پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


از هتل بی ستاره تا ۲۰ ستاره


از هتل بی ستاره تا ۲۰ ستاره
● بیست روش برای حفظ سلامتی و امنیت در هتل
فرض كنید شما آنقدر خوش‌شانس هستید كه هرساله امكان داشتن سفری یك هفته‌ای را دارید. شما تمامی تلاش خود را می‌كنید كه این سفر را به یادماندنی و تا آنجا كه می‌توانید، لذت‌بخش كنید. با هزار زحمت تمامی مراحل را طی كرده و تمامی هزینه‌ها را متحمل می‌شوید شاید فقط برای اینكه بتوانید استراحت كرده و پس از بازگشت از سفر با انرژی بیشتری، زندگی روزمره خود را از سرگیرید. اما همیشه همه چیز آن‌طور كه انتظارش را دارید پیش نمی‌رود. حتی اگر از خطرات احتمالی این سفر جان سالم به در ببرید، ممكن است پس از بازگشت از سفر، نه تنها خستگی‌تان در نرفته باشد، بلكه ناچار باشید با انواع مشكلات ناشی از بیماری‌های مختلف حاصل از سفر در اعضای خانواده، دست و پنجه نرم كنید!
حتی بهترین هتل‌های چند... ستاره هم ممكن است ازلحاظ امنیتی و سلامتی كمبودهایی را داشته و برای شما مشكلاتی را پیش بیاورند. هتل‌ها به‌طور بالقوه مكان‌‌های مناسبی برای انتقال انواع و اقسام میكروب‌ها و ویروس‌ها به شما، ایجاد انواع آلرژی‌ها و دیگر خطرات امنیتی هستند اما روش‌های زیادی وجود دارند كه می‌توانند هتل‌ شما را تبدیل به مكانی لذتبخش و در عین حال سالم و امن كنند. رعایت بیست روش ارائه شده در زیر می‌تواند برای كاهش خطرات و حفظ امنیت و سلامتی در هتل، مفید واقع شود:
۱) حتما ملحفه شخصی خود را همراه با خود ببرید. حتی اگر از پاكیزگی هتل مورد نظر خود مطمئن هستید، ملحفه شخصی خود را با خود ببرید تا آن را برای استفاده بر روی تخت و در امان ماندن از شر گرد و خاك، آلرژی و انواع بیماری‌ها به‌كار ببرید.
۲) لباس خواب راحتی مخصوص خوابیدن همراه داشته باشید. باز هم حتی اگر از هتل منتخب خود مطمئن هستید، با پوشیدن لباس خواب، تماس خود با تخت‌ خواب هتل‌ را هرچه كمتر كنید.
۳) از تخت‌خواب فقط به‌عنوان محل خواب و استراحت استفاده كنید. بر روی تخت‌خواب غذا نخورید، تلویزیون تماشا نكنید و كارهای خود را انجام ندهید. با این كار نه تنها نظافت را رعایت كرده‌اید بلكه شب هنگام با آرامش بیشتری بر روی آن به خواب خواهید رفت.
۴) به هنگام اجاره اتاق در هتل، درخواست یك اتاق غیرآلرژی‌زا را بكنید. امروزه بعضی هتل‌ها اتاق‌هایی با گرد و خاك كمتر و فاقد دیگر مواد حساسیت‌زا ارائه می‌دهند. حتی اگر شما حساسیت هم نداشته باشید، این اتاق‌ها برای انواع سرماخوردگی مناسب‌تر است. هتل‌های دیگر هم معمولا بسته‌های مخصوص آلرژی دارند كه در صورت اعلام نیاز شما، به شما ارائه می‌دهند.
۵) از هتل‌های مدرن و با امكانات جدید استفاده كنید. هر چند كه ممكن است ماندن در هتل‌های قدیمی و تاریخی، جالب باشد اما در چنین محیطی بیشتر در معرض گرد و خاك و انواع حساسیت خواهید بود. پس اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید، هتل‌های جدید و با امكانات مدرن را برای سفر خود برگزینید.
۶) ترجیحا اتاق‌های طبقه سوم و بالاتر هتل‌ را انتخاب كنید. بیشترین سرقت‌ معمولا در طبقات اول و دوم صورت می‌گیرد اما امكانات آتش‌نشانی نیز معمولا به‌ندرت شامل طبقات بالای هفتم می‌شود، پس بهتر است اتاقتان را در بین طبقه سوم و هفتم انتخاب كنید.
۷) بهتر است به جای متل‌ها، هتل‌ها را برگزینید. این پیشنهاد بیشتر به‌دلیل مسائل امنیتی ارائه می‌شود چرا كه احتمال دزدی در اتاق‌هایی كه به پاركینگ‌ نزدیك‌تر هستند، بیشتر است. همچنین وقتی ورودی اتاق شما مستقیما در فضای بیرون و باز قرار دارد، احتمال ایجاد گرد و خاك و مواد آلرژی‌زا در اتاقتان افزایش می‌یابد.
۸) هتل‌های دارای امكانات ورزشی مثل استخر را انتخاب كنید. اگر سفرتان بلندمدت است و یا چند روزی طول می‌كشد، ترجیحا هتل‌‌های داری امكانات ورزشی را برای سفر برگزینید و از این امكانات موجود، در طول سفر خود حداكثر استفاده را بكنید.
۹) پیاده‌روی را جزئی از برنامه مكمل وعده‌های غذایی خود قرار دهید. در عوض هر وعده غذایی كه میل می‌كنید، حتما زمانی برای پیاده‌روی اختصاص دهید.
۱۰) مطمئن شوید كه تخت‌خواب هتل‌ عاری از انواع حشرات موذی است. تا به حال شده‌ است كه شبی در هتل بخوابید و صبح كه از خوب بر می‌خیزید، احساس كنید كه حشره‌ای شما را گزیده است؟ افزایش مقاومت حشرات در برابر حشره‌كش‌ها حتی در بهترین هتل‌ها، منجر به افزایش حشرات موذی می‌شود. این حشرات موذی (معمولا ساس) می‌توانند گزیدگی‌های دردناكی بر روی پوست انسان ایجاد كنند. پیشنهاد می‌شود به محض ورود به اتاق، زیر و روی روتختی و تشك‌ روی تخت را بررسی كنید تا مطمئن شوید كه حشره‌ای در لابه‌لای آن وجود ندارد. سپس تخت را با دیوار فاصله داده و ملحفه را تا كنید و از تماس ملحفه، روتختی و پتوها با سطح زمین جلوگیری كنید. در صورت مشاهده حشره، از مسوِولین هتل بخواهید اتاقتان را عوض كنند و دوباره این كارها را برای اتاق جدید هم انجام بدهید.
۱۱) پس از بازگشت از سفر، اطمینان حاصل كنید كه حشرات موذی را با چمدان‌های خود به خانه سوغات نیاورده‌اید! پس از بازگشت از سفر، در جایی مثل حمام، وسایل و ساك‌های خود را بررسی كرده تا مطمئن شوید حشرات با شما نقل مكان نكرده باشند. در صورت مشاهده موردی تمامی لباس‌های خود را با آب گرم شسته و وسایل غیرقابل شستشو را در صورت امكان به مدت چند روزی در فریزر قرار دهید.
۱۲) یك شمع معطر در اتاقتان بسوزانید. بوی خوش شمع معطر بوی بد و استرس‌زای اتاق هتل را از بین برده و فضایی آرام و دلنشین برایتان ایجاد می‌كند. اما حتما از عطرهای طبیعی استفاده كرده و توجه داشته باشید كه هرگز شمع را بدون توجه و به هنگام خواب روشن نگذارید.
۱۳) هوای اتاق هتل را با یك كتری آب جوش مرطوب نگه دارید. اگر اتاقتان آشپزخانه دارد كتری را از آب پر كرده و بجوشانید تا بخار آن اتاق را فراگیرد. سینوس‌هایتان از شما ممنون خواهند شد.
۱۴) عكس كسی را كه دوست دارید. در اتاق هتل قرار دهید. در سفر مطمئنا هر روز كه از كارها و گشت و گذار روزانه به اتاقتان در هتل‌ برمی‌گردید، دلتان خواهد گرفت. برای جبران این دلتنگی و تنهایی، عكس عزیزی را همراه داشته باشید تا با نگاه‌كردن به آن دلتان باز شود.
۱۵) حتما یك ساعت كوكی (زنگ‌دار) با خود داشته باشید. برای اینكه شب‌ها در هتل راحت بخوابید و در نگرانی بیدارشدن صبح فردا نباشید، حتما ساعت كوكی خود را كه از درست كار كردنش مطمئن هستید، همراه خود داشته باشید.
۱۶) فراموش نكنید دمپایی خود را همراه ببرید. بهتر است از دمپایی شخصیتان در اتاق، حمام و استخر استفاده كنید. چه كسی می‌تواند حدس بزند كه برای آخرین بار موكت‌ها و فرش‌های كف اتاق هتل، چند سال پیش شسته شده‌اند؟
۱۷) از حمام‌كردن در وان آب داغ حمام هتل‌ خودداری كنید. درست است كه حمام‌كردن در وان حمام محل خوبی برای رشد انواع باكتری‌ها ازجمله گونه‌ای كه باعث فولیكولیت (التهاب فولیكول مو) می‌شود، می‌باشد و بسیاری افراد بر اثر تنفس در محیط چنین آب‌های داغ‌ آلوده‌ای به برونشیت و ذات‌الریه‌‌های جدی دچار شده‌اند.
۱۸) نكات امنیتی را رعایت كنید. یكی از روش‌های آسان حفظ سلامتی، اطمینان از این است كه در محیط غریبه دچار حمله فیزیكی از طرف دیگران نشوید و هتل‌ها مكان‌های واقعا غریبی هستند.
▪ چند مورد برای حفظ امنیت عبارتند از:
ـ به هنگام اجاره اتاقی در هتل مراقب باشید كه كارمند هتل شماره اتاق شما را با صدای بلند اعلام نكند و اگر چنین كرد، از او بخواهید كه اتاق شما را عوض كرده و شماره اتاق شما را به‌صورت نوشته‌ای بر روی كاغذ به شما اعلام كند.
ـ پیش از آنكه درب اتاقتان را بر روی كسی باز كنید، از هویت او مطلع شوید. اگر نمی‌دانید كه كارگر هتل به چه دلیل پشت در اتاق شماست و شما از او چیزی نخواسته‌اید، پیش از گشودن درب به رویش، با تماسی با مدیریت هتل از صحت هویت او اطمینان حاصل كنید.
ـ در پایان روز، برای بازگشت به هتل، از درب ورودی اصلی استفاده كنید.
ـ به هنگام خروج از اتاق و در شب، تمامی قفل‌ها را به‌كار برده و همه پنجره‌ها را ببندید.
۱۹) هرگز تابلوی <اتاق را نظافت كنید>! را بر پشت درتان نگذارید مگر اینكه بخواهید به همه عالم اعلام كنید كه در اتاقتان حضور ندارید. در صورت نیاز به نظافت خودتان شخصا از مسوِول نظافت هتل بخواهید كه به نظافت اتاقتان رسیدگی كند و در عوض تابلوی <لطفا مزاحم نشوید>! را بر پشت در آویزان كنید.
۲۰) مطمئن شوید كه اپراتور هتل شماره اتاق‌ها را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد. با تماس گرفتن با هتل و گفتن نامتان از اپراتور شماره اتاق بخواهید. در صورت عدم پاسخگویی اپراتور، از امنیت خود در هتل مطمئن شوید.‌
منبع: ریدرز دایجست
‌ ترجمه: زینب چایچی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید