جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


«هتل رو آندا» درامی سیاسی و دلهره آور


«هتل رو آندا» درامی سیاسی و دلهره آور
نقطه قوت فیلم «هتل روآندا» در یك چیز نهفته و آن سادگی فیلم است. این فیلم یكی از تاثیرگذارترین آثار سال های اخیر سینمای جهان محسوب می شود.
«هتل روآندا» محصول سال ۲۰۰۴ است كه در مدت زمان دو ساعت و یك دقیقه با همكاری چهار كشور آمریكا،انگلیس، ایتالیا و آفریقای جنوبی ساخته شده است.
● درباره فیلم
استیفن هولدن در نقدی پیرامون فیلم «هتل روآندا» در روزنامه نیویورك تایمز می نویسد: هتل روآندا به شكلی ریشه ای خونریزی و كشتاری واقعی را به تصویر می كشد كه درعین حال به نظر می رسد از خلال مه یا از فاصله دور مشاهده می شود.
جنگ و نزاع همه جا را در بر گرفته اما در خیابان ها جوی خون راه نیفتاده است و تصویر زننده ای از قطعه قطعه كردن جنازه نمایش داده نمی شود.
هتل روآندا یك درام سیاسی دلهره آور است كه مانند چكش روی تمام زوایای حسی تماشاگر فرود می آید. این فیلم كوبنده ارزش در اختیار گرفتن چهره ای انسانی برای تصویرسازی وضعیتی را به نمایش می گذارد كه در آن قرار است اخبار سانسور شده كشوری به غرب ارسال شود. «هتل روآندا» نخستین نمونه برای نمایش كشتار و نسل كشی در كشورهای درگیر نزاع های قومی نیست. اما تصویر قتل عام هشتصد هزار توتسی به فرمان قبیله هوتو در روآندا و حمام خون سال ،۱۹۹۴ صحنه ای ویرانگراست كه ناكفایتی كشف نشده رسانه ها، جهت عدم پوشش صحیح این واقعه را به نمایش می گذارد.
● فیلمی تاریخی یا تحریفی
«هتل روآندا» فیلم تاریخی نیز محسوب می شود و از این حیث پس زمینه های متعددی را پوشش می دهد. بسیاری از گفت وگوها دربرگیرنده زمینه های تاریخی حوادث این كشور است. بلژیكی ها متهم اند چرا كه بذر اختلافات قومی را باتقویت اقلیت توتسی در روآندا كاشته اند.
فرانسه اصلی ترین كشوری است كه سلاح مورد نیاز هوتو را تامین كرده است و زمانی هم كه با موج انتقادات روبه رو شدند، یك مامور رسمی دولتی،با امتناع به كار بردن واژه نسل كشی از پذیرفتن خطای خود طفره می رود.
احساسات گرایی بی رویه ای كه در فیلم دیده می شود قابل اغماض است و شاید با توجه به سوژه فیلم امری اجتناب ناپذیر باشد. اعتراض رییس جمهور روآندا پس از نمایش فیلم «هتل روآندا» در زمره ده فیلم برتر سال ۲۰۰۴ قرار می گیرد. اما این فیلم با انتقاداتی نیز همراه بوده است. پل كاگیم، رییس جمهور رواندا از جمله منتقدانی است كه اعلام كرده این فیلم تاریخی تحریف شده است. وی كه نقش پل راساباگینا را از لحاظ اعتبار تاریخی زیر سوال برده است، در مراسمی به مناسبت دوازدهمین فاجعه روآندا اعلام كرد: دراین فیلم شخصیت پل راساباگینا تحریف شده است و آنچه می بینم شخصیت واقعی وی نیست.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران فیلم
فیلم هتل روآندا در سال ۲۰۰۵ در سه رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مكمل زن و بهترین فیلمنامه كاندیدای دریافت جایزه اسكار بوده است. این فیلم در سال ۲۰۰۶ در جشنواره فیلم بافتا شركت كرد و كاندیدای دریافت جایزه این جشنواره در بخش بهترین فیلمنامه شد.
داستان مردی كه جان هزار تن را در جریان نسل كشی روآندا نجات دادهمچنین جایزه تماشاگران جشنواره فیلم تورنتو را از آن خود كرد.
ساخته تری جورج با حضور در جشنواره فیلم اروپا در سال ،۲۰۰۵ جایزه بهترین موسیقی فیلم این رویداد هنری را دریافت كرد.
جشنواره گلدن گلاب (۲۰۰۵) و جایزه گرمی (۲۰۰۶) از دیگر رویدادهای مهم جهانی است كه هتل روآندا در آنها حضوری موفق داشته است.
این فیلم همچنین در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز به نمایش درآمد. به رغم كسب عناوین مختلف در جشنواره های معتبر جهانی، «هتل روآندا» در گیشه موفقیت چندانی را به دست نیاورد و در زمره فیلم های پر محتوایی قرار گرفت كه اغلب تماشاگران رغبتی به تماشای آنها نشان نمی دهند.
● فیلمنامه هتل روآندا
فیلمنامه این اثر به قلم خود كارگردان «تری جورج» و با همكاری كی ارپیرسون به نگارش درآمده است. این دو تن كه نامزد اسكار سال ۲۰۰۵ بودند، موفق شدند جایزه «هیومن تاس» لس آنجلس را كه سالانه به برنامه های تلویزیونی و فیلم هایی با مسائل مهم اجتماعی تعلق می گیرد، دریافت كنند.
پیرسون در گفت وگویی با اشاره به موضوع هتل روآندا گفته است: در آن زمان همه می دانستند كه چه اتفاقی در حال وقوع است، اما همه رهبران بزرگ غرب خاموش ماندند و دست به هیچ اقدامی نزدند. این فیلم ماجرای یك مرد معمولی است، یك هتلدار كه دست به كار بزرگی زد.
«هتل روآندا» یك درام تاریخی، سیاسی و جنگی است كه داستان واقعی هتلداری به نام پل راسا باگینا را روایت می كند. ماجرای فیلم در سال ۱۹۹۴ می گذارد و این هتلدار با استفاده از نفوذش و تماس با قدرت مدارانی چون: بیل كلینتون، پادشاه بلژیك و وزیر خارجه فرانسه جان این قربانیان را نجات می دهد.
● بازیگران فیلم
دان چیدل، بازیگر اصلی فیلم هتل روآنداست كه در این فیلم نقش «پل راسا باگینا» را بازی می كند. وی كه پیش از این فیلم در آثار حادثه ای و پرفروشی مانند «دوازده یار اوشن» بازی كرده بود، به خاطر ایفای نقش در هتل روآندا كاندیدای جایزه اسكار شد.
دان چیدل در گفت وگویی درباره بازی در هتل روآندا و این كه در ابتدا قرار بود شخص دیگری این نقش را بازی كند، می گوید: دوست داشتم این فیلم ساخته شود، حتی اگر من در آن بازی كنم. ماجراهای شگفت انگیز این قصه را كمتر كسی می دانست و ما وظیفه داشتیم آن را برای جمع كثیری از مردم جهان تعریف و بازگو كنیم واین اصل مساله بود و حضور یا عدم حضور من در فیلم اهمیتی ثانویه داشت. در كنار دان چیدل بازیگرانی چون: زولانی مالی، دزموند دیوب، حكیم كاظم، رزی مونتن و نیل مك كارتی به ایفای نقش پرداخته اند.
● درباره كارگردان
تری جورج در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یك مبارزه انقلابی در ایرلند شمالی شناخته شد. وی سپس با مارگارت هیگینس، یكی از ساكنان و نویسندگان آمریكایی ازدواج كرد و صاحب دو فرزند شد.
وی در گفت وگویی اعلام كرده است: وجهه ای كه سینمای هالیوود در آفریقا و آسیا به دست آورده غیرقابل انكار است نفوذ فیلم های هالیوود در كشورهای این قاره هاباعث نشده كه یكسری از ارزشهای غرب نیز همراه با این فیلمها به مردم منتقل شود كه بعید می دانم پدیده ای چندان جالب باشد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید