پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


فیلمی مستندگونه از ناهنجاری های نوجوانان


فیلمی مستندگونه از ناهنجاری های نوجوانان
«زندگی خانوادگی» برخلاف آنچه از نامش برمی آید، یكی از تلخ ترین فیلم های كن لوچ است. فیلمی كه همچنان حال و هوای مستندگونه آثار اولیه این كارگردان را در خود محفوظ دارد.به گزارش ایسنا، زندگی خانوادگی محصول سال ۱۹۷۱ انگلیس است كه در مدت زمان ۱۰۸ دقیقه به شیوه تكنی كالر ساخته شده است این فیلم با عنوان «بچه چهارشنبه» نیز شناخته می شود.
● درباره فیلم
«زندگی خانوادگی» یكی از دشوارترین تجربه های كن لوچ محسوب می شود. دختران و پسرانی كه در این فیلم به نمایش گذاشته می شوند باقیمانده های نسل هیپی هستند. نسلی كه پدران و مادرانشان نیز به آن تعلق داشته اند.
نوجوانان «زندگی خانوادگی» اعمالی كه انتظار می رود را انجام نمی دهند؛ به خانواده هایشان احترام نمی گذارند . آنان به چیزی جز استفاده از مواد مخدر فكر نمی كنند. مشكلی كه تنها به دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ برنمی گردد بلكه مربوط به تمام اعصار است. چنانچه الیا كازان در سال ۱۹۵۴ و با ساخت «شرق بهشت» نیز به نوعی آن را مطرح كرده است.از این لحاظ «زندگی خانوادگی» فیلمی كلیشه ای محسوب می شود اما این كلیشه ها تنها در ابتدای فیلم مطرح است و در ادامه كارگردانی، كن لوچ همانند گذشته به تماشاگر رخ می نمایاند، بر این اساس «زندگی خانوادگی» از ساختاری منحصر به فرد برخوردار است و همانند گزارشی ویژه به نظر می رسد، كه پرسش ها و پاسخ هایی را در دل خود نهفته دارد. در چنین شرایطی است كه بیننده به ناگاه شك می كند كه آیا بازیگران این فیلم حقیقتا مشغول بازی هستند یا زندگی واقعی آنها به تصویر كشیده شده است؟!
● ساختار فیلم
«زندگی خانوادگی» از تشابهاتی با دیگر فیلم های اروپایی برخوردار است و تماشای آن برای كسانی كه به فیلم های اروپایی تمایل نشان می دهند، جذاب خواهد بود. به هیچ وجه ساختار و محتوای فیلم های آمریكایی در این فیلم دیده نمی شود، ساختاری كه كن لوچ همواره آنها را به باد انتقاد گرفته است.
«زندگی خانوادگی» به شیوه فیلم های مستند ساخته شده است، ساختاری كه كن لوچ در آن سابقه طولانی دارد و در سال ۱۹۶۷ نیز با ساخت اولین فیلمش «گاو بیچاره» این شیوه را تجربه كرده است و در حقیقت این كارگردان از دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با ساخت فیلم هایی چون «ترانه كارلا» (۱۹۹۶) ثابت كرد كه توانایی قصه گویی نیز دارد.
● داستان فیلم
فیلمنامه «زندگی خانوادگی» را دیوید مرسر بر اساس نمایشنامه ای نوشته خود وی با نام «در گوذهن» به نگارش درآورده است. این درام سینمایی درباره دختری نوجوان و ۱۹ ساله است كه در لندن زندگی می كند و از بیماری روحی رنج می برد. او دچار جنون جوانی شده است و دكترش با رفتارهای خشن و روانشناسانه سعی دارد او را معالجه كند. دكتر قصد دارد تا خانواده دختر را متقاعد كند كه نگهداری و مراقبت از یك نوجوان به معنای پاسخگویی به تمام نیازهای او نیست و در حقیقت آنها بوده اند كه چنین روحیه و شرایطی را برای وی به وجود آورده اند.
● اكران و حضور در جشنواره های خارجی
«زندگی خانوادگی» اكرانی محدود در كشورهایی چون فنلاند، سوئد و انگلیس داشته است. این فیلم در سال ۲۰۰۲ و در مدت زمان كامل بار دیگر در انگلیس به نمایش درآمد. «زندگی خانوادگی» همانند اغلب كارهای كن لوچ حضوری موفق در جشنواره های خارجی داشته است. این فیلم در سال ۱۹۷۲ درجشنواره بین المللی فیلم برلین حضور یافت و جایزه فیبرسكی به همراه دو جایزه دیگر این جشنواره را دریافت كرد. «زندگی خانوادگی» كن لوچ همچنین در سال ۱۹۷۳ در جشنواره بافتا حضور داشته و كاندیدای دریافت جایزه«یوان» بوده است.حضور در جشنواره فیلم سیدنی در سال ۲۰۰۳ و دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از دیگر افتخارات «زندگی خانوادگی» است.این فیلم در سال ۱۹۷۴ نیز با حضور در جشنواره سندیكای منتقدان فرانسه، جایزه بهترین فیلم خارجی را دریافت كرد.
● درباره كارگردان
كن لوچ، كارگردان و فیلمنامه نویس انگلیسی، ۱۷ ژوئن (۲۸ خردادماه) ۱۹۳۶ در وارویك شایر به دنیا آمد. این كارگردان به عنوان كامل كنت لوچ تاكنون ۴۱ فیلم را كارگردانی كرده است كه آخرین ساخته او با عنوان «بادی كه درمرغزار می پیچد» نخل طلای كن را دریافت كرده است. كن لوچ نه تنها سیاسی ترین فیلمساز انگلیس است بلكه بیشترین ممیزی ها را هم متحمل شده است. سینمایی «زندگی خانوادگی» كه در سال ۱۹۷۱ ساخته شده، همین فیلم كن لوچ است كه در دوره خود با سانسور پخش شد.تم انسان هایی تنها در میان جمعیت از انسان ها موضوع غالب در آثارسینمایی وی محسوب می شود.لوچ پس از ساخت چند فیلم كوتاه و مستند در ادامه جنبش سینمایی مستند انگلیس توانست یكی از مطرح ترین فیلم هایش را در سال ۱۹۷۹ به نام «قوچ» كارگردانی كند.از دیگر آثار این كارگردان می توان به فیلم های بدبیاری ،۱۹۷۳ نگاها و لبخندها ،۱۹۸۱ نان و گل های سرخ ۲۰۰۰ اشاره كرد. او در سال ۲۰۰۷ قصد ساخت فیلمی با نام «این ساعتها» را دارد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید