شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

رؤیایی که به حقیقت پیوست


رؤیایی که به حقیقت پیوست
والیبال ایران پس از حضوری موفق در رده های پایه ای این بار در عرصه بزرگسالان هم پای به میدان جهانی می گذارد تا بخت خود را مقابل بزرگان عالم توپ و تور بیازماید. شكی نیست سومین حضور تیم كشورمان در سرزمین آفتاب تابان نمی رود. با وجود اینكه در سالهای اخیر پیشرفت محسوسی در این رده از تیم ملی شاهد بوده ایم و علاوه بر یكه تازی در غرب قاره كهن، مقابل شرقی ها هم كم نمی آوریم اما هنوز به واسطه مراودات كم بین المللی شكاف بین تیم كشورمان و بزرگان اروپایی مشهود است. در عین حال فراموش نمی كنیم والیبال ایران در مسیر پیشرفت گام برمی دارد و در این راه اگر برنامه ریزی های علمی و منطقی صورت گیرد گام ها شتاب بیشتری می گیرند. پیشرفت های والیبال ما زمانی واضح تر می شود كه می بینیم كنفدراسیون والیبال آسیا و فدراسیون جهانی والیبال نسبت به حضور نمایندگان ایران در مجامع بین المللی چراغ سبز نشان می دهند. نیز، تأیید داوران ایرانی در عرصه های بین المللی خود چشم انداز خوبی را برای آینده تجسم می كند. بدون تردید قضاوت در آوردگاه جهانی اتفاق تازه ای است كه با حضور فرهاد شاهمیری رخ می دهد. چنین شرایطی را چند ماه پیش می توانستیم در فوتبال و با حضور مسعود مرادی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان ببینیم كه سرانجام چنین نشد. حالا والیبال ما علاوه بر حضور تیم ملی در جام جهانی یك نماینده از جمع داوران هم دارد.
قضاوت در جام جهانی می تواند رؤیایی باشد تصور حضور در این سطح را داشتید؟
واقعاً خوشحال هستم. افتخار بزرگی است. تا حالا هیچ ایرانی در این رده قضاوت نكرده است. من اولین ایرانی تاریخ والیبال در قضاوت در جام جهانی هستم. به خاطر همه چیز از فدراسیون های قبلی و كنونی تشكر می كنم. بالاخره تصور می كردم روزی در این بازیها سوت بزنم. قبلاً برای ایران سهمیه جهانی در نظر گرفتند، من امسال در رقابت های جایزه بزرگ چین و كره حضور داشتم. حس می كردم Fivb مرا انتخاب كند.
●استرس ندارید؟
بگویم نه، دروغ گفته ام! البته این پنجمین سال است كه به رقابت های جهانی می روم. از سال ۲۰۰۱ تاكنون در رده های پایه ای جهانی، المپیاد دانشجویان و جایزه بزرگ قضاوت كرده ام ولی این برای نخستین بار است كه به مسابقه های بزرگسالان مردان جهان می روم. داوران بزرگ دنیا آنجا هستند. پنج عضو برتر كمیته داوران Fivb نیز حضور دارند. از روز سه شنبه (امروز) تا پنجشنبه در كلینیك داوری شركت می كنیم. شرایط یك مقدار سخت است. خوشبختانه والیبال ما پیشرفت كرده و برای آنها مقبول است. از همین بازیها نفرات سال آینده را هم انتخاب می كنند. باید كارم را خوب انجام بدهم.
●مشخص كرده اند چند بازی را قضاوت می كنید؟ سرداور هستید یا داور پایین؟
نمی دانم. من شش روز آنجا هستم و پنج بازی هم برگزار می شود. اگر در یك بازی هم باشم برای من كفایت می كند. در كل ۲۵ داور در جام جهانی ژاپن هستند. سه بازی به من بدهند رؤیایی می شود. تصور كنید در نخستین حضورم سه مسابقه جهانی را قضاوت كنم! من همه تلاش خودم را به كار می گیرم. البته هنوز مشخص نكرده اند سرداور هستم یا داور دوم. من در جدول امتیازی Fivb به داور دوم احتیاج دارم. تا حالا هر جا كه رفته ام داور اول بودم. اگر سه بازی را به عنوان داور دوم باشم كه خیلی از كارها جلو می رود. تازه اگر بازی هم به من نرسد، همین كه دعوتم كرده اند، كافی است.
●قبول دارید قضاوت در این رقابت ها به مراتب سخت تر از تورنمنت های قبلی است كه شركت داشته اید؟
بله. ببینید قبلاً ما در مرحله جهانی رده های پایه ای را سوت زده ایم. من و آقای مشفقی در مسابقه های جوانان حاضر بودیم. سرحدی هم ۲۰ سال پیش نوجوانان جهان را سوت زده بود. در سال ۹۷ هم پورحسن را برای مسابقه های جوانان جهان در بحرین دعوت كردند. درواقع ما تا به حال در رده بزرگسال جهان حاضر نبودیم ولی نهایت تلاشم را به كار می گیرم.
●خیلی ها معتقدند موفقیت شما در ژاپن درها را به روی داوران ایرانی باز می كند؟
من فقط به همكارانم توصیه می كنم زبان انگلیسی را خوب یاد بگیرند و كار را جدی بگیرند كه شانس حضورمان در عرصه های جهانی بسیار بیشتر می شود. چهار سال است كه چنین روزی را انتظار می كشم. مطمئن باشید قضاوت های من برای آینده تأثیرگذار هستند.
●سخت ترین بازی هایی كه قضاوت كرده اید كدام دیدارها بوده اند؟
۳ سال قبل دیدار پایانی مسابقه های جایزه بزرگ Fivb را كه بین تیم های چین و ژاپن برگزار شد سوت زدم. در بازی های آسیایی بوسان هم مسابقه چین و كره جنوبی را قضاوت كردم ولی فكر می كنم بهترین قضاوتم را در المپیاد دانشجویان جهان انجام دادم. البته بازی نیمه نهایی بوسان یازده هزار تماشاچی داشت كه جالب توجه بود.
●این بار بازیهایی را قضاوت می كنید كه میزبان هم در همان گروه حضور دارد؟
ژاپن، مصر، چین، آرژانتین هستند. قبلاً بازی های چین را سوت زده ام. ژاپن را هم همینطور ولی آرژانتین نه. پارسال در رقابت های جایزه بزرگ دیدار برزیل ـ ژاپن را به من دادند كه ۱۲ هزار تماشاچی داشت. الان هم می دانم در ساتیاما یك سالن ۲۳ هزارنفری وجود دارد كه شكی ندارم پر می شود.
●آمادگی ذهنی برای داوری در این جو را دارید؟
من به همه چیز خوشبین هستم. هدف بعدی ام المپیك است. بنابراین باید از پس این بازیها بربیایم.
علی رضایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید