سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


چاپلین در «موسیو وردو» به باورهای کمونیستی خود می پردازد


چاپلین در «موسیو وردو» به باورهای کمونیستی خود می پردازد
چارلی چاپلین در «موسیو وردو» به طرز شگفت آوری سعی می كند تا شخصیتی جدید و ورای آن چه در طول عمر هنری خود به نمایش گذاشته را خلق كند.
موسیو وردو محصول سال ۱۹۴۷ آمریكا است كه به شیوه سیاه و سفید در مدت زمان معمول دو ساعت و چهار دقیقه ساخته شده است. «موسیو وردو» كه با عنوان «یك كمدی درباره قتل» و «قاتل زنان» نیز شناخته می شود در زمره آثار ناطق چارلی چاپلین است.
● درباره فیلم و فیلمنامه
در سینمایی موسیو وردو نام دو تن از نابغه های سینما یعنی چارلی چاپلین و اورسن ولز (كارگردان فیلم مشهور همشهری كین) به چشم می خورد و این دو با همكاری یكدیگر فیلمنامه این اثر را به نگارش درآورده اند. با این حال موسیو وردو در زمره كارهای تجاری و ضعیف چارلی چاپلین قرار می گیرد كه به اعتقاد برخی منتقدان در راستای كارهای آزمون و خطای چاپلین به همراه دیگر اثر وی «كنتسی از هنگ كنگ» ساخته شده است.
نكته جالب این فیلم در نحوه آغاز ساخت آن است. اورسن ولز طرح این فیلم را كه بر اساس زندگی واقعی یك فرد شرور نوشته شده بود پیش چارلی چاپلین برد و پیروزمندانه از حضور وی بازگشت. اما همواره این پرسش در ذهن علاقمندان سینما وجود داشته كه اگر اورسن ولز در آن زمان می توانست طرح «موسیو وردو» را با عیب های جزیی كه به همراه داشت خود به اتمام برساند،باز هم شاهد حضور این دو فرد مشهور به عنوان همكار در كناریكدیگر بودیم؟!
چارلی چاپلین در «موسیو وردو» بار دیگر به دفاع از باورهای كمونیستی كه پیشرفت های ایالات متحده آمریكا را هدف حمله و تخریب قرار داده بود، بر می خیزد. در این فیلم چاپلین سعی دارد بر این نكته تاكید كند كه كشتار انسان ها طی جنگ های مختلف به وسیله دولت ها، جنایتی بس هولناك تر از قتل های معمولی در میان مردم است.
● داستان فیلم
درباره كارمند بانكی به نام موسیو وردو است كه در ركود سال های ۱۹۳۰ از كار اخراج می شود. وی زنی مفلوج و بچه ای شیرین دارد كه به هر دو بسیار عشق می ورزد. بنابراین تصمیم می گیرد شغل دیگری برای خود دست و پا كند. موسیو وردو با زنان ثروتمند ازدواج می كند و پس از مدتی آن ها را به قتل رسانده پولشان را به جیب می زند. او پس از دستگیری از فشارهای غیر انسانی كه جامعه بر افراد وارد می آورد صحبت می كند. فشارهایی كه وی را به چنین وضعیتی كشانده است. در این فیلم بیشتر صحنه هابه ماجراجویی ها و خرابكاری های موسیو وردو می گذرد. شیوه قاعده مندی كه وی برای قتل های خود به كار می بندد بیننده را به شدت جذب می كند و با طبیعت سنگدل و بی رحمانه اش كاملا در تعارض است.
از دیالوگ های مشهور هنری وردو در این فیلم، این جمله است: جنگ، زد و خورد و... همه به نوعی تجارت محسوب می شوند. كسی كه یك نفر را كشته یك فرد شرور است. اما كسی كه میلیون ها تن را می كشد، یك قهرمان است!
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران فیلم
«موسیو وردو» در كشورهایی چون آرژانتین، استرالیا،دانمارك، فنلاند، اسپانیا،سوئد، آمریكا و انگلیس به اكران عمومی درآمده است. اما آن چه در این بین اهمیت دارد،سانسور و كوتاه كردن زمان فیلم در برخی كشورها است. ساخته چاپلین در كشور اسپانیا در مدت زمان ۱۱۴ دقیقه و ده دقیقه كمتر از زمان معمول آن به نمایش درآمد.
این فیلم همچنین در سال ۱۹۴۷ در شرایطی در كشور انگلیس به اكران عمومی درآمد كه برخی از صحنه های آن حذف شده بود. موسیو وردو بار دیگر در سال ۱۹۸۶ در كشور انگلیس اكران شد و این بار تمام دو ساعت و چهار دقیقه فیلم به روی پرده رفت. این فیلم همچنین در سال ۱۹۴۸ كاندیدای دریافت جایزه اسكار در بخش بهترین فیلمنامه شد.
● جایزه فیلم
به گزارش ایسنا «روبان آبی» دیگر رویداد هنری است كه سینمایی موسیو وردو سال ۱۹۵۳ در آن شركت كرد وجایزه بهترین فیلم خارجی این جشنواره را به خود اختصاص داد.
● درباره فیلمساز
چارلی چاپلین، كارگردان «موسیو وردو» فرزند ارشد سینما مهمترین و فراگیرترین هنر قرن بیستم بود. وی یازده ساله بود كه قرن بیستم آغاز شد.
او در طول بیش از هشت دهه زندگی پر فراز و فرودی را پی گرفت و همگام با رخدادهایی كه به زنگارزدایی از استعداد و نبوغ ذاتی او منجر شد، از فقر و تنگدستی، به ثروت و مكنت و از گمنامی به شهرت عالم گیر و فرامرزی رسید.
چاپلین در «موسیو وردو» كه درامی كمدی وجنایی محسوب می شود بمانند اغلب كارهایش كارگردان و بازیگر است. این فیلم هشتاد و دومین حضور وی در مقام بازیگر وهفتادمین ساخته وی در مقام كارگردان است.
● بازیگران فیلم
در «موسیو وردو» علاوه بر چاپلین در نقش هنری وردو بازیگرانی چون مری كورل (مونا وردو)، آلیسون رودان (پیتر وردو)، روبرت لوئیس (موریس)، آدری بتز(مارتا)، مارتا رایه(آنابلا) به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید