جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


زندگی خود را تغییر دهید


زندگی خود را تغییر دهید
وقتی كه به دنیا می‌آییم مغز ما تقریباً خالی از هر گونه اطلاعات و برنامه است‌. هیچ نوزادی قادر به خواندن و نوشتن و یا حل مسایل ریاضی نیست‌. این قابلیت‌ها را ما در طول زندگی و به دنبال برنامه‌های آموزشی و تمرین آنها می‌آموزیم‌. یاد گرفتن برای نوزاد از همان لحظه تولد شروع می‌شود و انسان كوچك با آموختن پشت سر هم چیزهای ساده رفته رفته موضوعات پیچیده و پیچیده‌تر را می‌آموزد. چیزهایی را می‌آموزد كه هر نوزادی خودش كشف می‌كند. به جز چیزهایی كه خودش كشف می‌كند چیزهایی را نیز می‌آموزد كه پدر و مادر و محیط زندگی وی آنها را برای كشف كردن و فهمیدن در جلوی راه او قرار می‌دهند، بنابراین برنامه ریز مغز كودك محیط زندگی اوست با همهٔ امكاناتی كه در آن محیط برایش وجود دارد.
● نوزاد از زمان تولد تا چند ماهگی تنها دو احساس را می‌شناسد و این دو احساس را به لحاظ بیولوژیكی با خود دارد:
ارضا شدن و ارضأ نشدن‌. یعنی وقتی گرسنه است احساس ارضأ شدن دارد و وقتی به او غذا داده می‌شود احساس ارضا شدن می‌كند. وقتی نیازهای طبیعی‌اش برآورده نمی‌شود، احساس ارضأ نشدن می‌كند و این را به شكل گریه نشان می‌دهد و وقتی این نیازها برآورده شدند احساس ارضأ شدن می‌كند و آرام است و بازی می‌كند. احساسات دیگر، چیزهایی مانند ناامیدی‌، خشم‌، حسادت‌، احساس گناه‌، احساس درماندگی و... احساساتی هستند كه كودك در طول زندگی خود و بنا بر تجربه هایی كه می‌كند با آنها آشنا می‌شود. این احساسات چیزهایی هستند كه ما در طول زندگی مانند خواندن و نوشتن یاد می‌گیریم‌. آنها را به شكل افكار افسرده كننده در مغزمان ذخیره می‌كنیم و به صورت یك كلیشه در روابط خود با دیگران و با خودمان از آنها استفاده می‌كنیم‌.
اگر كسی بیاموزد كه آدم دوست داشتنی‌ای نیست این موضع‌ِ او در روابطش با دیگران یعنی زمانی كه با كسی برخورد می‌كند به صورت اتوماتیك برانگیخته می‌شود و رنگ خود را بر فضای آن رابطه و برخورد می‌زند.
همهٔ ما انسانها در طول شبانه روز با خود گفتگوهای درونی می‌كنیم‌. مضمون این گفتگوها روشن كننده مواضع ما نسبت به خودمان است‌. با هشیار بودن به مضمون این گفتگوها می‌توان فهمید كه افكار اتوماتیكی كه یاد گرفته‌ایم چه چیزهایی هستند. با آگاه بودن بر این افكار و اقدام با برنامه برای تغییر مضمون این گفتگوهای درونی می‌توان نوع این احساسات را تغییر داد. یك راه بسیار ساده برای تغییر موضع‌مان در این گفتگوها سؤال كردن از خود است‌. به وسیلهٔ این سؤالات است كه می‌توانیم از خودمان بپرسیم آیا می‌توانیم مسیر افكاری را كه داریم و از آنها در گفتگوهای درونی استفاده می‌كنیم را تغییر دهیم‌؟ مطمئناً قصد ما از تغییرات این است كه افكار قبلی دیگر به صورت اتوماتیك عمل نكنند و ارادهٔ روح و روان خود را در دست بگیریم و راه پیشنهادی و بسیار مؤثر كه برای ثبت دایمی این تغییرات این است كه برای چند سؤال مطرح شده در پایین حداقل سه جواب پیدا كنید. با این كار متوجه می‌شوید كه احساسات ناخوشایندتان اگر چه از بین نرفته‌اند ولی به سرعت كم رنگ می‌شوند و از فشار آنها بر روح شما كاسته می‌شود. بسیار ساده است و شما به راحتی می‌توانید به خودتان كمك كنید.
۱ - در این لحظه چه چیزهای خوشایندی برایم وجود دارند؟ اگر می‌خواستم و امكانش برایم وجود داشت چه چیزهایی می‌توانستند مرا در این لحظه شاد سازند؟
۲ - به چه چیز به خصوصی در خودم و در زندگی‌ام افتخار می‌كنم‌؟ اگر می‌خواستم و امكانش برایم وجود داشت به چه چیز به خصوصی می‌توانستم افتخار كنم‌؟
۳ - در چه محیطهایی احساس آرامش و راحتی خاصی می‌كنم‌؟
۴ - دوست داشتم در حال حاضر پیش چه كسی باشم‌؟
۵ - چه كسانی را دوست دارم‌؟ و دلم می‌خواهد كه چه كسی مرا دوست داشته باشد؟
۶ - چه كارهایی را با اشتیاق كامل انجام می‌دهم‌!


همچنین مشاهده کنید