جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


خصوصیات‌ مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌


خصوصیات‌ مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌
تنوع‌ كارهای‌ روابط‌ عمومی‌ و حساسیت این مسئولیت ایجاب‌ می‌ كند كه‌ عاملان‌ و كارگزاران آن‌ علاوه‌ بر آگاهی‌ از رموز حرفه‌ خود با بسیاری‌دیگر از رشته‌ های‌ علوم‌ آشنا باشند به همین علت سپردن‌ كاری‌ تا این‌ حدمهم‌ و در عین‌ حال‌ سنگین‌ به‌ كسانی‌ كه‌ در این‌ حرفه‌ سررشته‌ و تجربه‌ كافی‌ ندارند نه‌ تنهاصحیح‌ نیست‌ بلكه‌ دور از شرط‌ عقل‌ است‌ زیرا اگر كوششهای‌ آنان‌ از مسیر صحیح‌ و باروشن‌ بینی‌ خاصی‌ انجام‌ نپذیرد ضمن‌ اینكه‌ به‌ نتیجه‌ مطلوب‌ نمی‌ رسد احتمال‌ آن‌ نیز می‌ رود كه‌ یك‌ اشتباه‌ كوچك‌ و بی‌ توجهی‌ یا كج‌ سلیقگی‌ اثرات‌ زیان‌ بخشی‌ بجای‌گذارد و همه‌ تلاشها را نقش‌ بر آب‌ كند پس‌ كارآزمودگی‌ و پختگی‌ و اطلاع‌ دقیق‌ ازمبانی‌ این‌ حرفه‌ یكی‌ از شرایط‌ حتمی‌ اشتغال‌ بدین‌ كار است‌ بخصوص‌ كه‌ دایره‌ عمل‌دفاتر روابط‌ عمومی‌ بسیار وسیع‌ است‌ و متصدیان‌ آن‌ باید با استفاده‌ از معلومات‌ واطلاعات‌ لازم‌ و آگاهی‌ از برخی‌ رشته‌ های‌ دیگر قدم‌ در این‌ راه‌ بگذارند تا نتیجه‌مطلوب‌ را بگیرند
▪ در این راستا به بخشی از ویژگیها و خصوصیات مسئول روابط عمومی اشاره می کنیم :
۱) مسئول روابط‌ عمومی‌باید درارتباط‌ نوشتاری‌ وگفتاری‌ دارای‌ مهارت‌ وتجربه‌ باشد .
۲) قدرت‌ قضاوت‌ صحیح‌ ، اعتماد به‌ نفس‌ و اتخاذ تصمیم‌ درست‌ در لحظات‌ سخت‌ وبحرانی‌ را داشته‌ باشد .
۳) از قدرت‌ دریافت‌ نقطه‌ نظرهای‌ مدیران‌ و توانایی‌ تنظیم‌ كار خود و پیش‌ بردن‌ برنامه‌ها بدون‌ راهنمایی‌ دیگران‌ برخوردار باشد .
۴) باید دروغ‌ نگوید ، لاف‌ نزند ، وعده‌ دروغین‌ ندهد امر كوچكی‌ را بزرگ‌ و بزرگی‌را كوچك‌ نكند ،
۵) در فكر موفقیتهای‌ نزدیك‌ نباشد و تحت‌ فشار دیگران‌ اقدامات‌ غیراخلاقی‌ را نپذیرد .
۶) قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ مسائل‌ محیط‌ كار را داشته‌ باشد ، موقعیت‌ های‌ پیش‌ آمده‌ رابه‌ سرعت‌ درك‌ كند و آثار نهایی‌ مسائل‌ را پیش‌ بینی‌ نماید .
۷) اصول‌ فلسفه‌ و واقعیات‌ سازمان‌ خود را به‌ خوبی‌ بشناسد .
۸) داشتن‌ تخصص‌ در رشته‌ روابط‌ عمومی‌ و تسلط‌ بر تكنیكهای‌ آن‌ و تسلط‌ بر كارهای‌رسانه‌ های‌ گروهی‌ و فراگیری‌ فنون‌ تشویق‌ ، ترغیب‌ و تبلیغ‌ دیگران‌ و تسلط‌ بر تكنیكهای‌ترویج‌ و اشاعه‌ افكار از خصوصیات‌ مهم‌ مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ است‌ .
۹) مسئول‌ روابط‌ عمومی‌باید پیرامون‌ دانش‌ مدیریت‌ و نحوه‌ عمل‌ سازمان‌ اطلاعات‌كافی‌ داشته‌ باشد .
۱۰) توانایی‌ تصمیم‌ درست‌ و توانایی‌ حل‌ مشكلاتی‌ كه‌ پیش‌ می‌ آید را داشته‌ باشد.
۱۱) مسئولیت‌ پذیر بوده‌ و اشتیاق و انگیزه‌ برای‌ انجام‌ كار را دارا باشد
۱۲) صبر وشكیبایی‌ در شنیدن‌ وگوش‌ دادن‌ از دیگر خصوصیات‌ مسئول‌ روابط‌ عمومی‌است‌
۱۳) مسئول‌ روابط‌ عمومی‌باید قدرت‌ سازمان‌ دهی‌ واداره‌ زیردستان‌ خود راداشته‌ باشد
۱۴) در برابر شكست‌ ها وناكامیها تحمل‌ نماید و زود تصمیم‌ نگیرد
۱۵) مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید به‌ حرفه‌ خود ایمان‌ داشته‌ باشد .
۱۶) مسئول‌ روابط‌ عمــومی‌ باید احساس‌ مسئولیت‌ نسبت‌ به‌ جامعه‌ و منافع‌ همگان‌ داشته‌ باشد .
۱۷) مسئول روابط‌ عمومی‌ باید احساس‌ وفاداری‌ و صداقت‌ به‌ استانداردهای‌ حرفه‌ خودداشته‌ باشد
۱۸) مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید شخصیت‌ افراد را ملحوظ‌ داشته‌ و به‌ آنها احترام‌ بگذارد
۱۹) مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید حق‌ اظهار نظر را برای‌ كلیه‌ اشخاص‌ ذینفع‌ قائل‌ باشد
۲۰) مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید در هر شرایط‌ و تحت‌ هر مقرراتی‌ از اصول‌ اخــلاقی ،شرف‌ ، صداقت‌ ، درستی‌ و راستی‌ دفاع‌ كند و در برنامه‌ ریزیهای‌ خود این‌ اصول‌ مهم‌ را دخالت‌ دهد
۲۱) مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید حق‌ را بگوید ،راست‌ گفتن‌ را شعار خود بداند ، از دروغ‌ ،فریب‌ ، ریا ، تزویر بدور باشد كه‌ ریشه‌ تمام‌ نابسامانی‌ ها در جوامع‌ بشری‌ از فریب‌ دادن‌ انسانهاست‌ .
۲۲) مسئول روابط‌ عمومی‌ باید این‌ كلام‌ گهر بار امام‌ صادق(ع‌) را خطاب‌ به‌فرزندبزرگوارشان‌ نصب‌ العین‌ خود قرار دهد كه‌ : پسرم‌ حق‌ را بگو ولو علیه‌ تو باشد .
۲۳) مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید از وعده‌ های‌ دروغین‌ و غیر ممكن‌ و دست‌ نیافتنی‌ پرهیزكند كه‌ حیثیت‌ یك‌ مجموعه‌ را از بین‌ خواهد برد .
۲۴) مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید ابتكار و خلاقیت‌ خود را بكار بندد و در كارها به‌ طورعملی‌ و دقیق‌ تحقیق‌ و بررسی‌ كند
۲۵) مسئول روابط عمومی می بایست با فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی آشنایی داشته باشد
منبع : مدیریت روابط عمومی


همچنین مشاهده کنید