جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


فقط یک گام دیگر...


فقط یک گام دیگر...
جهانی كه در آن زندگی می كنیم، جهانی است كه خود ما آگاهانه یا ناآگاهانه برای زیست انتخاب كرده ایم.اگر سعادت جاودان بخواهیم، نصیب ما همان خواهد شد و اگر بدبختی را برگزینیم، سهم ما همان است.
عقاید ما برداشت های سازمان یافته خاص و استواری است كه آنها را احساس و ادراك می كنیم، گزینه هایی اساسی در رابطه با این كه زندگی را چگونه ببینیم و به چه ترتیب زندگی كنیم، لذا اولین قدم به سوی بهروزی و رسیدن به موفقیت آن است كه دریابیم چه باورهایی ما را به هدف های دلخواه راهنمایی می كنند.
□□□
در تعریف موفقیت آمده: رسیدن به خواسته ها، باورها و ایده آل هایی كه در ذهن هر فرد وجود دارد و رسیدن به آن مقدور نیست، مگر با ساختن خود و باورها در ذهن.
شاید تعریف موفقیت در واژه ها آسان باشد ولی در عمل، كجا و چگونه باید به دنبال آن گشت؟
كارشناسان معتقدند، موفقیت رسیدن به هدف هایی است كه به صورت مقطعی یا دائمی در ذهن انسان به وجود می آیند. به عقیده آنان موفقیت در هر زمانی اكتسابی است و با گذشتن از دوره ای و ورود به دوره دیگر هدف ها و در نتیجه موفقیت ها نیز تغییر می كنند.
ذهن ما خود جایگاهی است كه در آن، وجود ما جهنم را به بهشت و بهشت را به جهنم بدل می سازد.
دكتر شكیبایی، روانشناس در مورد موفقیت و راه های رسیدن به آن می گوید: «هنوز هیچ علمی نتوانسته تعریف مشخصی برای رسیدن به موفقیت ارائه دهد، زیرا موفقیت ها با توجه به خواست های افراد تغییر می كنند. عده ای موفقیت را در داشتن یك دستگاه خودرو یا یك شغل ثابت و گروهی موفقیت را در رسیدن به مدارج بالای علمی یا سیاسی می دانند. هر كس به اندازه ای كه خودش را باور داشته باشد، خواسته هایش نیز بالا می رود.»
موفقیت یعنی یافتن باورها، شناختن هدف ها، دست زدن به عمل و انعطاف پذیری و قدرت تغییرپذیری در مقابل نتایج.
●هر حادثه به نفع ماست
افراد موفق كسانی هستند كه در هر موقعیت به امكانات موجود و نتایجی كه ممكن است از آن حاصل شود، توجه كنند. آنان همیشه به فكر امكانات محیط هستند و هر اتفاقی را دارای هدفی دانسته و سرانجام آن را به سود خود تمام می كنند. بهادریان استاد دانشگاه و جامعه شناس می گوید: «در بطن هر بدبختی و حادثه ناخوشایند، دانه ای است كه روزی ثمر می دهد و منافع بسیار به بار می آورد. در مقابل هر اتفاق ناگوار، هزاران واكنش مانند دلسرد شدن، آزرده شدن، غصه خوردن و... وجود دارد كه هر یك از این واكنش ها ممكن است باعث شود تا حدی عقده های فرد خالی شود ولی كمكی به او نمی كند و او را به هدف دلخواه نزدیك نمی سازد بلكه تنها راه رسیدن به نتایج مثبت، دقت در اشتباهات و درس گرفتن از آنها برای حركت در راه جدید است.»
الگوپذیری و ارائه الگوی مثبت نیز راه رسیدن به موفقیت را هموار می سازند.
معرفی یك الگوی كارآمد و تمام عیار به جوانان، آنان را در رسیدن به موفقیت هایشان یاری می كند.
باید با حسی پوینده آغاز به عمل كرد و رسیدن به نتیجه را با تكیه بر ایمان و اطمینان ممكن دانست.
اعتقاد به محدودیت ها انسان را محدود می كند. راه صحیح آن است كه محدودیت ها را نادیده گرفته با توان بیشتر به عمل برخیزیم.
●شكست وجود ندارد
ذهنیات بسیاری از مردم طوری شكل گرفته كه از چیزی به نام «شكست» می ترسند. البته بسیاری از افراد ممكن است به نتایجی غیر از نتایج دلخواه رسیده باشند، اما افراد موفق شكست را نمی بینند و به آن اعتقاد ندارند.
دكتر شكیبایی می گوید: همیشه مردم وقتی احساس موفقیت می كنند كه به نتیجه دلخواه برسند. افراد بسیار موفق كسانی نیستند كه شكست نخورند بلكه افرادی هستند كه از نتایج به دست آمده درس گرفته، آن را در راهی دیگر به كار می گیرند. فكر می كنم هیچ منظره ای غم انگیزتر از دیدن یك جوان بدبین - به آینده - نیست.
در مورد «توماس ادیسون» داستان مشهوری است، می گویند، پس از اینكه ۹۹۹۹بار سعی كرد لامپ برق را اختراع كند و نتوانست، دوستی از او پرسید: خیال داری برای ده هزارمین بار شكست بخوری؟ ادیسون جواب داد: من شكست نخورده ام بلكه راه های متفاوتی را كشف كرده ام كه به اختراع لامپ منتهی نمی شوند...
اعتقاد به شكست از راه های مسموم كردن ذهن است. باید به این نكته توجه كرد كه چیزی به نام شكست وجود ندارد و هر آن چه هست، نوعی نتیجه است.
آنچه بشر تا به امروز آموخته است از طریق آزمایش و خطا بوده، انسانها تنها از طریق اشتباه به حقیقت می رسند.
یكی از اساتید تدریس شیوه های مثبت تفكر، سؤال بزرگی را مطرح می سازد. او می گوید: «اگر می دانستید كه در هیچ كاری شكست نمی خورید چه می كردید؟»
●مسئولیت اتفاقات را به گردن بگیرید
این جمله كه «مسئولیتش با من است، خودم مواظب هستم» به كرات شنیده می شود. افراد موفق گرایش به این عقیده دارند كه هر چه اتفاق بیفتد چه خوب و چه بد، آنها موجباتش را فراهم كرده اند و خودشان دنیای خودشان را می سازند.
قبول مسئولیت، یكی از بهترین معیارهای توانایی و بلوغ شخص است. بعلاوه این باور، موجب پشتیبانی و تقویت باورهای دیگر می شود. جوانانی كه قبول مسئولیت می كنند نیرومندند و آنان كه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می كنند، روبه ضعف می روند.
دكتر شكیبایی معتقد است خودباوری و قبول مسئولیت از جانب جوانان، یكی از بهترین راه های رسیدن آنان به موفقیت است. چه بسا والدینی كه خواسته یا ناخواسته حس مسئولیت پذیری را در جوانان خود می كشند. ساختن یك تكیه گاه ذهنی نیز عامل محركی برای موفقیت است. این تكیه گاه ممكن است یك كلمه یا جمله یا چیزی ملموس و یا نوعی هدف باشد. به عنوان مثال، فكر می كنید پرچم یك كشور چیست؟ آیا چیزی جز یك تكه پارچه رنگ شده است؟
اما همه افراد جوامع پرچم كشورشان را به عنوان یك تكیه گاه و منشأ تمام فضایل و خصوصیات ملی پذیرفته اند.
شما در مقابل پرچم كشورتان احساس غرور، مسئولیت، از جان گذشتگی، احترام و ایثار می كنید. این یعنی یك باور و یك مسئولیت پذیری.
پس ابتدا برای جوان یك تكیه گاه بسازیم، سپس به او مسئولیت بدهیم.
●بزرگترین مسئولیت شما دیگرانند
هیچ موفقیت پایداری بدون احساس صمیمیت و یگانگی با مردم به وجود نمی آید. افرادی كه به بهروزی و موفقیت درخشان دست یافته اند.
تقریباً بدون استثناء دارای حس قوی احترام و تحسین نسبت به دیگران هستند. اینكه بگوییم با دیگران باید با احترام رفتار كرد، یك چیز است و اینكه به آن عمل كنیم، چیز دیگر...
●كار نوعی تفریح است
یكی از راه های موفقیت این است كه پیوندی سازنده بین كارهایی كه می كنیم و چیزهایی كه دوست داریم به وجود آوریم. «پیكاسو» گفته: هنگام كار كردن راحتم. چیزی كه مرا خسته می كند بیكاری و ملاقات اشخاص است.
محققان درباره عاشقان كار، مطالب جالبی گفته اند، آنها معتقدند بعضی افراد دیوانه وار به كار می پردازند زیرا عاشق آن هستند. كار، آنها را به نبرد می خواند، به شوق می آورد و زندگی آنها را پربار می سازد. آنها به كار با همان چشمی نگاه می كنند كه اغلب ما به بازی و تفریح می نگریم و كار را به صورت راهی برای گسترش شخصیت، یادگیری چیزهای تازه و كشف راه های نو می بینند.
●پشتكار، بزرگترین عامل توفیق پایدار
هیچ توفیق بزرگی بدون پشتكار و جدیت بی وقفه مقدور نمی شود. افراد موفق، لزوماً بهتر، باهوشتر، سریعتر و قویتر از دیگران نیستند بلكه به نیروی پشتكار ایمان دارند.جمله معروفی می گوید: «راز موفقیت این است كه هدفی را بی وقفه دنبال كنید.»
●ترتیب كارها
ترتیب عمل درنتیجه حاصله مؤثر است. ترتیب قرار گرفتن تجربیات و خاطرات در مغز ممكن است معنی آنها را متفاوت كند، یعنی محركهای معین، تأثیرات گوناگون در مغز دارند.
مدل سازی از افراد موفق، یكی از راه های موفقیت است كه شخص را در رسیدن به اهدافش یاری می كند. در كنار آن، داشتن اعتماد به نفس و پایبند بودن به مذاهب نیز نقش اساسی در این امر دارند.
فرد اگر خود را باور نكند و اعتماد به نفس نداشته باشد در میان راه باز می ماند و اگر به اعتقادات دینی پایبند نباشد به بیراهه ها كشیده می شود. موفقیت وقتی شیرین است كه به كسی لطمه وارد نشود و حقوق فردی ضایع نگردد.
به قول یك ضرب المثل قدیمی: «خشت اول چون نهد معمار كج تا ثریا می رود دیوار كج»
خشت بنای این تركیبات حواس ماست. با حواس می شود خشت های تجربی خارجی را با نحوه تجسم درونی آنها میزان كرد و دنیایی سرشار از موفقیت ساخت.
پس برای رسیدن به موفقیت نهایی، باید هدف خود را بشناسیم، شیوه های مؤثر را مدل سازی كرده سپس دست به عمل بزنیم، كارها را كنترل بكنیم تا بدانیم به چه نتایجی رسیده ایم و روش كار را دائماً اصلاح كنیم تا به خواسته خود برسیم، این است راه موفقیت.
محمدرضا هادیلو
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید