جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


حقایقی در رابطه با آرایش


حقایقی در رابطه با آرایش
۱. كشور ما متاسفانه دارد در واردات و مصرف لوازم آرایش ركورد می‌زند: هفتم در دنیا و سوم در خاورمیانه. و باز هم متاسفانه، سن آرایش دارد در كشورمان پایین‌تر و پایین‌تر می‌آید. برخی تحقیقات داخلی نیز پایین آمدن سن سرطان پستان در كشورمان را با پایین آمدن سن آرایش در كشورمان، مرتبط دانسته‌اند. این در حالی است كه بیشتر روان‌شناسان و جامعه‌شناسان نیز بر این باورند كه افزایش شدت و غلظت آرایش در نوجوانان، ریشه‌اش در كاهش اعتماد به نفس و افزایش آشفتگی‌های روحی است.
۲. در بیشتر نقاط دنیا مرسوم است كه شدت آرایش را با افزایش سن، بیشتر می‌كنند تا كاستی‌های زیبایی جبران شود. به همین خاطر، آرایش سنین مختلف با هم متفاوت است و بسیاری از شركت‌های مطرح تولید لوازم آرایش نیز محصولاتشان را برای سنین مختلف، به شیوه‌ها و سبك‌های مختلفی طراحی و تولید می‌كنند. معمولا برای سنین پایین‌تر، از رنگ‌های ملایم و محصولات طبیعی و گیاهی استفاده می‌شود و برای سنین بالاتر، از رنگ‌های تیره‌تر و آرایش غلیظ‌تر.
۳. آنهایی كه پوستی روشن و شفاف دارند، بهتر است از روژ گونه‌هایی در طیف گلبهی، نارنجی، صورتی و از روژ لب‌هایی همرنگ با روژگونه‌شان استفاده كنند. استفاده از كرم پودرهایی به رنگ كرم و كرم‌روشن در این افراد نیز باعث می‌شود رنگ آرایش تفاوت زیادی با رنگ پوست نداشته باشد. این پوست‌ها معمولا نسبت به پوست‌های دیگر حساس‌ترند و بهتر است كرم‌پودرهای مصرفی‌شان شامل ضدآفتاب هم باشد.
۴. آنهایی كه پوستی مابین سفید و برنزه دارند، بهتر است از كرم‌پودرهای بژرنگ و یا كرم متمایل به طلایی استفاده كنند. روژگونه‌های كرم‌ متمایل به قهوه‌ای و گلبهی تیره با رنگ این پوست‌ها هماهنگی بیشتری دارد. پوست‌های برنزه را هم بهتر است با لوازم آرایشی براق و طلایی بیارایید تا برنزه بودن پوست نمایان‌تر شود. صاحبان این پوست ها بهتر است از كرم‌پودرهای بژ تیره استفاده كنند تا هیچوقت صورتشان دو رنگ نشود. روژگونه‌های تیره مثل صورتی تیره و آجری با رنگ این پوست‌ها هماهنگ‌تر است.
۵. آنهایی كه پوستشان تیره است، ترجیحا باید از كرم‌پودرهای برنزه و سایه و روژگونه‌هایی در تونالیته قهوه‌ای استفاده كنند تا تضاد چندانی با رنگ چهره‌‌شان نداشته باشد.
۶. آنهایی كه پوستشان حساس‌تر است، باید در انتخاب لوازم آرایش دقت بیشتری به خرج دهند. احساس كشیدگی، برافروختگی، سوزش و قرمزی از ویژگی‌ها و گرفتاری‌های این پوست‌ها پس از آرایش است. پوست‌های حساس معمولا به طور طبیعی بسیار زیبا و دلنشین هستند ولی اگر می‌خواهید آرایشی داشته ‌باشید، توصیه می‌كنیم محور انتخابی‌تان روی لوازم آرایشی با تركیبی گیاهی باشد. سوفورین گیاهی موجود در لوازم آرایشی باعث كاهش التهاب پوست می‌شود و از قرمزی و خارش آن جلوگیری می‌كند. اگر پوست‌تان حساس است، حتما به مواد تشكیل دهنده لوازم آرایشی دقت كنید. از كرم پودرهایی كه حاوی مرطوب كننده هستند، استفاده كنید و شدیدا از محصولات آرایشی كه در تركیباتشان ضدچروك هست، پرهیز كنید زیرا برافروختگی پوست‌تان را چند برابر می‌كند.
۷. اگر پوست‌تان خشك است، ترجیحا از مواد آرایشی تغذیه كننده پوست استفاده كنید. بهترین تغذیه آرایشی برای پوست‌های خشك، شیر اولئوزوم گیاهی است و ویتامین‌هایی مثل A - F كه برای بازسازی اتصالات بین سلولی بسیار مفیدند. استفاده از كرم پودرهایی كه شامل این مواد هستند، برای پوست‌های خشك توصیه می‌شود.
۸. اگر پوست‌تان چرب است، ترجیحا از كرم پودرهای مات استفاده كنید تا از براقی پوست‌تان بكاهند. پوست‌های چرب نیاز به ماده‌ای برای كنترل چربی پوست دارند. فلاونوئید گیاهی موجود در كرم پودرها باعث می‌شود كه به طور عمقی ترشح چربی پوست‌تان كنترل شود.


همچنین مشاهده کنید