جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سازمان ملل در مسیر درست اصلاحات


سازمان ملل در مسیر درست اصلاحات
یك روز مانده به پایان سال ۲۰۰۶ میلادی، دبیر كل سازمان ملل متحد تعویض می شود. كوفی عنان جای خود را به بان كی مون از كره می دهد. این نیز بطور حتم تغییراتی را در سازمان ملل متحد بدنبال خواهد داشت.هر كشوری دیدگاه خود را نسبت بدین دارد كه اصلاحات در سازمان به چه معناست. ویتالی چوركین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سؤال در مصاحبه با یكی از روزنامه های روسی چنین گفت: اصلاح در سازمان ملل متحد چند بعدی است. فعلاً درباره اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل متحد چیزی معلوم نیست.
موضع اصولی روسیه در این است كه سازمان ملل متحد باید سازمانی میان دولتی باقی بماند. یعنی در اصل فعلاً مباحثی درباره یكی از جوانب اصلاحات، وجود دارد و آن این است كه باشگاه قدرت های امتیازدار كه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، چگونه خواهد بود، بهترین نیروهای دیپلماسی ملی از بسیاری كشورها بدون سر و صدا تغییراتی را انجام می دهند كه مدت ها انتظار آن می رفت.
روسیه در این میان به چه دست یافته و خواهد یافت؟ پاسخ به این سؤال را گزیده ای از سخنرانی های مختلف ویتالی چوركین در این رابطه در دست می دهند كه كه از سوی مامورین روسیه در سازمان ملل متحد به مجله موضوع جدید ارائه شده بودند:یكی از مسائل كلیدی در كار سازمان، نه تنها واكنش جمعی به تهدیدات و ستیزه جویی های معاصر بلكه به پیشگیری از آن است. فدراسیون روسیه بیشترین توجه را به این مسئله مبذول می كند.
در مناطق متعدد درگیری ها، تعداد بی سابقه ای از پاسداران صلح یعنی ۸۸ هزار نفر اعزام شده اند.در سازمان ملل متحد كمیسیونی برای آبادانی جهان ایجاد شده است. ما اهمیت ویژه ای برای فعالیت كارآمد این ارگان بین دولتی قائلیم و قصد داریم فعالانه در كار آن شركت كنیم.ركود در فرآیند بین المللی خلع سلاح، به حل مسائل در زمینه منع گسترش كمك نمی كند. از اولویت ها در این راستا، اجرای قرارداد ممنوعیت آزمایشات هسته ای و جلوگیری از استقرار سلاح هسته ای در فضا است. اهمیت بخصوصی برای مسأله قانون سالاری قائلیم.
یكی از مولفه های كلیدی مبارزه با بی مجازاتی است. در این مسأله اولویت با حكومت های ملی است كه در صورت لزوم باید امكان كمك طلبیدن از سازمان را داشته باشند. با دبیر كل موافقیم كه مبارزه با بی مجازاتی و فرآیندهای صلح آمیز باید مكمل یكدیگر باشد.به نظر ما تجربه دادگستری بین المللی را نمی توان كاملاً موفقیت آمیز نامید. رویكرد دادگاه بین المللی در رابطه با یوگسلاوی سابق محاسباتی غلط را نشان داد: تصمیمات سیاسی بودند و فرآیند بسیار پرهزینه بود. امید بسیاری به دادگاهی جزایی بین المللی داریم.
امیدواریم كه رویكرد این سازمان قضایی نقشی چشمگیر در مبارزه با بی مجازاتی داشته باشد.روسیه مقابله با تروریسم بین الملل را بعنوان راستایی كلیدی در ایجاد سیستم موثر امنیتی می داند و در این راستا نقش هماهنگ كننده در حل این مسأله گسترده را برای سازمان ملل متحد قائل است. استراتژی جهانی ضدتروریستی كه چندی پیش تصویب شد، شامل پتانسیل لازم برای تقویت نظام كاری جامعه جهانی در زمینه ضدتروریسم است.
به گزارش نووستی با نتیجه گیری درست دبیر كل سازمان موافقیم، مبنی بر این كه در راستای افزایش بلایای طبیعی، تحكیم پتانسیل در زمینه كاهش ریسك و تدابیری برای آمادگی رویارویی با آن ها از ضرورت برخوردار است. به نوبه خود درصددیم تا نقشی عملی در حل این مشكلات حاد جهانی، چه در زمینه تغییرات جوی، ریشه كن سازی بیماری های عفوتی و نیز پایداری در زمینه تامین انرژی ایفا كنیم.ما برای تكامل، بالا بردن سطح كارآیی و روشن بودن عملكرد مهره های اداری، مالی و كادری سازمان ملل متحد و تحقق تصمیمات مجمع عمومی سازمان درباره اصلاحات در آن اهمیت بسیاری قائلیم.
در این روند ادامه دار مهم ارتقاء بازده واقعی از كار دبیرخانه، تامین سطح بالای حرفه ای و قابلیت كاری افراد و مسوولیت پذیری در قبال نتایج نهایی كارها در برابر كشورهای عضو است.باید تجربه مثبت همكاری با شركای منطقه ای در آفریقا و از جمله با اتحادیه آفریقا را افزایش داد. اتحادیه عرب، سازمان كنفرانس اسلامی، سازمان كشورهای آمریكایی و اتحادیه آمریكای لاتین نیز نقش مهمی در یافتن راهكارهای مسالمت آمیز برای مشكلات متعدد مناطق دارند.
ما خواهان این هستیم كه شاهد توسعه آتی همكاری های سازمان ملل متحد با ساختارهایی از جمله سازمان امنیت و همكاری اروپا، اتحادیه اروپا و ناتو باشیم كه در آنها مكانیزم هایی برای واكنش به بحران ها شكل می گیرند. مسلم است كه در اینجا نیز احترام به وظیفه اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال حمایت از صلح و امنیت جهانی و از جمله تایید اعتبارنامه ماموریت هایی در راستای وادارسازی به صلح تردید ناپذیر است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید