سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ویژگی های اجسام مادی از دیدگاه ابن سینا


ویژگی های اجسام مادی از دیدگاه ابن سینا
ویژگی های اجسام مادی را طبق طبیعیات از كتاب "اشارات و تنبیهات" ابن سینا بررسی می كنم. حكمای مشاء از جمله ابن سینا اجسام را به ماده (هیولا) و صورت (فرم) تقسیم پذیر می دانستند ولی متفكرینی هم بودند كه اجسام را تقسیم ناپذیر می دانستند كه سهروردی از آن جمله است. ابن سینا برخلاف نظر متكلیمن معتقد بود كه اجسام طبیعی به اجزاء نامتناهی تقسیم پذیرند. از نظر او خط بر سطح عارض می شود و سطح بر جسم طبیعی عارض می شود اما خط و سطح اجزاء جسم طبیعی نیستند. او جسم طبیعی را دارای دو جزء ماده (هیولا) و صورت (فرم) می داند و می گوید كه ماده با دگرگون شدن صورت ها در همه احوال به یك حالت باقی می ماند.
ابن سینا برای اثبات متناهی بودن ابعاد از جدایی ناپذیری ماده و صورت استفاده می كند. او سه فرض در نظر می گیرد. یا صورت به واسطه خود جسم است یا به واسطه یك فاعل خارجی ست یا به واسطه هیولا (ماده) است. او فرض اول را رد می كند زیرا اجسام در مقدار شكل جزء و كل برابر نیستند. فرض دوم را هم رد می كند چون ماده لازم است شكل بگیرد ولی فرض سوم را می پذیرد زیرا صورت از ماده جدا نیست.
از نظر ابن سینا از متناهی بودن امتداد جسمانی می توان چند نتیجه گرفت: صورت (فرم یا شكل) برای هیولا (ماده) لازم است. صورت حد و نهایت دارد. ماهیت صورت از كیفیات مختص بر كمیات است. صورت معلول ماده و از عوارض آن است.
ابن سینا صورت جسمیه را از نظر ماهیت مستقل از جسم مادی (هیولا) می داند اما در وجود (به دلیل لزوم وجود شكل برای ماده) به آن وابسته می داند. او می گوید كه شكل فقط معلول امتداد جسمانی بدون دخالت جسم مادی نیست و جسم مادی به واسطه همراه شدن با صورت جسمیه دارای وضع است پس از صورت جسمیه منفك و جدا نیست.
اگر ماده را بدون دخالت صورت جسمیه دارای وضع بدانیم این موارد را می توان فرض كرد: اگر ماده از جهات سه گانه قابل قسمت باشد دارای حجم و جسم خواهد بود و اگر ماده از جهات سه گانه قابل قسمت نباشد به نقطه ختم می شود. اما نقطه ماده نیست چون اگر نقطه در چیزی نباشد مستحق و موجود نیست و جزء تفكیك ناپذیر جسم است. ماده نقطه نیست چون محل صورت است. خط همان ماده صاحب وضع و قسمت پذیر است. سطح همان ماده صاحب وضع و قسمت پذیر از دو جهت است. جسم و خط و سطح چون متصل و پذیرای انفصال اند به حامل و ماده محتاج اند پس خود حامل و ماده نیستند. صاحب وضع بودن ماده به دلیل داشتن صورت جسمیه است و ماده در تشخص و صورت جسمیه به آن محتاج است. ماده جدا از صورت نیست و اگر ماده دارای صورت و وضع نباشد صورت و وضع می گیرد. صورت نمی تواند در ماده وارد شود چون ماده دارای صورت است.
چون ماده دارای صورت است پس ماده دارای وضع نیز هست. ماده بدون وضع بدون صورت جسمیه است. نمی شود گفت ماده بدون صورت در بعضی جاها هست و در بعضی جاها نیست ولی وقتی ماده دارای صورت است ترجیح آن به وضع و مكان خاص قابل توجیه است. یعنی علت ترجیح وضع و مكان خاص خود ماده است. با تغییر صورت وضع هم تغییر می كند.
●ابن سینا اجسام را بر سه نوع تقسیم می كند:
١. اجسمامی كه به آسانی جدایی و اتصال به هم و تشكل را می پذیرند.
٢. اجسمامی كه به آسانی جدایی و اتصال به هم و تشكل را نمی پذیرند.
٣. اجسمامی كه به هیچ وجه جدایی و اتصال به هم و تشكل را نمی پذیرند.
علت این اختلاف جسمیت مشترك اجسام و ماده نیست بلكه صور نوعیه است.
ابن سینا می گوید كه داشتن مكان ها و اوضاع مختلف معلول ماده نیست بلكه معلول صور نوعیه است (وجوب صور نوعیه علاوه بر صورت جسمیه).
صورت جسمیه نه در ماهیت بلكه در وجود به ماده محتاج است ولی ماده (علت قابلی است) علت تام برای صورت جسمیه نیست بلكه عوامل دیگری هستند كه شكل اجسام به آنها وابسته است (علل فاعلی).
●خواجه نصیرالدین طوسی در شرح اشارات این علل فاعلی را چهار گروه می داند:
١. قوای آسمانی
٢. صور سابق
٣. تغییرات طبیعی
٤. موانع خارجی
حوادث نامتناهی بدون زمان باعث پیدایش این قوای مختلف در ماده می شود.
●راجع به ارتباط و بستگی ماده و صورت پنج احتمال داریم:
١. صورت علت مطلق و سبب تام برای تحقق ماده است.
٢. ماده معلول چیز دیگری غیر از صورت است ولی صورت علت واسطه برای آن است.
٣. صورت علت ناقص و ناتمام برای فعلیت ماده است.
٤. هر یك از ماده و صورت معلول یك علت دیگر هستند.
٥. ماده علت تام برای صورت است.
فرض اول باطل است چون ماده در تحقق و فعلیت محتاج صورت است. با تقسیم ماده بر دو قسمت دو صورت جانشین یك صورت می شود ولی ماده از بین نمی رود پس صورت علت تام و نیز علت واسطه برای ماده نیست (حكم مستدل برای اجسام عنصری كه صورت های جسمیه و نوعیه در آنها می تواند تغییر كند نه برای اجسام اثیری و فلكی) پس فرض دوم هم باطل است. از فرض چهارم می توان دو نتیجه گرفت: یا مدخلیت و ارتباط بین صورت و ماده به دلیل علت خارجی ست یا هیچ یك در تحقق دیگری مدخلیت ندارد ولی با هم به وسیله آن تحقق و فعلیت می یابند. فرض پنجم نیز باطل است چون ماده علت قابلی ست نه علت فاعلی پس ماده نمی تواند علت تام برای صورت باشد. ابن سینا استدلال می كند كه چون ماده در هر تشخصی به حسب عدد یكی ست نیاز به علتی دارد كه به حسب عدد یكی باشد و وجود آن علت پیوسته است و همیشه صورت های گوناگون را به طور جانشین شدن یكی پس از دیگری به ماده افاضه می كند و آن ذات واجب الوجود (خدا) است. اگر فرض اول درست بود باید صورت در وجود بر ماده پیشی می گرفت و نیز علل برای ماهیت یا وجود صورت برماده در وجود مقدم باشند تا وجود صورت سبب وجود ماده شود. بر فرض آن كه ماده معلول صورت باشد معلول ماهیت آن نیست. فرض چهارم باطل است چون اگر ماده به صورت و صورت به ماده محتاج بود باید ماده به خود محتاج بود.
تناهی و تشكل از اموری هستند كه صورت جسمیه فقط به وسیله آنها تحقق می یابد. اگر صورت جسمیه را سابق بر ماده درنظر بگیریم كه با كامل شدنش سبب وجود ماده می شود علت اموری كه تشكل و تناهی را به وجود می آورند است پس صورت جسمیه را كامل می كند. این باعث بطلان فرض می شود پس بطلان مقدم ثابت شد. پس صورت جسمیه بر ماده سبقت ندارد و سبب وجود ماده نیست. این فرض نیز كه وجود صورت تنها علت برای وجود ماده است (ماده معلول صورت است) و وجود صورت جدا از وجود ماده نیست باطل است.
معلول دو نوع است: معلول وجودی و معلول ماهیتی. معلول وجودی وقتی ست كه علتی وجود چیزی را سبب شود. معلول ماهیتی وقتی ست كه علت و معلول در وجود تقارن دارند مثلا فرد بودن معلول عدد ٣ است یعنی هر جا عدد٣ یافت شود فرد هم هست.
اگر صورت را به تنهایی علت برای فعلیت ماده قرار دهیم تقدم شیء بر نفس است. چون صورت از تناهی و تشكل حاصل می شود پس صورت باید در وجود متاخر از ماده باشد پس علت مستقل برای هستی آن نیست. ماده علت تناهی و تشكل اجسام است و صورت یا به سبب آنها یا همراه آنها فعلیت می یابد. پس ماده بر صورت مقدم است.
این پرسش پیش می آید كه آیا ماده برای تحقق صورت علت است و به حسب وجود سابق بر آن است؟ در جواب باید گفت كه فرق است بین این كه ماده مستقیما علت برای تحقق و فعلیت صورت باشد یا سبب تحقق چیزی باشد كه به سبب آن یا به همراه آن صورت وجود یابد. ماهیت صورا مقدم بر ماده و شریك علت برای تحقق آن است ولی صورت در تشخص خارجی خود محتاج ماده و متاخر از آن است. اگر صورت جسمیه از ماده جدا شود و صورت دیگری به دنبال نداشته باشد ماده موجود نخواهد بود. آن چیزی كه فعلیت یابد و سپس فعلیت دهد فعلیت یافتن آن مقدم است یا به زمان یا به ذات. ماده با دخالت صورت فعلیت یافته و سپس به صورت تشخص و تعین داده است.
ابن سینا صورت و ماده را ذات می داند نه صفت. او دو سبب برای به وجود آمدن ماده در نظر می گیرد: سبب اصل (یا عقل) و سبب كمك كننده (صورت مطلق یا نامتعین). از نظر او صورت شریك عقل است و بر ماده تقدم ذاتی دارد. سبب نوع دوم یعنی سبب كمك كننده بقای ماده را با دگرگون شدن صورت ها موجب می شود. ابن سینا می گوید كه هر دو علت بر ماده تقدم دارند. سبب اصل به دو گونه در فعلیت بخشیدن ماده اثر دارد: یا بی واسطه یا با واسطه.تشخص صورت به ماده متعین بستگی دارد ولی تشخص ماده به صورت معین نیست.
از بین رفتن معلول باعث نابودی علت نمی شود. نابودی علت بر نابودی معلول در ذات مقدم است. از نظر زمان ماده و صورت با هم هستند. برای اجسام فلكی نیز همانند اجسام عنصری صورت بر ماده در ذات مقدم است.
جسم سبب پیدایش سطح است و در وجود بر آن تقدم دارد. پس سطح پایان جسم است.
سطح سبب پیدایش خط است و در وجود بر آن تقدم دارد. پس خط پایان سطح است.
خط سبب پیدایش نقطه است و در وجود بر آن تقدم دارد. پس نقطه پایان خط است.
بعد از جسم شدن تناهی لازم است پس سطح لازم جسم است نه به این دلیل كه موجب قوام جسم است. سطح داشتن و متناهی بودن دخالت در ماهیت جسم ندارند. جسم متناهی ست.
سطح بدون خط مثل سطح كره است و خط بدون سطح مثل محیط دایره است.
ابن سینا كمیات متصل قار را از سه نوع می داند: جسم تعلیمی (لازم جسم طبیعی ست) و سطح متناهی (لازم جسم تعلیمی ست و به خط پایان می یابد) و خط متناهی (لازم سطح است و به نقطه كه دارای مقدار نیست پایان می یابد)
ابن سینا می گوید كه سطح نهایت جسم نیست و خط نهایت سطح نیست چون نهایت از مقوله مضاف است و سطح و خط از مقوله كم (مقدار) است. او می گوید كه ابعاد جسمانی نمی توانند در هم نفوذ كنند و داخل هم شوند و این همان امتناع تداخل اجسام در همدیگر است كه مبتنی بر كمیات متصل قار و مقادیر اجسام است. از نظر ابن سینا كسی كه به تداخل اجسام در یكدیگر معتقد است نزد وی كل با جزء یك مقدار دارد و این خلاف دریافت های حسی ست (به دلیل ابعاد اجسام و نه ماده و صورت). ابن سینا می گوید كه تداخل اجسام در جهات سه گانه محال است. بحث بطلان خلاء (رد خلاء) بر امتناع تداخل اجسام در یكدیگر مبتنی ست.
قائلین به خلاء دو گروهند: یا می گویند خلاء شیء نیست و عدم محض است یا می گویند خلاء بعد ممتد در همه جهات است كه اجسام در آن قرار می گیرند و خلاء محل و مكان آنهاست. در رد نظر گروه اول اجسام را می توان یا چسبیده به هم یا جدا از هم (دور از هم با نزدیك به هم) در نظر گرفت. بین اجسام جدا از هم اجسام دیگر با ابعاد مختلف قرار دارند پس نمی شود بینشان خلاء باشد كه قابل اندازه گیری نباشد. پس بعد متصل بدون ماده قوام ندارد. پس جایی كه بعد محض باشد وجود ندارد. در رد نظر گروه دوم دو استدلال داریم. در استدلال اول خلاء بعد متصل است. هر بعد متصلی صاحب ماده است. پس خلاء صاحب ماده است. پس خلاء جسم است. پس خلاء بعد صرف و محل برای اجسام نیست. در استدلال دوم خلاء بعد متصل است. هر بعد متصلی در وقت حركت اجسام به سوی آن از آن اجسام دور می شود و مكانش ثابت نمی ماند. در غیر این صورت تداخل لازم است كه محال است. پس خلاء هنگام حركت اجسام از آنها دور می شود. پس بعدی باقی نمی ماند كه محل اجسام و جای آنها باشد. پس وجود خلاء محال است.
جهت می تواند مقصد متحرك در مكان باشد. جسم متحرك یا به سوی جهت حركت می كند یا از آن دور می شود. پس از اثبات وجود نوبت اثبات ماهیت است. درباره ماهیت جهت می توان گفت كه جهت نهایتی ست در امتداد كه نامنقسم است. جهت طرف امتداد و طرف حركت است. بنابر براهین تناهی ابعاد می توان گفت كه امتداد جسمانی متناهی ست.ماهیت جهت این است كه جهت طرف امتداد نامنقسم است پس تقسیم ناپذیر است. جهت عارض بر امتدادها و كمیات متصل ( جسم تعلیمی و سطح متناهی و خط متناهی) است. حركت به سمت جهت و دور یا نزدیك شدن به آن سبب دادن وجود و عدم به جهت نمی شود. ابن سینا اجسام را به دو نوع اجسام نخستین و اجسام دومین تقسیم می كند. اجسام نخستین علت پیدایش و فعلیت جهات هستند و بر آنها تقدم وجودی دارند. اجسام دومین علت پیدایش و فعلیت جهات نیستند و بر آنها تقدم وجودی ندارند. ابن سینا جهات را بر دو نوع می داند: یا بدون تغییر هستند (مثل جهات بالا و پایین) یا تغییر می كنند (مثل جهات راست و چپ و پشت و جلو).
برای اثبات جهت می توان چنین استدلال كرد كه جهت مقصد متحرك است . مقصد متحرك ناموجود نیست. پس جهت ناموجود نیست. استدلال دیگر این است كه جهت مورد اشاره است. هر مورد اشاره ای موجود است. پس جهت موجود است. در استدلال اثبات وضع برای جهت می توان گفت كه جهت چیزی ست كه حركت به سوی آن واقع می شود. جهت دارای وضع است پس واجب است اشاره به سوی آن واقع شود. برای معقولات محسوس مادی كه پذیرای اشاره حسی هستند وضع تصور می شود ولی برای معقولات مجرد از ماده كه پذیرای اشاره حسی نیستند وضع تصور نمی شود. جهت مقصد متحرك است. مقصد متحرك بی وضع نیست. پس جهت بی وضع نیست. یعنی هر جهتی صاحب وضع است. هر صاحب وضعی پذیرای اشاره حسی ست. پس جهت پذیرای اشاره حسی ست. اگر وضع جهت از امتداد بیرون بود اشاره و حركت به سوی آن نبود.
ترانه جوانبخت
اشارات و تنبیهات- ابن سینا- دكتر حسن ملكشاهی- انتشارات سروش- ۱۳۸۲- تهران
منبع : تاریخ فلسفه
منبع : شبکه فیزیکی هوپا


همچنین مشاهده کنید