پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سوریه


سوریه
سوریه کشوری که زمانی مرکز امپراتوری اسلام بود، منطقه ای را تحت پوشش قرار می دهد که در گذشته شاهد تهاجمات و تجاوزهای تقریبا همه قدرتهای بزرگ بوده است . از رومیها و مغولها و ترکها گرفته تا سربازان جنگهای صلیبی بوده است.
در سوریه که کشوری با جلگه های حاصلخیز، صحرا و کوهستان است گروههای نژادی و مذهبی گوناگونی از قبیل کردها، ارمنی ها، آسوریها، شیعیان علوی و اهل فرقه دروزیه زندگی می کنند. اما اعراب سنی بخش اعظم جمعیت را تشکیل می دهند.
سوریه کنونی در سال ۱۹۴۶ استقلال خود را از فرانسه بدست آورد. با این همه این کشور، به ویژه به دلیل منافع متناقض گروههای مختلف در جامعه، شاهد دورانی از بی ثباتی سیاسی بوده است.
سوریه و مصر برای مدت کوتاهی (۶۱-۱۹۵۸) در دوران ریاست جمهوری جمال عبدالناصر اتحادیه ای را تشکیل دادند. ولی کودتایی نظامی استقلال را به کور بازگرداند.
در سال ۱۹۶۳ حزب پان عرب بعث که تحت کنترل علویها بود قدرت را به دست گرفت و تا به امروز در راس قدرت باقی مانده است.
حکومت بعثی، به ویژه در دوران حافظ اسد، در عرصه داخلی با حکمرانی اقتدارگرایانه و در عرصه بین المللی با سیاستی شدیدا ضد اسرائیلی توصیف شده است. در سال ۱۹۶۷ سوریه بلندی های جولان را در جنگ با اسرائیل از دست داد. اما به دلیل جنگ داخلی در لبنان، کشور همسایه اش، موفق شد که نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.
در داخل کشور دولت بعث هرگونه مخالفتی را به شدت سرکوب می کند. گمان می رود که در سال ۱۹۸۲ هزاران نفر در سرکوبی قیام اخوان مسلمین در شهر حما، جان خود را از دست داده باشند.
پس از مرگ حافظ اسد فضای سیاسی در سوریه اندکی بازتر شد و در نتیجه دهها زندانی سیاسی آزاد شدند.
●اطلاعات کلی
جمعیت: ۱۸.۲ میلیون (سازمان ملل متحد ۲۰۰۴)
پایتخت: دمشق
مساحت: ۱۸۵.۱۸۰ کیلومتر مربع
زبان اکثریت: عربی
دین اکثریت: اسلام
امید به زندگی: ۷۰ سال (مردان)، ۷۳ سال (زنان) ( سازمان ملل متحد)
واحد پول: ۱ لیره سوری = ۱۰۰ پیاستر
صادرات عمده: نفت و گاز
میانگین درآمد سالانه: ۱.۱۳۰ دلار (بانک جهانی ۲۰۰۲)
نشان حوزه اینترنت: .sy
کد بین المللی تلفن: ۹۶۳+
●رهبران
رئیس جمهور: بشار اسد
بشار اسد اندکی پس از فوت پدرش، ژنرال حافظ اسد در ۱۰ ژوئن ۲۰۰۰ جانشین او شد.
بشار متولد ۱۹۶۵ سومین فرزند حافظ اسد است. او در رشته چشم پزشکی در دمشق و لندن تحصیل کرده است.
پشار اسد پس از فوت برادر ارشدش (در یک سانحه رانندگی در سال ۱۹۹۴) که بنا بود پس از پدرش ریاست جمهوری را بر عهده گیرد - به ارتش پیوست و در سال ۱۹۹۹ به درجه سرهنگی رسید.
مبارزه بشار اسد با فساد در داخل کشور به چهره او به عنوان رئیس جمهور طرفدار نوسازی اعتبار بیشتری بخشید. بشار اسد همچنین رهبر حزب بعث و رییس کل قوای ارتش است.
▪نخست وزیر: محمد ناجی اوتاری
▪وزیر امور خارجه: فاروق الشرع
●رسانه ها
اکثر رسانه ها و مطبوعات سوریه تحت کنترل دولت و حزب بعث قرار دارد. هیچ کس حق انتقاد از رئیس جمهور و خانواده او را ندارد. همچنین، مقالات مطبوعات داخلی یا خارجی که از سوی دولت تهدیدکننده و یا انتقادی محسوب شوند تحت سانسور قرار می گیرند.
در اوایل ریاست جمهوری بشار اسد مطبوعات برای مدت کوتاهی از یک آزادی نسبی برخوردار شدند. در این ایام اولین نشریات مستقل شامل سه روزنامه حزبی، دو روزنامه خصوصی و یک مجله فکاهی پس از حدود ۴۰ سال موفق به کسب مجوز شدند.
اما پس از تصویب لایحه قانون مطبوعات دیگری، محدودیتهایی برقرار شد. از جمله تمامی نشریات ملزم به کسب مجوز از شخص نخست وزیر شدند. این نشریات در صورت تخلف از مفاد این قانون تعطیل می شوند.
علاوه بر سه شبکه تلویزیونی دولتی مردم امکان تماشای برنامه های تلویزیونهای خارجی را هم دارند. آنها همچنین از اجازه نصب بشقاب ماهواره برخوردارند.
در سال ۲۰۰۲ دولت شروطی را برای اعطای مجوز به رادیوهای بازرگانی اف ام و مستقل تعیین کرد، ولی متعاقبا در پی صدور حکمی این رادیوها از پخش اخبار و یا برنامه های سیاسی منع شدند.
●مطبوعات
۱ـ البعث - روزنامه ارگان حزب بعث
۲ـ الثوره - روزنامه دولتی
۳ـ تشرین - روزنامه
۴ـ سیریا تایمز - روزنامه به زبان انگلیسی
●تلویزیون
تلویزیون دولتی سوریه - پخش برنامه در داخل کشور و از طریق ماهواره به زبانهای عربی، انگلیسی و فرانسه
●رادیو
رادیو دولتی جمهوری عربی سوریه - پخش از دمشق، شامل بخش خارجی رادیوی دولتی به چندین زبان از جمله انگلیسی
●خبرگزاری
خبرگزاری عربی سوریه (سانا) به زبانهای عربی، انگلیسی و فرانسه


همچنین مشاهده کنید