شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

لیست برخی از واکسن های دام


لیست برخی از واکسن های دام
●واكسن غانغرایای كبد:
تركیب و توضیح: این واكسن محتوی كشت خالص و فرمالیزه شده Clostridium oedematiens تیپ B جذب شده روی ژل هیدروكسید آلومینیوم می باشد. واكسن غانغرایای كبد مطابق با فرمولهای استانداردساخته شده است. این واكسن به منظور تعیین بی ضرری، سترون بودن و ایمنی زایی مطابق با دستورالعملهای British Pharmacopoeia روی گوسفند و خرگوش مورد آزمایش قرار گرفته است.
▪موارد مصرف:
جهت ایمن سازی فعال علیه بیماری غانغریای كبد در گوسفند و بز.
▪دز و نحوه مصرف:
دو تزریق زیر جلدی(۲ میلی لیتر برای حیوانات تا وزن ۲۰ كیلوگرم و ۳ میلی لیتر برای حیوانات با وزن بالاتر از ۲۰ كیلوگرم) به فاصله زمانی دو هفته، مصونیتی به مدت تقریبی ۱۰ الی ۱۲ ماه در دامها به وجود می آورد.
▪موارد منع مصرف:
در دو هفته آخر آبستنی استفاده نشود.
▪اثرات جانبی:
اغلب برجستگی كوچكی در محل تزریق ظاهر شده اما بتدریج ناپدید می گردد.
▪شرایط نگهداری:
در دمای +۴ الی +۸ درجه سانتی گراد و دور از نور خورشید شود.
●واكسن تیلریوز گوسفندی:
▪تركیب و توضیح:
واكسن تیلریوز گوسفندی محتوی ماكروشیزونت Theileria Lestoquardi كشت شده در سلول و تخفیف حدت داده شده می باشد. واكسن تغلیظ شده و در ازت مایع به حالت انجماد در می آید. واكسن غلیظ شده و منجمد دارای ۹% گلیسیرول به عنوان Cryoprotective است. پس از ذوب و رقیق شدن، هر دز واكسن محتوی ۱۰۵ تا ۲×۱۰۵ ماكروشیزونت معلق در محلول نمك فیزیولوژیك می باشد.
▪موارد مصرف:
جهت ایمن سازی فعال علیه تیلیوز ناشی از T. Lestoquardi در گوسفندان.
▪دز و نحوه مصرف:
توجه داشته باشید كه همیشه جابجا كردن موادی كه در ظرفهای شیشه ای و درون ازت مایع نگهداری می شوند باید در نهایت دقت و با استفاده از لباس و تجهیزات محافظ صورت گیرد. پس از خارج كردن شیشه از ازت مایع چند دقیقه آن را در قسمت بخار ازت نگه دارید، سپس از ظرف خارج كنید. پس از خارج كردن از ظرف ازت مایع، ویال واكسن را در ظرف آب ولرم (۳۷ درجه) قرار دهید و صبر كنید تا واكسن ذوب شود. نیم ساعت پس از ذوب شدن كامل واكسن، با استفاده از یك سرنگ و سوزن استریل به هر شیشه مقدار ۱۰ میلی لیتر محلول رقیق كننده بیفزایید. ویال را به آرامی و با ملایمت تكان داده تا محتویات آن به حالت یكنواختی درآید. اجازه دهید واكسن مدت نیم ساعت در شرایط و دمای اطاق باقی بماند سپس واكسن را به نسبت ۱:۵۰ در محلول رقیق كننده رقیق كنید(با استفاده از سرنگ استریل واكسن كنسانتره را به مقدار ۵ میلی لیتر درون هر شیشه محتوی ۲۵۰ میلی لیتر محلول رقیق كننده تزریق نمایید). واكسن رقیق و آماده شده را می توان به مدت ۴۸ ساعت در دمای +۴ الی +۸ درجه سانتی گراد نگهداری كرد. این واكسن را می توان در شرایط جوی نرمال به شرط آنكه در معرض تابش مستقیم آفتاب یا نزدیك كانون مولد حرارت نباشد به محل واكسیناسیون حمل و ظرف مدت ۱۲ ساعت به مصرف رساند. هر دز واكسن، یك میلی لیتر، بدون توجه به سن گوسفند باید از طریق زیر جلدی تزریق شود.
▪موارد منع مصرف:
ندارد
▪شرایط نگهداری:
واكسن باید در ازت مایع نگهداری شود.
●واكسن تیلریوز گاوی:
تركیب و توضیح: واكسن زنده تیلریوز گاوی از كشت معلق سلول های لنفوئیدی كه حاوی شیزونت سویه های تخفیف حدت یافته Theileria annulata می باشد تهیه و در سرمای هفتاد درجه سانتی گراد زیر صفر منجمد شده است و تا موقع مصرف در همین دما نگهداری می شود.
▪موارد مصرف:
جهت ایمن سازی فعال علیه تیلریوز ناشی از Theileria annulata در گاوهای نر و گاوهای شیری، تلیسه ها و گوساله های بالاتر از دو ماه.
▪دز و نحوه مصرف:
دز تزریقی برای هر راس حیوان یك میلی لیتر در نظر گرفته شده است. در موقع مصرف باید شیشه مایه را در ظرف محتوی آب ۳۷ درجه سانتی گراد قرار داده تا محتویات آن ذوب شود و پس از تكان دادن با سرنگ كشیده و بلافاصله تزریق نمود. نوع تزریق زیر جلدی است و محل تزریق در ناحیه گردن نزدیك به غده لنفاوی پیش كتفی می باشد
▪موارد منع مصرف:
به گاوهای آبستن بیش از چهار ماه، حیوانات تب دار و گوساله های كمتر از سن دو ماهگی مایه تیلیوز تزریق نشود. به گاوهایی كه وضع حمل كرده اند تا ده روز پس از زایمان واكسن تزریق نگردد. در فصول وفور كنه های ناقل بیماری، بهتر است مایه تیلریوز تزریق نشود.
▪شرایط نگهداری:
واكسن باید در ازت مایع نگهداری شود.
●واكسن غیر فعال لپتوسپیرا:
سویه های مورد استفاده عبارتند از:
۱- لپتوسپیرا گریپوتیوفوزا – مسكو
۲- لپتوسپیرا كانیكولا هونداوترش IV
۳- لپتوسپیرا سیروهاجو
تراكم باكتری ۷×۱۰۹/ml
▪فرمالدئید
▪آلومینیوم هیدروكسید
این واكسن به صورت غیر فعال بوده و از نظر Safety, Potency و sterility بر اساس استانداردهای USDA مورد آزمایش قرار گرفته است.
▪موارد استعمال:
جهت ایمن سازی فعال بر علیه بیماری لپتوسپیروز در گاو و گوسفند به كار می رود. به صورت زیر پوستی و یا داخل عضلانی به میزان ۲ml برای گاو ۱ml برای گوسفند تزریق می گردد. ایمنی به مدت یكسال باقی خواهد ماند.
▪موارد عدم استعمال:
۱- ۲۱ روز قبل از كشتار استفاده نگردد.
۲- از فریز كردن نمونه خودداری شود.
▪اثرات جانبی:
گاهی ایجاد واكنش های آنافیلاكتیك می كند كه با تزریق اپی نفرین بر طرف می گردد.
شرایط نگهداری:
در دمای +۴ الی +۸ درجه سانتی گراد و دور از نور خورشید شود.
●(واكسن تزریقی) Biocan DHppi + LR ** :
واكسن موثر بر علیه دیستمپر (CDV) – هپاتیت عفونی (CAV۱) – لارنگوتراكئیت عفونی (CAV۲) – هاری – لپتوسپیروز (Leptospira icterohaemrrhagia Leptospira canicola)
▪دستور مصرف:
۱- اولین واكسیناسیون در سگ ها ۱۲ هفتگی (یا بالاتر)
۲- دومین واكسیناسیون ۲ – ۳ هفته بعد
۳- تكرار سالیانه
۴- واكسن لیوفیلیزه باید در مایع واكسن biocan رقیق شود.
۴- بلافاصله پس از رقیق كردن، باید واكسن مصرف شود
۵- ۲ سی سی واكسن (بدون در نظر گرفتن سن و وزن) باید به صورت زیر جلدی تزریق شود.
موارد احتیاط: متعاقب واكسیناسیون حیوان دچار تب خواهد شد.
در حیوانات آبستن نباید مصرف شود و واكسیناسیون باید فقط در حیوانات سالم و بدون آلودگی انگلی و دارای تغذیه مناسب انجام شود.
تا ۳ روز پس از واكسیناسیون حیوان نباید فعالیت زیاد داشته باشد.
واكسیناسیون حتما باید زیر نظر دكتر دامپزشك انجام شود.
▪شرایط نگهداری:
در محیط خشك و خنك و در درجه حرارت ۲-۸ درجه سانتی گراد نگهداری شود.
در صورت عدم نگهداری در شرایط فوق، كیفیت واكسن تضمین نمی شود.
▪مدت نگهداری:
۲۴ ماه پس از تولید
●(واكسن ضد اسهال گوساله ها) Kolibin-Re * :Rotavirus + Corona virus + E. Coli
این واكسن از ویروس های بی اثر شده Corona virusو Rotavirus و نیز از سلی سویه E. Coli بیماری زای غیر فعال (SEROTYPES ۰۸:K۳۵/۰۹:K۹۹-۰۱۰۱:K۳۵/K۹۹) تهیه گردیده كه با تزریق به گاوهای آبستن، پادتن لازم در آغوز آنها بوجود آمده و این آغوز، گوساله های شیرخوار را در برابر اسهال كشنده روزهای اول تولد محافظت می نماید.
قابل ذكر است كه نتایج بدست امده از تحقیقات انجام شده در موسسه تحقیقات دامی در Compton در انگلستان نشان می دهد كه از میان عوامل بیماریزای فوق (Rotavirus و Corona virus, E Coli) نقش عمده بر عهده روتاویروس بوده و كروناویروس در مرحله دوم اهمیت و عامل اسهال های آبكی چند روز اول تولد گوساله ها عمدتا E. Coli می باشد.
▪دستور مصرف:
مقدار ۵cc از این واكسن به صورت زیر جلدی در فاصله زمانی ۲۸ ال ۶۰ روز مانده به زایمان به گاوهای آبستن تزریق می شود(البته بهتر است كه به كلیه گاوهای آبستن واجد شرایط زمانی فوق كه در گله موجود است تزریق شود). در گله هایی كه آلودگی خیلی شدید است توصیه گردیده است تا دو تزریق به فاصله ۲۸ روز (یكی در فاصله ۵-۶ هفته مانده به زایمان و دیگری ۲-۳ هفته مانده به زایمان) تزریق شود.
▪نحوه اثر: پس از تزریق، بالترین سطح آنتی بادی در خون و شیر گاوهای واكسینه شده ۲۸ تا دو ماه بعد از تزریق بوجود می آید و این آنتی بادی كه از طریق آغوز به گوساله های نوزاد خورانده می شود آنها را در روزهای اول زندگی به خصوص یك هفته اول در مقابل عوامل بیماری زا مهلك فوق محافظت می نماید. بر اساس یك تحقیق علمی توصیه شده است به منظور حفظ كامل گوساله ها در مقابل اسهال ترتیبی داده شود تا گوساله ها به مدت دو هفته اول زندگی از آغوز گاوهای واكسینه شده استفاده كنند؛ مگر اینكه دامدار متوجه شود كه تغذیه آغوز در هفته اول كافی می باشد.
▪شرایط نگهداری:
در محیط خشك و خنك و در درجه حرارت ۲-۸ درجه سانتی گراد نگهداری شود.●Duramune DA۲LP+PV:
این واكسن حاوی ویروس زنده Canine distemper, Adenovirus type ۲ , Parainfluenza , Parvovirus و باكتری كشته Leptospira (Bacterin) می باشد.
همچنین در این واكسن از جنتامایسین، تیمروزال و آمفوتریسین B به عنوان نگهدارنده استفاده شده است.
▪موارد مصرف:
جهت واكسیناسیون سگهای سالم برای پیشگیری از بیماری های Infetions canine hepatits , Canine distemper ، بیماری های تنفسی حاصل از, Canoine parinfluenza, canine parvovirus Canine adenovirus type ۲و Leptospira Canicola & Icterohaemorrhagiae
▪مقدار و روش مصرف:
واكسن DA۲LP+PV به صورت لیوفیلیزه می باشد كه باید با رعایت شرایط بهداشتی با ویال حاوی باكترین لپتوسپیرا مخلوط شود؛ سپس یك میلی لیتر (برابر با یك دوز) را به صورت زیر جلدی (S.C) یا داخل عضلانی (IM) تزریق كنید.
▪برنامه واكسیناسیون:
اولین نوبت واكسیناسیون باید در ۶ هفتگی انجام شود تا به كمك ایمنی مادر، ایمنی فعال (active immunity) حاصل شود سپس توله سگ ها تا سن ۱۶ هفتگی هر ۲ – ۳ هفته یكبار واكسینه شوند.
سگ هایی كه تا سن ۱۲ هفتگی واكسینه نشده اند باید بعد از دریافت نوبت اول، ۲-۳ هفته بعد واكسیناسیون نوبت دوم را نیز دریافت كنند.
ادامه واكسیناسیون نوبت دوم را نیز دریافت كنند.
ادامه واكسیناسیون برای سگ ها هر سال یك بار با یك دوز واكسن توصیه می گردد.
▪توجه: در صورت مشاهده شوك آنافیلاكتیك، جهت برطرف كردن علائم، از اپی نفرین اتفاده شود.
تمام ویال های خالی و محتویات باقی مانده سوزانده شود.
▪شرایط نگهداری:
در دمای ۲ – ۷ درجه سانتی گراد و دور از نور نگهداری شود. از یخ زدگی محافظت شود.
●Decivac FMDواكسن كشته بر علیه بیماری تب برفكی
این واكسن توسط انستیتوی مركزی دامپزشكی در شهر لیسناد هلند طراحی و تولید می شود. اساس كار ویروسهای تب برفكی تولید شده در سوسپانسیون كشت سلولی سلول BH است. ویروس ها توسط اتیل آمین مضاعف غیر فعال شده، تغلیظ گشته و در یك سیستم بسته توسط پروپیلن گلیكول رسوب داده می شوند. متعاقبا آنتی ژن ها شامل ۱۴۶ ذره در محیط بالای ازت مایع نگهداری می شوند تا برای تولید نهایی و فرموله كردن بصورت بصورت واكسن امولسیون دوبل روغنی یا واكسن حامل آلومینیوم هیدروكساید / ساپونین مصرف شوند. در تمامی مراحل تولید GMP حاكم بوده و واكسن مطابق با اصول فارماكوپه اروپا در رابطه با ایمنی، قابلیت و استریل بودن تولید می شود. واكسن ها می توانند بصورت مونووالان یا مولتی والان و شامل پادتن های A, O, C, Asia۱, SAT ۱, SAT ۲, SAT ۳ باشند.
قدرت پادتن واكسن توسط تست PD۵۰ اندازه گیری می شود كه شامل درگیر كردن سه گروه دام هدف در سه دوز مختلف(۱، ۴/۱، ۱۶/۱ دوز) است. مطابق با فارماكوپه اروپا اروپا هر دوز واكسن باید حاوی حداقل ۳PD۵۰ باشد. حداقل استاندارد مورد قبول برای دسی واك تب برفكی ۶PD۵۰ در هر دوز است. این مقدار مطابق با توصیه جدید اروپای متحد جهت حصول به محافظت كامل حتی در شرایط آندومیك بیماری است.
●واكسن های DECI-VAC FMD-DOE:
این واكسن در امولسیون دوبل فرموله شده اند كه شامل امولسیفیكاسیون اولیه(آنتی ژن رقیق شده با آب در روغن مصرفی سبك) و بدنبال آن امولسیفیكاسیون ثانویه (امولسیون اولیه برابر حجمی دوباره در آب امولسیون می شود) است. این امولسیون آب/روغن/آب دارای سیلان پایین بوده و به آسانی قابل تزریق است. اگر جداشدگی در امولسیون روغن رخ داد به آسانی می توان با تكان دادن، یكنواختی مجدد واكسن را فراهم ساخت.
▪مزایای DOE بشرح ذیل است
۱- سیلان زیاد
۲- ایمنیت طولانی با تیتر سرمی بالا
۳- اثرات جنبی قابل اغماض در محل تزریق
۴- مناسب برای تمام گونه های دامی
میزان تزریق: ۲ میلی لیتر
●واكسن DECI-VAC FMD-AlSA:
این واكسن ها با آلومینیوم هیدروكساید و ساپونین بعنوان حامل فرموله شده اند واكسینه های ALSA مدت های مدیدی است كه در سرتاسر دنیا استفاده می شوند.
▪میزان تزریق: ۲ میلی لیتر
تعاریف: واكسن های منووالان یا مولتی والان برای ایجاد ایمنی فعال در گاو، گاومیش، گوسفند و بز استفاده می شود. واكسن های بطور معمول جهت واكسیناسیون عادی در مناطق آندمیك بكار می روند اما در موارد اضطراری نیز مورد مصرف دارند. باید توجه داشت امكان ایجاد تداخل بین پادتن های مادری و پاسخ ایمنی وجود دارد. اگر ایمنی مادری وجود دارد دامهای بزرگ را باید از چهار ماهگی و دامهای كوچكی را از دو ماهگی واكسینه كرد.
▪برنامه واكسیناسیون:
۱ـ گاو، گاومیش:
دامهای جوان بدون داشتن پادتن های مادری، واكسیناسیون اولیه از دو هفتگی به بعد و تكرار واكسیناسیون هر ۶ ماه یكبار
دامهای جوان با داشتن پادتن های مادری، واكسیناسیون اولیه از چهار هفتگی به بعد و تكرار واكسیناسیون هر ۶ ماه یكبار
دامهای مسن هر ۶ ماه یكبار
۲ـ گوسفند، بز:
دامهای جوان بدون داشتن پادتن های مادری، واكسیناسیون اولیه از دو هفتگی به بعد و تكرار واكسیناسیون هر ۶ ماه یكبار
دامهای جوان با داشتن پادتن های مادری، واكسیناسیون اولیه از دو هفتگی به بعد و تكرار واكسیناسیون هر ۶ ماه یك بار.
دامهای مسن هر ۶ ماه یكبار
▪مقدار و طریقه مصرف:
●واكسن های DOE: گاو و گوساله و گاومیش – دو میلی لیتر زیر جلدی یا داخل عضلانی گوسفند و بز – یك میلی لیتر زیر جلدی یا داخل عضلانی
●واكسن های ALSA: گاو و گوساله و گاومیش – دو میلی لیتر زیر جلدی یا داخل عضلانی گوسفند و بز – یك میلی لیتر زیر جلدی یا داخل عضلانی
▪شرح و دوام ایمنی:
برای هر دو واكسن فرمول DEO و ALSA، ایمنی طی ده روز ایجاد شده و حداقل ۶ ماه دوام خواهد داشت.
●واكسن تب برفكی سه تائی ( ضد تیپ های O,A,ASIA۱):
این واكسن از كشت روی ویروس روی سلول با در نظر گرفتن شرایط لازمه تهیه و روی ژل دالومینیوم جذب گردیده است. این واكن از سه تیپ ویروس تب برفكی O,A,ASIA ۱ تهیه شده است.
▪طریقه استعمال:
قبل از مصرف شیشه را محكم تكان دهید
▪محل تزریق:
تزریق باید منحصرا زیر جلدی و در محل های تعیین شده زیر انجام گیرد.
گاو:
ناحیه غبغب یا دو طرف گردن
گوسفند و بز:
یكی از دو طرف گردن
دامهایی كه از مادر ایمن واكسن خورده بدنیا می آیند عیار پادتن حاصل از ایمنی مادری تا ۳ ماه در بدن میماند.
منبع : سایت دام‌آوران


همچنین مشاهده کنید