پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کره شمالی صلح را گدایی نمی کند


کره شمالی صلح را گدایی نمی کند
آزمایش هسته ای توسط كره شمالی در نهم ماه جاری موجب شد كه نگاه جهانیان متوجه كره شمالی گردد و از سوی ایالت متحده آمریكا و غرب با واكنشهای شدید مواجه شود. آزمایش هسته ای كره شمالی موجب گردید كه در كشورهای همسایه ترس و نگرانی به وجود آید. واشنگتن نیز برآن شد كه برای تحمیل مجازاتها بر كره شمالی، شورای امنیت را برای صدورقطعنامه ای وادارد تا اینكه ثابت كند كه از سال ۱۹۴۵ كه نیروهایش بركره جنوبی مستولی شدند همچنان سیاست كینه توزانه خود را پی می گیرد.
كره شمالی، ایالات متحده آمریكا را برآن می دارد كه مسوولیت خود را در مورد اجرای تعهداتش در قبال خلع سلاح هسته ای و عدم اصرار برای ایجاد جدایی میان این قضیه و مسأله ستیز با گسترش هسته ای، پذیرا شود زیرا این دو مورد جهت تحقق صلح و امنیت بین المللی، ارتباط تنگاتنگی دارند.كره شمالی تأكید می كند كه سلاح هسته ای اش هیچ كشوری را تهدید نمی كند و فقط برای حمایت خود ازتهاجم آمریكاست زیرا بنا به گفته جان میونگ سون سفیر كره شمالی در قاهره هدف نهایی آمریكا سرنگون ساختن نظام فعلی كره شمالی است.
سفیر كره شمالی به هنگام استقبال از سردبیرالاهرام تأكید كرد كشورش خواستار صلح است ولی آن را گدایی نمی كند و هدف نهایی كره شمالی خالی شدن جزیره كره از سلاح هسته ای است و كیم ایل سونگ رهبر فقید كره شمالی همین ایده را پی می گرفت.سفیر كره شمالی می گوید تنها راه برون رفت از بحران فعلی با اعتراف ایالات متحده آمریكا به همزیستی مسالمت آمیز و دست برداشتن از تهدید هسته ای و بازگشت به مذاكرات شش جانبه با استناد به بیانیه سپتامبر ۲۰۰۵ كه از سوی مذاكرات دور چهارم صادر گردید، محقق می شود.
سفیر كره شمالی می گوید سیاست ایالات متحده آمریكا پس از فروپاشی نظام سوسیالیستی در قبل كره شمالی با گستاخی بیشتری همراه شد. او می گوید اگر ایالات متحده آمریكا از سیاست های كینه توزانه علیه ما دست بردارد و حملات گستاخانه خود را برای منزوی ساختن و واژگون نمودن نظام حاكم، متوقف سازد، هرگز به سلاح هسته ای نیازی نخواهیم داشت.سفیر كره شمالی ترسهای موجود از كمك هسته ای كشورش به سازمانهای تروریستی را كاملاً نفی كرده و خاطر نشان ساخت: كره شمالی هیچگونه ارتباطی با سازمانهای تروریستی ندارد بلكه این واشنگتن است كه تروریسم را اعمال می كند.سفیر كره شمالی می گوید با توجه به تهاجم و اشغال عراق توسط آمریكا، سلاح هسته ای، بخشی از نیروی بازدارندگی است و نه تهدید برای دیگران. این سلاح فقط برای دفاع از خود و نشان دادن واكنش به هرگونه تهاجم آمریكاست و عراق در این زمینه می تواند یك مثال زنده و درسی كاملاً قابل استفاده باشد. او در ادامه گفت: هدف نهایی، خالی شدن شبه جزیره كره از سلاح های هسته ای است و این همان هدفی است كه پیشتر از سوی كیم ایل سونگ رهبر فقید، اعلام شده بود.
جانگ میونگ سون سفیر كره شمالی در مصر در مورد تحمیل مجازاتهای اقتصادی واینكه با توجه به مشكلات داخلی می تواند بسیار تأثیرگذار باشد چنین می گوید: ما از دهه پنجاه قرن گذشته با محاصره اقتصادی از سوی آمریكا و غرب مواجه هستیم و این محاصره آن قدر ادامه خواهد یافت تا اینكه به مجازاتهای كامل برسد و ایالات متحده آمریكا كشورهای مجاور را بسیج كند تا اینكه مجازاتهای كامل اقتصادی برما تحمیل شود. این نكته را نفی نمی كنیم كه این تحریم بر ما تأثیرگذار است ولی قادر هستیم براین مشكل نیز پیروز شویم.
ما به حكمت رهبر فعلی خود كه از سیاست نظامی پیروی می كند اعتقاد راسخ داریم به عبارت دیگر اولویت اول، امور نظامی و هماهنگی داخلی و ایستادگی ملت و رأی رهبری است. نكته بسیار مهم این است كه دیگران باید بدانند كه راز قدرتمندی ما در دستیابی به سلاح هسته ای نیست بلكه در اتحاد ملی و پیوسته بودن ملت پشت سر رهبری است. سفیر كره شمالی در مورد اینكه بمب هسته ای برای حمایت از ملت و یا نظام حاكم است گفت: «میان نظام و ملت هیچ تفاوتی وجود ندارد و ما از هردوی آنها دفاع می كنیم. ایالات متحده آمریكا تلاش دارد كه كره شمالی را به عراق دیگر تبدیل كند.
ما تأكید داریم كه نمی توانیم از افكار و از دستاوردهایی كه محقق ساختیم دست برداریم. مشكل اساسی در سیاست ایالات متحده این است كه نمی خواهد سیاست همزیستی مسالمت آمیز با ما را پیشه كند و تا زمانی كه ایالات متحده آمریكا در سیاستهای كینه توزانه خود و اعمال فشار علیه ما تجدید نظر نكند، مشكل هرگز حل نخواهد شد.سفیر كره شمالی در مورد برون رفت از بحران فعلی و احتمال از سرگیری مذاكرات متوقف شده شش جانبه چنین گفت: ما این مذاكرات را تأیید می كنیم و چهارمین دور مذاكرات در سپتامبر ۲۰۰۵ در پكن برگزار شد و در تاریخ ۱۹/۹/۲۰۰۵ بیانیه ای از سوی همه طرفهای ذیربط (دوكره، ژاپن، چین، روسیه وایالات متحده آمریكا) مبنی بر حل مشكل با استناد به احترام متقابل و همزیستی مسالمت آمیز، صادر شد. ولی ایالات متحده آمریكا هرگز به اجرای آن پای بند نشد و به تحمیل مجازاتهای مالی علیه ما مشغول شد و شركت های آمریكایی را از معامله با بانكهای چینی در ماكائو كه در آنجا سپرده بانكی داریم بازداشت و حسابهای ما را بلوكه كرد.
واشنگتن همچنین اتهامات زیادی را به ما وارد كرد و اعلام نمود كه ما كشوری نامشروع هستیم و به تجارت مواد مخدر و تقلب در ارز و دیگر اتهامات روی آورده ایم و در پی همین مسائل بود كه مذاكرات شش جانبه متوقف گردید و با توجه به شرایط فعلی راه اندازی مجدد آن غیر ممكن است.واشنگتن برای ابراز حسن نیت باید انبارهای سلاح هسته ای خود را در كره جنوبی كه به منزله یك پایگاه آمریكایی فراروی ما محسوب می شود، تخلیه نماید و اینكه واشنگتن وجود این اسلحه را نفی كند اصلاً كار ساز نیست.
سفیر كره شمالی در مورد اینكه اگر آمریكا به كره شمالی تضمین كافی بدهد آیا كره شمالی از توانایی های هسته ای خود دست خواهد كشید یا نه چنین گفت: دادن وعده كفایت نمی كند بلكه برای اینكه مطمئن شویم كه آمریكا خواستار همزیستی مسالمت آمیز است باید شیوه رفتاری آمریكا را مد نظر داشته باشیم... آنها از این حرفها بسیار می زنند ولی مهم عمل است و نه گفتار و برای برون رفت از بحران فعلی اجرای بیانیه ۱۹/۹/۲۰۰۵ واقعاً ضروری می نماید.
اما اگر سیاست فعلی آمریكا ادامه یابد ما برای دفاع از خودمان جز استفاده از سلاح هسته ای راه دیگری برایمان باقی نمی ماند. نكته قابل تأكید این است كه اگر ما سلاح هسته ای نداشتیم آمریكا در تهاجم به ما لحظه ای درنگ و به تهدیدهای خشك و خالی اكتفا نمی كرد.سفیركره شمالی می گوید البته ممكن است كه سلاح هسته ای كره شمالی ملتهایی را كه تحت ستم ایالات متحده آمریكا هستند تشویق كند و ما واقعاً افتخار می كنیم كه برنامه هسته ای ما در تحقق توازن و ثبات در منطقه شبه جزیره كره سهیم بوده است.
منبع:الاهرام چاپ مصر
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید