چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا


موش اشرافی!


موش اشرافی!
خالقان فیلم های انیمیشن «والاس و گرومیت» و «شرك» دست همكاری به یكدیگر داده اند تا از موشی بگویند كه در یك آپارتمان در لندن زندگی پررفاهی دارد، اما یك روز تصادفی به درون سسیتم زیرزمینی شهر پرت می شود.
«Flushed Away» عنوان یك فیلم كارتونی جدید است كه به تازگی در آمریكا، كانادا و بخشی از اروپا اكران شده و فروش زیادی هم داشته است.
همانها كه فیلم انیمیشن «والاس و گرومیت» را ساخته اند، دست همكاری به خالقان كامپیوتری فیلم مشهور «شرك» داده اند و «Flushed Away» محصول چنین همكاری ای است. معمولاً در اكثر آثار كارتونی موفق حاصل كلی و نهایی كار، بهتر و كامل تر از هر یك از سكانس ها و اجزای فیلم می شود، اما در مورد این فیلم تازه نمی توان این را گفت و گاهی تك سكانس های فیلم موفق تر از قالب و بافت كلی آن نشان می دهد.
هرچه هست موضوع این فیلم تازه آنقدرها هم تلخ نیست. رادی سنت جیمز یك موش اشرافی(!) (با صدای هیو جكمن) است كه یك روز از درون لوله دستشویی آپارتمان شیك محل اقامت(!)اش در لندن، تصادفاً به داخل سیستم فاضلاب شهر فرو می افتد و اتفاقات خطرناك و پرهیجانی برایش روی می دهد. او سوار بر چیزی شبیه به قایق از مسیر و كانال آبی زیرزمینی به حركت درمی آید و برای نجات خود و غرق نشدن دست به عملیاتی محیرالعقول می زند كه حتی از عهده گربه ها هم برنمی آید و تازه در آنجاست كه می فهمد دنیا دست كیست و زندگی حقیقی حیوانات چگونه می گذرد.
تهیه كنندگان فیلم نیز یك موسیقی متن مناسب و سرشار از ترانه های مهیج را بر روی فیلم گذاشته اند. كارگردانی با دیوید بوورز و سم فل بوده و آنها فضای فیلم را بیش از حد بریتانیایی كرده اند و به این خاطر برخی شوخی های فیلم برای اهالی سایر نقاط جهان، از آب درنیامده و ریتم و ضربه زدن لازم را ندارند و نمی توان این كار را به طور مستقیم با دیگر فیلم های موفق انیمیشن ازجمله «فرار جوجه» و یا خود «والاس و گرومیت» قیاس كرد.
در عین حال « Flushed Away » شلوغ، پرشتاب و پرسر و صدا است و بیننده نمی تواند در قبال آن بی تفاوت بماند. به علاوه این فیلم از اصول و ویژگی های سایر كارهای كارتونی متمركز بر حیوانات ناطق دور نیست و از این نظر مثلاً شبیه به فیلم «Open Season» است كه چندی پیش اكران شد و بالنسبه موفق هم بود و این فیلم جدید شباهت های انكارناپذیری با آن دارد.
موش به جای خرس!
اگر در «Open Season» با یك خرس و زندگی راحت وی مواجه و با آن همسو بودیم، این بار با «رادی موش» و زندگی بی دردسر او روبرو می شویم.
وقتی بر اثر واقعه ای كه گفتیم (افتادن درون فاضلاب) تمامی آن رفاه رنگ می بازد و رادی دچار مصیبت می شود، تمام چیزی كه آرزو و جست وجو می كند، بازگشت به دنیای راحت سابقش و رجعت به آن آپارتمان شیك و مرفه است، اما او نمی داند كه همتایانش و به واقع سایر موش های دنیا در چنین جایی و در همین مكان های كثیف و در زیرزمین ها و كانال های آب و منجلاب زندگی می كنند. رادی مطلع نیست كه سرانجام و پس از مدت ها تأخیر به محل حقیقی و طبیعی زندگی اش وارد شده است.
فیلمسازان به ما می گویند كه حتی قبل از آن واقعه نیز نشانه ها و اطلاعاتی در این خصوص و درباره حقیقت فوق به رادی داده شده بود، اما او خنگ تر(!) از این بود كه از آن سر در بیاورد. مثلاً یك روز یك موش فاضلاب به نام «سد» (با صدای شین ریچی) از درون همان لوله آب بالا آمده و وارد آپارتمان رادی شده و به وی القا كرده بود كه آن پایین چه خبرها است.
با این اوصاف رادی فقط وقتی هوشیار و مطلع می شود كه واقعاً گذارش به آن دنیای كثیف زیرزمینی و فضای زندگی و رشد سایر موش ها می افتد.
البته این یك فیلم كارتونی است و بنابراین نمی تواند عاری از شوخی و ظرافت باشد و در نتیجه می بینیم كه موش ها در زیرزمین برای خود تلویزیون جور كرده و به تماشای آن مشغولند و كیك می خورند و به شیوه انگلیسی ها، بعدازظهرها چای می نوشند. در میان این موش ها انواع كاراكترها دیده می شوند و از صدای هنرپیشه های معروفی مثل ایان مك كلن، كیت وینسلت و ژان رنو برای این كاراكترها استفاده شده است. رادی به یكی از آنها كه ریتو نام دارد پیشنهاد می كند كه راه نجات او و بازگشتش به آن بالا (سطح خیابان) را نشانش بدهد و او هم برای جبران، وی را به آپارتمانش خواهد برد، اما این نقشه هم بی نتیجه می ماند و رادی مجبور است بپذیرد كه موش ها باید همین طور زندگی كنند.
خردسالان « Flushed Away » را به خاطر سرعت زیاد آن می پسندند و بزرگسالان نیز به خاطر اشارات و طعنه های فرهنگی موجود در فیلم بر آن مهر تأیید خواهند زد. اما همان طور كه پیشتر نوشتیم، این فیلم ۸۴ دقیقه ای كمپانی پارامونت با میزان فروش و توفیق «والاس و گرومیت» برابری نخواهد كرد، زیرا شمول و وسعت آن را ندارد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید