جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ژاوی؛ محبوب هواداران کاتالان


ژاوی؛ محبوب هواداران کاتالان
نام كامل او «ژاوی هرناندز كروس» است. هافبك توانمند بارسلونا در تاریخ ۲۵ ژانویه سال ۱۹۸۰ و در شهر تراسا چشم به جهان گشود و از ابتدای دوران بازی خود و در زمانی كه تنها ۱۱ سال داشت به آكادمی فوتبال معتبر بارسلونا پیوست و مدارج ترقی را به سرعت طی نمود تا اینكه توانست در سال۱۹۹۸-۱۹۹۷ به تیم B بارسلونا بپیوندد و تنها یك فصل بعد به تیم اصلی فراخوانده شد (دقیقاً ۱۹ اوت ۱۹۹۸و زودتر از كارلس پویول! ) و این یك افتخار چشمگیر برای وی بود.
او در سال ۱۹۹۹-۱۹۹۸ عضو تیمی از بارسلونا بود كه آخرین قهرمانی خود را در قرن بیستم جشن گرفت. در آن زمان ستارگانی چون لوییز فیگو، ریوالدو و گواردیولا مشهورترین بودند. پس از ترك گواردیولا كمتر كسی فكر می كرد كه در آینده ای نه چندان دور بازیكنی ظهور خواهد كرد كه جای این اسطوره را پر كند.
پس از وداع پپه با آبی و اناری ها (در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹) ژاوی قدر این فرصت طلایی را به خوبی دانست و در سنی بسیار پایین اجازه نداد شخص دیگری جای هافبك سابق بارسلونا را پر كند . وی پس از ارایه چندین بازی مورد توجه مربی بارسا یعنی ونگال قرار گرفت و از نیمكت ذخیره ها به تیم تزریق می شد تا آنجا كه به مرور به عضو ثابت تیم تبدیل شد و ژاوی پیراهن شماره ۶ را بر تن كرد.فوتبال حرفه ای او در بارسا و با گذشت زمان تحولی عظیم پیدا كرد و او روز به روز پیشرفت می كرد به طوری كه در منطقه میانی بارسلونا بیشترین تعداد حضور را داشت.
اگر بخواهیم به آغاز دوران طلایی این هافبك بسیار ارزشمند اشاره كنیم باید به فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ برگردیم جایی كه ژاوی با رونالدینیو و لوییز گارسیا بسیار هماهنگ كار می كرد و در آن فصل در اكثر بازی های بارسا در نقش هافبك طراح و آزاد انجام وظیفه می كرد و این ۳ به همراه خرگوش تیزپای بارسلونا یعنی ساویولا عوامل هجوم بودند .
او در زدن ضربات ایستگاهی هم مهارت خاصی دارد كه با توجه به حضور رونالدینیو و دكو كمتر فرصت هنرنمایی به او می رسد اما زمانی كه در زمین باشد ضربات كرنر بارسا را خودش می زند. ژاوی با استناد به اینكه در آن فصل در كارهای هجومی بارسلونا حضوری مثبت داشت در فصل بعد، از جانب ریكارد وظیفه ای بسی سخت تر را بر دوش كشید.
ریكارد از وی به عنوان رابط بین مدافعان،هافبك ها و مهاجمان ، در میانه میدان استفاده می كرد ، اگرچه او در زمین و در چیدمان اولیه به عنوان هافبك میانی دیده می شد.گل رؤیایی ژاوی در سانتیاگو برنابئو در دو فصل قبل هنوز در اذهان دیوانگان بارسلونا جا دارد و مگر می شود آن گل را فراموش كرد؟! در دقیقه ۸۶ پاس زیبای رونالدینیو كه به زیركی به ژاوی داده شد پس از گذشتن از بالای سر مدافعان غافل رئال به اطراف نقطه پنالتی می رفت و ژاوی خیلی سریع از غفلت مدافعان حریف استفاده كرد و خود را به توپ رساند و بدون آنكه اجازه دهد توپ حتی به زمین برسد ، آن را با یك حركت دیدنی و یك ضربه چیپ مهار نشدنی از بالای دیدگان ایكر كاسیاس به داخل چهارچوب رساند و البته در این بین تلاش رائول براوو و تكل او فایده ای نداشت !
و یك گل كلاسیك و كاملاً آموزشی كه از بهترین گل های تاریخ باشگاه بارسلونا بود به ثمر رسید. ژنرال ژاوی پس از این گل كه منجر به پیروزی شیرین بارسلونا با نتیجه ۲ بر یك شد به یك بت و فوق ستاره محبوب در سرزمین كاتالونیا تبدیل شد.
در اواخر همین فصل بود كه رئالی ها جرأت كردند به صورت ضمنی پیشنهادی به بارسا برای خرید وی ارایه دهند اما قبل آنكه حتی مقامات بارسلونا نظر خود را اعلام كنند ژاوی خودش اظهار داشت: «بازیكنانی چون من، پویول و والدز هرگز چنین خیانت بزرگی را به مردم كاتالان نخواهیم كرد و چنین ننگی را به جان نمی خریم» پرز كه از فروش ماكلله مبهوت بود با شنیدن این حرف تا مرز دیوانگی رهسپار شد!پس از گذراندن یك فصل كاملاً خوب و كسب مقام دومی، ژاوی با عملكرد خوبش در واقع به نوعی جایگاهش را تثبیت كرد و بعید به نظر می رسید كه باشگاه بخواهد شخصی را به جای او به بارسا بیاورد كه البته همین گونه نیز شد .
با آغاز فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ ،بارسلونا طوفانی را در لالیگا آغاز كرد كه هنوز گرد و خاك آن در آسمان فوتبال اسپانیا دیده می شود ! ژاوی از مهمترین عناصر این غوغای بزرگ و خشم بارسلونا بود .خشمی كه به واسطه ۶ سال ناكامی بارسا زبانه ای وحشتناك كشیده بود ویكی پس از دیگری قربانی می گرفت.زمانی كه بارسلونا مست كننده بازی می كرد تماشای بازی بازیكنانی چون ژاوی بسیار لذتبخش بود.
دكو و ژاوی همواره ۲ مهره ثابت آبی و اناری ها بودند و ریكارد به واسطه نمایش فوق العاده و عالی شان حق تعویض آنها را نداشت.ژاوی هم اكنون هم پس از پشت سر نهادن مصدومیتی شدید جزو مهره های مؤثر بارسلونا برای فتح لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا محسوب می شود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید