سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر نتایج انتخابات آمریکا بر تحولات فلسطین


تاثیر نتایج انتخابات آمریکا بر تحولات فلسطین
انتخابات میان دوره ای آمریكا در حالی پایان یافت كه تأثیرات آن بر تحولات فلسطین را می توان از مهمترین پیامدهای پیروزی دموكرات ها ارزیابی نمود امری كه به زعم تحلیلگران می تواند آغازگر تحولات جدید در منطقه باشد.
انتخابات میان دوره ای آمریكا در حالی پایان یافت كه تأثیرات آن بر تحولات فلسطین را می توان از مهمترین پیامدهای پیروزی دموكرات ها ارزیابی نمود امری كه به زعم تحلیلگران می تواند آغازگر تحولات جدید در منطقه باشد.
سرانجام پس از ماهها جنگ تبلیغاتی میان گروههای سیاسی آمریكا، دموكرات ها پس از ۱۲ سال توانستند با كسب ۲۷ كرسی مجلس نمایندگان و اكثریت مجلس سنا در انتخابات میان دوره ای بر رقیب جمهوری خواه پیروز شوند.
آنچه در كنار سایر تحولات و نتایج انتخابات آمریكا حائز اهمیت است تأثیرات آن بر تحولات آینده فلسطین است.
با توجه به ساختار سیاسی آمریكا و گرایش جمهوریخواهان و دموكراتها بر تحولات سرزمینهای اشغالی فلسطین بویژه حمایت از رژیم صهیونیستی، پیروزی دموكراتها را می توان سرآغازی برای رخدادهای جدید در فلسطین و خاورمیانه ارزیابی نمود.این دگرگونی ها در حالی پیش بینی می شوند كه اولاًً اصول اولیه دموكراتها حمایت از رژیم صهیونیستی و تحقق اهداف آن می باشد. ثانیاً جرج بوش پیش از انتخابات تلاش داشت تا با آزادی عمل برای صهیونیستها آرای آنها را كسب نماید كه به نتیجه مطلوب دست نیافت. هرچند كه تل آویو در لوای سیاستهای تبلیغاتی بوش توانست بسیاری از جنایات خود را اجرا نماید كه نتیجه آن، صدها شهید، زخمی در جنایت اخیر بیت حانون بود.
بر این اساس ، انتخابات آمریكا بر تحولات فلسطین در ابعاد گوناگون می تواند تأثیر گذار باشد.
همكاری با لابی صهیونیستها از اصول اولیه دموكراتها محسوب می شود چه اینكه دمكراتها بطور سنتی حامی اسراییل هستند. در دوران حكومت دموكراتها، آنها همواره تلاش داشته اند كه خواسته های رژیم صهیونیستی بویژه در مقابله با فعالیت گروههای مقاومت و اجرای طرح مسیر طلایی را اجرایی نماید.
براین اساس در حال حاضر با پیروزی دموكراتها در انتخابات، این فرصت برای رژیم صهیونیستی ایجاد گردیده كه بیش از گذشته از حمایت دولتمردان آمریكا برخوردار گردد.
دموكراتها تلاش خواهند داشت تا از طریق دیپلماتیك و اعمال فشارهای سیاسی، گامهای برای اجرای خواسته های تل آویو بردارند كه برگزاری كنفرانسهای صلح می تواند بخشی از آن باشد.
این نكته قابل ذكر است كه جمهوریخواهان و دولتمردان كنونی كاخ سفید، نیز در حمایت از رژیم صهیونیستی از كلیه ابزارها استفاده نموده و می نماید اما سیاست جمهوریخواهان بر ارسال تسلیحات نظامی و آزادی عمل برای اجرای جنایات و سیاستهای توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی استوار بوده در حالی كه سیاست دموكراتها بر طرحهای صلح طلبانه و برگزاری مذاكرات خاورمیانه استوار است امری كه به نوعی نتیجه آن، تحقق آرام و به اصطلاح دموكراتیك خواسته های تل آویو در منطقه بویژه در راستای اجرای طرح مسیر طلایی و شناسایی این رژیم توسط كشورهای منطقه است.
در دوره دموكراتها، طرحهای صلح بسیاری ارائه شده كه نمونه بارز آن را در دوره كلینتون می توان مشاهده نمود . كمیته چهار جانبه صلح بارزترین این پروژه ها محسوب می شود . این كمیته فعالیت های دیپلماتیك بسیاری را در منطقه ، بویژه میان رهبرای تشكیلات خود گردان و سران رژیم صهیونیستی اجرا كرده است. در حالی كه در دوران بوش این فعالیت ها به طور جدی كاهش یافته و تا حدودی متوقف گردید. در مقطع كنونی كه رژیم صهیونیستی بیش از هر چیز بر امنیت داخلی نیاز دارد فعالیت دوباره دموكرات ها می تواند گام هایی برای این مهم بردارد در حالی كه تا حدودی از بعد حمایت نظامی كاسته و بر بعد همكاری دیپلماتیك افزوده خواهد شد. در این چارچوب نیز برخی تغییرات در كابینه رژیم صهیونیستی برای هماهنگی با سیاست های جدید كاخ سفید قابل پیش بینی می باشد كه بر اساس آن برخی افراطیون و پیروان روند سازش در رأس قرار می گیرند .
نكته قابل تامل نتایج پیروزی دموكرات ها در انتخابات، عملكرد آن ها در قبال فلسطینیان می باشد. هر چند كه دولت بوش تلاش دارد با اعمال تحریم در تشدید جنایات صهیونیست ها، مقاومت و ملت فلسطین را به سازش وا دارد اما سیاست دموكرات ها را برای تحقق این مهم می توان در طرح های سازش ارزیابی نمود. بر اساس این سیاست برخی امتیازات ظاهری به فلسطینیان ارائه خواهد شد . با توجه به سیاست دیپلماسی دموكرات ها این امر دور از ذهن نمی باشد كه آنها با لغو برخی تحریمها و تشكیل هیأتهای دیپلماتیك برای رایزنی میان تشكیلات خودگردان و تل آویو برای احیای مسیر سازش تلاش نمایند كه در این میان امتیازاتی برای فلسطینیان در نظر گرفته شود هر چند كه این وعده ها عملی نمی شود.( در دوران كلینتون نیز این روند مشاهده گردید كه هیچ دستاوردی برای ملت فلسطین نداشته است و فقط با نام دموكراسی اهداف رژیم صهیونیستی محقق گردید .
بر اساس آنچه ذكر شد، می توان گفت كه تاثیرات پیروزی دموكراتها در انتخابات میان دوره ای آمریكا به حمایت بیشتر این كشور از رژیم صهیونیستی وتلاش برای تحقق اهداف منطقه ای ان منجر خواهد شد كه بیشتر از طریق دیپلماتیك و طرحهای سازش صورت می گیرد . بر این اساس دگرگونی در ساختار آمریكا، تاثیر مثبتی برای اوضاع فلسطینیان نخواهد داشت و صرفا به نحوه حمایت كاخ سفید از نظارت صرف به امور دیپلماسی و فعالیتهای منطقه ای معطوف میگردد . لذا همچون گذشته تنها راهكار ملت فلسطین برای تحقق آرمانهایش بویژه تشكیل كشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف ، اتحاد ملی و استمرار انتفاضه می باشد چرا كه حمایت سیاسی مادی آمریكا در كنار آن غرب به رژیم صهیونیستی افزایش یافته است
منبع: qodsna
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید