سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

تجربه یک باروری ضعیف غیرمعمول


تجربه یک باروری ضعیف غیرمعمول
بیشترین كار ما در زمینه باروری ،ورم پستان و مراقبت های پیش گیرانه است . یكی از گله هایی كه من هر دو هفته یكبار بازدید می كنم ،یك مسئول خبره به نام «جیم» دارد. او یكی از افرادی است كه خوب انجام دادن یك كار برایش مهم است نه این كه كار چقدر طول بكشد.وی به جزئیات توجه زیادی دارد و به این مساله افتخار می كند كه شمار سلولهای بدنی گله او همیشه زیر ۰۰۰/۱۰۰ است. اگر در هر موردی با مشكل مواجه شود ،خود شخصاً آن را دنبال می كند.در اوایل ژانویه امسال،تعداد گاوهای غیرآبستن به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت.در جدول تلقیح مصنوعی تعداد زیادی ناگیرایی وجود داشت و به نظر می رسید كه نرخ گیرایی به طور مشخص كاهش داشته است ،من می خواستم كه این اطلاعات را با دقت بیشتری بررسی كنم و بدانم جریان از چه قرار است .
كامپیوتری در مزرعه وجود دارد كه اطلاعات توسط گاودار در آن ثبت می شود. اما این سامانه یك طرفه است یعنی اطلاعات وارد می شود ولی از آن خارج نمی شود و تسهیلاتی برای تجزیه و تحلیل مفید داده ها در آن وجود ندارد.متاسفانه صاحب گاوداری واقعاً به این رشته علاقه ای ندارد واز سرمایه گذاری روی برنامه های تولید مثلی كامیپوتری امتناع می ورزد.اولین گام ما انتقال داده های مربوط به باروری به برنامه lntereherd Dairy بود تا از آنچه در حال وقوع بود آگاهی یابیم.
● جستجو
ما همچنین به عوامل آشكاری مانند مشكلات تغذیه ای ،دریافت انرژی و بیماری هایی كه می توانست روی باروری تاثیر بگذارد توجه كردیم.گاوداری فاقد گاو نر بود و از تلقیح مصنوعی استفاده می كرد. مصرف انرژی خوب بود و گاو ها از شرایط بدنی خوبی برخوردار بودند. این گله ،یك گلۀ بسته بود كه سال های زیادی در مقابل بیماری اسهال ویروسی گاو(BVD) و لپتوز واكسینه می شد.واكسیناسیون هیچ گاه قطع نشده بود و تمام گله جوان قبل از اولین تلقیح واكسینه می شدند.به نظر می رسید كه بیماری های عفونی و تغذیه ای بدین طریق می توانستند حذف شوند.فحل یابی در گذشته در حدود ۷۰ درصد بود. تجهیزات كمكی برای فحل یابی در این گله استفاده نمی شد.چرا كه صاحب گاوداری آنها را ضروری نمی دانست گله از تلقیح مصنوعی استفاده می كرد و وجود مشكل فنی در آن بعید بود.
آبستنی گاوها از ۴۲ تا ۵۶ روز بعد از تلقیح كنترل می شد. از آنجایی كه جیم فحل یاب دقیقی است ،اكثر حیواناتی كه آبستن نیستند ،وقتی پس از سه هفته دوباره فحلی نشان می دهند شناسایی می شوند. نرخ بازگشت به فحلی ۱۰ درصدی در گذشته نشان می دهد كه فحل یابی بسیار خوب انجام می شد.گاوها در تمام طول روز و دوبار در شب برای فحل یابی كنترل می شوند.جیم از سیگار كشیدن در بعدازظهر و آماده شدن برای تماشای گاوهایی كه علایم فحلی را از خود نشان می دهند لذت می برد.
● گیرایی ناگهان افت پیدا كرد
بررسی داده ها نشان داد كه نرخ گیرایی به مقدار قابل توجهی از اول دسامبر كاهش یافته بود.وقتی داده ها با جزئیات بیشتری مورد مطالعه قرار گرفت مشخص شد كه تفاوت زیادی بین پدرهای استفاده شده وجود دارد. نرخ گیرایی یكی از گاوهای نر ۱۵ درصد بود،در مقایسه با نرخ ۴۰ درصدی سایر گاوهای نر،پایوت های بار نرخ گیرایی پایین،تعیین جنسیت شده بودند و به نظر می رسید این امر باعث بروز مشكل شده بود.وقتی این موضوع با گاودار در میان گذاشته شد،مشخص شد اسپرم تعیین جنسیت شده از یك حراجی گاوداری خریداری ،به گاوداری آورده و توسط مامور تلقیح استفاده شده بود.بقیه پایوت ها از مخزن خود مامور تلقیح كه در پشت ماشین اش حمل می كرد انتخاب شده بود.بعداز بررسی دریافتیم صاحب قبلی اسپرم های تعیین جنسیت شده نمی دانست كه باید سطح نیتروژن مایع داخل مخزن نگهداری اسپرم را كنترل كند. مایخ یكی از پایوت ها را باز كردیم و هیچ اسپرم زنده ای در آن نیافتیم . اما این كه چراگاوهای ناگیرای زیادی در آزمایش آبستنی وجود داشت هنوز مورد سوال بود چه اتفاقی در فحل یابی افتاده بود؟ جواب ساده بود:پدر جیم مریض بود و او مجبور بود برای ملاقات پدرش هر بعدازظهر به بیمارستان برود و كار فحل یابی به صاحب گاوداری واگذار شده بود و او زمان كمی را برای كنترل گاوهایش صرف می كرد.این مثال مزایای داشتن آماره های مناسب برای مشخص كردن مشكلاتی كه در كاهش باروری تاثیر گذارند و لزوم توجه به نشانی های بارز را نشان می دهد. در مواقعی كه همۀ ما دوست داریم چیزی را ارزان به دست بیاوریم كه در این مورد مخزن نیتروژن اسپرم های تعیین جنسیت شده بود ،باید نسبت به كیفیت آن مطمئن شویم و بدانیم كه ممكن است این وسیله به نگهداری بیشتری از آنچه مورد انتظار است نیاز داشته باشد.
اولین بار نبود
این دومین بار است با مواردی مواجه می شویم كه فقدان نیتروژن مایع عامل باروری ضعیف است. سال ها پیش من گاوداری های بزرگی در خاورمیانه كار می كردم و در یكی از گاوداری ها نرخ گیرایی به ۹ درصد تقلیل یافت. ما اسپرم را مورد آزمایش قرار دادیم و هیچ حركت یا حیاتی در هیچ یك از پایوت ها مشاهده نكردیم . بعداً مشخص شد فردی كه مسوول كنترل سطح نیتروژن مایع بود ،۴ ماه قبل گاوداری را ترك كرده و این وظیفه به شخص دیگری واگذار نشده بود.
نتیجه این كار از دست دادن اسپرم هایی به ارزش ۰۰۰/۱۰۰ دلار در این گاوداری بزرگ بود،همراه با نرخ گیرایی پایین و گاوهای غیرآبستن كه هزینه بیشتری را به گاوداری تحمیل می كنند.توصیه ای كه از نتایج این گاوداری می توان داشت این است كه همیشه مطمئن شوید سطح نیتروژن مایع كنترل می شود و مخزن به طور كامل پر می شود.
گروه فنی شركت تعاونی كشاورزان و دامپروران صنعتی وحدت اصفهان(نشریه هوردز دیری من)
منبع : سایت دام‌آوران


همچنین مشاهده کنید