جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شوماخر به تنهایی رقابت می کند


شوماخر به تنهایی رقابت می کند
در حالی كه هفته گذشته یكی از بزرگترین ورزشكاران آلمان ترمزها را كشید، دیگری با شتاب در حال پیشروی است. در حالی كه میشاییل شوماخر در آخرین مسابقه هیجان انگیز در برزیل، خاطره ای برای هواداران مسابقات فرمول یك شد، هواداران تیم چلسی هم در انگلستان شاهد اولین گل لیگ برتری میشاییل بالاك بودند.
● تجربه فوق العاده
گلی ساده كه نشان از خطر فوق العاده ای كه او برای مدافعان حریف دارد، داشت. پس از پیروزی اطمینان بخش مقابل پورتس موث، تشویق پرشور لحظات زیبایی را برای وی رقم زد. او می گوید: «همواره ورود به لیگ و تیم جدید مهم و خاص است، به ثمر رساندن اولین گل در ورزشگاه استمفوردبریج و تشویق و هیاهوی هواداران واقعاً تجربه فوق العاده ای بود.»
● سازگاری خوب
بالاك به خوبی با شرایط و جو لندن سازگار شده و برای سازگاری با شرایط تیم به خوبی حمایت شده است. در تیمی كه پر از ستاره های بزرگ است، تمركز كمتری روی اشخاص وجود دارد. این موضوع با كاپیتانی وی در تیم ملی آلمان و همچنین در تیم های سابق باشگاهی وی «بایرن مونیخ» و «بایرلوركوزن» متناقض است. در آلمان نگاه و تمركز همه رسانه ها بر روی او بود. از ورزشكاران بزرگ آلمان فقط شوماخر مدت زیادی در رسانه ها مطرح و در دید همه بوده است. آیا آنها می توانند از هم چیزهایی یاد بگیرند؟ «گفتن و پاسخ دادن به این سؤال خیلی مشكل است. هر ۲ ورزشكار هستیم اما او به تنهایی رقابت می كند، در حالی كه من عضوی از یك تیم هستم.»
● تمركز
«اگر او روز بدی داشته باشد، می بازد اما اگر من روز بدی داشته باشم ممكن است ۱۰ همتیمی دیگر من روز خوبی داشته باشند و ما برنده شویم. این موقعیت ما را برای مقایسه سخت می كند. هرچند گاهی اوقات با خود فكر می كنم ورزشكاران غیرتیمی، چگونه انگیزه صددرصد برای رسیدن به هدف را در خود ایجاد می كنند. این تجربه قطعاً به بازیكنی كه در یك تیم حضور دارد كمك می كند؛چرا كه در بازی های تیمی و گروهی شرایطی به وجود می آید كه شما باید خود را فراموش كرده و فقط به تیم كمك كنید اما شوماخر همیشه روی رقابت و كار خود تمركز می كند و فقط به خودش تكیه دارد.»
● توقف- شروع
او با بایرن مونیخ در ۴ فصل حضورش، ۳ بار عنوان قهرمانی را به دست آورد. این واقعیت كه آنها این فصل بدون بالاك بدترین شروع خود در ۱۳ سال گذشته را داشته اند، نشان دهنده اهمیت بالای او برای بایرن بوده است. هواداران چلسی خیلی زود مجذوب بازیكن ۳۰ ساله آلمانی خود شدند كه با پاس های دقیق خود موتور تیم را در میانه میدان به راه می اندازد. بالاك هنوز هم در حال برداشتن گام و به جلو رفتن است. كاپیتان آلمان در اولین بازی باشگاهی این فصل در جام اتحادیه كه به شكست آنها مقابل لیورپول منجر شد، مصدوم شد. پس از چند بازی، بالاك معتقد است انگلستان هنوز بازی ها و روزهای خوب او را ندیده است.
● پتانسیل زیاد
«تاكنون خوب پیش رفته ایم اما اهداف بزرگی داریم و هنوز هم می خواهیم بهتر شویم. وی می گوید: « برای رسیدن به شرایط ایده آل به زمان بیشتری نیاز دارم اما در هر بازی سعی می كنم بیشترین تلاش را انجام دهم. اصلاً مهم نیست چند گل بزنم یا اینكه بهترین بازیكن باشم یا نه، آنچه مهم است اینكه تیم ما روز به روز بهتر می شود. ما پتانسیل بالایی داریم و باید این پتانسیل را به كار بندیم. ستارگان ما در بازی های اروپایی و در لیگ برتر خیلی خوب بوده اند.
● اهداف بزرگ
چلسیِِ خوزه مورینیو اهداف بزرگی دارد و بالاك از كار كردن با مرد جاه طلب پرتغالی لذت می برد. وی می گوید: «هر مربی ویژگی های خاص خود را دارد و این یك تجربه جدید است. او مربی جوان و باشخصیتی است و اثر و نیروی زیادی روی بازیكنان و رسانه ها دارد. مربیان كمی هستند كه از این وضعیت لذت ببرند. مورینیو تاكنون لیگ قهرمانان اروپا وجام یوفا را برده و به این دلیل متكی به نفس و مغرور است اما آماده و هوشیار نیز هست.
به مانند بالاك، چلسی هم این فصل در حال سازگار كردن خود و تغییر سیستم و جابجایی متوالی سیستم ۲-۴-۴ و ۳-۳-۴ است. بالاك می گوید: «ما برای سازگاری با این سیستم ها به وقت نیاز داریم. تمرینات زیادی لازم است و نمی توان توقع داشت بلافاصله با آن هماهنگ شویم. تا حالا همه چیز خوب بوده و امیدوارم بهتر هم پیش برود.
● روحیه بالا
هدف مورینیو فتح سومین عنوان لیگ برتر است. آنها همچنین با شكست بارسلونا (قهرمان سال گذشته) دست به كار بزرگی در لیگ قهرمانان زدند و از حالا جای خوبی را برای خود در نظر گرفته اند. بالاك می گوید: «این پیروزی واقعاً برای ماحیاتی بود و به بازیكنان اعتماد به نفس و روحیه خیلی خوبی داد، بخصوص با آن فوتبال زیبایی كه بازی كردیم. به طور كل متمركز بودیم و هواداران، فوتبال زیبایی را دیدند.»در هر فصل فوتبال، شما ۲ یا ۳ بازی خاص و حیاتی دارید و بازی با بارسا یكی از آنها بود. اگر شما چنین بازی هایی را ببرید، روحیه عظیم و فوق العاده ای نصیب تیم می شود. آنها به دلیل شكست های اخیر انگیزه زیادی دارند. به انتظار خواهیم نشست تا روز مسابقه. فشار روی تیم خیلی كمتر خواهد بود؛ چرا كه بازی رفت را برده ایم. برای آنان رسیدن به مرحله بعد مشكل خواهد بود.
● هدف حرفه ای
بالاك یك بار با بایرلوركوزن در فینال لیگ قهرمانان اروپا حاضر بوده است اما آن بازی زیدان بود كه افتخار را نصیب رئال مادرید كرد. آیا امسال سال بالاك است؟ «هنوز راه زیادی برای رفتن هست. رسیدن به فینال و قهرمانی در اروپا با چلسی فوق العاده خواهد بود. قهرمانی در اروپا یكی از بزرگترین اهداف حرفه ای من است. اما در حال حاضر روی چیزهای دیگری متمركز هستم.» فصلی بسیار طولانی در پیش است بر عكس شوماخر، بالاك تازه در آغاز راه است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید