سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

رونالدینیو بازیکنی که یاد پدرش را گرامی می دارد


رونالدینیو بازیکنی که یاد پدرش را گرامی می دارد
رونالدینیو ده آسیس موریرا (زاده ۲۱ مارس ۱۹۸۰ در پورتو آلگره برزیل) فوتبالیست مشهور برزیلی است كه بیشتر با نام رونالدینیو گائوچو یا تنها «رونالدینیو» شناخته می شود. رونالدینیو در زبان پرتغالی به معنی «رونالدوی كوچك» است و جهت تمیز دادن او از رونالدو استفاده می شود.
رونالدینیو در حال حاضر در بارسلونا اسپانیا بازی می كند و با این تیم به قهرمانی لیگ اسپانیا (۲ بار) و جام قهرمانان اروپا رسیده است.
او تا به حال ۲ بار از سوی فیفا به عنوان بهترین بازیكن سال برگزیده شده است. در ضمن از موفق ترین بازیكنان تیم ملی برزیل است و با این تیم به قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۲ رسیده است.
● سابقه فوتبال تیم ملی برزیل
رونالدینیو در تیم زیر ۱۷ سال برزیل شركت داشت و در جام جهانی زیر ۱۷ سال مصر ۱۹۹۷ برای برزیل به میدان آمد و درخشید.
رونالدینیو اولین بار در ۱۹ سالگی و در سال ۱۹۹۹ به تیم ملی بزرگسالان برزیل دعوت شد و در ۲۶ ژوئن آن سال برای اولین بار مقابل لتونی به میدان آمد. اولین تورنمنتی كه او در آن شركت داشت، جام ملت های آمریكای جنوبی سال ۱۹۹۹ بود كه او در اولین بازی خود مقابل ونزوئلا گلی را به ثمر رساند و در پیروزی برزیل نقش داشت.
رونالدینیو در فتح جام جهانی ۲۰۰۲ توسط برزیل نیز نقش داشت و مشخصاً در مرحله یك چهارم نهایی از روی ضربه آزاد و از فاصله ۲۵ متری دروازه انگلستان را گشود. او در همان بازی به علت خطا روی «دنی میلز» اخراج شد و نیمه نهایی را از دست داد اما مجدداً در فینال به میدان آمد و در پیروزی ۲ بر صفر مقابل آلمان و فتح جام شركت داشت.
در ۹ ژوئن ۲۰۰۵ به عنوان كاپیتان تیم ملی برزیل در مسابقات جام كنفدراسیون ها شركت كرد و به همراه برزیل فاتح آن مسابقات شد. فینال آن بازی ها بین آرژانتین و برزیل بود كه به پیروزی ۴ بر یك برزیلی ها انجامید و رونالدینیو بهترین بازیكن این دیدار شناخته شد.
● باشگاهی گرمیو
رونالدینیو فوتبال حرفه ای را از تیم جوانان گرمیو (در شهر پورتو آلگره) شروع كرد. اولین مربی او «لوئیس فیلیپه اسكولاری» بود كه بعدها در فتح جام جهانی ۲۰۰۲ نیز مربی او شد. وی برای اولین بار در جام باشگاه های آمریكای جنوبی در تیم بزرگسالان به میدان آمد و سبك بازی، شم گلزنی و قدرت كنترل توپ توسط او به شهرتش انجامید و نهایتاً در سال ۱۹۹۹ در سن ۱۹ سالگی به تیم ملی برزیل دعوت شد.
او در سال ۲۰۰۱ درصدد جدایی از گرمیو بود و از بسیاری از باشگاه ها بخصوص باشگاه های انگلیسی پیشنهاد داشت. علیرغم تمام این پیشنهادها (پیشنهاد باشگاه لیدز با رقمی نجومی) به لیگ فرانسه رفت و با پاری سن ژرمن قراردادی ۵ ساله بست.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید