چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا
جادوی نفوذ در دلها
تمام افرادی كه ما با آنها در ارتباطیم به دنبال گمشدهٔ خود در این دنیای بزرگ میگردند. خود ما نیز به دنبال كسی هستیم كه اگر اوقاتی را با او سپری میكنیم این دقایق از بهترینها و به یاد ماندنیترین لحظات زندگی مان باشد و هر چه شناخت ما از خود و سپس از اطرافیان بیشتر باشد ارتباطمان شكل بهتری به خود میگیرد. اگر بتوانیم در چند برخورد اول مخاطبمان را بشناسیم شاید بتوانیم از تنش و درگیریهای بعدی جلوگیری كرده باشیم و یا شاید سرعت برقراری ارتباطمان بیشتر باشد.
افراد را از نظر روحی میتوانیم به سه دسته:
۱ - بصری
۲ - سمعی
۳ - لمسی
تقسیم كنیم و این از ضروریترین دانستنیها میباشد. ممكن است كسی هر سه حالت را داشته باشد اما به طور حتم یكی از این حالتها غالب است. حالا ببینیم كه این كیفیتها چگونهاند:
● افراد بصری: این افراد بیشتر به كیفیتهای دیداری توجه دارند و تصاویر برای آنها اهمیت بیشتری دارد. سریع صحبت میكنند و... از حركات دست بسیار استفاده میكنند و هر آنچه را تعریف میكنند به گونهای میگویند كه مخاطب تصویر آن را در ذهن خود ببیند.
● افراد سمعی:این افراد بیشتر به شنیدهها توجه دارند. كلام و طنین و آهنگ را به خاطر میسپارند. هیجان كمتری دارند. آهسته صحبت میكنند و سعی میكنند كه بیانشان شیوا و رسا باشد.
● افراد لمسی: این افراد بیشتر به كیفیتهای لمسی توجه دارند و از آنچه لمس كردهاند صحبت میكنند. خیلی آرامند حتی یك نوع رخوت و سستی را میتوان در آنها دید. احساس آنها از دیگران عمیقتر است. برای شناخت این افراد تنها كافیست این قصه را به دقت بخوانید:
سه دوست با كیفیتهای حسی متفاوت با هم به باغی میروند و هنگامی كه برگشتند كافی است كه از هر یك از آنها بپرسیم كه گردش چطور بود؟
نفر اول میگوید: آنقدر زیبا بود كه حد نداشت. آسمان آبی و درختها سرسبز، آب آنقدر زلال بود كه كنار رودخانه معلوم بود. كاش با خودمان دوربین برده بودیم... آفرین، او یك فرد بصری است.
نفر دوم اینگونه تعریف میكند: آدم واقعاً نیاز دارد گاهی از سر و صدای شهر دور باشد و به صدای طبیعت گوش دهد. صدای رودخانه آنقدر لذتبخش بود. باور كن پرندهها قشنگتر میخواندند... درست حدس زدید، او یك فرد سمعی است.
نفر سوم میگوید: در آن سایه خنك كه روی پوستمان وزش نسیم را كاملاً حس میكردیم و از همه بهتر وقتی بود كه پاهایمان را در آب خنك فرو میبردیم... این كه دیگر از همه راحتتر بود. او یك فرد لمسی است. متوجه شدید كه به راحتی میتوان این حالتها را در افراد مختلف تشخیص داد. حال دانستن این موضوع شما را در ارتباط قویتر و صمیمیت و تأثیر گذاری بیشتر كمك میكند.
با هر تیپی از افراد باید مثل خودش و براساس كیفیت حسی خودش رفتار كرد. این به معنای خلاف میل خود عمل كردن نیست، بلكه برای تأثیرگذاری بیشتر است. اگر لازم است از رئیس خود چیزی بخواهید، فرزندتان را در مورد موضوعی نصیحت كنید و یا همسر خود را راهنمایی كنید با دانستن این كه با هر كسی با كیفیت حسی متفاوت چگونه رفتار كنید، بهتر میتوانید ارتباط برقرار كنید و اطلاعات لازم را انتقال دهید.
با بصریها چگونه رفتار كنیم؟ افراد بصری به هر آنچه به چشم آید بیشتر توجه میكنند. بصریها عاشق گل اند. دوستدار هدیه دادن و هدیه گرفتن هستند. به كاغذ كادو و هدیه علاقهمندند. به این كه از دید دیگران چگونهاند، خیلی اهمیت میدهند. با بصریها باید پرشورتر و پرهیجانتر بود. باید خلاصه صحبت كرد. توضیح و تفسیر زیاد حوصلهٔ آنها را سر میبرد. از حركات دست و چهره در هنگام صحبت بهره ببرید. برای بصریها كادو ببرید. رفتاری مؤدبانه و محترمانه داشته باشید به احترام آنها بلند شوید، آنها از آدمهای شُل و وِل متنفرند و عاشق هیجاناند.
▪با سمعیها چگونه رفتار كنیم؟
سمعیها به شنیدهها توجه دارند. به گفتار مؤدبانه و محترمانه. به اظهار علاقه گفتاری «به دوستت دارم.» به موسیقی و صدای خوش توجه نشان میدهند. با سمعیها كمی آرامتر از بصریها صحبت كنید. شمرده و متین باشید. تشویقتان بیشتر كلامی باشد. یك «آفرین» و «دوستت دارم» برای یك سمعی هزار مرتبه بیشتر از «یك هدیه» میارزد. تند صحبت كردن با آنها بیادبی تلقی میشود.
▪ با لمسیها چگونه رفتار كنیم؟
لمسیها بسیار ملایم اند. آنقدر كه به نظر بعضیها شل و ولند. اما در ملایمت آنها متانت است. لمسیها به آنچه با دست حس میكنند خیلی میانه گرمی دارند. لمسیها را باید در آغوش كشید. دستانشان را به گرمی فشرد. آنقدر كه با نوازش و در آغوش كشیدن و بوسیدن میتوان محبت را به لمسیها ابراز كرد با «دوستت دارم» و «هدیه» این كار میسر نیست. با لمسیها ملایم صحبت كنید. مثل این كه دیگه بهتر از این نمیشه، همهٔ عزیزانمان را میتوانیم شاد كنیم. اما مواظب باشید درست تشخیص دهید.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت حجاب رئیسی سید ابراهیم رئیسی ایران و پاکستان مجلس رئیس جمهور رهبر انقلاب
سیل طرح ترافیک شهرداری تهران تهران هواشناسی پلیس سلامت فراجا وزارت بهداشت فضای مجازی سازمان هواشناسی قتل
قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو دلار سایپا بورس تورم ارز
ترانه علیدوستی مهاجرت کتاب تلویزیون سینمای ایران سریال فیلم شعر تئاتر سینما رادیو
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین روسیه جنگ غزه چین اتحادیه اروپا ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس تراکتور باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس بازی فوتسال رئال مادرید بارسلونا سپاهان لیگ برتر
فرونشست زمین وزیر ارتباطات ایلان ماسک تبلیغات همراه اول هوش مصنوعی فناوری اپل تلگرام ناسا تسلا
سازمان غذا و دارو کاهش وزن سلامت روان یبوست پیری دوش گرفتن