگوید كه دوره شیراك و سیاست های وی در مبارزه دیپلماتیك با آمریكا سپری شده است و عصر نو سیاست این كشور عصر همراهی و همصدایی با آمریكاست.
با نظرداشت نكات فوق می توان به این برداشت رسید كه سفر آلیوماری از نقطه نظر داخلی بیش از آنكه سفر یك وزیر دفاع فرانسه به آمریكا باشد سفر یك نامزد راست ریاست جمهوری و رقیب ساركوزی است.
این مساله بیشتر قابل درك است كه آلیوماری سرانجام پس از ماه ها حدس و گمان، نیت خود را برای ورود به عرصه مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آشكار كرده وافكار عمومی دریافته است كه وی نه تنها رقیب هم جنس روایال است بلكه مهره شیراك برای از میان بدركردن رقیب سرسختی چون ساركوزی است.
آلیو ماری در محافل عمومی و خصوصی آمریكا بارها براین نكته تصریح كرده كه او به عنوان نامزد ریاست جمهوری، تصویری از «فرانسه قدرتمند، مستقل و قابل درخشش» در ذهن دارد و اگر به ریاست جمهوری برسد می تواند این آرزوها را با حال و هوایی دوگلی محقق كند.
آلیو ماری در مراسم یادبودی برای جنگ آمریكا و فرانسه به عنوان دومتحد علیه انگلیسی ها در سال ۱۷۸۱و در جریان جنگ های استقلال آمریكا بر عشق به كشورش تاكید می كند و می گوید كه به این كشور می بالد، كشوری كه به معنای حقیقی كلمه مستقل است و نمی خواهد كه برای آمریكا دوست كم ارزشی باشد.
وی همین نكته را در دیدار با فرانسویان مقیم واشنگتن و در سفارت كشورش وقتی با نگرانی آنها به عنوان نامزد ریاست جمهوری روبرو شده و دربرابر نگرانی و پرسش انحطاط فرانسه قرار می گیرد، می گوید: «مابلندتر از قد خود در جهان ظاهر شده ایم، ما صدایی داریم كه شنیده می شود و درانتظارآن هستند».
آلیو ماری در برابر چشمان پرسشگر شهروندان فرانسه براین نكته انگشت می گذارد كه كشورش با وجود اینكه نفت ندارد ولی یكی از قدرت های بزرگ انرژی درسطح جهان است و به عنوان نیرویی قدرتمند، قدرت بزرگ كشاورزی جهان نیز است و در فضا حضوری قدرتمند دارد.
این همه رجزخوانی آلیوماری در برابر احساس خفتی است كه چندی پیش به ساركوزی در سفر به واشنگتن و دربرابر میزبانان آمریكایی اش دست داده بود و در جناح راست بلوایی برانگیخت، ساركوزی دراین سفر گفته بود: «از غرور فرانسه متاسف است!»
آلیوماری در پاسخ به این هموطنانش در آمریكا كه آیا رییس جمهوری آینده فرانسه خواهد بود یا نه، پاسخ می دهد كه این بستگی به اراده فرانسویان دارد، هنوز هیچ معلوم نیست و شرایط سیاسی مدام تغییر می كند.
آلیوماری ادامه می دهد: نظر سنجی های امروز و ماه اكتبر همان را نشان نمی دهد كه در ماه مه گذشته نشان می داد. باید به زمان انتخابات نزدیك شد و بعد گفت كه آیا شرایط امكان پیروزی می دهد یا خیر، من همواره به نیت پیروزی خود را در معرض آرای مردم قرار می دهم.
وزیر دفاع فرانسه گفت: من هم دوست دارم به این مناسبت (انتخابات) نظرات خودم را در مورد پیشرفت های اقتصادی، روابط اجتماعی كشورم، روابط بین المللی و جایگاهی كه فرانسه باید داشته باشد، ابراز كنم.
با توجه به نكات فوق می توان دریافت كه از نقطه نظر داخلی مهمترین هدف سفر آلیوماری به آمریكا، خنثی كردن تلاش ساركوزی و معرفی خود به عنوان نامزد راست حاكم فرانسه درانتخابات ریاست جمهوری است.
در بعد خارجی ولی مساله فراوان است و محور همه این مسایل به رقابت دیرین فرانسه و آمریكا در حوزه های نفوذ باز می گردد.
آگاهان تاریخ دیپلماسی نیك می دانند كه فرانسه از زمان ژنرال «دوگل» و آغاز جمهوری پنجم در رقابت و چالش با كاخ سفید بوده است.
دوره های مختلف این چالش دیپلماتیك مختلف و فراوان است و چالش اخیر و بسیار پر ماجرای دوكشور بر سر جنگ عراق مساله ای نیست كه از دید و ذهن افكار عمومی دور مانده باشد.
آلیوماری كه می داند فرانسه در زمینه هایی رو به عقب نشینی و در حال واگذاری میدان به حریف است دراین سفر تاكید كرده كه فرانسه كماكان در برخی موارد قدرت اول جهان است، با این وجود و با تاكید براستقلال عمل و حفظ قدرت خویش، فرانسه متحد وفادار واشنگتن باقی خواهد ماند.
وزیر دفاع فرانسه براین نكته انگشت گذاشته است كه قدرت فرانسه همچنان در صحنه جهانی اعتبار دارد و حضور ۱۵هزار نیروی نظامی این كشور در سراسر جهان از جمله لبنان، نشان دهنده این اراده است.
همین موضع گیری سبب شده تا مشاور امنیت ملی آمریكا «استفان هادلی» به عنوان میزبان او تصریح كند كه ارتش شما یكی از بهترین ارتش های دنیاست و به حقیقت یكی از نادر مجموعه های نظامی و لایق دنیا را دارد، نكته ای كه تبسم رضایت بر لب وزیر دفاع میهمان نشاند.
مدتهاست كه فرانسه دراندیشه بازسازی حضور نظامی خود در سراسر دنیاست و می خواهد كه نقش جدی تری دراداره امور جهان به او داده شود واین آرزو به عنوان یك چالش استراتژیك به ویژه پس از جنگ آمریكا درعراق بیشتر رخ داده است.
رهبران این كشور بیش ازاین مایل نیستند كه فقط شكوه و غرور تاریخی خود را به رخ جهانیان بكشند، این مساله امروز كه به ویژه تقسیم قدرت و جغرافیای آن در جهان معنای تازه ای پیدا می كند برای آنها اهمیت بیشتری یافته است.
نگرانی شیراك، آلیوماری، دو ویلپن و برخی دیگراز راست های حاكم و مدعی راه ژنرال دوگل آن است كه مبادا از این پس ساركوزی بتواند با یك تغییر گرایش در راست فرانسه، سنت آمریكا ستیزی را از تاریخ جمهوری پنجم پاك كرده و این كشور را در مسیر دیگری قرار دهد.
آلیو ماری می خواهد تا دیر نشده امكان بازسازی چهره بین المللی فرانسه و همكاری های نظامی و سیاسی با آمریكا را ازدست نداده و دراختیار داشته باشد.
با این رویكرد است كه شیراك و آلیوماری می خواهند حضور فرانسه را در ناتو تقویت كرده و رقابت های خود را درعرصه های نظامی از شعار به میدان عمل درآورند بدون آنكه از گذشته خود چون ساركوزی اظهار پشیمانی كرده و یا عقب نشینی كنند.
آلیوماری در همین ارتباط و در حضور دونالد رامسفلد می گوید: «ما هر یك هویت خویش را داریم، تمایلات خویش را دنبال و از منافع ملی خویش دفاع می كنیم، هر چند كه این منافع گاه با هم در تعارض می افتند.»
در بعد خارجی این سفر به آلیوماری فرصت داده تا وی به حضور و نقش فرانسه درافغانستان و لبنان تاكید كرده و با همتای آمریكایی خود درباره نقش فعال تر فرانسه در ناتو صحبت كند.
در لبنان، با توجه به عقیم بودن نیروی هوایی این كشور، فرانسه می خواهد ازاین فرصت استفاده كرده و دفاع هوایی ازاین كشور رابرای خود محفوظ دارد، به ویژه آنكه شیراك نیز تصریح كرده بود كه پروازهای (تجاوزگرانه) اسراییل بر فراز خاك لبنان با روح و متن قطعنامه ۱۷۰۱سازمان ملل منافات دارد.
از آن پس بود كه «پلگرینی» فرمانده نیروهای فرانسه در لبنان با هشدار به اسراییل این پروازها را متجاوزانه خواند و گفت: اگر دیپلماسی نتواند از این پروازها پیشگیری كند باید به زور برای جلوگیری از آن متوسل شد.
این موضع گیری به فرانسه امكان می دهد تا بار دیگر نقش خود را در دنیای عرب تجدید كرده و حوزه نفوذ خود را نسبت به تلاش و بلند پروازی های آینده آمریكایی ها در خاورمیانه بازسازی كند.
و بالاخره در همین سفر، آلیو ماری توانست بار دیگر بر تفاوت دیدگاه فرانسه با آمریكا در مورد ایران نیز انگشت و تاكید گذارد.
وزیر دفاع فرانسه گفت: اگر ایران در زمینه تعلیق غنی سازی جواب مثبت بدهد، فرانسه وشركای این كشور می توانند در لغو تحریم های احتمالی علیه ایران اثر گذار باشند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید