سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

کیک بوکسینگ


کیک بوکسینگ
قبل از انجام هرگونه تمرینی ابتدا ۱۰ دقیقه به‌صورت هوازی کل بدن را گرم نموده و سپس با کشیدن ماهیچه‌ها با حرکات کششی آنها را گرم کنید و از گرم شدن کامل کشاله‌ها و عضلات همسترینگ (پشت پا) اطمینان حاصل نموده و سپس تمرینات را آغاز کنید.
● گارد
ابتدا نحوه ایستادن روی گارد بیان می‌شود. پای چپ قرار می‌گیرد و با زاویه حدود ۱۰ درجه رو به بیرون و پای راست با فاصله یک گام عقب‌تر و با زاویه ۴۵ درجه دست راست به‌صورت مشت روی صورت قرار می‌گیرد و فک پائین را محافظت می‌کند و دست چپ نیز مقابل صورت قرار می‌گیرد. زاویه نیم تنه بالا ۴۵ درجه است و سر به سمت روبه‌رو می‌باشد.
● نحوه نواختن ضربات دست
ابتدا نحوه نواختن دو ضربه اولیه (چپ و راست مستقیم) بیان می‌شود. ضربه‌ای که با دست جلو نواخته می‌شود چپ (JAP) نام دارد. دست جلو به صورت مستقیم باز می‌شود و ضربه‌ای را به هدف وارد می‌کند. ضربه چپ با دست جلو چندین بار نواخته می‌شود تا فرم صحیح آن یاد گرفته شود. باید توجه داشت هنگام نواختن ضربه تنه نباید به جلو متمایل باشد و باید فرم اولیه آن حفظ شود.
ضربه‌ای که با دست عقب نواخته می‌شود پانچ (PUNCH) نام دارد. هنگام نواختن ضربه دست جلو پس از ضربه زدن به روی صورت برمی‌گردد و روی فک پائین به‌صورت مشت قرار می‌گیرد و دست عقب برای ضربه زدن کشیده می‌شود و بدون متمایل شدن تنه به جلو نیم تنه بالا زاویه قبلی خود ۴۵ درجه به سمت چپ ۹۰ درجه چرخیده و دست ضربه‌ای را وارد می‌کند و همزمان پای عقب روی پنجه می‌چرخد و این چرخش به خاطر این است که تنه بتواند کالاً بچرخد و دست کاملاً کشیده شده و ضربه با نهایت قدرت اجراء شود. در حین انجام تمرینات مطمئن شوید که تنه به جلو متمایل نشود. ترکیب ضربات چپ و پانچ را بعد از هر بار اجراء کردن مجدد روی گارد برگشته و دوباره اجراء کنید چندین بار ضربات را اجراء کنید تا فرم صحیح آن را بیاموزید و سپس گارد عوض می‌شود. یعنی پای راست و دست راست جلو و پای چپ عقب و دست چپ روی صورت قرار می‌گیرد و تمرینات مانند قبل تکرار می‌شود. در این گارد نیز دست جلو یعنی دست راست چپ و دست پشت پانچ خوانده می‌شود.
● نحوه نواختن ضربات پا
اولین ضربه‌ای که پا به حریف وارد می‌کند لوکیک نام دارد و نحوه نواختن ضربه به‌شرح زیر است:
ابتدا روی گارد اول می‌ایستید (پای چپ جلو) پای جلو ۴۵ درجه از حالت خود به سمت خارج چرخیده و همزمان پای عقب را بلند کشید و از زانو جمع کرده با باز کردن زانو و صاف شدن پا ضربه‌ای به روی ران پای حریف نشانده و سپس دوباره پا را از زانو جمع کرده (برعکس مرحله قبل) و مجدداً روی گارد برمی‌گردید. در هنگام ضربه پا با دست، صورت را پوشش داده تا از وارد آمدن ضربه حریف به‌صورت جلوگیری و محافظت گردد. دقت شود تا پای ستون که روی زمین قرار دارد کاملاً صاف باشد هرگز از زانو به صورت خم نباشد. این ضربه را با پای راست چندین بار تمرین کنید تا به‌نحو صحیح ضربه بزنید و سپس گارد را عوض کنید و با پای دیگر ضربه بزنید.
● دفاع شخصی
در انتهاء هر بحث یک تکنیک دفاع شخصی را آموزش خواهیم داد. ابتدا از دفاع در برابر یقه‌گیری آغاز می‌کنیم هنگامی‌که مهاجم یقه را با یک دست گرفته برای دفاع، دستی که به دست مهاجم که یقه را در اختیار خود کرده نزدیک‌تر است را از خارج به داخل، دور دست مهاجم یک دور می‌چرخانیم. به‌طوری که گودی آرنج‌ها روی یکدیگر قرار گیرد و با دست دیگر دست خود را گرفته و مهاجم را به سمت پائین می‌کشیم و با دستی که ابتدا دفع را آغاز کرده مهاجم را به همان حالت نگه داشته و ست دیگر را رها کرده و سر فرد خاطی را می‌گیریم و با زانو ضربه‌ای به سر مهاجم وارد می‌کنیم. سپس دست را دور گردن وی حلقه می‌کنیم. در این حالت ستون‌مهره‌های مهاجم حالت یک محور را دارد. با ادامه حرکت دست اول و اندکی فشار وی را حول همین محور چرخانده و به زمین می‌اندازیم.
تهیه و تنظیم: محمدرضا محسنی
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید