پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هوایی سالم در Volvo S۸۰


هوایی سالم در Volvo S۸۰
هم اکنون آسم، آلرژی و بیماری های تنفسی تبدیل به یکی از بزرگترین مشکلات جوامع بزرگ شده است به طوری که هم اکنون در کشورهای غربی تقریباً نیمی از جمعیت به یکی از بیماری های تنفسی مبتلا هستند. در مورد آسم و آلرژی می توان گفت که گرد و غبار و گرده افشانی درختان و گل ها بیشترین تاثیر را بر روی مبتلایان دارد.
در دنیای اتومبیل با پیشرفت های چشم گیری که هر روز شاهد آن ها هستیم کمپانی Volvo برای ارائه هوای سالم در درون اتومبیل اقدام به ساخت یک پکیج داخلی برای پاکسازی هوای درون اتومبیل نموده است.
ولوو S۸۰ اولین اتومبیلی است که با بالاترین استانداردها به تایید انجمن آسم و آلرژی سوئد رسیده است.
نام این تکنولوژی جدید Clean-Zone Interior Package می باشد که به منظور کاهش ذرات مضر هوا در اتومبیل و در نهایت لذت بیشتر در هنگام رانندگی طراحی و ساخته شده است.
ضوابط انجمن اسم و آلرژی سوئد برای ساخت این پکیج شامل کاهش میزان فرمالوئید، ریز ذرات، ذرات مختلف خارش دهنده پوست، هیدروکربن های قابل بخار شدن و بوهای ناشی از مواد پلاستیکی در درون اتومبیل می باشد. این ضوابط را Anders Lofvendahl ، مدیر این پروژه و متخصص محیط داخلی اتومبیل اعلام کرد.
● هوای درون اتومبیل بصورت خودکار پاکسازی می شود:
CZIP که مخفف نام این تکنولوژی است، شامل یک سیستم تهویه و پاکسازی اتوماتیک می باشد که با رموت کنترل اتومبیل کنترل می شود. با باز شدن درهای خودرو به وسیله رموت کنترل این سیستم به طور خودکار شروع به کار کرده و بطور موثری تمامی ذرات و بوهای اضافه و مایعات بخار شده درون کابین که در اتومبیل پارک شده به وجود آمده اند را از درون اتاق بیرون می راند. مدیر پروژه در یک مصاحبه اذعان کرد که بزرگ ترین مشکل کمپانی در این پروژه به حداقل رساندن میزان هیدروکربن درون کابین می باشد. به گفته وی در آب و هوای گرم هیدروکربن های قابل بخار شدن از پلاستیک و منسوجات داخل خودرو تبخیر شده و باعث ایجاد ناراحتی و عصبانیت در آن دسته از مردمی می شود که مبتلا به حساسیت هستند. بنابراین انجمن آسم و آلرژی سوئد وجود این پکیج را درون اتومبیل ها الزامی دانسته است.
● سنسور آلودگی هوا:
سیستم کیفیت هوای داخلی ولوو ( IAQS ) مرکب از یک فیلتر و یک سنسور می باشد. این فیلتر اشباع شده به وسیله کربن فعال است که ذرات معلق در هوا از جمله گرده گل ها و درختان را از هوای ورودی جذب می کند. این سنسور میزان وجود عناصری همچون اکسید نیتروژن، منواکسیدکربن و هیدروکربن های موجود در هوای داخل کابین را اندازه گرفته و در صورت غلظت بیش از اندازه آن ها، دریچه های ورود هوا را به طور خودکار مصدود می کند.
● پاک شدن آسان داخل کابین:
به گفته مدیر این پروژه، همکاری نزدیک ولوو با انجمن آسم و آلرژی باعث شد تا کمپانی خیلی بهتر به مشکلات و نیازهای مشتریان پی ببرد که ساده ترین مثال این موضوع انباشتگی گرد و غبار در کابین است. این مشکل بسیار از آن چیزی بود که در ابتدای پروژه به نظر می رسید به همین دلیل کمپانی این پکیج را به گونه ای طراحی کرد که به آسانی تمیز شود. علاوه بر این کمپانی مواد اولیه مصنوعی استفاده شده برای پوشش داخلی کابین را نیز در ایجاد آلودگی دخیل دانسته و به جای استفاده از الیاف نخی و منسوجات برای کفپوش کابین از لاستیک طبیعی تست شده برای آلرژی، برای هر دو قسمت مسافر و بار را پیشنهاد کرده است .
● کابین تمیز در تمامی ولووها:
پکیج پاکسازی هوای درون کابین که انجمن آسم و آلرژی سوئد آن را پیشنهاد کرده بود به زودی به عنوان یک آپشن برای مدل S۸۰ موجود خواهد بود و در اتومبیل های دیگر هم نصب خواهد شد. با توجه به آلودگی روز به روز هوا در شهرهای بزرگ، ضرورت وجود این چنین سیستم هایی دردرون خودرو برای آن دسته از مردم که از بیماری های تنفسی رنج می برند نمایان می گردد.
نویسنده : آرتور یوسفی
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید