چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

قرقیزها به دنبال انقلاب مخملی دوم


قرقیزها به دنبال انقلاب مخملی دوم
● آیا مردم قرقیزستان راه را اشتباه رفته اند؟
عسكر آقایف رئیس جمهوری اسبق قرقیزستان معتقد است كه مطالبات اپوزیسیون قرقیزستان از حكومت، كاملاً سازنده می باشند.وی در مصاحبه ای با خبرگزاری نووستی اظهار داشت كه اپوزیسیون از حكومت می خواهد كه به وعده های خود عمل كند.آقایف معتقد است:باقی اف رئیس جمهوری كنونی اعلام كرده بود كه باید اختیارات رئیس جمهوری را محدود نمود و باید از سیستم رئیس جمهوری-پارلمانی به سیستم پارلمانی روی آورد.
اپوزیسیون نیز دقیقاً آنچه را كه رئیس جمهوری وعده داده بود، مطالبه می كند.هفته گذشته در میدان مركزی بیشكك تظاهراتی نامحدود از سوی جنبش اپوزیسیونی اصلاح طلبان آغاز شد. شركت كنندگان در آن خواهان كناره گیری قربان باكیف باقی اف رئیس جمهوری قرقیزستان وفلیكس كولوف نخست وزیر و نیز اصلاحات فوری در قانون اساسی می باشند كه در آن محدود سازی اقتدار ریاست جمهوری در كشور در نظر گرفته شود.
به عقیده آقایف، عدم اجرای وعده های داده شده از سوی حكومت برای انجام اصلاحات یكی از دلایل مقابلات كنونی است.آقایف اظهار داشت: حكومت فعلی در زمان تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد كه اصلاحات سیاسی عمیقی در كشور انجام دهد، و پیش از هر چیز در زمینه قانون اساسی، تشكیل دولت اعتماد ملی و نیز سازماندهی تلویزیون اجتماعی در قرقیزستان. این وعده ها اجرا نشدند، از این رو اپوزیسیون امروز مطالباتی سیاسی را مطرح می كند كه مربوط به اجرای تعهدات پذیرفته شده از سوی حكومت در برابر مردم قرقیزستان هستند.
به عقیده رئیس جمهوری اسبق قرقیزستان، دومین علت این مقابلات، وخیم شدن اوضاع اجتماعی-اقتصادی در این كشور می باشد كه پس از انقلاب لاله در ماه مارس ۲۰۰۵ رخ داد.وی افزود: تولیدات در افتی شدید هستند، سرمایه گذاری بطور شدید كاهش یافته و سرمایه ها از كشور خارج شده اند.
در نتیجه آن میزان بیكاری شدیداً افزایش یافت. مردم از بدتر شدن وضعیت اجتماعی-اقتصادی در كشور ناراضی هستند، زیرا حكومت طی انقلاب مارس، و پس از آن در روند تبلیغات انتخاباتی وعده داد كه مردم زندگی بسیار بهتری خواهند داشت. این وعده های تحقق نیافته سبب نارضایتی توده مردم شد كه از رهبران اپوزیسیون حمایت می كنند.آقایف در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینكه آیا رخدادهای كنونی می توانند منجر به كناره گیری بافی اف شوند، خاطر نشان نمود كه همه چیز بستگی به این دارد كه واكنش آنها نسبت به مطالبات اپوزیسیون چگونه خواهد بود.
رئیس جمهوری اسبق قرقیزستان گفت: من معتقدم كه حكومت امروز باید انعطاف نشان دهد و در جستجوی سازش در مطالبات اپوزیسیون باشد. حتی می توان با وجود سیستم رئیس جمهوری-پارلمانی اداره كشور و با حفظ سطح قابل توجهی از اختیارات به سازش دست یافت، اما برای این كار باید با اپوزیسیون گفتگو نمود. تا جایی كه من می بینم، حكومت امروز نمی خواهد به هیچ وجه كوتاه بیاید.
وی همچنین خاطر نشان نمود كه اپوزیسیون فعلی قرقیزستان از همبستگی بیشتری نسبت به اپوزیسیون انقلاب لاله در مارس ۲۰۰۵ برخوردار است.آقایف اظهار نمود: من فكر می كنم كه چنین سیاستی از سوی حكومت حاد شدن اوضاع را بدنبال خواهد داشت، زیرا اپوزیسیون همبسته تر است و در خواسته ها و رویكردهای خود مصمم تر. از این روز اپوزیسیون خواستار كناره گیری رئیس جمهوری و نخست وزیر است، زیرا آنان به وعده های خود عمل ننمودند.
اپوزیسیون قرقیزستان كه در میدان مركزی بیشكك تظاهرات می كند، خواستار اصلاحات فوری در قانون اساسی با در نظر گرفتن محدودیت در اختیارات رئیس جمهوری است.در ابتدا اپوزیسیون اصرار بر ایجاد جمهوری پارلمانی داشت، اما پس از مذاكره با رئیس جمهوری كمی مطالبات خود را ملایم تر نمود. اصلاحات در قانون اساسی كه در مذاكرات درباره آن توافق حاصل شد، ایجاد جمهوری پارلمانی-رئیس جمهوری را در نظر دارند.
هفته پیش رئیس جمهوری قرقیزستان می بایست تغییرات در قانون اساسی را به پارلمان ارائه می داد كه از جمله به پارلمان حق تشكیل دولت را می دهد. اما باقی اف این كار را انجام نداده و به پارلمان اعلام نمود كه ویرایش خود از قانون اساسی را روز دوشنبه برای بررسی به پارلمان ارائه خواهد داد.همچنین در جلسه پارلمان نواری صوتی از نشست نمایندگان اپوزیسیون ارائه شد كه در آن رهبران جنبشاصلاح طلبان گویا درباره برنامه بدست گرفتن حكومت در جمهوری گفتگو می كردند.در این نوار كه چندان هم واضح شنیده نمی شود، صدای تكیبایف به گوش می رسد كه با همكاران خود درباره اشغال تلویزیون ملی و حكومت در مناطق صحبت می كند.
نورلانبك شاكیف دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری قرقیزستان به خبرنگاران اعلام نمود كه با توجه به مذاكرات ضبط شده، هدف اصلی اپوزیسیون انجام اصلاحات در قانون اساسی نبوده و بلكه بدست گرفتن حكومت با توسل به زور است.به نوبه خود اموربك تكیبایف رییس اسبق پارلمان و یكی از رهبران جنبش اپوزیسیونی اصلاح طلبان نیز به خبرنگاران اعلام نمود كه كابینه وی در پارلمان به نوار تحریف شده گوش داد و خاطر نشان نمود كه در كل محتوای صحبت ها مطابقت دارد، اما تنها واژه های اشغال، قتل و كشتار اضافه شده اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید