سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ / Tuesday, 16 January, 2018

سوره والفجر


سوره والفجر
سوره والفجر دارای ۳۰ آیه ، ۱۳۷ كلمه و۵۷۷ حرف است كه در نزول ، دهمین سوره بوده و در شهر مكه نازل شده است .
● قسمهای خداوند
الف) قسم به فجر :فجر مدت زمانی است كه احتمال این موارد را دارد; اول صبح یا سفیده صبح دوم ، به قول ابن عباس مراد تمام روز است و بنا به قول دیگر مراداول محرم است كه سال قمری از آن منفجرمی شود و یا اول ذی الحجه كه ابتدای لیالی عشر است .
ب) قسم به شبهای دهگانه : شبهای دهگانه ممكن است دهه ذی الحجه كه عرفه در آن است ، باشد و یا دهه محرم كه روز عاشورا در آن است ، یا دهه آخر رمضان كه شب قدر در آن است ، یا دهه میان ماه شعبان كه شب برات و میلاد حضرت خاتم الاوصیا(ص )ست
و یا ده شب كامل كننده میقات حضرت موسی درطور سیناست كه چهل شب شد. در خبر است روز اول ذی الحجه ولادت ابراهیم (ع) است كه در این روز به خلیل نام یافت و در همین روز توبه آدم قبول شد و در این روزابراهیم (ع) بنیاد خانه كعبه را نهاد، همچنین در این روز یا شش روز بعد پیامبر اسلام حضرت زهرا(س ) را به حضرت علی (ع) تزویج كرد.
ج) قسم به شفع و وتر: منظور از سوگند به جفت و طاق شاید مراد همه اشیا باشد كه به طور قطع از زوج یا فردبودن خالی نیست .
د) قسم به شب : <<سوگند به شب ، آن گاه كه بگذرد و منقضی شود و پی آمد آن روز ظاهر شود>>.خداوند فرمود: آیا در سوگند خوردن من به این امور سوگندی برای صاحب عقل است ؟این استفهام برای تقریر و تحقیق است . بدین معنی كه قسمهای گفته شده به جهت عظمت آنان برای صاحبان اندیشه به منظور تامل و تفكر كافی است و سپس جواب قسمهای خورده شده را درآیه ۱۳ می دهد كه می فرماید: <<به درستی كه پرودگار تو در كمین نشسته است و كسانی را كه كافرند یا از فرامین او سرپیچی می كنند در فرصت مناسب به كمین عدالت و عذاب گرفتار می سازد>>.
● برخورد با قوم عاد
خداوند خطاب به پیامبر (ص ) در كنایه و تهدیدبه كفار قریش می فرماید: <<آیا ندیدی (ندانستی )ای پیامبر كه پرودگار تو با قوم عاد چه كرد؟>> قوم عاد، قوم حضرت هود نبی (ع) بودند كه به نام پدرشان عاد نام گذاری شدند. عاد فرزندعوص ، فرزند آدم ، فرزند سام و فرزند نوح نبی (ع) است .قوم عاد صاحب سرزمینی به نام ارم بودند كه ستونهای سربه فلك كشیده داشت و از پیامبر(ص ) روایت است كه قوم عاد مردانی بودند بسیار بلندقامت و توانمند و در نزاعها سنگ های بزرگ را ازكوه جدا می كردند و علیه یكدیگر به كار می بردند. ارم شهر عادیان بود كه برجها و ستونهای رفیع داشت و مانند آن شهری بنا نشده بود. عاد دو پسرداشت به نامهای شدید و شداد كه هر دو به نوبت پادشاه قوم عاد شدند. هنگامی كه شدیددرگذشت شداد سلطنت را به دست گرفت و همه روسای قبایل دیگر را به اطاعت خویش واداشت و سرانجام ادعای خدایی كرد. فرستادگان خداوند و مومنان ، شداد را به ایمان به خداوند یكتا و بهشت ترغیب كردند.شداد پرسید: بهشت چیست ؟ رسولان پاسخ دادند بهشت مكانی پرنعمت و پرمیوه و دارای حور وقصور و ساختمانهای زیباست كه از طلا و نقره وسنگهای گران قیمت ساخته شده است . در آن جوی عسل و شیر و انواع شرابهای گوارا جاری است و... توصیفهای بی شمار دیگر كه درباره بهشت بیان شد. سپس شداد گفت : من می توانم مثل این اوصاف را بسازم ، پس چرا بندگی خدای شما را بكنم ؟ آن گاه دستور داد منطقه جغرافیایی خوش آب وهوایی را پیدا كنند و تمام سنگهای قیمتی را در ساختن بناهای آن شهر به كار بگیرند، اما وقتی كار ساختن شهر پایان یافت و شداد با تكبر و نخوت خواست وارد شهر شود عذاب الهی صادر شد وتمام قوم عاد را نابود ساخت و قبل از آن كه شداد به شهر افسانه ای ارم برسد هلاك شد و خداوند ازتاریخ قوم عاد برای رسولش یاد می كند تا كافران بدانند كه تمام كارها در دست خداوند است .
● برخورد با قوم ثمود
قوم ثمود مردمی بودند كه سنگها و كوهها را برای سكونت و تهیه مسكن می بریدند و نقل است هزاروهفتصد شهر بنا كردند و خداوند، صالح پیامبر(ص ) را برای هدایت آنان فرستاد، اما آنها از صالح (ع) پیروی نكردند و سرانجام عذاب برآنان نازل شد. خداوند در این باره می فرماید: <<آیا ندانستی كه پروردگار تو با قوم ثمود كه صخره ها را برای ساختن شهر می بریدند، چه كرد؟>>
● برخورد با فرعون
<<فرعون >> حاكم و فرمانروای مصر در قرآن به <<ذی الاوتاد>> توصیف شده است . علت چنین توصیفی از طرف حضرت باری تعالی وجوه مختلفی دارد، یكی از دلایل آن این است كه فرعون صاحب سپاه عظیمی بود و به هر جا كه اردو می زد خیمه های فراوانی را توسط میخ های متعدد بر زمین مستقر می ساخت ، و میخ همان <<وتد>> است كه جمع آن <<اوتاد>> می شود، و یا این كه فرعون دستور می داد مخالفان وی را با چهار میخ كردن به قتل رسانند و یا این كه با نوعی از مهره های میخی ، همانند شطرنج بازی می كرد.خداوند می فرماید: <<آیا ندانستی كه ما با ذی الاوتاد (فرعون ) چه برخوردی كردیم ؟ او وسپاهش را در نیل غرق كردیم >>.قوم ثمود و فرعونیان كسانی بودند كه درشهرها طغیان و فساد می كردند و در فسادزیاده روی داشتند، از این رو خداوند تازیانه عذاب را علیه آنان فرود آورد.نمونه ای از جنایت فرعون فرعون خزانه دار امینی داشت كه او را حزبیل می نامیدند، زن حزبیل آرایشگر دختر و همسرفرعون (آسیه دختر مزاحم ) بود و قرآن نیز ازمزاحم به عنوان مردی مومن از آل فرعون یادمی كند. روزی زن حزبیل به آرایش دختر فرعون مشغول بود كه شانه از دستش افتاد و گفت : كور بادآن كس كه به خدا كافر شد.دختر فرعون گفت : آیا پدر مرا می گویی ؟زن گفت : نه ، خدایی را می گویم كه پدر تو وآسمان و زمین و جمیع مخلوقات را آفریده است .
دختر فرعون عقیده زن آرایشگر را برای پدرفاش كرد و فرعون ، زن حزبیل را احضار كرد وگفت : اگر از گفته خود پشیمان نشوی ، تو را به بدترین عذاب گرفتار می سازم .آن زن مومنه گفت : من از ایمانم به خدای یكتا باز نمی گردم و تو هر چه می توانی بكن .فرعون دستور داد زن را چهار میخ برزمین كوفتند و دو پسرش به نام های مهین و كهین را احضار كردند. فرعون گفت : اگر از اعتقاد خودت برنگردی تو و پسرانت را می كشم .ولی مادر به توصیه فرزندان براعتقاد خود باقی ماند و فرعون آنان را كشت و این خبر به حزبیل خزانه دار رسید و او قصر فرعون را به سوی كوههای مصر ترك كرد. فرعون دو مامور به دنبال حزبیل فرستاد كه وی را در حال مناجات در كوه یافتند، در حالی كه حیوانات درنده به دور وی گرد آمده بودند و گزندی به او نمی رساندند. یكی از این دو مامور ایمان آورد و ماجرای معجزه وارحزبیل را برای فرعون نقل كرد. اما مامور دوم ایمان نیاورد و چیزی را تایید نكرد. آن گاه فرعون دستور داد مامور مومن را به چهار میخ بكشند و اورا بكشند.● عاقبت زن فرعون
آسیه ، دختر مزاحم و زن فرعون از برخوردظالمانه فرعون با آرایشگر سخت برآشفت وفرعون را سرزنش كرد و گفت : زن بی گناه را كه مدتها به ما خدمت كرده بود، هلاك كردی وفرزندانش را كشتی .فرعون گفت : آسیه ! تو دیوانه شده ای و حرف از خدای موهوم می زنی .آسیه پاسخ داد: من عاقلم و خدای تو و من وهمه عالم یكی است و او به تو این نعمت و قدرت را داده كه بر عالمیان حكومت می كنی در حالی كه اطاعت او را نمی كنی و سپاسگزار او نیستی .فرعون خشمگین شد و پدر و مادر آسیه را طلبید و گفت : همان دیوانگی كه به زن آرایشگرعارض شده بود، اكنون دچار آسیه شده است .پدر و مادر آسیه او را سرزنش كردند و گفتند: تو را چه شده است !؟آسیه گفت : دلم از ظلم فرعون پرشده است وروی به خالق آسمان و زمین آوردم و به وحدانیت او معتقد شدم . والدین او گفتند: خدای آسمان و زمین فرعون است . آسیه گفت : اگر راست می گوید بگوید برای من تاجی بسازد كه آفتاب در پیش آن و ماه در پس آن و ستاره ها گرداگرد آن باشند.والدین گفتند: چگونه فرعون چنین كند؟آسیه گفت : مگر فرعون خدا نیست !؟ پس هرچه خواهد می توند انجام دهد.آن گاه كه فرعون این گفتگو را شنید، دستورداد آسیه را به چهار میخ بكشند و در آن حال آسیه گفت : بارالها! برای من خانه ای در بهشت بساز.و بدینسان آسیه رخت از جهان بربست و به دیار باقی نزد پروردگار عالمیان شتافت .
● انسان در قبال خداوند
خداوند از انسان می خواهد كه او را پرستش كند و براساس خرسندی او رفتار و گفتارش را به ظهور رساند و اگر انسان تنها به دنیا بیندیشد و ازخداوند غافل بماند و آخرت را فراموش كند،حضرت باری تعالی نیز مترصد این است كه معصیت كاران را به سزای اعمالشان برساند. انسان در قبال خداوند دو موضع گیری دارد;اول آنگاه كه خداوند او را بیازماید و او را اكرام كند و سپس نعمت بسیار بدو بخشد، در این صورت انسان می گوید: پروردگار من ، مرا گرامی داشته است . و دوم آن كه خداوند انسان را مورد ابتلا وآزمایش قرار دهد، پس رزق او را تنگ سازد; دراین صورت انسان از روی ناشكیبایی به آفریدگارمی گوید: پروردگار من ، مرا خوار ساخته است .هرگز چنین نیست و هر دو تفكر انسان كه كرامت را به توانگری و فقر را به اهانت مربوط می داند،درست نیست .
ویژگی های انسانهای بدویژگی های انسان های بد در سوره والفجرشمرده شده است . آنان كسانی هستند كه یتیم را اكرام نمی كنند. یتیم به جهت آن كه در جامعه سرپرست ندارد،سخت مورد حمایت اسلام است و خداوند منان خورندگان مال یتیم را مورد نكوهش و عتاب قرارداده است ، به ویژه كسانی كه اموال یتیم در دست آنان است و موظف هستند نفقه یتیم را با آن اموال پرداخت كنند; چرا كه عادت كفار در عصرجاهلیت این بود كه یتیم را از مالی كه به طریق ارث بدو می رسید، محروم می ساختند.از ویژگی های دیگر انسانهای بد این است كه یكدیگر را برای اطعام مساكین تحریص و تشویق نمی كنند و خداوند خطاب به آنان می فرماید:<<شما تمام اموال و میراث را به طور جمعی می خورید و هیچ تفرقه و جداسازی بین اموال ایتام و غیر آنها و مال حلال و حرام نمی كنید. شما مال را بسیار فراوان دوست می دارید و بدان حرص و طمع دارید و اموال را به خاطر تكاثر آن دوست می دارید>>.
● رفتار خداوند و عاقبت كار
خداوند می فرماید: <<هرگز چنین نیست كه عاقبت و سرانجام خوبی كردن برای انسانها بد باشد. آن گاه كه زمین شكافته می شود و شكستنی بعد از شكستنی رخ می دهد و آیات و قدرت خداوند می آید و ظاهر می شود، و فرشتگان صف به صف برحسب مراتب و منزلت خود می آیند، ودر آن روز جهنم آورده می شود و انسان به یادمی آورد آن گناهانی را كه مرتكب شده است ;مثل اذیت دیگران یا خوردن مال یتیم و... اما ازكجا برای او یادآوری گناهان منفعت خواهدداشت ؟
و در آن روز انسان می گوید: ای كاش من عمل خیری را برای زندگانی در این عالم می فرستادم .پس در آن روز كسی عذاب نكند در دنیا مثل عذاب خدای بزرگ در آخرت ، و به بندنكشد مثل به بندكشاندن خدای ، گناهكاران را در آخرت ;چرا كه عذاب و وثاق خداوند اشد و اصعب ازعذاب و وثاق انسان است و كسانی كه احكام خداوند را هیچ می انگارند، نماز به پای نمی دارند، زكات نمی دهند، تفاخر و تكبر می كند.و مقام خود را به رخ دیگران می كشند و مردم را محروم و مستعضف می سازنند، یقین بدانند كه این زمان و این روزگار تمام شدنی است و انسان به تنهایی به سوی قبر می رود و خداوند را تنهاملاقات می كند. كسانی كه به خدا فكر نكردند و به مردم ظلم كردند یقین بدانند علاوه بر دنیا، درآخرت نیز سخت دچار عذاب خواهند شد.
● روایتی درباره لرزش زمین و دوزخ
ابوسعید خدری روایت می كند: هنگامی كه جبرئیل امین این آیات سوره والفجر را به محضر پیامبر(ص ) عرض كرد: <<كلا اذا دكت الارض دكا دكا و جاؤ ربك والملك صفا صفا و جئی یومئذ بجهنم یومئذ یتذكر الانسان و انی له الذكری >>، رنگ رخسار مبارك حضرت رسول (ص ) متغیر و حال ایشان پریشان شد و اصحاب در حالی كه مضطرب گشته بودند، جرات نداشتند از آن حضرت استفسار كنند، از این رو نزد امیرالمومنین علی (ع) آمدند و عرض كردند: ای اباالحسن ! رسول خدا (ص ) را حادثه ای عظیم روی نموده است و به همین جهت بسیار متغیر و مشوش شده اند. ما شرم داریم كه سبب این حال را بپرسیم . شما از حال قضیه تحقیق كنید.
حضرت امیر(ع) به محضر حضرت رسول (ص ) رسید و او را در برگرفت و بر كتفین وی بوسه زد و عرض كرد: ای رسول خدا! پدر و مادرم فدای تو باد. چه حادثه ای امروز واقع گشته كه چهره حضرت عالی را متغیر ساخته است ؟ حضرت رسول (ص ) فرمود: جبرئیل نزد من آمد و آیات فوق را تلاوت كرد. آنگاه حضرت علی (ع) فرمود: چگونه دوزخ را بیاورند ؟ حضرت رسول (ص ) فرمود: <<هفتاد هزار فرشته با هفتاد هزار زمام ، دوزخ را به عرصات آورند و آنگاه اگر یك شعله آتشین از شررهای دوزخ بجهد، كه فرشتگان آن را دفع نكنند، همه اهل قیامت را بسوزاند و در آن حال من متعرض دوزخ شوم و جهنم به سخن درآید كه ای محمد! مرا با تو چه كار است ؟ حق تعالی گوشت تو را بر من حرام گردانیده است .
در آن حال وحشت و خوف ، هر كسی <<وای بر من >> می گوید و نمی داند كه چه بر سر او خواهد آمد؟ اما من به پروردگارم عرض می كنم : ای پروردگار من ! به فریاد امتم برس . و چون كافران آن حال را مشاهده كنند گذشته زندگی شان را روی زمین به یاد می آورند كه چگونه به سوی توحید و نبوت خوانده شدند و آنان نپذیرفتند، ولی چه سود كه چنین یادآوری در آن حال هیچ فایده ای برایشان ندارد>>.
● عاقبت مومنان
سپس خداوند در پایان سوره والفجر خطاب به نفوس مومنان می فرماید: <<ای نفس آرام گرفته به ذكر و یاد من ، و فارغ از غیر من ، كه شاكر نعمتها و صبور و بردبار در امتحانهای من بودی ، از سر اطمینان و یقین به سوی پروردگارت بازگرد; در حالی كه تو از پروردگارت راضی هستی و پروردگارت نیز از تو خشنود است . پس در زمره بندگان شایسته و عابدان من درآی و داخل بهشت من شو>>.
از عبدا... بن عمر روایت است كه چون انسان مومن ، مشرف بر موت شود، حق تعالی دو فرشته بفرستد تا ارمغانی از بهشت برای او بیاورند و به او بگویند: ای نفس آرمیده ، بیرون آی و راضی و مرضی با بوی خوش و ریحان الهی به سوی آسمان درآی .
و چون فرشتگان آسمان بشنوند، با خود گویند كه : <<نفس بنده مومنی را می آورند، درهای آسمان را به روی او بگشایید و بر وی صلوات دهید>>. و او را نزد عرش خدای برند و فرشتگان قابض روح وی ، خدای را سجده كنند و عرض كنند: بار خدایا! شما آگاهید كه این بنده ، مومن است و همیشه تو را پرستیده است .
حق تعالی به میكائیل ملك خطاب فرماید كه : این نفس را نزد نفوس مومنان ببر و قبرش را محل آسایش او قرار ده . آنگاه انسانی كه به عالم آخرت سفر كرد، چنان در قبر خود بیارآمد كه عروس در حجله فرح بخش و بهجت آفرین آرام گیرد.
● وقت نزول
صالح بن حسان می گوید: آیه آخر سوره والفجر هنگامی نازل شده است كه كفارحمزه بن عبدالمطلب را در احد شهید كردند وقول دیگر آن است كه این آیات درباره حبیب بن عدی نزول یافته است . آنگاه كه كفار مكه او را به دار كشیدند و روی او را به مدینه كردند، او به خداوند عرض كرد: بارالها! اگر مرا نزد تومنزلتی هست ، روی مرا به قبله كن . حق تعالی نیزروی او را به قبله گردانید و هیچ كس قدرت آن نداشت كه روی او را به جانب دیگر برگرداند... به هر شكل آیه به عموم خود باقی است و موردنزول نمی تواند مختص آن باشد.
● ثواب خواندن سوره والفجر
ابی بن كعب از پیامبر(ص ) روایت كرده است :هر كس این سوره را در شبهای دهگانه ذی الحجه بخواند، آمرزیده شود و هر كس در سایر روزها بخواند، برای او نوری در قیامت باشد. ابن فرقد از امام صادق (ع) نقل می كند كه حضرت فرمود: هر كس سوره والفجر را درنمازهای فرایض و نوافل بخواند، روز قیامت با امام حسین (ع) محشور شود و این سوره امام حسین (ع) است .


منبع : خانواده سبز

مطالب مرتبط

دعوت و توشه راه


دعوت و توشه راه
هر مسافری برای رسیدن به سر منزل مقصود و تحقق غایت و هدف مسافرت خویش برای پیمودن راهش به توشه ای نیاز دارد که به همراه داشته باشد زیرا ممکن است در میان راه مشکلاتی پیش بیاید که او را از ادامه ی سفر باز داشته و بین او و هدفش مانعی ایجاد کند یا مسافرتش را به تعویق اندازد .
راه دعوت در نزد «داعی الی االله »به طریق بسیاری امکان پذیر است که اولین و مهمترین شیوه انتخاب راهی است که باید اهتمام و توجه زیادی در آن مبذول گردد تا توشه ی فراوانی فراهم آید و مسافر را از انحراف در راه یا قطع سفر توقف یا تعویق آن حفظ کند زیرا در این انقطاع و انحراف ها ضررهای ضررهای بسیار نهفته است که خیر و منفعت بسیاری را زایل می گرداند .
قبل از هر چیز اولین مرتبه ی این توشه ایمان به خداوند و ترس از ذات ذولجلال وی نمایان می گردد .در مرتبه ی دوم بعد از آن به کمک های دیگران و مصاحبت اشخاص صالح و نیکوکار و کسانی نیاز پیدا می کند که در مقام ارشاد و راهنمای هستند و این نوع مصاحبتها باعث تجدید قوا و اراده و دوری از انحراف و اشتباه می گردد.
برای این که ارزش گرفتن این توشه را ثابت کنیم می گوییو اگر وسیله ی نقلیه ای در بین راه سوخت تمام کند جز تکه ای آهن چیز دیگری به حصاب نمی آید نه حرکتی دارد و نه گامی به پیش برمی دارد .به همین ترتیب کسی که در راه دعوت قدم می گذارد اگر از توشه ی ایمان و تقوی تهی گردد و یا نقصی در آن پدید آید و در صدد افزایش توشه و یا تجدید آن نباشد به یک جسم جامد مریض و بی حرکت تبدیل می شود که خداوند در باره اش چنین می فرماید :
أَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا / انعام ۱۲۲
▪ یعنی :چگونه قابل مقایسه است آن کس که مرده بود و زنده اش کرده ایم و برای او نوری قرار داده ایم که به کمک آن میان مردم راه می رود با کسی که صفت وی در ظامات «بودن »است و از ان بیرون شدنی نیست .در سوره ی دیگری چنین فرموده است :
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ / انفال۲۴
▪ یعنی :شما که ایمان دارید :خدا را و پیامبر «ص» را اجابت کنید و چون به چیزی دعوتتان کند که زندگی جاویدتان می دهد اجابت کنید و بدانید که خدا میان شخص و قلب او حایل می شود و در پیشگاه او محشور می شود .
این توشه ی ایمان و تقوی در اعماق جانها چشمه های پر فیض را جاری می سازد و در قلب و وجدان آدمی قدرت و قوتی را پدید می آورد که عزم و همتها را برای حرکت آماده می سازد این وقت است که همه ی سختی ها بر وی آسان می گردد و او همه ی موانع را زیر پای می نهد و راه برایش روشن و آشکار می گردد .و همه ی اینها در پی صدق و اخلاص و عزم و ثباتی پدید می آید که بیش از هر چیز به معجزه شباهت دارد .
اولین چیزی که ما در راه دعوت بدان نیازمندیم این است که باید ایمان داشته باشیم به این که :خداوند در هر حرکت و سکون با ما است و ما در هر لحظه و ثانیه تحت مراقبت و امتحان او قرار داریم و هر کسی که خداوند با وی باشد هیچ چیزی از او کم و یا ناپدید نمی گردد و شخصی که خداوند با او نبوده و او را ترک کرده باشد عاقبت در گمراهی و نابودی خواهد بود .قرآن کریم این همراهی خداوند را با مؤمنان متقی و پرهیز کار چنین ذکر می کند :
وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللّهِ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلاَ تَکُ فِی ضَیْقٍ مِّمَّا یَمْکُرُونَ * إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّالَّذِینَ هُم مُّحْسِنُونَ / نحل۱۲۸-۱۲۷
صبور باش که صبر تو جز به تأیید خدا نیست به خاطر آنها غم مخور و از آن نیرنگ که می کنند دلتنگ مباش که خدا با کسانی است که تقوی پیشه کرده اند و کسانی که نیکو کار اند .
وَأَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِینَ / انفال ۱۹براستی که خدا با مؤمنان است .
وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ/ بقره ۱۹۴ یعنی بدانید که خدای متعال با پرهیز کاران است . در راه دعوت برای روشن شدن راهمان به نور خداوندی محتاجیم تا بدون لغزش و انحراف حرکت کنیم و مقصودمان را دنبال نماییم . و این هدف زمانی برآورده می شود که از ایمان و تقوی توشه ی فراوان داشته باشیم .گفتار مذکور مصداق این قول خداوندی است که می فرماید :
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَیَجْعَل لَّکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ . /حدید ۲۸
شما که ایمان دارید از خدا بترسید و به پیامببرش ایمان بیاورید تا از رحمت خویش به شما دو چندان عطا کند که به کمک آن راه روید و شما را بیامرزد که خدا آمرزگار و رحیم است .
و در آیه ی دیگری چنین فرموده است : إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ / اعراف ۲۰۱
▪ یعنی:کسانی که پرهیز کارند چون پنداری از شیطان بدیشان رسد خدا را یاد کنند و در دم بصیرت یابند .
و در آیه ی دیگری فرموده است : وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ ذَلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ / انعام ۱۵۳
▪ یعنی :این راه من راه مستقیمی است پس پیرو آن شوید و به راه های دیگر نروید که شما را از راه وی منحرف کنند .این چیزهاست که بدان سفارشتان کرده شاید پرهیزکاری پیشه کنید
در راه دعوت برای این که بتوانیم مؤثر واقع شویم و حق را به جای باطل برپا داریم لازم است که به معنای عزت و قوت و بلندی مقام و شرافت پی برده و خویشتن را از هر گونه ضعف و سستی ذلت و خواری برهانیم و این مهم هرگز بدون برداشتن توشه ای از ایمان تحقق نخواهد یافت .
وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ /آل عمران ۱۳۹
▪ یعنی :سست مشوید و غمگین مباشید که شما برترید اگر ایمان داشته باشید .
وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ / منافقون ۸
▪ یعنی :عزت ازان خدا است و ازان پیامبر او و ازان مؤمنان ولی منافقان نمی دانند .
ودر آیه ی دیگری می فرماید :
کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ /آل عمران ۱۱۰
▪ یعنی :شما بهترین امتی هستید که بر این مردم نمودار شده اید که به نیکی وامیداریو و از بدی باز میدارید و به خدا ایمان دارید .
در راه دعوت چه بسیار نیازمندیم که نفسهایمان را برای جهاد و قربانی شدن عادت دهیم و جان و مال و وقت و تلاش خود را بدون شک و تردید بکار گیریم .و کسی توان این کار را خواهد داشت که مجهز به ایمان بوده و ثواب و رضای خدا ی را بر هر چیز دیگر ترجیح دهد و همهی ثروت و دارای خود را از روی جوانمردی در این راه صرف نماید . الَّذِینَ آمَنُواْ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ الطَّاغُوتِ /نساء۷۶
▪ یعنی :کسانی که ایمان دارند در راه خدا پیکار می کنند و کسانی که کافر شده اند در راه طاغوت پیکار می کنند .
إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ /توبه ۱۱۱
▪ یعنی :خداوند از مردم جانها و مالهایشان را خرید و در مقابل این که بهشت از آنها است در راه خدا کار زار بکنند بکشند و کشته شوند .
ما در راه دعوت با ضرر و زیانهای متنوع و بسیاری روبرو می شویم و این به جهت سنت خداوندی است و صبر و تحمل در بابر شداید و سختی ها بدون داشتن توشه ای از ایمان و تقوی ممکن نیست .
لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ أَذًی کَثِیرًا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ /آل عمران ۱۸۶
در مالها و جان های خویش بلیه ها می بینند و از کسانی که پیش از شما کتابشان داده اند و از کسانی که شرک ورزیده اند ناهنجاریهای بسیاری می شنوید .اگر صبوری کنید و پرهیزگار باشید صبر و پرهیزگاری از کارهای پسندیده است .
۱) و این منطق پیامبران خدا در برابر آزار و اذیت کفار بود : وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَی اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَی مَا آذَیْتُمُونَا وَعَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ
/ابراهیم ۱۲
▪ یعنی :چرا به خدا که به راههایمان هدایت کرده توکل نکنیم به راستی بر آزار های که به ما می رسانید صبر می کنیم و توکل کنندگان باید به خدا توکل کنند .
و منطق جادوگران فرعون پس از این که ایمان آوردند در برابر تهدید های وی چنین بود : قَالُوا لَن نُّؤْثِرَکَ عَلَی مَا جَاءنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالَّذِی فَطَرَنَا فَاقْضِ مَا أَنتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِی هَذِهِ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا * إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنَا لِیَغْفِرَ لَنَا خَطَایَانَا وَمَا أَکْرَهْتَنَا عَلَیْهِ مِنَ السِّحْرِ وَاللَّهُ خَیْرٌ وَأَبْقَی /طه ۷۳-۷۲
گفتند:هرگز تورا بر این حجت ها که به سوی ما آمده و آن که ما را آفریده ترجیح نمی دهیم هر چه می خواهی بکن که فقط در زندگی این دنیا صاحب فرمان و اختیاری ما به پروردگارمان ایمان آورده ایم که گناهانمان را با این جادو گری که با اکراه بدان وادارمان کرده بودی بیامرزد که خدا بهتر است و پاینده تر .
چقدر احتیاج داریم که خداوند در طرق دعوت ما را ثابت قدم بدارد و شک و تردیدی به درونمان راه نیابد تا باعث دوری و کناره گیری از واجبات گشته و ادای آن را سنگین و گران جلوه نماید خداوند نعمت ثبات را برای مسلمانان منت نموده و می فرماید : یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الآخِرَةِ/ابراهیم ۲۷
▪ یعنی :خدا کسانی را که ایمان آورده اند به گفتار استوار در زندگی دنیا و آخرت استواری می دهد .
إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَی الْمَلآئِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ / انفال۱۲
▪ یعنی :و چون پروردگارت به فرشتگان وحی کرد که من با شما هستم پس مؤمنان را ثبات دهید .
داعیان حق در طریق دعوت از طرف دشمنان با انواع مختلفی از مشکلات چون وعده و وعید ترس و تهدیدو...روبرو می شوند و بعضی هم بر اثر این مشکلات و تهدیدات دشمن از وظیفه ی دعوت کناره گیری می کنند و در گوشه ای می نشینند و فقط کسانی از آن ورطه نجات می یابند که به سلاح ایمان مجهز بوده و دارای توشه ی تقوی و پرهیز گاری باشند .خداوند می فرماید :
یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ * الَّذِینَ اسْتَجَابُواْ لِلّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَواْ أَجْرٌ عَظِیمٌ * الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ * فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَانَ اللّهِ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ * إِنَّمَا ذَلِکُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ / آل عمران ۱۷۵-۱۷۱
▪ یعنی :به نعمت و کرم خدا شادمانند و خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی کند کسانی که خدا و پیامبر را پس از ان چشم زخم که به ایشان رسیده بود نیکو کاران و پرهیز گارانشان اجابت کردند پاداشی بزرگ دارند کسانی که مردم به آنها کفتند مردمان برای جنگ با شما گرد آمده اند بترسید ایمانشان فزون شد و گفتند :خدا ما را بس که نیکو تکیه گاهی است آنگاه با نعمت خدا و بهره وری باز گشتند و بدی به آنها نرسیده بود و خدای دارای کرمی بسیار است این شیطان است که یاران خویش را می ترساند اگر براستی مؤمنید از آنها نترسید و از من بترسید .
ما در راه دعوت به تحکیم پیوند برادری و دوستی نیازمندیم تا در امور دعوت از طریق مذاکرات و دیدارها تعاون و تفاهم ایجاد گردد و این رابطه تنها در میان مسلمانان به صورت درست و واقعی به وجود می آید .
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ / توبه ۷۱
▪ یعنی :مردان مؤمن و زنان مؤمن بعضی از ایشان دوستان دیگرند .
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ / حجرات ۱۰
▪ یعنی :حقاًکه مؤمنان برادرند پس میان دو برادرتان صلح و آشتی برقرار کنید و از خدا بترسید شاید خدا شما را مورد رحمت خویش قرار دهد .
حضرت محمد «ص»این دوستی و محبت را شرط ایمان کامل بیان نموده و می فرماید:
ایمان فردی از شما کامل نمی شود مگر آنکه هرچه را که برای خود دوست می دارد برای برادر خود نیز دوست بدارد »
داعیان راه حق در اثنای دعوت با موانع و عوامل ناگواری مواجه می شوند که باعث توقف و کسالت می گردد تا جای که اگر وضع ادامه یابد به ترک آن می انجامد .ولی در این موقعیت مسلمانان می توانند ثمره ی صبر و استقامت و پیروزی حق و حقیقت را چنان که قرآن وعده داده به همدیگر یاد آوری کنند و از آن پند گیرند تا بتوانند خویشتن را از این ورطه نجات بخشند و در رهای از آن همدیگر را مساعدت نمایند .
داعیان راه حق با صحنه ها و مواضع مختلف رو در رو می شوند که آنان را در رنج و سختی و سرگردانی می افکند در این هنگام داعیان حق باید موضعشان را در برابر این واقعیات و حوادث مطابق احکام اسلامی و ارزشهای والای اسلام و حق و حقیقت روشن سازند و حق را بگویند اگر چه به رنج و مشقت دچار گردند و این حقیقت گوی بدون داشتن ایمان و توشه ای از تقوی و پرهیز گاری ممکن نیست :
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ / طلاق۳-۲
▪ یعنی :هرکه از خدا بترسد برای وی راه برون رفتنی می نهد و از آنجا که به حساب نمی آورد روزیش می دهد و هر که به خدا توکل کند خدا او را کفایت کند .
وَمَن یُؤْمِن بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ / تغابن ۱۱
▪ یعنی :هر که به خدا ایمان بیاورد خدا قلب او را هدایت می کند .
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا / طلاق ۴
یعنی هر که از خدا بترسد وی را در کارش آسانی نهد .
رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا / کهف ۱۰
▪ یعنی :پروردگارا ما را نزد خویش رحمتی عطا کن و برای ما در کارمان راه یابی مهیا کن .
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا ژ احزاب ۷۰
▪ یعنی :شما که ایمان دارید !از خدا بترسید و سخن صواب گویید .
در حدیث شریفی آمده است :
«بهترین جهاد گفتن سخن حق در پیش سلطان ظالم است »
در صحنه ی دعوت بر هر فردی واجب است که احکام خداوند را در کل گفتار و کردارش مراعات نموده و کوچکترین تخلفی از امر خداوند ننمایند و در تمام امور و احوال اوامر پیامبر را مد نظر قرار دهد و بر وحدت صفوف و اتحاد و اتفاق بین افراد بکوشد و از وحدت و جماعت مسلمانان خارج نشود و برای برآورده شدن این مقصود ایمان راستین لازم است تا صاحبش را از کوتاهی و مخالفت و عدم تعهد باز دارد .
وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَی اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ / احزاب ۳۶
▪ یعنی :مرد و زن مؤمن را نرسد که وقتی خدا و پیامبرش چیزی را اراده کردند آنکه باشد ایشان را اختیار در کار خویش .
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ / آل عمران ۱۰۳
▪ یعنی :همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید .
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّی یَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَأْذِنُونَکَ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ / نور ۶۲
▪ یعنی :مؤمنان فقط آنهای هستند که به خدا و پیغمبرش گرویده اند و چون با وی بر کار جمعی باشند نروند تا از او اجازه خواهند کسانی که از تو اجازه می خواهند همانا کسانی هستند که به خدا و پیامبرش «ص»گرویده اند .
در راه دعوت به علم نافع نیاز مبرم وجود دارد تا شخص داعی دارای روشنای کامل و بصیرت تام شود اما برای رسیدن به این منظور فقط خواندن کفایت نمی کند بلکه ترس از خدا و خلوص نیت لازم است تا خداوند نیز علم و نور و توفیقی از جانب خود عطا نماید .
وَاتَّقُواْ اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ / بقره ۲۸۲
▪ یعنی :از خدا بترسید که خدا شما را تعلیم می دهد .
وَقُل رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا / طه ۱۱۴
▪ یعنی :بگو پروردگارا مرا دانش افزای .
ما را در راه دعوت و صحنه های مختلف آن نیاز شدید به تأیید و توفیق خداوندی احساس می کنیم مخصوصاً هنگامی که با تزویر و مکر و فریبکاری های مختلف دشمنان مواجه می شویم .خداوند می فرماید :
وَزُلْزِلُواْ حَتَّی یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ / بقره ۲۱۴
▪ یعنی :و متزلزل شدند تا آنجا که پیامبر «ص»و مؤمنان با وی همی گفتند :یاری خدا کی می رسد بدانید که یاری خدا نزدیک است .
و نصرت و کمک خداوندی فقط برای مسلمانان مجاهد میسر می شود آنجا نیز داشتن توشه ای از ایمان قوی عامل اساسی و شرط لازم تحقق و نصرت و یاری خداوندی است . وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ / روم ۴۷ و یاری مؤمنین بر ما لازم است .
إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ / غافر ۵۱
▪ یعنی :ما پیامبران خود را با کسانی که ایمان آورده اند در زندگی این دنیا و روزی که گواهان قیام می کنند یاری می کنیم .
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا/نور ۵۵
▪ یعنی :خدا به کسانی از شما که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند وعده داده که در این سرزمین جانشینشان کند چنان که پیش از ایشان را جانشین کرد و دینشان را که برای ایشان پسندیده است استقرار دهد و ترسشان را به ایمنی تبدیل کند مرا عبادت کنند و چیزی را برای من شریک قرار ندهند .
سر انجام بر ما لازم است که بر عهد وفادار باشیم و هرگز نباید آن را شکسته یا تبدیل و تعویض نماییم تا بتوانیم خود را مشمول یاری خداوند گردانیم و در این راه ایمان و تقوی بهترین زاد و توشه است .
بَلَی مَنْ أَوْفَی بِعَهْدِهِ وَاتَّقَی فَإِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ / آل عمران ۷۶
▪ یعنی :بلکه هر که به پیمان خویش وفا کند و پرهیزگار باشد خدا پرهیز گاران را دوست دارد .
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا / احزاب ۲۳.
▪ یعنی :از جمله ی مؤمنان مردانی اند که به پیمانی که با خدا داشته اند وفا کرده اند برخی شان نذر خویش را انجام داده اند و برخی از ایشان در حال انتظار می باشند و و بدل نکردند و هیچ وجه بدل کردنی .
میزان احتیاج ما به توشه ی راه چنان زیاد است که بی آن نمی توانیم قدمی برداریم و یا عمل خیری انجام دهیم .باید بیش از پیش به فکر ذخیره ی توشه ی ایمان و تقوی در وجود خود باشیم و همواره در افزودن آن بکوشیم و از کاهش آن جلوگیری کنیم .

وبگردی
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها